hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ponni som steiler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ponni som steiler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

PBJ

» VIP

Skrevet - 17/11/2007 :  13:05:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir en ponni som begynner å steile litt når jeg prøver å jobbe han i skritt, hvis han ikke er i humør. Det er ikke ofte, men av og til. Han steiler ikke høyt, bare løfter litt på frambeina, men jeg lurer på hva jeg skal gjøre, da jeg ikke er vant til hester som steiler. Har aldri vært borti det før. Skal jeg lene meg fram og gi på tøylene, eller?

Takk på forhånd ;-)

summer

Skrevet - 17/11/2007 :  18:12:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føler vel kanskje at det kreves litt for mye av han? Prøv å legg emerke til i hvilke settinger han protesterer, og rett og slett ikke sett han i den situasjonen at han føler det nødvendig og ty til steiling. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2007 :  18:23:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I hvilken sammenheng begynner du å jobbe den i skritt? Om dette er det første du gjør i selve rideøkten, ville jeg heller fokusert på å få hesten frem og gjennom før du tok fatt på skrittearbeidet. Det er ikke alltid så lett å jobbe hesten i skritt, og noe du ønsker med en hest som lett steiler, er å ha den fremme slik at dette ikke skjer. En hest som ikke er gjennom har lett for å butte litt mot, og det er gjerne dette som skjer før en hest begynner å steile. Det er lettere å ri hesten frem og gjennom i trav og galopp. Ri den derfor varm og på plass her, før du etterhvert går tilbake og jobber litt med skrittet. Fungerer dette bedre?
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/11/2007 :  00:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner med at du har sjekket salen - særlig at den ikke er for lang til ryggen hans. Gå til toppen av siden

PBJ

» VIP

Skrevet - 18/11/2007 :  12:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, salen er sjekket. Steilingen i skritt er noe han har gjort bestandig, helt siden han var unghest, og han er nå 17. Eieren hans sier at det bare er personligheten, at han er litt sær. Når han ikke vil, så vil han ikke. Men jeg kan prøve å gjøre han ordentlig varm i trav og galopp først, som du sier spoff.

Summer; Det kreves ikke for mye av han. Han er ' i stand til ' dette, han bare skal sjekke ut om jeg gir meg.

Takk for svar.

Redigert av - PBJ den 18/11/2007 12:02:59 Gå til toppen av siden

PBJ

» VIP

Skrevet - 18/11/2007 :  12:01:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva gjør jeg når han steiler, for at han ikke skal steile høyere og jeg skal falle av? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2007 :  17:40:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er ikke alltid så lett å håndtere en hest som steiler høyt. Det du iallfall vil er å lede hesten ned på bakken igjen. Hjelpetøyler kan være nødvendig for å få til dette, og for å kunne håndtere dette best mulig. Prøv en martingal i første omgang. Den er enkel å bruke, skal mye til og settes feil på, og gir kun effekt når du treger den. Alternativt kan gramantøyler være en ide, men da først av den grunn at det vil være sikkerhetsmessig uforsvarlig å ri uten. Nå er egentlig formålet med å bruke gramantøyler noe annet enn å få hesten til å la være og steile, men fremfor å ta hensyn til sikkerhet synes jeg likevel dette er bedre. Ulempen med gramantøyler er at de er vanskeligere å ri med, for å bruke de riktig også ellers bør du kunne ri med dem, eller eventuelt benytte dem med oppsyn. De vil også ha en uønsket effekt i forhold til ridningen ellers. Dersom formålet med å putte gramatøyler på, ikke er av det formålet gramantøylene egentlig er skapt for.

PS: Dersom du ikke har ridd så mye med gramantøyler før, ikke har noen som kan hjelpe deg daglig ved ridningen og synes det blir litt mye, kan du få hjelp til å tilpasse tiedemannstøyler. De er enklere å ri med, og vil kunne ha tilsvarende effekt i forhold til steilingen.

Men igjen. Dette er råd for å ta sikkerheten i behold. Jeg mener sikkerhet er viktigere enn at hesten går noe feil i form. Men pass likevel på at hjelpemidlene benyttes riktig. En stygg feil ved å benytte gramantøyler for å ivareta sikkerhet, er redselen hvor man kanskje snurper de alt for mye sammen, fordi man føler seg sikker ved å gjøre dette. Dette vil bare gi deg ueffektiv ridning ellers. Uannsett, jeg ville søkt hjelp med dette. Og anbefaler martingal i første omgang. Stående martingal kan også være en ide, kanskje også før du tester tiedemannstøyler eller gramantøyler.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

pia56
» VIP

Skrevet - 20/11/2007 :  02:02:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde/har en ponni på gården hjemme som gjorde dette. Særlig på bane der da hun ble alene eller ble krevd mye av. Det som løste problemet var at da hun steilet tok en bestemt tak i en tøyle, nappet ned(ikke for hardt, tenk på tennene), og sjenklet hardt på henne, samtidig som en sa hardt "nei" til henne. Da ble det bare krevd enda mer av henne(sjenklene), samtidig som hun fikk en irrettesettelse(tøyle og stemme). Det må skje idet hun steiler,og etterpå.
Det som er viktig er å ikke straffe om hun bryter i trav/galopp siden sjenkeltrykket betydde gass for henne;) Etterhvert løste problemet seg.

Redigert av - pia56 den 20/11/2007 02:06:00 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.