hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Benstilling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Benstilling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ravelus

» VIP

Norway
Innlegg: 40

Skrevet - 18/09/2007 :  19:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
hei, nervös mamma söker räd (skriver pä tysk pc)

Kjöpte meg en dansk varmblodsvallak pä seks är i mai! hesten gikk gjennom böyepröve uten anmerkning og veterinaeren gav han skryt for sterke bein! Eneste anmerkning var at hesten kanskje var en tanke hjulbeint!
Hesten har aldri tidligere gätt stort, lett tilridning o.l, men har först kommet skikkelig i gang nä.
Etter et distanseritt lördag ble hesten stokk halt! vi fant en stein kilt opp i hoven pä han og fikk den fjernet! han hadde ingen hevelser eller unormal temperatur og satte den derfor pä boks med mykt underlag!
Söndag var hesten en tanke bedre, men jeg dröyde det til mandag med ä sette han ut.

Mandag dro jeg for ä sette han ut för frokost og da träkket han sä vidt pä foten! han var helt klar öm, sä jeg la pä jod og tok han tilbake til boksen sin! Mandag kveld virket han bedre og kunne nesten se rein ut pä höyre händ i linen! Der imot pä venstre händ ynket og markerte han noe voldsomt! Jeg la pä ny jodd opp i hoven og forsökte ä trykke med tang for ä se om jeg kunne finne tegn til knusning (ingen reaksjon)

Tirsdag er gutten ren i foten jeg fant sten i, men minst like halt i motsatt fot!!!!!

Sä her sitter hönemor og titter pä gutten sin time ut og time inn mens jeg venter pä veterinaer. Man blir nok litt hypokonder av ä sitte slik og studere, men synes sä smätt jeg kan skimte et overbein pä utsiden av pipen pä foten han hadde stein i (kanskje har jeg ikke tenkt over det för)! Han er ogsä häven fra koden og ned til kronraden!

Kan denne hjulbentheten ha noe ä si? kanskje han ikke tälte belastningen av et sä hardt ritt? hvorfor har haltheten forflyttet seg? Hva er paralellforskyvning? har noen evt bilder av dette? Sabelbein? vil det si at hesten henger pä kneskälen? overböy i leddet pä en mäte?
Andre uheldige beinstillinger jeg kan sammenligne han opp mot utifra evt bilder? vet sä lite om beinstilling, men siden hesten ikke baerer preg av knusning, sä vurderer jeg alt! kanskje han har rar beinstilling?

skal pröve ä fä lagt ut bilder av han, mange spörsmäl, men häper pä svar!

mvh Monica

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...

Ravelus

» VIP

Norway
Innlegg: 40

Skrevet - 18/09/2007 :  19:23:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=21589&galleri=show&side=21

Ravels Ben fremfra!

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=21589&galleri=show&side=14

Ravels Ben fra siden ( beste bildet jeg fant)

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Innlegg: 77

Skrevet - 19/09/2007 :  00:38:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm, merkelig!
jeg tror ikke jeg har noe svar på denne hendelsen, men jeg har alltid hørt, og fått streng beskjed om at man aldri skal kjøpe en hest med feil beinstilling, om det var det den hadde?
for f.eks hvis man da hopper med hesten, så lander jo hesten da feil på foten og kan få sikkelig problemer med bena.

håper du finner ut av det, og lykke til :-)
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway
Innlegg: 551

Skrevet - 19/09/2007 :  09:03:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Forrige hesten min hadde "kubein", altså at de vender litt utover. Hadde aldri noe problem med verken ben eller hest, og han ble i perioder meget hardt trent.

Når det gjelder at hesten din er halt på motsatt ben så kan det skyldes låsning i ryggen. Min nåværende hest tråkket på en spiker i mai med høyre bakfot, og den gikk opp og inn i hovbenet. Hesten stod på vet.høyskolen i 1 uke, og ble skodd med såle og greier. Begynte å ri han så smått, men merket at det var noe som skurret. I juli ble han halt på dette benet, da jeg hadde veterinær på han en uke senere var han plutselig halt på høyre fremben, 4 dager etter veterinærbesøk var han stokk halt på venstre framben - men kun på bøyd spor på venstre hånd. Verken barfottrimmer (Dan Gurrera), equiterapaut eller veterinær skjønte noen ting. Tok han da med til en kiropraktor som fant så mye som 10-12 låsninger i nakke og rygg. Han har blitt mye bedre nå, er haltfri, men han har fortsatt vondt i ryggen, kvier seg for å trave og er generelt stiv. Skal på etterbehandling 2.okt. Har fått beskjed om å bare jobbe han fra bakken til da. Kanskje noe du skal tenke på? Når hesten har vondt i et ben er det normalt at de vil avlaste det benet ved å belaste et annet.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ?
Redigert av - missixty den 19/09/2007 09:05:12 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.