hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor kjøpte du akkurat den hesten du har i dag?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hvorfor kjøpte du akkurat den hesten du har i dag?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ellbell

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  19:22:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
For meg var dette med å kjøpe hest milevis unna min hjerne, vel, det var jo et HØYT ønske, men jeg skulle begynne på videregående og hadde ikke tid til å ha hest. Men akkurat da ringte venninna mi, Rebecca og proklamerte at Thirla skulle selge

Da jeg skulle kjøpe hest på omtrent denne tiden i fjor, så jeg på tre hester, en kaldblods, en varmblods og en araber. Araberen falt i smak øyeblikkelig. Han passa helt til mitt bruk, var passe høy og hadde et supert gemytt. Likevel droppa jeg han på en tiøring da jeg fikk beskjed om at Thila var til salgs. Så hvorfor droppa jeg en perfekt allroundhest for en islending som nesten ikke trava, var 18 år og ikke hadde blitt ridd på et halvt år og aldri hadde sett en ridebane i hele sitt liv til fordel for denne høyst så perfekte araberen? Og dette til tross for at jeg aldri har lært å ri islending?
Fordi jeg stolte på dyret! Jeg kan gjøre alt med henne. Og selv om hun er kjempeheit og bare vil løpe er det ingenting jeg ikke tørr når jeg sitter på ryggen hennes. Jeg er hundre prosent trygg på hesten. Derfor kjøpte jeg henne. Og nå har vi fått både dreisen på travet og tølten og litt pass er det også blitt etterhvert .En solskinnshistorie
Så, hvorfor valgte du islending, og hvorfor akkuret den du har nå?

Ellbell&Thirlen

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  20:48:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Den ene fikk jeg til nærmest slaktepris, og den andre gratis... He-he-he... Mine motiver utover det var at det var friske og fine hester som burde få en sjanse.

Mvh Line. (Bildet er av Sweet Little Miss Take som jeg fikk gratis.)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 13/01/2004 :  22:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg skulle kjøpe en x-traver. jeg hadde gode erfaringer med disse. Jeg så på mange forskjellige hester. jeg så på en uinnridd kaldblodshingst, et kaldblodsføll, en fjording og en uinnridd varmblodstraver.

Jeg hadde nesten gitt opp å finne en hest da jeg ikke fant en hest som passet mitt bruk og lommebok samtidig. Da bestemte jeg meg for at jeg hadde lyst på en hest på helfor. Moren min fikk til slutt tvunget meg til å prøveri en islending, noe jeg ikke hadde lyst til. Hva skulle jeg gjøre på dette lille dyret med disse merkelige gangartene?
Da jeg hadde prøveridd islendingen falt jeg for han med en gang. Han hadde visst nesten ikke blitt ridd på et år, men han ble veldig fort fin å ri igjen. Etter en mnd fikk jeg vite at han skulle selges. Vi var 2 som hadde lyst til å kjøpe han, men det ble til slutt meg. Kjempe glad for det!
Han ble i dyreste laget for meg, så økonomien er ikke helt på topp, men vi klarer oss jo på et vis!

Hege & Blesi

(hvordan setter jeg inn bilde her som noen andre har gjort? lurer veldig på dette)
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  17:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, kjøpte meg først en 16 års gammel kaldblodstraver hoppe for slaktepris. enten meg eller slakteren. vi hadde et fint år helt til at det ble oppdaga en skade i hofta hennes som gjør at huin ikke kan ris. Etter det kjøpte meg en ny k.traver, denne gangen 5 år... hehe i know ;) Kjøpte henne fordo hun kan sjarmere en gråstein i senk, g hadde et godt steg... nå etter et og et halvt år har jeg angra såååååååå mange ganger, men begynner å rette på seg nå så nå er jeg bare glad for at jeg kjøpte henne =) Fortsatt like sjarmerede.

Ser at dette er om islending men kunne ikke dy meg

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  09:26:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Da jeg måtte avlive tungdølsvallakken min, var jeg fast bestemt på en ting. Jeg skulle ikke ha døl igjen, verken tung eller lett. Jeg skulle ha en turhest som kom seg lett frem i fjellet (var ikke spesielt interessert i verken dressur eller sprang den gengen). Tilfeldigvis kom pappa over ei kaldblodshoppe han spurte om jeg ville ha på prøve, jeg hadde jo ikke funnet en annen hest, så jeg kunne jo prøve (hadde igrunn bestemt meg på forhånd, skulle ikke ha døl, og ihvertfall ikke en stressa traver), og ble enda mer sikker i min sak etter å ha ridd henne litt, mer stressa hest fantes vel ikke. Men det jeg også fant ut i løpet av måneden jeg hadde henne, var at snillere og mer veloppdragen hest skulle jeg lete lenge etter, samtidig som hun var 100% frisk, topp stamme og topp premiert (brukt i avl tidligere, da hun var for stressa for travbanen). Selv om det gikk i 110 på tur, følte jeg meg helt trygg (og det gjør jeg sjelden på en hest jeg ikke kjenner svært godt), hun var ikke redd noe som helst, og hun kom seg fram i all slags terreng. Så jeg kjøpte henne, angret omtrent hver dag det første året, for jeg syntes ikke jeg klarte å roe henne i det hele tatt. Men i dag, 7 år etter, kan jeg aldri tenke på å selge henne en gang, hun har aldri vært syk, hun er alltid like blid, hun er det snilleste som finnes, og hun er blitt en fin liten dressurhest. Men jeg angrer på kjøpet på den måten at jeg aldri klarer å selge henne, og dermed ikke får kjøpt en dressurhest med mer kapasitet (ihvertfall ikke før jeg er ferdig med studiene). Og ikke kan jeg sette henne ut på for heller, for da får jeg henne i retur, for hun streiker hvis jeg blir borte i mer enn 3 uker, men det tar jeg jo som et komplement:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/01/2004 :  19:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Humm...dette kan bli en lang historie, jeg har ganske mange hester i dag og det kan ta litt tid og fortelle om hvorfor og hvordan de ble mine.

Jeg var femten år, hadde ca 5 år på hesteryggen. I alle år hadde foreldrene mine lovet meg hest, men jeg måtte lære meg det grunnleggende først og ikke minst ha penger nok til å kjøpe den selv (typisk ). Etter konfirmasjonen hadde jeg skaffet meg en liten sum penger og de skulle selvfølgelig brukes til hest. Etter å ha sett og prøvd div. hester, kom jeg over Bruna (Jørp), selv om hun var islandshest var hun ikke så dyr siden hun var 15 år. Jeg var ikke i tvil, Bruna ble min. I dag er hun snart 24 år og lykklig med pensjonist livet.

Jeg hadde bare hatt Bruna i et år når trangen om enda en hest kom, siden jeg bodde på gård var det økonomisk mulig for meg. Jeg ønsket meg noe litt støre og edlere denne gangen, helst en araber, lipizzaner, fullblods, varmblods ridehest osv. Men siden det var langt utenfor min økonomiske mulighet, rettet jeg blikket mot traveren. De egnet seg godt nok for mitt nivå den gang og prisen var rimlig.
Mens jeg var på jakt etter ny hest, skaffet en liten nabo jente seg en nyyyydlig varblodstraver på for, jeg ble helt grønn...hehe. Men for min del fortsatte jakten. Jeg prøvde og prøvde, men de jeg prøvde var enten for mye for meg, eller for gammle, eller nesten ikke ridd på. Jeg hodt på å gi opp, men så en dag kom nabojenta bort til meg og sa hun ikke kunne ha hesten lenger, den var litt for sti for henne, og at jeg kunne kjøpe/overta henne....Gjett om jeg ble glad. Og slik Kom Molly (Polar Tomaly) inn i mitt liv.

Så fulgte 3 flotte år sammen med Bruna og Molly. Etter som Bruna nå var blitt 19 år, merket jeg at hun trengte å ta livet mer med ro, og jeg begynnte å ønske meg en ny hest. Økonomien var blitt en del bedre på disse årene og jeg kunne ta sikte på noe litt dyrere. En araber var en av drømme hestene, og ikke alt for vansklig og skaffe, derfor var det araber jeg helst hadde i kikkerten denne gangen. Jeg ringte på div. annonser, men fant ikke noe som passet og noen hadde veldig stive priser. Ganske snart rammlet jeg over et stutteri nede i Egersund som heter Krone stutteri. Men de hadde ikke voksne hester til salgs, kun unge.....Humm, jeg hadde jo ikke tenkt så mye over tanken om å skaffe meg en unghest, men etter en stund reiste jeg ned for å ta en titt likevell. Og plask.....hehe, fjorten dager senere var jeg den lykklige eier av El Ninjo, en grå araber hingst på 2 år. I år blir El Ninjo 7 år og har blitt en flott ridehest.

Pontiac og Vingur kom til verden i 2002. Året før hadde Molly vert på besøk hos en nydlig kullsvart welch cob hingst som en dame jeg kjenner eier. Resultatet var en rød liten hingst med nesten hvit man.
Bruna var 22 år når Vingur kom til verden. Faren til Vingur var en flott flekkete islandshingst, og selv om jeg ikke hadde regnet med det, arvet Vingur flekkene til faren. Dessverre døde Vingur av kolikk som åring, vi prøvde i fire dager å redde han, men klarte det dessverre ikke.

Samme år som Vingur og Pontiac ble født, kjente jeg trangen til å starte med litt mer seriøs avl. Men jeg ville satse på en av de mer spesielle rasene. Lipizzanere hadde alltid vert en drømme rase, de var nydlige å se til, bra ridehester og det var (og er) få av dem i Norge og verden ellers. Jeg bestemte meg for å kjøpe meg en lipizzaner hoppe, både til ridning og litt avl. Jeg kom i kontakt med en dame på østlandet som avler lipizzanere, og hun hadde en ung lovende hoppe. Det tok likevell (av økonomiske årsaker) nesten et halvt år før Romanca stod hjemme i stallen. I år blir Romanca3 år og snart klar for ridning.

Samtidig med Romanca kom i fjor var jeg også på let etter en islandshoppe, både til avl og ridning. Bruna var jo pensjonist på helt tid og jeg savnet en skikklig islending. I løpet av sommeren fant jeg katla, hun var perfekt. Ung, god vilje, snill, bra gangarter, naturtølter osv. Det var bare en ting, Katla hadde et krysnings føll som hadde blitt til ved et uhell året før, og eierne ville kun selge henne sammen med føllet. Selv om det betydde enda en hest, klarte jeg ikke si nei, føllet var jo til å spise opp. Noen uker senere var Katla og Arwen (føllet) hjemme.
Faren til Arwen er en welch, og hun er til salgs til dyktige og snille mennesker.

I løp av denne tiden har jeg hatt to hester til som jeg har kjøpt og solgt (en fjording og en islandsvallak), men siden denne historien har blitt så lang skal jeg spare dere for flere detaljer om dem.....

.....Men jeg vil ta med at jeg ved all sannsynlighet venter et nytt føll etter Bruna til sommeren, etter samme hingst som var faren til Vingur. Selv om Bruna er 24 til sommeren, er hun så sunn og fin at jeg håper alt går bra

Hilsen Gry og gjengen.
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  15:03:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Først kjøpte jeg bello peach. Han fikk jeg utrolig billig under slaktepris.
Kjøpte han da han var 2mnd.
Grunnen var at jeg hadde hatt moren hans på fôr og fikk et tilbud fordi jeg hadde førsterett på føllet hennes.

Satelitt kjøpte jeg etter at jeg solgte bello.
Jeg begynte først å ri han,fordi han hadde vært syk og skulle trenes opp til rideskolen igjen.
Han er en utrolig kul ponni og kjempe snill.
Her hørte jeg prisen og kjøpte han.

Amillion som jeg har nå kjøpte jeg nesten med engang jeg solgte Satelitt.
Egentlig skulle jeg bruke lang tid på å finne ny hest og en hest som kunne bli god eller var det fra før, og som kunne være en fin erstatning for Satelitt.
Så fikk jeg prøve Amillion og fikk et kjempe tilbud som jeg ikke kunne motstå.
Og jeg vet at jeg har gjort rett i det.
Hun kan nok bli god hvis jeg får den hjelpen jeg trenger og det tror jeg nok at jeg får, og hun er mer en en glimrende erstatning for Satelitt. De har nemlig veldig mye likt i seg når det gjelder hode og personlighet...

Mvh.Hanne og Millemoor

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.