hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Branninstruks og brannsikkerhet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Branninstruks og brannsikkerhet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/10/2007 :  12:50:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gjør man, rent praktisk, hvis stallen begynner å brenne?
Hva om èn eller flere hester nekter å forlate boksen sin? og ikke minst; Når må man innse at liv ikke står til å redde?

Jeg lurer på masse ting rundt dette med brann og brannsikkerhet i en stall. jeg har nå vært brannansvarlig på jobben min (to boliger for psykisk utviklingshemmede) i 2 år - og ved å jobbe med disse rutinene har jeg blitt obs på mange ting jeg egentlig ikke tenker over i det daglige...

Ok, så setter man hestene ut i en paddock/luftegård mens det brenner. men hva skjer etterpå? De kan jo ikke bli stående der mens stall brenner og blir slukket. Når hestene kommer seg i sikkerhet - burde man vel allerede begynne å tenke på å evakuere de til en annen stall?

Jeg har nå fått ansvar for å lage rutinene i vår stall - og trenger da noen punkter som dere mener er viktige å ha med.

Jeg har ikke satt opp noe voldsom struktur på det enda, så slenger bare ut noen punkter:

-Ta på hestene grime og leietau (skal alltid henge på boksen) og lei de så rolig som mulig ut.

- Dersom det er mange nok folk til å redde hestene, lag en lang rekke av mennesker som frakter hestene til sikkerhet.

- sett hestene i paddock eller ridehus, eller så må folk holde/leie dem rundt. IKKE slipp hestene løs på utsiden. sjangsen er stor for at hestene da vil løpe tilbake til den brennende boksen.

Dersom en hest nekter å forlate boksen:
- Ta på grime og leietau
- Vær to stykker, en som leier og en som lager bakfra
Dersom man fremdeles ikke får hesten ut:
- forsøk å ta bind forran øynene til hesten og bruk så fremgangsmetoden over

Tar gjerne imot kommentarer og tilføyelser til punktene. Jeg mener også at det forebyggende arbeidet er veldig viktig; sjekk av det elektriske anlegget hvert 3 år, brannøvelse 1 gang i året, kontroll av pulverapperat, installere varslingssystem (dette har vi heldigvis hos oss).

Jeg har tenkt at vi skal ha en brannøvelse på vår stall og tenker da at det hadde vært interressant å sett på:

*Hvordan reagerer hestene på en røykdykker?
*Hvor raskt kan vi få på hestene grime og leietau og få de ut av stallen og inn i luftegård?
*Kan folk slukke en brann? Og hva er best å slukke brann med? Ullteppe, vann eller pulver?

Håper veldig på svar!!! :)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/10/2007 :  02:23:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - har altså opplevd storbrann i stall. Alle 28 hester ble reddet - mine to i aller siste liten, da de stod i en egen liten stall. Det var da brannfolkene spurte om alle hestene var ute at Bonden sa - "Åhh - det står to til i den lille stallen til venstre!!!" - To brannfolk, den ene med en slange og den andre i røykdykkerutstyr tok seg inn, fikk dempet ilden i taket, mens den andre prøvde å få hestene ut - men de ble redde for røykdykkerutstyret. Så han tok det av, og så brølte han UUUT! til hestene og rett og slett sparket dem i rompa, så de skvatt ut - og løp til skogs. Det tok oss to timer å fange dem - og to andre løshester - før vi kunne slippe dem ut på beitet hvor de 24 andre hestene gikk.

De hestene ble reddet ved at Bonden rett og slett løp inn i stallene, dro opp alle dører til boksene, samt åpnet døra ut til beitene - det var IKKE tid til å sette på grimer - og rett og slett brølte UUT MED DERE!!! med sin mektigste røst, og hestene som var vant til å lyde ham, bare raste ut av stallen - og løp i flokk ned til det nederste beitet - lengst borte fra stallen og brannen. En stalljente klarte å lukke porten etter 24 hester, mens to stakk av - heldigvis ikke opp mot stallen igjen.

Den store låven brant, men heldigvis var det vindstille akkurat den natten. Hadde det vært det aller minste nordadrag i luften, hadde hele gården gått med.

Brannvesenet sørget for å redde de andre bygningene, mens politiet og en del av oss voksne heste-eiere holdt vakt over hestene hele natten. Dette skjedde i oktober, så hestene tålte å stå ute en natt eller to.

Men så var det at vi opplevde hva GODE naboer betyr: Neste morgen kom flere med lass med høy, hjalp til med å ordne vann til den store hesteflokken, og telefonene ringte: Vi kan ta to, vi kan ta fem - vi kan ta ti osv. Siden alt utstyr til alle hestene var borte, samlet vi som hadde gamle grimer, leietau, pussesaker hjemme, sammen det vi hadde, og delte ut, så alle hestene til slutt i det minste hadde en grime.

Etter bare to dager var alle hestene bortplassert, og jeg kan love at jeg fikk det travelt med å kjøre hester - to og to - hit og dit. Heldigvis var nemlig stallens henger berga, og jeg var en av få heste-eiere som hadde lapp til å kjøre hest.

Etter bare 8 uker var 14 av hestene tilbake, i en midlertidig stall, mens det på rekordtid ble bygget en ny, flott stall, med plass til 28 hester, så alle kom hjem til slutt.

Den nye stallen har brannvarsling, med direkte varsling til brannvesenet, sprinkleranlegg, alle staller har skyvedører, samt at det henger grime klar utenfor hver boks (en selvfølge).

Hvis det er en bitte liten brann, vil nok et pulverapparat gjører susen, eller et VÅTT ullteppe - ja, kanskje man kan ofre et dekken eller to - som altså bør være våte.

Og jeg skal jammen minne på at vi bør ha en brannøvelse snart igjen, for det er kommet en del nye hester - og eiere - til stallen i det siste.

Kan looove dere: Jeg glemmer ALDRI natt til 10. oktober 1994!!!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/10/2007 :  23:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff av meg... fikk helt gåsehud av å lese innlegget ditt... Veldig bra at det gikk så greit som det gjorde. Staller kan bygges opp igjen, men liv som går tapt får man aldri igjen.

Heldigvis har vi en stalleier med fokus på sikkerhet. så vi er nøye på å holde stallen ryddig, nødutgangene ublokkerte og har grime og leietau på boksene når hestene står inne. nå er jeg i god gang med å lage rutinene og skal ta kontakt med en brannmann som er slokkeekspert (kjenner han fra brannøvelsene på jobb). er jo sikkert en veldig fin øvelse for brannvesenet å trene seg på håndtering av hest også!
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2007 :  14:29:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Vi hadde vår første brann-øvelse i stallen senest i går, og jeg sitter igjen med en MEGET uggen følelse - jeg ble med forholdsvis rene ord fortalt at våre 2 hester IKKE ble prioritert ved brann - så de ble om uhellet skulle være ute - garantert forsøkt reddet sist av tilsammen 10 hester.

Vi leier stall-plass, og har da de eneste private hestene på stallen. Så selve tanken på brann - som er avskrekkende nok fra før av - ble liksom ikke noe bedre etter denne "øvelsen".

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/10/2007 :  21:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hæ? det syns jeg hørtes litt sært ut... hvis det virkelig er en storbrann, så redder man jo de man klarer. det blir jo HELT feil å ha et hiraki på dette... svarte så provoserende!! Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2007 :  00:12:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
heh, ja - må si jeg fikk både bakoversveis og hakeslepp. "Forklaringen" jeg fikk på dette, var at hestene skulle "reddes ut etter rang i flokken" og etter "hvem som var roligst". Vel, den ene er ikke av de roligste - selv om den andre er det - og ikke høyest i rang heller - selv om ingen av de ligger nederst på stigen.....Egentlig ikke særlig logisk noe av det, ihvertfall ikke som jeg skjønte. Tanken gjør meg kvalm, uansett hva som måtte ligge til grunn av logikk. Så jeg trøster meg med at sjansen for brann er ganske liten - men den er der jo! Er uhellet ute, burde reddes de som reddes kan - ikke etter et forhåndsbestemt "ofres de som ofres kan".

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/10/2007 :  04:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilslutter RoyalX, som sier "Hæææ??"

Det overordnede mål under brann er REDD ALT LIV! De brannmennene som etter brannen i vår stall kom opp noen dager etter brannen for å gi oss "sjokkerte heste-eiere" en briefing og en forklaring på hva de hadde gjort, og svare på spørsmål, sa at dette var det aller viktigste. De fortalte at det første de gjorde når de kom til et brannsted, var å skaffe seg oversikt over "alt levende" i nærheten av brannstedet.

De fikk beskjed om at det var 28 hester i stallen, samt et ukjent antall katter. Det var da brannleder kom til Bonden og sa at de hadde telt 26 hester UT, at det ble klart at mine to ikke var kommet ut, og den høyst dramatiske redningen av dem ble utført - i siste liten. Også et par brannmenn ble nemlig satt til å redde katter, og disse ble samlet i en kasse i en brannbil. Dagen etter ble kattene, noen med ganske så svidd pels, kjørt opp til gården igjen, og ved opptelling var over 20 katter reddet - selv om da minst like mange hadde satt livet til, siden de holdt til oppe på høyloftet, som fort ble flammenes rov. En "trøst" var at disse kattene hadde "sovnet inn" av røykforgiftning, og altså ikke ble brent til døde.

Selv ved ettertanke om "forklaringen" om at hester av rang og rolighet ble prioritert, kan jeg ikke forstå at noe slikt overhodet kan "telle" ved redningen av hester i en brann. Men HVIS det kan tillegges noe som helst av logikk, vil jeg tro det er omvendt, nemlig at hester av lav rang, som altså følger menneskelig kommando lettere, vil være de som det er mest fornuftig å slippe ut først, slik at høy-rang-hester da følger etter disse for å samle flokken igjen, og følger etter.

Men SÅ er det viktig at ikke en høy-rang-hest finner ut at den skal følge sine gamle instinkter med å bråsnu og løpe INN i flammene igjen - med hele flokken etter seg. DET kan bli meget farlig og dødelig! For hester har nemlig igjen i sine instinkter et "steppe-brann-instinkt", som sier dem at hvis de løper GJENNOM flammene, så kommer de på baksiden ut i et område på steppen som allerede er "ferdig brent ut" - og DET stemmer dårlig med en stall!!

Dette er meget viktig å huske på ved brann i en stall, og man har hørt skrekk-historier om at hestene enten ikke var til å få UT, eller at de snudde og løp inn i flammene igjen. Det har altså IKKE noe med at de føler at stallen er "trygg" i flammene og røyken, men at instinktet sier dem at de må løpe GJENNOM ilden, da redningen ligger BAK flammene, og ikke foran.

Ved brannen i vår stall, var vi så heldige at det bodde flere folk på gården, og at da hestene "sprutet ut" av stalldørene, så ble de JAGET nedover til det borteste beitet, og da hele 24 av de 28 hestene var samlet der, så kunne de ikke løpe tilbake - noe som ville skapt det totale kaos. De 4 hestene, hvorav to altså var mine, som løp utenfor dette beitet, søkte hele tiden opp mot stallen, og det var den eneste muligheten vi hadde til å fange dem - dvs. når de gang på gang søkte opp veien til stallen, der vi ventet på dem. Den eneste grunnen til at disse 4 ikke løp inn i flammene igjen, var at jeg, med stor flaks plutselig - og endelig, etter to timer, fikk tak i min eldste hest (som altså nå er min snille gamle dame), som ledet an, og fikk satt på en grime jeg heldigvis hadde rasket med meg hjemmefra, og dermed stoppet alle fire. Jeg hang som et slips etter henne, og nektet å slippe taket, samtidig som jeg forsøkte å berolige henne - og plutselig "hørte" hun meg - panikken slapp taket, og vi kunne samle de fire rømlingene og lede dem inn på beitet til de 24 andre hestene.

Klokken 4 om natta var alle hestene endelig samlet, og vi kunne overvåke dem resten av natta, for DET var nødvendig, da hestene selvfølgelig var urolige, og enkelte hester prøvde å bryte ut. Det som "reddet" oss, var at politifolkene hadde med seg mange store og kraftige lommelykter, så vi hele tiden kunne holde hestene under oppsyn, og det minste tegn på uro ble raskt tatt hånd om av oss heste-eiere, som kunne håndtere hestene. Politifolkene var da våre "tjenere", som gjorde en kjempejobb med å holde de 28 hestene på plass - mens brannfolkene jobbet med å få brannen under kontroll.

Å nei! - Nå har jeg jo igjen skrevet om "meg selv" - og det er visst ikke så bra - iht. innlegg på "Diverse". Ifølge enkelte, skal man jo helst "finne ut av alt selv", og slett ikke høre etter hva "gamlinger" har å si.

Vil ikke unne en eneste en å oppleve noe lignenede som denne stor-brannen, og hvis bare noen av dere som leser dette kan ha noen av mine betraktninger i bakhodet - HVIS noe så grusomt som en stallbrann skulle ramme dem, så har jeg kanskje gitt noen heste-eiere en sjanse til å få sine kjære hester i sikkerhet.

Tips: Ha en grime og et leietau liggende klar hjemme - som da kan tas med opp til en vettskremt hest - din egen eller en annens. Siden dette skjedde i 1994, var det heldigvis få av hestene som var barberte og trengte dekkener, så hestene led ingen nød av å gå ute "nakne" et par netter i oktober - før de ble fraktet til andre staller. Ja, det var utrolig hvordan hestefolk i nærheten stilte opp - når tragedien skjedde. I løpet av bare to dager hadde vi skaffet plasser til 24 hester i staller i nærheten.

Vår stall har faktisk "holdt av" et antall bokser i årene siden, i tilfelle noen trenger plass, da vaskeboksen er så stor at to gode venner fort kan få plass her, samt at sykeboksen/føllboksen også kan ta et par stykker - og så er det alltids plass i en boks eller to, samt at man kan ta imot flere hester som klarer seg utendørs et par dager.

Bonden - og vi som hadde hester i stallen den grusomme natten - har i alle år siden hatt "alle eventualiteter" åpne - HVIS vi, eller noen andre skulle oppleve noe lignende.

Det er kanskje greit nok å tenke at "dette skjer ikke meg" - men det gjorde også vi i 1994 - samt jeg i 1993, da jeg klarte å kjøre på en elg..... Statistikken sier at man ikke kjører på elg to ganger - men det vet ikke elgen..... Skjønner?

ER det noen andre her på Hestemarked.no som har opplevd brann i stallen? Sannsynligvis ikke - men da er dessverre sjansen større for at det en gang KAN skje. Hvis mine erfaringer kan hjelpe ihvertfall noen, så har jeg ikke skrevet alt dette forgjeves.

Så kan andre irritere seg over at jeg på enkelte andre emner - på min måte - sier litt om å reflektere over dagligdags hestehold.

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 24/10/2007 :  17:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
*klapper* ! Kjempeflott innlegg Trine! Vi må aldri tenke "dette skjer ikke hos oss" - for det vet vi ikke! og jeg vil i alle fall være en av dem som er forberedt. og for å bli forberedt - må jeg høre slike historier som du forteller Trine. Tusen takk! Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2007 :  22:52:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
*klapper jeg også!!!!!!!!!!!* TUSEN hjertelig takk for det innlegget, jeg drister meg til å kalle deg Trine, enda jeg ikke kjenner deg annet enn fra masse bra og LÆRERIKE innlegg rundt om i forumet her!!! Må innrømme at jeg raskt hopper innom innlegg, når jeg ser de er signert ditt bruker-navn...Innlegget ditt denne gangen - har jeg printet ut!!!

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 25/10/2007 :  17:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det tenkte jeg ikke på... Jeg skrev også Trine, selv om jeg ikke kjenner deg ;-), hehe! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/10/2007 :  01:52:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjihh - ja "Gamle Boysen" kan både råde, utveksle erfaringer og kanskje "erte på meg" enkelte - men jeg MENER det godt.....

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.