hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Med sko eller uten sko på vinteren??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Med sko eller uten sko på vinteren??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Shambam

Skrevet - 27/10/2007 :  23:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester har til nå gått uten sko, men jeg aner ikke om jeg skal ha på den ene hoppa mi vintersko? Mange sier det er farlig om vinteren uten sko, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Den andre hoppa mi er kun 1 år, så hun trenger ikke sko. Vært fint med litt råd, usikker på om jeg skal ha på sko eller ikke... Hoppa har gått uten sko på vinteren til den forrige eieren.

summer

Skrevet - 28/10/2007 :  14:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
I mine øyne kommer det helt an på : HVor du bor (HVordan forholdene er hos deg ) og hvor mye du bruker hesten .

Snø og barfot er perfekt. Is og barfot er direkte livsfarlig. (JA jeg vet at mange ikke har den erfaringen, men det er MIN erfaring )

Min toåring skal ikke skos i vinter, og her hos oss er det veldig mye is. Så vi gjør det sånn at vi parkerer vogna når det ikke er trygt å kjøre lenger, så får vi finne på noe annet. Blir det så isete at det er vanskelig uten brodder, får hun bare få fri. Som unghest gjør ikke det noe. Min voksne hest skos med brodder.

Nå får man visst også ganske gode brodder til boots, så det kan være et alternativ om du ikke ønsker å sko :)
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2007 :  21:58:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Et godt spørsmål du kommer med. Jeg er for både barfot og sko på hesten til rette forhold så og si. Jeg mener at en barfothest er greit så lenge føre og forholdene der den holder til, tilsier at det går greit uten fare for bein og lemmer. Barfothest er helt ok, men ikke for enhver pris mener jeg, om du skjønner.

Selv har vi sko på hestene våre da vinterføre her i traktene gjør det omtrent umulig med barfothest. Man skal ikke komme og si at en barfothest klarer seg helt bra uten problemer på speilblank is.

Har man tilgang til ridehus er jo saken enkel. Da kan man jo bare holde seg til innendørs trening når føret er skummelt glatt.

Man må også se an og tenke på bruken, hvordan og hva du bruker hesten til. Og såklart om man har barfot hest må man ta litt hensyn til vær og føre.

Stallen jeg hadde hesten min oppstallet på før var preget av western og NH miljø og hadde derfor mange barfotentusiaster. Der hadde de også ridehus så det var ikke noe stort problem å ha barfothest der kan man si. Det var på så måte mulig å trene hesten sin ordentlig uansett værforhold.

Barfot hestene var svært flinke til å holde seg på beina, ja. Men under glatt føre gikk de svært anspente og uhyre forsiktig både i luftegården og under rideturene. Det hendte både titt og ofte at noen skled og falt i paddocken sin under lek på glattisen, men som oftest gikk det veldig bra.

En opplevelse jeg hadde med barfothest vs/ brodde skodd hest:

Jeg red en rolig skrittetur med venninna mi på vinterstid. Hun hadde en stor, nydelig og flott tinkervallak ved navn Jack. Han var barfothest og så ut til å trives godt med det. Han var stø som et fjell og svært fotsikker. Vi kom til et jordet og nederst i bakken var det et flatt området. Ingen visste hva som lå og lurte under snøen, en stor speilblank isdam.

Plutserlig begynner Jack og skli sakte og neste litt elegant. Beina hans sklir lengre og lengre fra hverandre og den store hesten ligger tilslutt helt nede helt uten dramatikk. Venninna mi stiger forsiktig av mens han ligger der. Heldigvis er dette en svært rolig hest som sjelden blir redd.

Jack får ikke panikk, men forsøker å reise seg et par ganger, uten hell. Det er nesten som å se Bambi på glattisen. Stakkars Jack. Hesten min hadde godt med forfeste på sine broddsko og var mye mer intressert i noen gresstuster som stakk opp igjennom snøen enn at kompisen hans lå nede for telling. Venninna mi visste at jeg nesten alltid hadde med kameraet mitt og sa jeg godt kunne knipse noen bilder mens de først lå der. Så derfor knipset jeg løs og foreviget episoden.

Jack så opp på eieren sin, helt avslappet og rolig med et blikk som spurte; hva gjør jeg nå da mor??
Venninna mi skrapte bort litt av snøen rundt Jack for å finne ut hvor det var fast grunn uten is. Jack lå helt stille imens hun holdt på. Et par meter bortenfor fant hun et trygt sted uten islagt underlag. Hun lokket på hesten sin og raslet mot underlaget som for å fortelle han at her er det trygt.

Det neste som skjedde var bare helt utrolig; hesten krøp, akte og stabret seg så lang og stor han var, bortover mot eieren sin til fast og trygg grunn. Først da han var helt fremme hos henne reiste han seg rolig og problemfritt opp igjen. Ingen ble skadd i hendelsen så det var jo en "happy ending". Ester og hesten hennes har et helt spesielt forhold sammen, det hører til historien. Hester er utrolige dyr, ikke sant?

Hva gjør vi nå da mor?? lurer Jack på.

Jack får trøst av eieren sin Ester.

Denne episoden ga meg innblikk i at det alltid er en viss risiko for barfothest om vinteren når det er speilblanke glattisen, uansett hvor forsiktig man er. At Jack var såpass rolig var nok årsaken til at det gikk så bra som det gjorde. Men om dette hadde skjedd med en hest som ville blitt skrekkslagen grepet av panikk er det ikke sikkert at det hadde gått like bra.

Hvordan føre er hos deg vet jeg ikke, men ta dette i betraktning før du bestemmer deg for hva du vil. Det går jo an å prøve seg frem og se det ann etter som vinteren kommer. Ser du at hesten din begynner å sliter veldig og det ødelegger ridegleden og treningen. Og ser du at det ikke blir forsvarlig ovenfor hesten så er det jo bare å sette på den sko da evt.

Det finnes masse positive og negative grunner til å ha hesten barfot, og likeså er det når det gjelder skoing. Se an situasjonen hos deg og følg magefølelsen din for hva du tror er rett. Du kjenner både hestene, stedet og føret hos deg best.

Uansett hva du velger så lykke til

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 28/10/2007 :  23:30:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar å tips:) Jeg tror jeg skal se hvordan det går uten sko først, og hvis det ikke går få vi bare sette på sko tenker jeg:) Utrolig historie du fortalte da, må være et utrolig bånd mellom hest og eier:) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2007 :  23:54:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt nesten samme episode med sko og broder og kladdsåle. Snøen festet seg rundt broddene så de ikke fikk grep, og under var det speil blank holke.... Det var ikke mye morro. Hesten gled en del, men slapp heldigvis med å falle en gang... Han kom seg raskt opp igjen. Han sto på 3 ben da han falt for jeg prøvde forgjeves å få snøen av broddene, og da falt han og sendte meg ned bakken vi hadde ridd opp, det var så glatt at jeg satt på rompa og akte baklengs ned bakken med helskinns ridebukse, fikk ikke stoppet før det hadde samlet seg nok snø bak ryggen min. Og gud som jeg slet for å komme meg opp bakken for å finne hesten min som hadde løpt inn i skogen.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2007 :  12:57:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tusen takk for svar å tips:) Jeg tror jeg skal se hvordan det går uten sko først, og hvis det ikke går få vi bare sette på sko tenker jeg:) Utrolig historie du fortalte da, må være et utrolig bånd mellom hest og eier:)

Opprinnelig postet av PonniseneogKita

Ja det tror jeg er fornuftig av deg. Det kan jo fint hende at hesten din fungerer kjempe bra som barfothest igjennom vinteren. Så se det an og ta avgjørelsen ut i fra hvordan det går

Ja Ester og hesten hennes Jack har et utrolig og spesielt bånd sammen. Du vil nesten ikke tro det før du ser det, men det er nesten som om de snakker samme språket. Det var utrolig spesielt å være vitne til det som skjedde på en god og positiv måte.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 29/10/2007 13:00:21 Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 12/11/2007 :  16:15:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har akkurat broddet bootsene mine med pigger tilegnet traktor- og ATVdekk. Fås kjøpt av Knut Bjerva www.barfothest.no
Funker supert! Pluss at de er mye lavere og mange flere enn på jernsko - tror det er bedre for hesten og gir minst like godt feste på is og glatt føre.
Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 23/11/2007 :  17:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, nå har broddene og bootsene vært på tur et par ganger og de fuker ikke supert lenger... Blæh.. Skal prøve brodder i islagsmutter istedet. Noen som har erfaring med disse? Gå til toppen av siden

RikkeH

» VIP

Skrevet - 19/12/2007 :  13:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Barfothester har en spesiell hovekanisme. Om hesten har gått uten sko på vinteren før og det har gått bra så anbefaler jeg på det sterkeste og ikke ta på sko da en barfothest har en spesiell funsjon som kalles sugekopper under hoven. Det er vært testet at hester uten sko går faktsik bedre uten sko enn med sko da hesten blir mer uforsiktige med sko på og detter oftere på gladd isen enn en barfot hest som har sugekopp funsjonen i orden. Jeg har hatt hesten min barfot nå før jul, men måtte ta på sko da han ikke har den sugekoppfunsjonen som en barfothest skal ha. Dette er pga at han har gått med sko i 12 år å ballene og strålen under hoven har krympet fordi at de har blitt presset sammen i 12 år pga skoene. For at en hest skal ha sugekoppfunsjonen så må den ha strålen, ballene og alt i orden. Du kan se på høvene om den har hovekanismen i orden, du ser det med å se på om ballene er friske, altså at ballene er store og myke og at strålen er bred og fin og at hoven er bred bak og går parralelt med hovbenet. da er høvene i balangse og hovekanismen fungerer bra. Høvene skal også være brede og friske. da er høvene i balangse og høvene er friske nok til å være barfot hele året rundt. Ta kontakt med en hovtrimmer så får du tips osv.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 20/12/2007 :  19:16:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Det kommer an på føret. Nå er det kjempefint, så da går hun uten sko.
Om sommeren er det en annen sak.. Vi har grusvei (heldigvis), men da blir det så steinete og da blir hun sårbeint

Prøvde et år med bare barfot. Da hadde jeg ei dame hit å skjærte ned på hovene med jevne mellomrom, og jeg tok når hun ikke kunne komme.
Det funka overhodet ikke Når det er isete på veien kunne jeg ikke ri. Jeg kunne heller ikke ri etter veien!

Så jeg holder meg til sko - når det trengs

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 20/12/2007 :  21:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
Jeg har akkurat det samme problemet som deg, og har fundert opp og ned om jeg skal sko eller ikke, for i år er det så glatt her jeg bor at jeg aldri har sett lignende!

Hesten min er en 5 år gammel døl som aldri har blitt skodd før, og han har ekstremt gode høver. Han går også veldig bra på glatta. Det er akkurat som han lukter hvor isen er. Men nå er den overalt, og det er veldig frustrerende! Får ikke kjørt og nesten ikke ridd.

Min konklusjon er å ikke sko for vis jeg skor og tar skoa av igjen til våren, så vil jeg ha en periode hvor han vil bli sårbeint, og hvor jeg ikke kan bruke han så mye som jeg vil. Da har liksom problemet forsyvet seg om du skjønner. Jeg skor for å få ri på vinteren, men får ikke ridd på våren når det er best å ri...

Vi får overleve denne vinteren, også kjøper jeg boots til sommeren som han kan gå inn, og sette brodder i neste vinter...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2007 :  23:00:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Etter tilsammen ca.10år med skoløse hester og ponnier har jeg fremdeles til gode å oppleve denne sugekopp-funksjonen. Det er veldig stor forskjell på hvordan de klarer seg på glatta, men jeg har inntrykk av at det er mer teknikk og balanse enn sugekopper. Vel, vel, nok om det, mulig det finnes sugekopp-høver et sted der ute?

Barfothest om vinteren synst jeg stort sett går veldig fint Som tidligere nevnt er snøføre uproblematisk. Deilig å slippe kladder og fare for tråskader fra broddene. Men i perioder med blankis har det flere ganger vært nære på at jeg ringte hovslageren. Å bruke hesten er ikke noe problem, da setter jeg bare på boots med brodder. Det største problemet er når det er bare blankisen i luftegården! Jeg strør så godt jeg kan, men likevel går de temmelig anspent på de glatteste partiene. Det går selvfølgelig an å bruke boots i luftegården også, men da ville jeg hvertfall satt dem inn om natta slik at de ikke gikk med boots på hele døgnet. Nå har det gått fint med mine i isete perioder, untatt litt stivere muskulatur pga at de er anspent når de går der det er glatt. Men ser det ut til å være en lek med livet for hesten å gå omkring i luftegården, så synst jeg det er bedre å sko for en periode. Det er en fattig trøst at hesten har perfekte barfothøver hvis han plutselig en dag ligger der med brukket bein på isen
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 22/12/2007 :  00:14:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har mine to barfothester og en som er skodd ute på utegang. Han med brodder sklir faktisk mer enn mine. Vet ikke hvorfor, men... han virker litt klumsete... (kjenner han ikke så godt)

Også blir det aldri blankholka der ute, for de går og tråkker det opp hele tida.
Og de har så store arealer at det ikke blir medtråkka og is overalt.
Men det var litt ille når jeg fikk hestene tilbake etter at de har vært vekke i en mnd. Da var det speilblankt på beitet! Oskar sto på fire stive 8-10 meter igjennom gjerde før han stoppa... Ikke bra! Men dagen etter var det tråkka opp.

Men som sagt før... det er teknikken som er viktig. Vet ikke om Oskar har sugekopp eller ikke, men han kan gå (uten rytter) på såpeglatt is uten å skli! Har hørt om den sugekoppen, men jeg tror det ligger mere teknikk og konsentrasjon der...
Gå til toppen av siden

Blondie_88

Skrevet - 04/01/2008 :  18:15:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mine hester har til nå gått uten sko, men jeg aner ikke om jeg skal ha på den ene hoppa mi vintersko? Mange sier det er farlig om vinteren uten sko, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Den andre hoppa mi er kun 1 år, så hun trenger ikke sko. Vært fint med litt råd, usikker på om jeg skal ha på sko eller ikke... Hoppa har gått uten sko på vinteren til den forrige eieren.

Opprinnelig postet av PonniseneogKita

Selvfølgelig må du ha på sko på hesten din på vintern, er farlig at de går uten , og de kan lettere bli sårbeinte... Uten sko og brodder kommer hesten din til å gå sikkelig på tryne!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2008 :  20:44:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selvfølgelig må du ha på sko på hesten din på vintern, er farlig at de går uten , og de kan lettere bli sårbeinte... Uten sko og brodder kommer hesten din til å gå sikkelig på tryne!

Opprinnelig postet av Blondie_88

Hehe, går bra med skoløse hester på vinteren hvis man ikke legger i vei på holka uten boots m.brodder, og sørger for at luftegården ikke blir glatt. Har hatt skoløse hester i omtrent ti vintre tilsammen, og aldri opplevd skader som følge av det
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 05/01/2008 :  02:14:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:) Hittil har hun gått uten sko, gått ganske greit(min første vinter med barfothest=P)! Men hun har falt på rumpa en gang(gikk bra), og jeg har ikke tatt sjansen på å ridd på veiene=) Den andre hesten min, blandingshoppa, er rene eksperten på glattisen, hun bare trippa i vei, og så sååå stolt utxD Tror jeg holder meg til barfot, men hvis Stjerna ikke blir bedre på glattisen(hun er rene kløna), så får jeg bare sette på sko. Men skal prøve litt til:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.