hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lang i tåa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Lang i tåa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild-Sylvfaks

» VIP

Skrevet - 15/09/2007 :  21:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg ny hest, en tre-åring. Hadde hovslager nå på torsdag, som kunne fortelle at han ikke hadde sett en så ung hest som var så lang i tåa.

Hoven var nesten "bulkete" foran, og en kan se hvor den naturlige "hovlinja" skal gå - men at det aldri har blitt raspet noe frran på hoven. Hesten har blitt skodd siden han var 1,5:( Hovslageren var imponert over at han ikke har vært halt, og var overbevist over at han har hatt vondt i beina. Det positive er at han mente at det går an å rette på dette -men at det vil ta tid.

Han besluttet å raspe en god del i tåa på alle ben, å la ham gå uten sko slik at han får slitt en del av tåa selv. Fremover skal hovslageren komme hver tredje uke for å se an utviklingen. At han ble sårbeint var å forvente.

Var litt sårbeint på grus i går, men i dag var han varm fra hoven og opp til pipa, og fylte i pipene. Han er nå sårbeint til og med på gresset på beitet:(
Jeg ringte hovslager, som sa at dette er normalt når hesten har gått feilskodd så lenge. Men jeg er fortsatt veldig bekymret. Sjekker han nå to ganger om dagen for å evt. oppdage pulsering - som kan tyde på forfangenhet.

Så mitt spørsmål er: Har noen opplevd noe lignende? Alle råd, tips og anbefalinger tas mot med takk!

Hilsen Ragnhild

frkelin

Skrevet - 16/09/2007 :  09:41:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
å, har du bilder?
Tok hovslageren noe av sålen i tåa også? Eller raspet han ned hovveggen forfra, ikke underifra?
Det høres veldig lurt ut å la hesten gå uten sko en stund, slik at tåa kan bli kortet inn gradvis og slitt av naturlig. Men, kanskje hesten vil trenge boots? Særlig om sålen er raspet for tynn er det ikke rart at hesten blir sårbeint og da bør den ha boots.
Nødløsning om du vil prøve å gjøre noe raskt er å klippe biter av et liggeunderlag og tape fast med gaffa-tape under høvene. Evt med en stor tennis-sokk over så den holder seg på litt lenger.
Men, det er også et spørsmål hvor hesten er øm under høvene. Om har ble skodd så tidlig i livet kan det hende at kråka/strålen og ballene er underutviklet og svake. Uten sko må disse delene ta noe av vekten og det er ømt i begynnelsen. På en barfothest vil stråle og baller være en enhet som er seig og hard som et traktordekk. Midtfuren skal være nokså grunn og tørr i bunn.
Prøv å se om hesten din lener seg fremover og unngår å legge tyngden bak på hælene. Hesten skal lande med hælen først og hodet høyt. Når hestene strekker hodet fremover og lister seg fram på tærne er det stråle og baller som vanligvis er problemet. Mange hester har også soppinfeksjon i strålen som ikke merkes før den går uten sko. Det kan behandles med svakt klorvann - det står mye om dette på andre diskusjoner her inne.
Høver uten sko er alltid varmere enn høver med sko pga økt blodsirkulasjon. Men, det skal jo ikke bli for mye og fyllinger tyder på at hesten er ukomfortabel og ikke beveger seg så mye så det er ikke så bra. Fint at du følger med å ser om det blir bedre eller værre.
Om du kan få hesten komfortabel nok til å bevege seg på gress vil den ofte bli mye bedre. Noen hester er ømme og fyller i bena, men etter en liten leie tur med boots er fyllinger og puls borte og de beveger seg bedre og er mindre ømme, også uten boots.
Fortell oss hvordan det går, og ta bilder så du for din egen del kan se hvordan høvene endrer seg i løpet av noen måneder. Det går ofte overraskende fort!
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 16/09/2007 :  14:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis han er så sårbent, ville jeg prøvd å holde han kun på mykt underlag og unngå grus, asfalt osv.
At han får den reaksjonen han gjør er kanskje ganske naturlig ettersom han har gått og feilbelastet benet pga feil skoing fra han var 1,5 år. Når det nå blir "riktig" blir det nok et lite sjokk for sener og ligamenter. Du må tenke at hesten din er sykemeldt og behandle han deretter.
Håper det er en profesjonell hovslager du bruker, med fagbrev?
Da kan du være rimelig trygg på at han gjør det rette, hvis ikke hadde jeg vært noe skeptisk.
Gå til toppen av siden

Ragnhild-Sylvfaks

» VIP

Skrevet - 16/09/2007 :  23:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar, nå ble jeg litt beroliget:)

Bilder er tatt, ligger på vipen min:kooleragnhild.
Disse ble tatt to dager etter hovslager tok av skoene og raspet ham. Skal forsøke å få tatt noen fler.

Det ble ikke raspet eller skåret i sålen etter hva jeg så. Hovslageren heter Jon Rørvik, utdannet ,og er fra Valdres. Jeg har stor tro på ham, har bare hørt lovord fra de som har brukt ham før meg. Hva han forklarte problemet var samsvarer med det jeg har lest om høver tidligere. Men jeg er som ingen ekspert.

I dag var fyllingene gått mye ned, og beina var ikke så varme lenger. Synes også han ømmet seg mindre, og gikk mer rundt enn i går. Da ble jeg RImelig lettet. Det er nok på bedringens vei

Jeg har bare latt ham stå på beite(mykt med gress) etter skoene ble tatt av. Jeg vil forsette med dette frem til han ikke virker sårbeint lenger, og da begynne så smått på utebanen (hvor det er mykt).

Får besøk av hovslageren igjen om to uker, det blir spennende å se om han mener det går i riktig retning!

Takk for svar igjen, det er godt å ha HM når man har så mange spørsmål
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/09/2007 :  07:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var inne å så på bildene. Det ser iallefall ikke ut som det har vært tatt for mye av hoven, og strålen ser relativt sunn ut.
Jeg synes nesten det var litt lang hovvegg. Når hesten går vil hovveggen fort blir bendt ut fra hoven, litt som å brekke neglene dine ut fra fingrene. Det er ofte noe hester ømmer seg mye for, og det kan gi skader/strekk i lamellene. Det er derfor barfottrimmere alltid runder godt av hovveggen slik at bare den innerste delen av hovveggen når helt ned til bakken. Den ytterste delen av hovveggen er rundet av slik at den berører bakken når hesten synker ned i underlaget, eller ruller over hoven når den går. En hest uten sko skal fordele vekten mellom såle, stråle og hovvegg og når hovveggen er strukket ut, vekk fra hoven er det vanlig å la hesten gå mest på såle og stråle i en periode, dersom sålen er sunn og tykk.
Høvene ser iallefall ikke ille ut! Så bra at hesten har blitt raskt bedre. Når du nå må ha hesten uten sko en periode vil du kanskje lese litt mer om det? www.barfothest.no er en grei side å begynne på som forklarer endel sammenhenger i hoven og hvordan barfote perioder kan gjøres best mulig for hesten.
Gå til toppen av siden

Ragnhild-Sylvfaks

» VIP

Skrevet - 18/09/2007 :  11:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, den siden blir sjekket ut med en gang Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/09/2007 :  08:50:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du ser på hoven til hesten din "ovenfra", altså når hesten står på benet; så vil du se at hovveggen fra kronranden vokser nokså bratt nedover, og så et par cm ned hovveggen endrer vinkelen på hovveggen seg og herfra vokser hovveggen mer utover.
Målet ditt bør være å få hovveggen til å vokse i samme vinken helt fra kronranden til bakken. Dvs at høvene må vokse et stykke nedover, uten å bli bendt ut fra hoven pga lang hovvegg og uten at hesten må bære all vekt på hovveggen.
Når smeden sier at han er lang i tåa, så tyder det også på mye sleng. Det er ikke så lett å se på bildene siden hesten står i gress, men jeg kunne se en tydelig knekk i hovveggen like under kronranden og det viser at høvene har endel sleng som går langt opp på hovveggen.
Mye av problemene med sko kommer av at hesten må bære all vekt på hovveggen og da blir den presset utover og lager sleng som svekker hoven.
Om høvene hadde fått en sterk mustangrull dvs avrunding av hovveggen nederst, ville du også sluppet at det knekker av deler av hovveggen så den blir hakkete og stygg. Høver som går uten sko en stund blir ofte litt mindre i omkrets fordi slengen blir borte og høvene blir kompakte, tette og sterke.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.