hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest og Hvitløk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hest og Hvitløk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kjersti+Cometen

Skrevet - 27/10/2007 :  16:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hvitløk giftig for hest?

Jeg har lett litt rundt på nettet for å prøve å finne noen seriøse forskningsresultater på dette, men har ikke funnet noe. Det er alikavel mange meninger om dette, og fram til man vet sikkert hvorvidt dette er giftig eller ikke så kanskje man burde tenke seg om to ganger før man gir hesten sin hvitløk?

Her er noe av det jeg har funnet;

Kopi av melding:
Det er kjent at mange dyr utvikler hemolytisk anemi, eller får en anafylaktisk reaksjon etter å ha spist løk. Dette gjelder dyr som katter, sauer, hunder, hester og kveg.

Kopi av melding:
Hvitløk livsfarlig for hesten?
skrevet av: Mimmi Iversen - 30. 7. 2007 (23:26)
Kom over denne artikkelen på et forum jeg leser mye på.Artikkelen er fra det svenske hestebladet Hästen nr. 2 2006, og er oversatt av Gudny. Det er ikke gjordt noen undersøkelse på bakrunnen i stoffet.) Hvitløk livsfarlig for hesten Som fôrtilskudd for helsen eller som avskrekkende lukt for flått? Uansett hvilken grunn du gir hesten din hvitløk så peker all forskning akkurat nå til at det er livsfarlig for dyr å spise ulike former av løk. Ettersom en liten menge løk ikke gir noen akutt reaskjon hos hesten, så tror de fleste at det er ufarlig. Men løk inneholder næringsaltet thiousulfat, og hester har ikke det enzymet som bryter det ned. Alle former for løk er giftinge for hester. Løken gjør blandt annet at det blir forandringer i de rødeblodlegmer som i sin tur påvirker syreopptagningen. Lite gjør stor skade Løk ødelegger de røde blodlegmene med anemi som følge av dette. Hesten får lav blodbrist og lave blodverdier, ettersom de røde blodlegmenes allevegger brytes ned. Et stort problem er at en stor del av de rødeblodlegmene må ødlegges hos hesten før den får synlige symptomer. Dette gjør at den allmenne oppfattningen er at man kan gi hesten små doser med løk uten påvirkning av hesten. Små dyr som hund og katt får en hurtig virkning ved inntak av en liten mengde løk. Nyresvikt Hemoglobinet i blodet forandres til metaglobin når dyret spiser løk. Hemoglobinet tar en annen kjemisk form som påvirker syreopptaket i blodet negativt. Dette skjer allerede noen få minutter etter at dyret har spist løk. De røde blodlegmene transporteres dessuten til nyrene og dyret kan få nyresvikt. Et annet organ som kan påvirkes av løken er milten. Lang gjenopprettelse Hester som får en liten mengde løk over en lengre periode utsettes for langsom nedbryting av de røde blodlegmene. Når antallet røde blodlegmer i hestens blod minsker, svarer kroppen med å produsere nye blodlegmer i benmargen, men det produseres ikke nye over en natt. Hestens kropp bruker ulik lengde på å komme tilbake til normalverdi på blodet. Dette beror på hvor mye løk hesten har fått. Symptomer Symptomer ved den her type forgiftning er varierende. En hurtig forgiftning har ofte kraftigere symptomer enn en langsom forgiftning. Vanlige syptomer er bleke slimhinner, appetittløshet, hurtig åndedrett og høy hjertefrekvens. Ved en akutt forgiftning kan en stor mengde hemoglobin ødelegges på samme tid og da kan dyrets urin være rød. I en langsom prosess kan det hende at dyret ikke orker å gå, blir ustø(svimmel) eller får problemer med hjertet. Ofte er slimhinnene veldig bleke. Like farlig med vanlig løk Det virker som at all slags løk har negativ innvirkning på dyr. Tørket løk er ofte mer konsentrert enn fersk løk. Det finnes mange kosttilskudd og insektsmiddler som inneholder løk i ulike former.

http://www.equisearch.com/horses_care/feeding/feed/eqgarlic528/

- På denne engelskspråklige siden står det litt om forskningsresultater, bla. mengden hvitløk som kan være skadelig.

Noen som vet mer om dette?

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/10/2007 :  02:48:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tidligere lest et par artikler veterinærer har skrevet om dette, og må innrømme at selv om jeg ikke ga hesten min hvitløk i utgangspunktet, bestemte jeg meg ihvertfall for at jeg heller aldri skulle gjøre det... Skremmende lesning, med tanke på hvor mange hester som blir proppet fulle av hvitløk rundt omkring...
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 28/10/2007 :  11:40:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg håper i alle fall det blir utført noe seriøs forskning på dette- veldig snart- ikke minst siden flere kraftfòrprodusenter bruker hvitløk i blandingene sine..! For som jeg forstår det, er det veldig små mengder som kan være skadelig, og at de skadelige stoffene ikke nødvendigvis gir utslag med en gang, men over tid.

Jeg mistet en hund for et par år tilbake. Etter hva jeg har lest om hvitløk til dyr er jeg redd det var jeg som forgiftet henne!!

Det var en frisk, ung fuglehund. Hun ble brått og uforklarlig syk med tydelige forgiftningssymptomer, nyresvikt og helt merkelige blodverdier. Veterinærene undersøkte alt mulig og det ble tilogmed kontaktet dyrleger i england og tyskland for å "løse gåten". Men ingen fant ut av det.
I ettertid har jeg tenkt at hun kanskje burde blitt obdusert, men jeg valgte å grave henne ned hjemme.

Greia var at ca en uke før bikkja ble dødssyk, så hadde jeg gitt henne hvitløk,- ett eller to fedd, husker ikke eksakt, for å unngå flått. Dette har jeg også gitt hester og andre hunder jeg har hatt, uten problem. Sa dette til dyrlegene, men ingen tok notis av dette.
Kan det være at noen dyr er mindre tolerante? Kanskje andre faktorer spiller inn..? Eller, det kan hende det var noe helt annet.

Men siden det nå stilles spørsmål om hvitløk faktisk kan være ren gift for bla. hester- og hunder- så ha det i hvertfall i bakhodet om "rare symptomer" dukker opp..
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 28/10/2007 :  16:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at hvitløk er godt for hesten og får i rundt blodsirkulasjonen, men jeg har aldri gitt det til mine hester da. Men det er bare noe jeg har hørt..:) Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 28/10/2007 :  21:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir hesten hvitløk og det har han fått i 1 år nå. Kjøper hvitløks granualer på FK og hesten spiser det med stor glede!
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/10/2007 :  23:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo forsket litt på det... Men da med større mengder enn man normalt gir hest. Det jeg har lest om resultatene fortalte at hestene altså fikk anemi av hvitløk. Vetrinæren som skrev atikkelen sa at man da måtte regne med at mange hester gikk rund omkring og var "bare" lett anemiske, fordi det ofte kunne være kommet til en ganske alvorlig anemi før man så direkte symptomer.

Dette er for meg MER enn nok til å aldri gi hesten min hvitløk.
At hesten sikkert hadde spist det, er ikke et holdbart argument. Det finnes mange ting som hestene spiser, selv om de ikke har godt av det...

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 30/10/2007 :  10:21:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Hmmm.... det er ikke lett m.h.t. all forskning, analysering, synsing og meninger.
Jeg gir hvitløk selv, har også fått med meg at det er forsket litt på dette.
Det er snakk om bittelitte grann til hver hest som går på utegang, spesielt innbiller jeg meg det er godt for astmahesten.
Men det er jo masse annet ute på markedet, så trenger vel ikke på død og liv å gi hvitløk, "just in case".
Ok, jeg er overbevist til det motsatte er bevist; f.o.m. i dag er det slutt på hvitløk. Nå tør jeg ikke....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/10/2007 :  15:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hunder tåler IKKE løk i noen form for versjon, hverken hvitløk eller vanlig løk. Derfor er det jo ikke helt usannsynlig at det samme gjelder hest .. flere og flere har opplevd stor nedgang i blodlegemene på hester ... jeg har gitt hvitløk før, for det er det eneste som gjør at hesten min ikke spises opp av insekter på sommeren, men har igrunn valgt å slutte med det, så lenge indikasjonene går den veien de gjør .... Gå til toppen av siden

cathrine78

Skrevet - 14/11/2007 :  15:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv sluttet med hvitløk etter å lest noen artikler på dette. Begynner ikke igjen før det motsatte er bevist. Etter som jeg har fortstått vil jevn tilførsel i små doser gi blodmangel, som igjen reduserer hestens ytelse. Flere hester på stallen har gjennom årene tatt blodprøver. Mange av disse hestene hadde blodmangel uten at veterinær kunne si hvorfor. Alle disse fikk hvitløk. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 14/11/2007 :  23:15:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Flere hester på stallen har gjennom årene tatt blodprøver. Mange av disse hestene hadde blodmangel uten at veterinær kunne si hvorfor. Alle disse fikk hvitløk.

Opprinnelig postet av cathrine78

Se der, ja... Nok et bevis på at det er best å la være i mine øyne...
Spennende hvis andre også har erfaringer med dette! Kom med dem!

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 04/12/2007 :  22:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hest får en teskje pr dag med hvitløk. På den boksen jeg kjøpte står det tydelig at hesten KUN skal ha det som står i anvisningen, ikke mer pga bivirkninger. Så han får 1 teskje som nevnt.
Han har ingen unormale blodverdier i følge veterinær. ( hadde kontroll på han i mai) og han hadde da gått på dette i ca 4 år, ( 3 år før jeg fikk han) og han fungerer fint.

men så lurer jeg på en ting som jeg håper noen kan svare meg på.. mange gir jo hestene sine ren hvitløk i båter på sommeren pga insektene, dette må da være mer skadelig siden dette er ren hvitløk uten tilsetninger eller most til pulver? Eller er det at de kun får en kort periode som gjør at det ikke er skadelig?

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/12/2007 :  00:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
For et par dager siden var det på Rimfakse Forum sitert en artikkel fra Sverige. Den beskrev nettopp hvordan stoffer i hvitløken ødelegger de røde blodlegemenes evne til å ta opp oksygen. Med anemi og dårlig surstoffopptak som resultat.

Ville nok tenkt meg om et par ganger før hvitløk ble med i dietten til en hest.

Skal jemmen lese artikkelen en gang til, og nøyere.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/12/2007 :  12:07:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men så lurer jeg på en ting som jeg håper noen kan svare meg på.. mange gir jo hestene sine ren hvitløk i båter på sommeren pga insektene, dette må da være mer skadelig siden dette er ren hvitløk uten tilsetninger eller most til pulver

Hvitløk som ikke er behandlet er veldig skadelig og gi hestene. Hvitløk er etsende, og hester har en helt annen ph i magen enn oss. Fersk hvitløk kan gjøre store skader innvendig på hesten.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2007 :  21:36:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Nei jeg har kuttet ut hvitløk for lengst. Skal IKKE gies til min hest vertfall!
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 05/12/2007 :  22:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja var det jeg mente jeg hadde hørt. huff...blir skeptisk når en leser alt dette.. tenker litt sånn at selv om hesten min ikke har reagert ennå, så kan det jo plutselig skje..på samme måte som med oss mennesker å det å reagere på en matvare sånn plutselig...:/
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  16:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har nettopp kjøpt granulert hvitløk fra FK...welshen min hoster litt innimellom og jeg fikk vite at hvitløk var forebyggende og kunne hjelpe mot allergier, luftveisproblemer osv(noe som også står på boksen hvitløken kommer i). tenkte det var verdt et forsøk...er mange som gir hvitløk her, og har aldri hørt at hester kan bli syke av det. Da er det snakk om både granulert hvitløk og pulverformen... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.74 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.