hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - avl av minishettis
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 avl av minishettis
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  08:14:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hei!
Til høsten vurderer jeg å kjøpe meg en minishetlandshoppe, som jeg vil bruke til avl senere. Det jeg da lurte på, er om dette er "populære" hester.? jeg mener, er det lett å få solgt slike hester i Norge. Har en minishettis fra før av, og har opplevd at dette har vært veldig populært.

Lurer også på om det er noen som kjenner til noen som driver med oppdrett av minishetland i norge??

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  13:00:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Hei!

Mini shettiser er både populære og ikke. Siden de er ganske små leter folk som vil ha en bruksponni ofte etter noe større.
Det man da må finne er kjøpere som har spesiell interesse for miniene.
Jeg vet at det er et par andre også som driver med mini her i Norge, men jeg har enda ikke sett så mange hingster. Noen som vet om noen bra mini hingster?
Jeg har selv en jeg håper å få kåra til våren. Jeg har også tenkt å starte litt avl :)
Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 29/01/2004 :  21:46:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
Hei du
Hvis du gå inn på http://home.online.no/~ponniavl/, der står d oversikter over stutterier så e godtkjnete og kåret higster. ellers så tror eg d e d samma så hu så skrive over. trenge jo itje å gjnta d :-)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/01/2004 :  03:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har vel fått inntrykk av at de er poppis fordi at de er så "små og søte",men bruksverdien er ikke stor da de i de fleste tilfeller blir for små.I tilegg sies det blant de mer "garva" oppdretterne,at "kvaliteten"er dårligere i forhold til den opprinnelige Shettisen.De tåler ikke like mye fysisk,og er ikke like solide og "renrasede".Men for all del, de er jo søte som maskotter da..
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  11:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg vil vel ikke akkurat si at det er dårligere kvalitet på mini shettisene.
Mini mini`er er like gode bruksponnier som de store.
Fysisk tåler de like mye. Min hingst på 80cm trekker like mye som min hoppe på 1meter
Syns det blir litt feil om vi skal ha disse kun som "maskotter".
Jeg satser på å avle gode bruksponnier mini eller ikke!
Shettisene er faktisk sterkere enn de fleste tror!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/02/2004 :  23:43:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Kerry...Nå tar du faktisk feil..! Gå inn på :shetlansponny.com, og så klikker du deg inn på Stutterier i Norge,der finner du Løkka.Deretter går du inn på emne;Litt om Shetlandsponniens historie...der finner du mye av det jeg har skrevet,og enda litt til...

Noe av det som fortelles der , er at Minishettisene har dårligere hovkvalitet,og føllene ofte har vekstfeil/forstyrrelser..osv.Jeg synes en skal ta slikt til vurdering,og særlig om man har tenkt å avle...

Nå er jeg ingen "spesialist på Mini-Shettiser",(selv om jeg faktisk har en liten tass selv,he,he)men de menneskene der bør da ha det....?

Redigert av - xxxx den 09/02/2004 02:51:39 Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  21:51:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg svarte bare ut fra min egen erfaring, og det er at mine minier er like sterke som de store. Merker ingen forskjell på disse i det hele tatt! Og de små har ofte bedre høver enn de store også. Selvom mange kanskje har feil så gjelder jo ikke dette alle!?
Og det er vel ikke feil å si at mine minier er like gode bruksponnier som mine store??
Sier ikke at alle er sånn, men snakker om mine ponnier! ;)
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  22:27:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Leste forresten det du snakket om. Syntes alikevel det blir feil å si at alle minier har dårligere bruksverdi pga det de skriver der. Selvom kvaliteten er dårligere enn det de ønsker, betyr det ikke at det gjelder alle ponnier Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/02/2004 :  09:40:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg svarte kun på det du avkreftet i mitt innlegg,seff skal man ikke ta alle over en kam....men,jeg personlig ville tatt det litt til ettertanke når du spør om noen vet om bra hingst osv.

Det er 2 vidt forskjellige områder vi egentlig diskuterer;nemlig å ha det "kun til eget bruk",eller å avle på videre,-kanskje for salg..

Som kjent er det mange raser i dag som ikke har samme kvalitet som det opprinnelig har vært,pga.at man foredler/blander dem og dermed slår ikke alltid dette like godt ut mht.kvalitet,bruksvennlighet osv.
Noen raser blir i mange tilfeller bedre,andre (som i dette tilfellet)KAN bli til det verre...

Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  19:26:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hatt utrolig lyst til det lenge jeg oxo! si ifre om hvordan erfaringer du får med dette=)

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 25/02/2007 :  00:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det egentlig noen annen forskjell på mini og vanlig shettis en str? Rasemessig altså.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.