hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor tidlig kan kjenne at føllet rører på seg ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvor tidlig kan kjenne at føllet rører på seg ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2007 :  14:53:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hvor tidlig i drektigheten kan man begynne å kjenne at føllet sparker inne i magen til hoppa??

Hilsen hu kroniske hønemora på Skogli Stallen som venter i spenning og følger drektigheten med "stetoskop" he he.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 04/11/2007 :  09:41:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke akkurat hvor tidlig det er mulig å kjenne det, men jeg kjente bevegelse i magen til den ene hoppa mi da hun var ca 5 måneder på vei. Da jeg spurte veterinæren om det sa hun at det er mulig ja. Det er jo da ikke noen voldsomme bevegelser, men det kan kjennes at det er noe der inne. På den andre hoppa mi kjente jeg det ikke så tidlig, så dette kan nok variere litt. Hvor langt på vei er hoppa di nå da? Har du kjent noe bevegelse? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2007 :  15:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet ikke akkurat hvor tidlig det er mulig å kjenne det, men jeg kjente bevegelse i magen til den ene hoppa mi da hun var ca 5 måneder på vei. Da jeg spurte veterinæren om det sa hun at det er mulig ja. Det er jo da ikke noen voldsomme bevegelser, men det kan kjennes at det er noe der inne. På den andre hoppa mi kjente jeg det ikke så tidlig, så dette kan nok variere litt. Hvor langt på vei er hoppa di nå da? Har du kjent noe bevegelse?

Opprinnelig postet av Justforfun+Rilight

Jeg syntes faktisk jeg kjente noen svake bevegelser på magen hennes for et par dager siden, men vet ikke om det var noe jeg innbilte meg eller om det virkelig var folen som rørste seg. Kjenner man etter lenge nok så tror man tilsutt at man kjenner bevegelser der inne veit du, he he.

Hoppa vår var på hingstslipp i sommer. Vi slapp henne 2 juni og vi vet hun ble bedekket i løpet av de første 5 dagene. Om hun tok seg da er hun nå ca. 150 dager på vei. Vi vet hun er drektig, da det har blitt bekreftet med ultralyd.

Så da kan det faktisk være mulig å kjenne føllets bevegelser nå da?

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/11/2007 :  01:18:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du legger flat hånd inntil svangen, og venter en stund, så kanskje du kjenner bevegelse - fra omtrent nå og utover. Du må da først bli kjent med pusterytmen til hesten, og se bort fra denne, og hvis du er heldig, kan du kjenne noe som minner om "sprelling av en fisk".
Et lite "triks" er å kjenne etter når dama har drukket kaldt vann, for da protesterer småttingen over å bli kald på føttene - he he....
Av en eller annen grunn har jeg opplevd at det oftere er liv å kjenne på venstre side, men vet ikke hvorfor.
Men de gangene jeg har hatt drektige damer, har jeg sjelden kjent bevegelse før ca. Nyttårstider, men nå er hoppa di bedekket tidlig i sesongen, så kanskje....
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2007 :  12:10:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du legger flat hånd inntil svangen, og venter en stund, så kanskje du kjenner bevegelse - fra omtrent nå og utover. Du må da først bli kjent med pusterytmen til hesten, og se bort fra denne, og hvis du er heldig, kan du kjenne noe som minner om "sprelling av en fisk".
Et lite "triks" er å kjenne etter når dama har drukket kaldt vann, for da protesterer småttingen over å bli kald på føttene - he he....
Av en eller annen grunn har jeg opplevd at det oftere er liv å kjenne på venstre side, men vet ikke hvorfor.
Men de gangene jeg har hatt drektige damer, har jeg sjelden kjent bevegelse før ca. Nyttårstider, men nå er hoppa di bedekket tidlig i sesongen, så kanskje....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hei Trine og takk for info. Ja da må jeg jo bare ut til Stjerna å prøve kjenne etter nå da. Stjerna tror visst det har rablet helt for matmor om dagen som går å kjenner slik på magen hennes hele tiden, he he.

Gå til toppen av siden

channy

» VIP

Bahamas

Skrevet - 06/11/2007 :  14:01:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechanny  Svar med kopi av melding
tsutrurtuutrudrt Gå til toppen av siden

serinemor

» VIP

Skrevet - 07/11/2007 :  10:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange gode tips her inne. siste hoppa æ så drektig ho oppførte sæ som ho va to år å hadde slettes ikke tid til å bli kjent på når ho var ute på beite:P ho fikk et nydelig svart føll..
alle kan hvis de vil Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/11/2007 :  00:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Misunne - misunne - akkurat det å kjenne liv der inne.
Dama mi tok sæ itj - og eeegentlig var det litt galskap å sende gamla til hingst - med en eier som ikke kan gå.
Men håper å bli holdt oppdatert med andre damer, liksom en pensjonert jordmor.

Av de 9 føllene jeg har oppdrettet, fikk jeg oppleve selve fødselen av bare tre - for damene lurte meg som oftest. Men jeg kan love at jeg var kjapt oppe i stallen når bonden ringte ca. 1/2 time etter at jeg hadde dratt hjem for natta: "Nå kan du komme tilbake, for fålan står her nå!"
Han gamle luringen kjente nemlig til hvordan damene kneip igjen til de trodde de var alene, og fødte da i løpet av 20 minutter - så han stakk da innom stallen 1/2 time etterpå.....

Venter nå spent på om dere kjenner "småfisken sprelle" der inne.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2007 :  18:39:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Misunne - misunne - akkurat det å kjenne liv der inne.
Dama mi tok sæ itj - og eeegentlig var det litt galskap å sende gamla til hingst - med en eier som ikke kan gå.
Men håper å bli holdt oppdatert med andre damer, liksom en pensjonert jordmor.

Av de 9 føllene jeg har oppdrettet, fikk jeg oppleve selve fødselen av bare tre - for damene lurte meg som oftest. Men jeg kan love at jeg var kjapt oppe i stallen når bonden ringte ca. 1/2 time etter at jeg hadde dratt hjem for natta: "Nå kan du komme tilbake, for fålan står her nå!"
Han gamle luringen kjente nemlig til hvordan damene kneip igjen til de trodde de var alene, og fødte da i løpet av 20 minutter - så han stakk da innom stallen 1/2 time etterpå.....

Venter nå spent på om dere kjenner "småfisken sprelle" der inne.

JAAAAAAAA, jeg synes virkelig jeg kjenner "fisken" sprelle der inne i magen hennes. Så moro. Har allredet snakket masse med (den lille inne i) magen hennes
Gleder med til den plopper ut, men håper det blir enda en stund til da

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/11/2007 :  01:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan regne 11 mndr. og 11 dager fra antatt bedekking - ifølge min gamle, ungarske ridelærer - som hadde vært stallmester på et ungarsk statsstutteri med 1100 araberhester, så han burde ha litt greie på avl og sånn - tok et hoppeføll ca. 11 mndr. og 8 dager, mens hingsteføll tok ca. en uke mer.

Du har vel allerede satt opp en kalender med nedtelling.....
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2007 :  12:43:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan regne 11 mndr. og 11 dager fra antatt bedekking - ifølge min gamle, ungarske ridelærer - som hadde vært stallmester på et ungarsk statsstutteri med 1100 araberhester, så han burde ha litt greie på avl og sånn - tok et hoppeføll ca. 11 mndr. og 8 dager, mens hingsteføll tok ca. en uke mer.

Du har vel allerede satt opp en kalender med nedtelling.....

Takk takk Trine. Klart jeg har full oversikt over føllets utvikling, he he. Stjerna har termin 8.mai (nøyaktig 11 mnd. etter første bedekning om hun tok seg da). Jeg regner drektigheten ut i fra første bedekning selv om jeg ikke vet om hun tok seg da eller på neste brunst om det var noen flere brunster. Ikke så lett å følge med når hoppa går slik på hingstslipp hele sommeren. Jeg har regnet ut i fra 11 måneder, men hvis jeg da legger til 11 dager slik du skriver så blir det termin ca.den 19 mai. Tenk så moro det hadde blitt om folen ble født 13 mai,. Det er vår bryllupsdag + Heffalompens bursdag. 17. mai bebis er jo heller ikke å fornekte da Uansett, det viktigste er at den er levedyktig og velskapt. Selv om vi ønsker at det blir en hoppefole så er vi glade bare det går bra og at folen er sunn og frisk. Mer enn det kan man vel ikke ønske seg :)

Fosteret til stjerna er ca. 36 cm. stort nå og veier litt over 1 kg. (omtrent like diger som en stor (1 1/2) liter brus) he he.

Jeg har en slik oversikt over utviklingen til fosteret som står i den ene boka mi om følling og drektighet.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/11/2007 :  00:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeehee - ca. som en skikkelig stor ørret - ehh - jeg har fisket ørret hele mitt liv.... - I gamle dager, før jeg ble dårlig til beins, var jeg ofte på turer i villmarka med telt og fiskestang, og heldigvis ligger hytta vår ved et fiskevann, og vi har båt, så jeg vet alt om sprellende fisk...)

Skal vi si at du får 17.-mai-føll. Ikke at jeg vil vedde eller noe, men det hadde vært artig.
Har selv sittet føllvake i bunad, i 1990, da vi ventet føll omkring den 17. Hun kom natta til 19. mai, altså et døgn senere. Da var bunaden av, og jeg var såååå sta, at jeg ikke forlot mærra, for jeg så at hun var sprekkeferdig, og klokka halv ett om natta bare måtte hu føde.
Da kom Fjærill (sommerfuglen) til verden, nydelig lysegul, og med en svart tegning på mulen som var formet som en sommerfugl. Hun var så "lett til sinns", beveget seg som en livlig og lykkelig sommerfugl, så det var et passende navn, syntes jeg. (Bilde av henne på VIP'en - den gule hoppa som gresser og jeg koser med).

Hehh - siden du har Haflinger, og føllet vil bli lys rødt med gylden man og hale - altså omtrent samme farge som "min" Fjærill, kommer jeg herved med forslag til et "faddernavn", nemlig at hvis det blir ei hoppe, så hadde det vært hyggelig om hun kunne kalles Fjærill....

Så sant det ikke er en annen Haflinger med samme navn, vil det ikke bli noe problem med registreringen, siden min Fjærill er nl-hest, altså en annen rase og en annen stambok.

Dette er altså hvis det blir ei hoppe, for "Fjærulf" er liksom ikke like flatterende.....

Regner med å bli holdt oppdatert, om ikke her på MIX, så på gjestebok eller mail.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2007 :  10:55:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeehee - ca. som en skikkelig stor ørret - ehh - jeg har fisket ørret hele mitt liv.... - I gamle dager, før jeg ble dårlig til beins, var jeg ofte på turer i villmarka med telt og fiskestang, og heldigvis ligger hytta vår ved et fiskevann, og vi har båt, så jeg vet alt om sprellende fisk...)

Skal vi si at du får 17.-mai-føll. Ikke at jeg vil vedde eller noe, men det hadde vært artig.
Har selv sittet føllvake i bunad, i 1990, da vi ventet føll omkring den 17. Hun kom natta til 19. mai, altså et døgn senere. Da var bunaden av, og jeg var såååå sta, at jeg ikke forlot mærra, for jeg så at hun var sprekkeferdig, og klokka halv ett om natta bare måtte hu føde.
Da kom Fjærill (sommerfuglen) til verden, nydelig lysegul, og med en svart tegning på mulen som var formet som en sommerfugl. Hun var så "lett til sinns", beveget seg som en livlig og lykkelig sommerfugl, så det var et passende navn, syntes jeg. (Bilde av henne på VIP'en - den gule hoppa som gresser og jeg koser med).

Hehh - siden du har Haflinger, og føllet vil bli lys rødt med gylden man og hale - altså omtrent samme farge som "min" Fjærill, kommer jeg herved med forslag til et "faddernavn", nemlig at hvis det blir ei hoppe, så hadde det vært hyggelig om hun kunne kalles Fjærill....

Så sant det ikke er en annen Haflinger med samme navn, vil det ikke bli noe problem med registreringen, siden min Fjærill er nl-hest, altså en annen rase og en annen stambok.

Dette er altså hvis det blir ei hoppe, for "Fjærulf" er liksom ikke like flatterende.....

Regner med å bli holdt oppdatert, om ikke her på MIX, så på gjestebok eller mail.

Jeg var også en ivrig fisker før og det er alltid artig og sitte å mimre om gamle fiskehistorier fra teltturene i Nordmarka., he he.

Hadde vært moro å få 17.mai føll, absolutt, så vi får krysse fingrene.

Fjærill er et nydelig navn og på en nydelig hest. Kjenner henne godt i fra tiden hos Jeanette. Hun stod der en kort periode 1 eller 2 år før Sunniva kom dit. Begge de to var herlige hester.

Men nå er det jo Stjerna som går med føllet i magen, fjordingen. Heffalompen (haflinger vallaken min) har forhåpentligvis ikke noe føll der inne. Det må i såfall være rompetroll, he he. Stjerna gikk på slipp med hingsten Stasviksens Sylvfaks i sommer, og føllet vil bli født her på Skogli Stallen så den må ha et navn som begynner på S. Har allredet mange ideer, men så er det det der med valgets kval da Så selv om Fjærill er et veldig vakkert navn så blir det nok et annet navn på "stamtavla". Men hva det vil bli kalt til daglig er jo noe helt annet da så vi får se. Fjærulf var ikke like vakkert nei, men alikevel ganske kult da, he he. Kreativt vil jeg si

Selvfølgelig vil jeg holde deg oppdatert hele veien til folen står på egne bein. Dette er bare så moro og ikke minst spennende. Skulle ønske Heffalompen var en "dame" (ikke si det til han for da blir han nok dødelig fornærma på meg) for da skulle jeg ha satt føll på han, eehh... henne, også

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/11/2007 :  02:16:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ooopps - skivebom! - Det får bli Blakka eller Blakken, da...
Kommer kanskje av at bildet av deg er på Haflingeren, men så er det "den gule kule" dette handler om.

Hehh - har jeg fortalt om storørreten på 3 kilo som jeg tok i Femunden, og da far min og jeg fikk over 50 ørret i Gressåmoen...... osv osv. - Nei, skal ikke begynne å fortelle fiskehistorier her, hvis noen fryktet det.

Når føllet etter hvert vokser til inni magen, blir det mindre "fiskesprell", og heller mer i retning av en "kickbokser". Og det er litt artig å oppleve at føllet har sovetider og våkentider, dvs. at det i lange perioder er ganske så stille der inne, mens det av og til er et skikkelig "liv og røre", så den stakkars hoppa bare stopper opp og venter til "levenet" har gitt seg, og uroklompen igjen har sovnet.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2007 :  08:17:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ooopps - skivebom! - Det får bli Blakka eller Blakken, da...
Kommer kanskje av at bildet av deg er på Haflingeren, men så er det "den gule kule" dette handler om.

Hehh - har jeg fortalt om storørreten på 3 kilo som jeg tok i Femunden, og da far min og jeg fikk over 50 ørret i Gressåmoen...... osv osv. - Nei, skal ikke begynne å fortelle fiskehistorier her, hvis noen fryktet det.

Når føllet etter hvert vokser til inni magen, blir det mindre "fiskesprell", og heller mer i retning av en "kickbokser". Og det er litt artig å oppleve at føllet har sovetider og våkentider, dvs. at det i lange perioder er ganske så stille der inne, mens det av og til er et skikkelig "liv og røre", så den stakkars hoppa bare stopper opp og venter til "levenet" har gitt seg, og uroklompen igjen har sovnet.

Jeg gleder meg til å både se og merke "kickbokseren", hi hi. Ikke alle makreller som utvikler seg til kickboksere, eller hva?? he he

Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 16/12/2007 :  21:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mi hoppe har termin 23. april!! Første fødte for både meg og hu!!

Når vi ser leeenge på magen, så ser jeg at den beveger seg rart til tider...

Det er såååå spennende!!! Gleder meg som en liten unge til dette skal skje.

Ser dere er over på navnediskusjonen også! Det har vi vært i 6 mnd nå, og enda ikke kommet frem til noe....

Yemarech er et alternativ (betyr gode nyheter på etiopisk).

Er et varmbodstraver føll som kommer, og jeg har ikke lyst på et vanlig engelsk navn, slik "alle" har... Synes norske navn på varmblodser er kult... eller noe anner utenlandsk (ikke engelsk) som betyr noe bra :)
Er ikke noe spennende å kalle opp etter foreldrene heller (Tia Rodney og Gigant Neo) Noen forslag?????? :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.