hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ringorm
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ringorm
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

helert

Skrevet - 01/10/2007 :  20:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor lenge er dette smittsomt? Og hva med boksen, må den vaskes grundig etter en hest har stått der?

Polaris79

» VIP

Skrevet - 04/10/2007 :  23:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om dette strides de lærde. Har hørt mye forskjellig ang. behandlingsmønster ved utbrudd av ringorm. Men en ting som er sikkert er at det er meget smittsomt. Da min hest fikk det for to år siden behandlet jeg med en oppløsning av jod, vann og Virkon S. Helte det på sprayflaske og dusjet over hesten en gang om dagen i en uke eller så. Synlig angrepede områder ble behandlet med svamp dynket i nevnte oppløsning. Sprayet lærutstyret også, og vasket tekstiler i Virkon S- oppløsning. Boksen ble også desinfisert. Dessverre gav stalleier og enkelte andre oppstallører blaffen, slik at det var kun et fåtall som fulgte veterinærens råd. Dermed ble flere hester smittet, og vi hadde det gående i et par uker til det døde ut av seg selv.
Moralen blir at dersom du skal behandle for ringorm, så må hele stallen følge opp.
Det finnes flere typer ringorm, og hestene blir som regel immune mot de typene de har hatt før.
Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 06/10/2007 :  20:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om dette strides de lærde. Har hørt mye forskjellig ang. behandlingsmønster ved utbrudd av ringorm. Men en ting som er sikkert er at det er meget smittsomt. Da min hest fikk det for to år siden behandlet jeg med en oppløsning av jod, vann og Virkon S. Helte det på sprayflaske og dusjet over hesten en gang om dagen i en uke eller så. Synlig angrepede områder ble behandlet med svamp dynket i nevnte oppløsning. Sprayet lærutstyret også, og vasket tekstiler i Virkon S- oppløsning. Boksen ble også desinfisert. Dessverre gav stalleier og enkelte andre oppstallører blaffen, slik at det var kun et fåtall som fulgte veterinærens råd. Dermed ble flere hester smittet, og vi hadde det gående i et par uker til det døde ut av seg selv.
Moralen blir at dersom du skal behandle for ringorm, så må hele stallen følge opp.
Det finnes flere typer ringorm, og hestene blir som regel immune mot de typene de har hatt før.

Opprinnelig postet av Polaris79

<<<<hos oss begynte en, nå er nr to også smittet... er jo 20 hos oss, så jeg er ganske redd for spredning. Men hvor får man tak i virkon S?
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  23:55:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Virkon S får du kjøpt blant annet på Felleskjøpet. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2007 :  22:24:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Da jeg og hestene mine hadde Ringorm ble boksene ikke vasket. Bare to av hestene mine og jeg som fikk det.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 02/11/2007 :  21:23:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi fikk vel hysterisk anfall da det brøyt ut ringorm på stallen for 2 år siden. Vi lagde separate luftegårder, spikret igjen boksene slik at hestene ikke fikk kontakt, desinfiserte oss selv/utstyr, brukte aldri samme utstyr på flere hester osv osv.

Problemet er at skal det være pirkete så avhenger det at absolutt alle følger opp 100%. Ringorm kan være et skikkelig herk, men det er på ingen måte farlig. Det viktigste syns jeg er å utvise hensyn og sunn fornuft, henge opp varsellapp utenfor stallen slik at utenforstående er klar over det etc. (det er ingen karantere for dette slik det var før).

Min hest reagerte forøvrig allergisk på Virkon S, men dette er uhyre sjeldent.
Er uhellet først ute: la hesten gå uten dekken både ute og inne, bland eplecider eddik i foret. Ei venninde lagde en utrolig ekkel blanding med surmelk, eplecider eddik og jod som hun vasket hesten med. Det var helt gyselig, men hesten ble jaggu fort kvitt det :)

Vi fikk veterinær til å konstantere at smittefaren var over for å være sikker, vi holdt vel på i en del uker. Etter smittefaren var over desinfiserte vi hele stallen fra topp til tå, absolutt alt av utstyr, samt våre egne klær som har vært brukt i stallen.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.