hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Flass ved albuene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Flass ved albuene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2007 :  19:13:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hannoveraneren min har noe flass lignende greier på albuene på frembena. Dette kommer når han får vinterpels. Har det ikke om sommeren. Hva kan dette være?

Selv har jeg psoriasies, så jeg synes nesten det ligner litt. Men kan hester få det?

Har prøvd å smøre det meste på, men ingenting har fungert.

Også er det så rart at det forsvinner igjen når sommerpelsen kommer. Og at det er bare på albuene foran det er.

Kanskje jeg skulle prøve psoriasies krem på han?

Noen som har vært borti noe lignende?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/11/2007 :  02:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan ser huden ut, da? Er den tørr og sprukken, liksom?
Regner med at du har prøvd å massere huden med MYK gummiskrape og massere inn babyolje.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/11/2007 :  10:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig ville jeg vært meget forsiktig med babyolje, er ikke alle hester som tåler dette og får voldsomme hudreaksjoner som verkende blemmer, kløe o.l.
For å hjelpe huden ville jeg kun smurt på en nøytral, feit krem, men hudproblemer er ofte et signal innenfra om en mangel på et eller annet.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2007 :  15:20:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er ikke sprukken huden nei, er bare store klaser med flass som kommer av... Ser skikkelig ut som psoriasis... Også er det så rart at det bare er om vinteren når han har satt vinterpels...
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/11/2007 :  00:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - mente ikke sånn babyolje som lukter, men kanskje solsikkeolje eller rapsolje (milde matoljer).
Virker huden tørr? Eller en vintervariant av våteksem?
Byttet gjort i det siste?
Hvis psoriasis-lignende utslett - er det noe nytt, og stressende i livet? Eller bare sånn som på mennesker, at varme hjelper?
Jeg bare drodler....
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2007 :  01:33:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Drodl i vei.. Blri glad for andres tanker om dette. Huden kan virke litt tørr ja. Har to forskjellige gjordter til han, og det spiller ingen rolle hvem av de jeg bruker, utslettet er det samme... Salgjordten er uansett ikke borti albuene hans, så ville ikke tro det har noe å si, hadde han regart på salgjordten ville vel utslettet ha kommet under magen? Skal se om jeg får knipset bildet av det en dag, så kan folk se... Gjerne mye lettere det. Vente på en dag med sol, s det blir litt bra lys, for ikke den letteste plassen å ta bilde på en hest akkurat ved albuen

Angående stress, så var jo den første vinteren litt stressende for han med tanke på at han var ny og med rang ordninger og brunstige hopper osv... Men nå har han jo vært her et år og han virker mye roligere nå...

*~Susanne~*

Redigert av - Roxira den 09/11/2007 01:34:17 Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 12/11/2007 :  13:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hannoveraneren min har noe flass lignende greier på albuene på frembena. Dette kommer når han får vinterpels. Har det ikke om sommeren. Hva kan dette være?

Selv har jeg psoriasies, så jeg synes nesten det ligner litt. Men kan hester få det?

Har prøvd å smøre det meste på, men ingenting har fungert.

Også er det så rart at det forsvinner igjen når sommerpelsen kommer. Og at det er bare på albuene foran det er.

Kanskje jeg skulle prøve psoriasies krem på han?

Noen som har vært borti noe lignende?

Opprinnelig postet av Roxira

Hei hei
hesten min har oxo det som du beskrev på albuene på frembeina. huden e ikke sprukket heller. d æ gjør e å kun børste med en litt hard børste så børste med en litt mjukere. Deretter så følge æ med å børste nøye der neste dag osv. har ikke sett noe til mer av det :)
Trur ikke du ska ta det så tungt, sikkertlig ikke nå farlig. prøv sånn æ gjord :D
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 14/11/2007 :  23:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er kun på albuespisssen så kan det ikke kanskje være liggesår?
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2007 :  11:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEg stemmer for at det er "liggesår"... Bruk mere flis i boksen....
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

TeamPAD

Skrevet - 21/11/2007 :  18:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
tenk litt på hvilke dekken du bruker, er mulgheter for att kanskje dekkenet skaper trykk der, og huden får ikke "pustet", og da jobber kroppen med å få "tørket" stabilisert dette området fra det unaturlige, trykket uten o2:) dermed kan det komme flass:) Er ikke sikkert det er ditt tilfelle, men jeg haddde det sånn med min fullblods på vinteren, Brukte dekken uten sånn "splitt" foran på sidene, og det skapte trykk og deretter slitasje på pels og flass på det utsatte området.. Begynte dermed å bruke dekken med bogsplitter.. og det funker også å legge litt tykke bandage underlag foran under spennene og over manken, altså under dekkenet. Så du løfter det litt og det blir mere Sirkulasjon på lufta:) Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 23/11/2007 :  23:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men et dekken kan da ikke trykke på albuene?? Greier ikke helt å se for meg det, ihvertfall...

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 24/11/2007 :  10:28:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Lurer på om hesten min kan ha noe av det samme som din?
Hun får (fikk i fjor vinter i alle fall) et belegg/flass om vinteren på albuene på forbena, som forsvinner når vinterpelsen forsvinner. Jeg fant ikke noe måte å få det vekk på, men det ser ikke ut til å plage henne heller.
Og hesten min er to år, og går på utegang.
Ganske vanskelig område å "rydde opp i" også, ettersom det er mye pels, hud og skikkelig vinkel :p
Mulig det kan komme av fuktighet som ikke rekker å tørke ordentlig? Det er jo også rimelig vanskelig å hindre med dekken, ettersom når hesten legger seg ned, vil det komme fuktighet der (hvis den legger seg på våt mark). Kanskje en rett og slett må til med saksa på det området som blir angrepet så det får luft og se om det hjelper?

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2007 :  23:51:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Liggesår er det nok ikke, for da skulle det vel vært verre på sommeren når han har mindre pels? Er som sagt kun når vinterpelsen er på det er der...
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  00:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Liggesår er det nok ikke, for da skulle det vel vært verre på sommeren når han har mindre pels? Er som sagt kun når vinterpelsen er på det er der...

Opprinnelig postet av Roxira

Tja, den ene vår har hatt litt liggesår på hasen nå i høst, og det var etter at han var kommet inn på natta. På sommeren står han jo ute hele døgnet (men vet jo ikke om din gjør det, da), og de får nok ikke like lett liggesår av å ligge ute i jord og gress, tydeligvis...
Nå har det vært så mye bra vær at de har for det meste stått ute, og da er det forsvunnet. Pels, uansett hvor tykk den er, "polstrer" nok ikke så godt når flere 100 kg ligger rett på et bein, vil jeg tro....

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2007 :  14:20:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Liggesår på hase er en ting ja, men dette er ikke på hase... Dette er på albuen... På frambeinet... Helt øverst på benet....
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Liinikko

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  20:29:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Synes dette høres litt ut som en slags forallergi.
Hadde en hest som ikke tålte bygg. Han fikk masse flass, som til slutt klaket seg mellom forbeina, og i manen. På plasser der det avgis varme, tydeligvis. Han hovnet også opp i framknærne etterhvert.

Denne hesten har ikke fått mer enn en tredjedel bygg i foret siden, men uten tilgang på havre har han fått komplett i det siste. Det er kriminelt mye flass på de partiene han flasser... Og for meg ser det ut som det er en reaksjon på foret, for med ren havreforing kommer ikke dette flasset.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.