hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å slanke drektig hoppe....???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Å slanke drektig hoppe....???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2007 :  21:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Helt siden hoppa vår kom hjem i fra hingstslippet i sommer har vi forsøkt å slanke henne. Hun er bekreftet drektig, men det at hun er så "svær" nå skyldes ikke drektigheten, for det skal ikke synes før nærmere jul. Neida, hun har bare utnyttet beitesesongen og det frodige beitet fullt ut, og egentlig burde vi nok ha betalt dobbel beite avgift for henne. Hun var den feteste av hoppene på slippet da vi hentet henne hjem.

Så snart hun kom hjem begynte vi å slanke henne. Om en drektig hoppe må slankes ble vi opplyst om at det burde skje i begynnelsen av drektigheten. Hun får rikelig med grovfor, 2 kg høy morgen + kveld og hele dagen går hun og beiter på et magert men stort beitet. Hun står på utegang med tilgang til leskur fylt med rikelig halm. I tillegg til dette får hun vitaminer og en liten neve med pellets for å blande i vitaminene. Hun trenes ca.1 time om dagen i lett arbeid (mest tur og litt klatring).

Høres dette ut som en grei forplan til henne?

Når bør foret til hoppa økes med tanke på føllet hun bærer i magen sin?

Hvor mye høy bør hun få nå i begynnelsen når det blir slutt på grønt beitet i denne perioden vi holder på å slanke henne? (=Hva er minimumskravet for at hoppa og evt. føllet skal få dekket sitt behov?)

Bør vi allredet nå gå over til vitamin tilskudd som er beregnet for avel eller er vanlig vitamin tilskudd nok foreløpig?

Hun er i fin form og virker både sprek, opplagt og fornøyd. Bare det at vi trener henne regelmessig har hjulpet til på slankinga, og hun har allredet gått ned en del, men ennå er hun langt over det hun bør veie. At hoppa er i litt godt hold er jo greit, men når hun er direkte fet er ikke bra herken for henne eller drektigheten hennes.

Blir veldig glad for svar

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/09/2007 :  02:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta det heeelt med ro - fòr som vanlig, og bruk henne som vanlig. Etter hvert vil føllet "suge" næring av henne, og da er det bare bra at hun har "noe å gå på".

Det ville vært unormalt om hun ikke hadde lagt på seg etter en hel sommer på beite, og det er "naturens visdom" at hun nå har noen ekstra kilo, som en "sikkerhet" for at føllet skal få det det trenger av næring utpå vinteren.

Hvis en hoppe er i "normalt hold" etter en sommer med hingst, OG er blitt drektig, så er det kanskje noe "galt". En nydrektig hoppe vil på instinkt spise mer enn vanlig, rett og slett for å sikre seg at føllet vil få nok næring fra henne i de sene vintermåneder, når føllet virkelig begynner å vokse.

Så ta det heeelt med ro, du. Bare la dama være god og rund, for HUN gjør bare det naturen "krever" av henne, siden hun har et nytt liv å ta seg av - allerede nå. I de første månedene av drektigheten dannes alle føllets organer mm, men det er fortsatt LITE, og det synes knapt på hoppa at hun har et føll i magen, men hoppa VET at hun har et føll, og sørger for å ta til seg så mye næring som mulig.

Du bør heller holde øye med holdet hennes fra ca. januar/februar - for DA begynner føllet å VOKSE, og "krever" mer av mora. Hvis du DA har ei dame som IKKE har noe å tære på, vil det kunne gå ut over føllets vekst den siste tiden.

Jeg har selv avlet 9 føll, og med mødre som så ut som stortrommer etter "sommeren med HAM". De fikk helt vanlig fòring hele høsten og vinteren, og fikk litt ekstra tilskudd når fødselen nærmet seg.

Litt synd at jeg ikke får oppleve "føll nr. 10" - da dama mi ikke "tok sæ", selv med den lekreste hingst. Men jeg håper at jeg kan få være "reservebestemor" for din hest - eller?

Du kan spørre meg om hva som helst når det gjelder drektighet, så skal jeg gi råd etter beste evne. Har jo tatt imot en del "småttinger" - fra 1984 til 1999. - Ehh - litt synd at jeg ikke har en ny i vente i 2008....

Og altså: IKKE bekymre deg over at hun er "i godt hold" - det er bare NATUREN som har en egen "vishet" på gang.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2007 :  08:40:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ta det heeelt med ro - fòr som vanlig, og bruk henne som vanlig. Etter hvert vil føllet "suge" næring av henne, og da er det bare bra at hun har "noe å gå på".

Det ville vært unormalt om hun ikke hadde lagt på seg etter en hel sommer på beite, og det er "naturens visdom" at hun nå har noen ekstra kilo, som en "sikkerhet" for at føllet skal få det det trenger av næring utpå vinteren.

Hvis en hoppe er i "normalt hold" etter en sommer med hingst, OG er blitt drektig, så er det kanskje noe "galt". En nydrektig hoppe vil på instinkt spise mer enn vanlig, rett og slett for å sikre seg at føllet vil få nok næring fra henne i de sene vintermåneder, når føllet virkelig begynner å vokse.

Så ta det heeelt med ro, du. Bare la dama være god og rund, for HUN gjør bare det naturen "krever" av henne, siden hun har et nytt liv å ta seg av - allerede nå. I de første månedene av drektigheten dannes alle føllets organer mm, men det er fortsatt LITE, og det synes knapt på hoppa at hun har et føll i magen, men hoppa VET at hun har et føll, og sørger for å ta til seg så mye næring som mulig.

Du bør heller holde øye med holdet hennes fra ca. januar/februar - for DA begynner føllet å VOKSE, og "krever" mer av mora. Hvis du DA har ei dame som IKKE har noe å tære på, vil det kunne gå ut over føllets vekst den siste tiden.

Jeg har selv avlet 9 føll, og med mødre som så ut som stortrommer etter "sommeren med HAM". De fikk helt vanlig fòring hele høsten og vinteren, og fikk litt ekstra tilskudd når fødselen nærmet seg.

Litt synd at jeg ikke får oppleve "føll nr. 10" - da dama mi ikke "tok sæ", selv med den lekreste hingst. Men jeg håper at jeg kan få være "reservebestemor" for din hest - eller?

Du kan spørre meg om hva som helst når det gjelder drektighet, så skal jeg gi råd etter beste evne. Har jo tatt imot en del "småttinger" - fra 1984 til 1999. - Ehh - litt synd at jeg ikke har en ny i vente i 2008....

Og altså: IKKE bekymre deg over at hun er "i godt hold" - det er bare NATUREN som har en egen "vishet" på gang.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hei igjen Trine og takk for langt og utfyldende svar. Det var kjempelærerikt å lese. Det er klart at du kan være reserve bestemor for den lille folen he he. Du må mer enn gjerne være min "jordmor-veileder", he he.
Takk skal du ha.

I fjor våres hadde hoppa vår litt for lave blodverdier og måtte ha jerntilskudd. Bør vi gi henne litt jern igjennom vinteren til forebygging tror du?

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 15/09/2007 :  13:07:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
PUH, godt å høre at det ikke er bare min hoppe som er megatjukk etter sommer med hingst... Enda jeg vet at ho blir svææær med en gang ho blir drektig, så syns jeg at ho er enda tjukkere i år enn tidligere.
Men slanking har jeg aldri tenkt på. Siden gravide mennesker ikke skal slanke seg, så regner jeg med at hester heller ikke skal det. Men trim, det får dama! Ho trimmes mest av mine hester, men ser likevel ut til å være høydrektig (eeh i forhold til andre høydrektige, Daisy blir megastor som høydrektig).

Ellen Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2007 :  14:34:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
PUH, godt å høre at det ikke er bare min hoppe som er megatjukk etter sommer med hingst... Enda jeg vet at ho blir svææær med en gang ho blir drektig, så syns jeg at ho er enda tjukkere i år enn tidligere.
Men slanking har jeg aldri tenkt på. Siden gravide mennesker ikke skal slanke seg, så regner jeg med at hester heller ikke skal det. Men trim, det får dama! Ho trimmes mest av mine hester, men ser likevel ut til å være høydrektig (eeh i forhold til andre høydrektige, Daisy blir megastor som høydrektig).

Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

Hoppa vår har aldri vært så diger som hu er nå, men hun har heller aldri vært drektig. Etter å ha lest T.Boysen sitt svar så er jeg ikke så bekymret for vekta hennes lengre. Vi "hønemødre" må lære vi også veit du Godt å høre at det ikke bare er Stjerna som ser ut som et berg

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/09/2007 :  23:43:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - "Skogli" - fikk meg en god latter da jeg kikket innom VIP'en din nå nettopp! Bildet av de to hestene på ridebanen var bare heeelt festlig!!!

Jeg skulle bare forsikre meg om at jeg husket riktig - at dama di er Fjording - og altså har "lov" til å være av den runde sorten. Naturraser har det med å sørge for å ha nok å "tære" på til vinteren. De har liksom ikke vent seg til at de får mer enn nok mat hele året. Det er ikke sååå lenge siden at vinteren var "smalhans" på fattige småbruk på Vestlandet.

Med mine nl-damer har det vært sånn i alle år - trillandes runde om høsten. Ja, Fjærill måtte rett som det var på slanker'n (når hun ikke var drektig), og da fikk hun halm blandet med høyet. Det var fordi hun ellers ble potte sur når hun hørte at de andre hestene stod og spiste leeenge, mens hun bare fikk litte grann, så halmen gav henne tidtrøyte, og hun kunne jo ikke vite at de andre ikke fikk halm....

Ellers får dere bare kose dere med damene - og sånn etter Nyttår en gang kan dere begynne å se at de legger seg ut pga. føll - og ikke bare av mat....
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/09/2007 :  23:57:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
nei la hun være drektig. og heller jobb med figuren senere mener når jeg.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.