hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger litt hjelp med fòrplan...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Trenger litt hjelp med fòrplan...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 14/09/2007 :  16:21:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Heisann

I vinter har jeg to hester, kaldblodstraver og fjording, som jeg vil ha ordentlig fòrplan på.
Hestene bruker jeg lett, ca 1 time hver dag.

Hestene er vant til å stå på rundballe, men det blir andre boller i år!

Hvordan finner jeg vekta på hestene?
Jeg fikk en formel på hvordan man "måler" vekta, men den trur jeg ikke er riktig, for kaldblodsen var ca 350 kg med den formelen!
Og etter den formelen var fjordingen 420kg (kan jo hende at den stemmer, men blir litt skeptisk når jeg målte kaldblodsen!)

Fant en fòrplan i ei hestebok, for en hest som er i lett ridning hver dag, og veier ca 500 kg:
6kg høy
2,5 kg havre (men den vil jeg kutte ned på!)
1kg krf (bruker nøytral 110)

Noen tips?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2007 :  19:15:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
hmm, litt vanskelig å sette opp forplan for andre..men ang fjording; min skal ha 6 kg høy i vinter, 1 liter valsa havre + pluss ca 5 dl energi -- ( nå står den uten kraftfor-er veldig tykk!, så dette er noe jeg tror den skal ha...må se an fasongen og innsatsviljen litt) og evt littegrann betfiber alternativt et ekstra kg høy når det blir kaldere i været ( samt noe tilskudd av multivitaminer, biotin mm) Kaldblods, hadde den vært 500 kilo ville jeg ha gitt iallefall 7-8 kilo høy evt mer om den er stor - og kanskje rundt 3 liter kraftfor - det kommer jo helt an på hva den brukes til, hvilket hold den er i osv. MIN 2/3 av hestens for bør være grovfor, ogdet jeg har forsiktig anslått her er vedlikeholds/lett trenings foring. Men dette er jo veldig individuelt. Det finnes jo så masse forskjellig kraftfor og så mye og velge i, men jeg for min del forer med havre, energi, multivitaminer+( selen/e vit/ biotin- en blanding fk har)jeg bruker også betfiber fra fk samt høy av god kvalitet og høysilage ca 70 % ts.

Ang utregning av høy og kraftfor benytter jeg gjerne denne formelen hestens vekt gange henholdsvis 1,5 og 0,5 for å regne ut vedlikeholdsforing ift høy og kraftfor i kilo. Men dette blir kun et utgangspunkt. dvs hest 500 kilo skal ha 7,5 kilo høy og2,5 kilo kraftfor ( noe som kan bli mye til noen for å si det sånn..!)

Har en vb hoppe som brukes ca hver eneste dag, alt fra rolig turridning til sprang/dressurtreninger av og til. i fjor høst/ vinter fikk den 3+2+3 kilo høy samt 5 dl betfiber, 3 liter valsa havre og 1 liter energi ( + 1 liter gull i perioder med mye trening) det passet for den, da den hadde bla kort pels, og vi hadde kald stall osv. Kraftforet tilsvarer ca 2,5 kilo vil jeg tro. da det meste av pelletert for ligger på mellom 500-700 gram i vekt pr liter. valsa havre er jo veldig lett!

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 14/09/2007 :  22:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Jeg gir overhodet ikke 5 liter krf hver dag! + biotin...
Synes heller de skal få 6-8 kg høy, med krf/havre og og litt multivitaminer.
Trenger overhodet ikke feite/alltfor spreke hester :S

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2007 :  18:52:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
jeg skrev jo bare hva jeg normalt gir altså 8 kilo høy ( 9 hvis det er veldig kaldt) og rundt 2 kg kraftfor av div arter. det er til en belgisk hoppe på rundt 165, som jeg tipper veier en plass rundt 500 -600 kilo? Spiller ingen rolle hun fungerer veldig fint på det foret- har veldig fin muskelbygging, pels osv. Fjordingen skal jo ha 6-7 kg høy og knapt en halvkilo kraftfor---jeg synes ikke det er mye!
JEG velger imidlertid å gi diverse tilskudd, for jeg synse det er viktig - bla i røyteperioder/pelsetting, bedring av hover mm, tokosel-E for hoppa, da det er fint for hopper bla for å få melkesyre ut av musklatur osv---jeg sier jo ikke at alle andre skal gjøre det.
Hestee mine er ikke altfor feite eller spreke, men for å kunne bygge muskler og for å kunne fungere optimalt, samt ha det godt så får de dette.
Synes det er viktig å velge rett type kraftfor utifra hvilken hest man har--for min sin del var det jo disse merkene som passet best--noen forer med f.eks komplett, hel havre, ekstrem osv og det finnes jo masse sorter-man bruker ofte det som er best tilgjengelig på det stedet man bor.

Jeg ønsket bare å hjelpe....da du faktisk ba om råd som tydeligvis ikke falt i smak.

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 15/09/2007 :  19:41:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Ehh...
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2007 :  20:36:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Har vært inne å sett på vipen din, hestene du skal fore på er jo 19 og 20 -21 år hvis jeg har forstått det rett, og sistnevnte skal bygge muskler..hvis jeg ikke misforsto. Litt greit å oppgi sånt når man ønsker hjelp til forplan. Etter å ha lest litt om hestene dine vil jeg råde deg til å fore med høy, betfiber f.eks og et kraftfor slag egnet for eldre hester - (evt å holde deg unna for mye stivelse ) Alderdom kan hos noen hester gi utslag i at de f.eks ikke tåler for mye proteiner, stivelse mm ( individuellt) kan kjennes på bla musklatur at den blir "seig.", de kan lettere fylle i bena. Min gamle sportsponni 21 år spiste kun grovfor + betfiber.
Å tilføre energi fra fiber er mitt tips ang foring av hest-- og tipser også om tokosel ( på resept) hvis hoppene er stive i musklaturen. Tror ikke de trenger så mye kraftfor, men bruk hestekraftfor.

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 16/09/2007 :  12:28:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Det kan hende at hestene blir å gå på utegang i vinter (vi bygger sannsynligvis ny stall).
Da blir de jo å gå på rundballe (noe som de er vant til), og da er det enkelt å greit, de får litt krf og multitilskudd hver dag.

Takk takk, men trenger ikke flere svar nå ;)

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.