hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stive hofter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stive hofter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Avalona

» VIP

Skrevet - 24/09/2007 :  01:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Er iferd med å komme igang med å ri igjen etter et lengre opphold - og siden sisst har jeg tydeligvis mistet bevegeligheten hofteleddet! Noen tips til hvordan jeg kan trene opp dette, så jeg blir "løs og ledig" igjen, og kan bruke hofteleddene uavhengig av hverandre?

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2007 :  09:34:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Equiterapi
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Avalona

» VIP

Skrevet - 24/09/2007 :  20:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
På mine hofter?;) Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2007 :  00:07:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Ja

Equiterapi brukes på både dyr og mennesker, prinsippet er det samme. Har brukt det selv både på meg og hesten, er friske og raske nå begge to..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/09/2007 :  02:08:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt en del pasienter med "hofter" - ja, til og med hofteopererte m/proteser.
Uten å ha sett på din VIP, så vet jeg ikke hvor gammel du er, eller hva slags hest du rider.

Ville anbefalt en rolig hest med meget myke og jevne bevegelser, særlig i skritt, og som kan trave meeeget langsomt. Dessuten bør den ikke være for bred over ryggen, og jeg ville anbefalt å ri uten sal, men med et saueskinnsteppe, festet med rundgjort.

Så ville jeg latt en "hofte-pasient" ri litt og litt - og så litt mer - av gangen, for ikke å provosere leddene. I skritt, men i forskjellige tempi i skritt, med vendinger og å lære rytteren å bruke sete og rygg, og ikke tenke for mye på hofteleddene, men altså avlaste dem i en tilnærmet 0-stilling for leddet. Også meget viktig å ta hensyn til evt. smerter, og ikke provosere.

Skriver dette i all hast, uten å ha sett på "Avalone's" VIP - så langt.

Dette er bare generelle regler for ridefysioterapeuter å bruke som tilnærming til ridning for "hofte-pasienter".

Hvis "Avalone" ønsker å si meg mer om sin "hoftestatus" og evt. hest, kan vi godt fortsette på mail. Gå inn på min VIP, så finner du min mail. Jeg har vært ridefysioterapeut siden 80-tallet.
Gå til toppen av siden

Avalona

» VIP

Skrevet - 25/09/2007 :  22:17:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jøss, her var det ting jeg ikke visste, tusen takk!!!:)

Jeg sender deg en mail i morgen T.Boysen.

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/09/2007 :  02:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja

Equiterapi brukes på både dyr og mennesker, prinsippet er det samme. Har brukt det selv både på meg og hesten, er friske og raske nå begge to..

Opprinnelig postet av missixty

Hvilken behandler bruker du da? På deg selv, altså...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2007 :  15:36:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Hun heter NenA, holder til i Ski/Langhus i Akershus

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/09/2007 :  23:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehm, ble litt feil formulert... lurte på hvilken TYPE behandler... Lurer altså litt på om det er en menneske-behandler man kan "sidestille" med en equiterapeut...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/09/2007 :  00:46:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hestefysioterapeut er først ferdig utdannet "menneskefysioterapet" som så har tatt videreutdanning i fysioterapi på hest.
Det er så mange nye "yrkestitler" for tiden, og man bør være nøye på at personen har en godkjent og grundig utdanning.

Er selv utdannet Mensendieck-fysioterapeut, med godkjent utdanning til å drive terapiridning, altså en ridefysioterapeut.
Jeg har også kunnet hjelpe en del folk med hester som det har feilt noe, ved at jeg har kombinert mine kunnskaper som fysioterapeut med det jeg kan om hest, men jeg ville ikke drømme om å kalle meg "hestefysioterapeut", for det har jeg ikke lov til, siden jeg ikke har tatt denne utdannelsen formelt.

Nevner dette, da man ser at det er "mye rart" av "helbredere" ute og går.....
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2007 :  01:57:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ehm, ble litt feil formulert... lurte på hvilken TYPE behandler... Lurer altså litt på om det er en menneske-behandler man kan "sidestille" med en equiterapeut...

Opprinnelig postet av Spendas

Haha, da så. Så vidt jeg vet er hun equiterapaut på mennesker og hester. Helt utrolig hva de klarer altså..

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/09/2007 :  04:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men equi=hest... så man kan i grunn ikke si at man er "equiterapeut på mennesker". Equiterapeut betyr ganske enkelt "hesteterapeut"...
Anyhow, som Boysen sier, det finner drøssevis med titler nå om dagen, så er vel ikke så greit å henge med på alle... (Noe jeg, som sagt, heller ikke gjør... )

Men hvis noen virkelig SIER at de er "equiterapeut på mennesker", altså... da ville jeg kanskje stilt spørsmål ved hvorvidt de egentlig hadde særlig peil, i grunn...

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2007 :  20:19:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Hmm, godt poeng, hehe. Men la oss bare si at prinsippet er det samme - uavhengig om hun gjør det på hester eller mennesker. Equiterapi går jo mye dypere enn massasje, og felles for de fleste sånne skoler som lærer bort massasje på dyr, så begynner man med mennesket først!

Rude

» VIP

Skrevet - 30/09/2007 :  21:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Equiterapi går jo mye dypere enn massasje, og felles for de fleste sånne skoler som lærer bort massasje på dyr, så begynner man med mennesket først!

Jaha?

In riding a horse we borrow freedom Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/09/2007 :  21:42:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Equiterapi går jo mye dypere enn massasje, og felles for de fleste sånne skoler som lærer bort massasje på dyr, så begynner man med mennesket først!

Jaha?

Opprinnelig postet av Rude

Ja, den skjønte ikke jeg heller helt... Equiterapi går jo ikke nødvendigvis "dypere" enn massasje (måtte jo isåfall evt være - bokstavlig talt - ved manipulasjon), men de bruker flere ulike behandlingsformer. (Noe man forsåvidt også kan se litt kritisk på ved tanke på utdannelse, men det blir en annen sak... )
Og jeg tror nok ikke man begynner på mennesker på noen "hesteutdannelse" heller, nei... Såvidt jeg vet finnes det jo ikke akkurat en "fellesskole", slik at man kan kalle seg terapeut på både hest og menneske med kun en utdannelse... Men men, dette ble jo egentlig bare tørrprat, hele greia...

Rude

» VIP

Skrevet - 01/10/2007 :  00:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har i allefall påbegynt massørutdannelse på hest og vi har ikke trykt på mennesker...
In riding a horse we borrow freedom Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.