hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - transport med føll uten mamma..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 transport med føll uten mamma..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2007 :  15:51:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

jeg lurer litt på hvordan folk gjør når de skal på følmønstring og mamma ikkje får være med. hvordan skal en da forholde seg med tanke på transport?

lurer litt på om jeg skal på følmønstring med knappen om 3 uker, men har ikke hatt mulighet til å transporttrene han, så er litt urolig for hvordan det kommer til å gå. han er litt over 3mnd gammel da. hva gjør dere når dere skal på ulike unghestskuer?

Lopke

Norway

Skrevet - 17/09/2007 :  20:23:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan du ikke ta moren med da?? jeg ville aldri skilt dem på den måten.. du kommer til å få et nervøst føll og en veldig stressa mor..

Det er da normalt at moren blir med selvom kun føll skal vises..
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 18/09/2007 :  17:43:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hentet veslegutten min da han bare var fire mnd. Fyllte hengeren med masse, masse flis og lot han være løs der inne (uten midtlemmen). Også brukte vi 10 ganger så lang tid hjem fordi vi kjørte så forsiktig Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/09/2007 :  18:12:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
men var ikke den avvendt fra moren når dere tok den vekk?? Selvom 4 måneder var fryktelig tidlig spør du meg..
Her er det jo snakk om et arrangement hvor det er normalt å medbringe mor på transport i det minste.
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 18/09/2007 :  18:35:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Visste spørsmålet kom så jeg kunne vel skrevet det med en gang. Lillegutt mistet moren sin da han var bare to uker gammel... Og ingen av de andre hoppene tok han til seg.. Derfor var han avvendt og jeg fikk han hjem veldig tidlig. Men jeg er helt enig i at mor burde være med når hun er tilgjengelig. Svarte bare på hvordan jeg gjorde det.
Redigert av - liwedell den 18/09/2007 18:36:43 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/09/2007 :  00:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg vet, er mødrene med når det er føllmønstring (hvis det ikke er som for Liwedell, da).

Ihvertfall hvis det bare er ett føll med. Hvis to føll fra samme flokk, som kjenner hverandre skal avgårde, kan de kanskje trøste seg med hverandre noen timer - uten mammaene - som sannsynligvis kommer til å holde et svare spetakkel hjemme....
Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 19/09/2007 :  13:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sist vi var på føllskue hadde alle føllene mor med... Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 19/09/2007 :  15:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
TA MED MORA! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/09/2007 :  00:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - ja, selvfølgelig bør mora med når årets føll skal vises.
Dommerne VET veldig vel hvordan småføll reagerer når mor er mer enn 10 meter unna, for ikke å snakke om de som skal håndtere mora i samme situasjon!

Det blir hyl og skrik, spark og "rushing" i rak linje mellom mor og barn. Såvidt jeg har fått med meg, så er føllmønstringer som oftest i samme slengen som mora stilles ut - dvs. at hoppeutstillinger og føllmønstringer går sammen. Hvis mora ikke er meldt til utstillinga som eget individ, så er det som oftest naturlig at hun er "med".

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/09/2007 :  08:26:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Her er ikkje mødrene med. Svært få i allefall. Og skulle eg reist bort for å vist mitt føl så hadde eg tatt det med åleine, sjølv om den foreløpig ikkje er avvent. Mitt føl og mora er vandt til å være frå kvarandre mange timer om gangen. Dei er også vandt til å bli transportert i henger både i lag og kvar for seg. Men som sagt er mine vandt til det.
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 25/09/2007 :  18:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når føllet er så ungt så skal det stå med mora hele tiden. Både av hensyn til mor og føll.
Man kan gradvis og FORSIKTIG avvende de fra hverandre fra føllet nærmer seg 4-5 måneder, men det å plutselig ta det bort for å dra på utstilling er hinsides spør du meg! Tenk om noen fremmede som aldri hadde passet på ungen din før, hadde tatt fra deg ungen din når den bare var noen uker?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/09/2007 :  23:41:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når føllet er så ungt så skal det stå med mora hele tiden. Både av hensyn til mor og føll.
Man kan gradvis og FORSIKTIG avvende de fra hverandre fra føllet nærmer seg 4-5 måneder, men det å plutselig ta det bort for å dra på utstilling er hinsides spør du meg! Tenk om noen fremmede som aldri hadde passet på ungen din før, hadde tatt fra deg ungen din når den bare var noen uker?

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Det er berre tull att man ikkje kan la mor og føll være frå kvarandre før dei er 4-5 mnd. Mine føll har alltid vore vandt til å være igjen på beite når mora blir tatt ut ein times tid. Dette frå ca 2 mnd alder, og føllene bryr seg ikkje spesielt. Dei har leikekamerater igjen på beite. Følet mitt av året har hatt ein shetlandsponni valakk å leike med. Også når mora er inne på beite kan man ofte se ponnien og føllet beite i lag og mora til føllet beite for seg sjølv.

Men sjølvsagt bør dette være noko dei er vandt til og ikkje noko man gjer plutselig.

Redigert av - Lucinda: den 25/09/2007 23:44:38 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 27/09/2007 :  21:23:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men sjølvsagt bør dette være noko dei er vandt til og ikkje noko man gjer plutselig.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Nemlig, og det er vel det det er snakk om i dette tilfellet.
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 28/09/2007 :  13:20:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les hele tråden da... moren til føllet det er snakk om er død! Så det er ikke noe mor å ta med! Spørsmålet er hvordan dette føllet skal transporteres!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/09/2007 :  16:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Les hele tråden da... moren til føllet det er snakk om er død! Så det er ikke noe mor å ta med! Spørsmålet er hvordan dette føllet skal transporteres!

Opprinnelig postet av TiaogJamie

Det fremgår da ikke av trådstarter at mora er død??

Klippa altså???
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2007 :  13:02:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hentet veslegutten min da han bare var fire mnd. Fyllte hengeren med masse, masse flis og lot han være løs der inne (uten midtlemmen). Også brukte vi 10 ganger så lang tid hjem fordi vi kjørte så forsiktig

Opprinnelig postet av liwedell

Til Lopke
Nei tror ikke det var føllet til Klippa som mistet moren sin, men føllet til Liwedell. Det var hun som skrev dette sitatet ovenfor.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.