hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 3*3m?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 3*3m?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  11:16:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er der en lov som sier at hesten har krav på en boks av størrelse 3*3m?
Vet at det er et must å ha en boks som passer hesten, men er det en lov (dyrevernslov?) som sier dette? Eller skal det komme en?
Boksen er jo hestens hjem, og jeg syntes det er viktig at hesten har det romslig og lyst, samt et godt underlag å ligge på!

I rideskolestallen hvor jeg for øyeblikket har hesten min, er boksene knøtt små! Syntes ikke at dette er så veldig bra, men kan ikke akkuratt klage heller...

May-Linn

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  11:44:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Jeg syntes at boxen skal passe til hesten... Hvis det er en liten shettis trenger den kanskje ikke 3x3m boks, mens en hest/ponni trenger min. 3x3m. Hesten min står på 3x3 meter og det er jeg veldig glad for, fordi det er mindre boxer i stallen...
~Camilla~
Redigert av - Camilla & Honey <3 den 17/01/2004 11:49:09 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  11:53:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke 3mx3m er en fastsatt grense etter loven. Men 3x3 er anbefalt størrelse på en boks for en normal hest. En ponni kan fint klare seg meg noe mindre, og en større hest bør kanskje ha en ennå større boks.

Vet at en for reglet for spilt har regler om at spiltets bredde skal være minimum hestens mankehøyde + 10 cm. Dette fordi at hesten skal kunne legge seg ned uten å sette seg fast. Om de samme reglene gjelder for boks er jeg igrunn ikke helt sikker på.

Landbruksforlaget har en bok som heter "Staller og rideanlegg" skrevet av Harald Lilleng. Har aldri lest eller bladd i denne boka selv, men vil tro du kan få endel tips angående boks/spilt størrelser og sånt her. DU kan jo ta en titt

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 17/01/2004 :  12:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke boksene der oppe 2,5x3 meter eller noe sånt? Jeg husker når boksene i første etasje ble bygget, der hvor det tidligere var fjøs. Vi diskuterte lenge med Inge for å få ham til å lage større bokser, men han ville gjerne få plass til flest mulig hester.
Står du der eller i kjelleren?

For en større hest er 3x3 et minimumsmål. I Sverige har man ikke lov til å bygge mindre bokser enn dette, og hester over en viss mankehøyde (dvs. normalt store hester) skal egentlig ha større bokser.
Jeg har 3x3meter, og vindu i hver boks som hestene kan stikke hodet ut igjennom, det passer til hester opp til 165 i mankehøyde. Våre hester går dessuten mye ute, så da er ikke bevegelsesmulighetene inne like viktige.
Gå til toppen av siden

Buskeline

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  00:11:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBuskeline  Send %s1% en ICQ meldingBuskeline  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBuskeline  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg har selv bokser på 3x3m i stallen min. Reglene sier ikke eksakt 3x3 meter, dette er hva lov om dyrevern sier (lite utsnitt av den som som angår hest): I følge forskrifter om hestesenter av 15.juli 1978, sist endret 21 oktover 1994, skal en boks ha en gulvflate på minst tre ganger kvadratet av hestens mankehøyde i båndmål, og ingen side må være mindre enn 200 cm lang. Alle sider må være minst 200 cm høye, og de nederste 110 cm må være av et tett og solid materiale. Boksdøren må være minst 120 cm brad, men dette kravet kan fravikes for boks til mindre hester (ponnier). Avstanden fra nedre kant av døren til gulvet må ikke være større enn 4 cm.

Videre i loven står det noe om høyde på gitter, største tillatte mellomrom i gitter, høyde fra gulv til tak, noe om hvis boksdøren ikke er todelt slik at hesten kan stikke ut hodet må boksen må den være større osv.

Håper dette var til litt hjelp, litt teknisk kanskje men hvis en ser bort fra eventuelle skrivefeil skal det være ordrett fra dyrevernloven

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.