hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Øvelser for å holde hesten myk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Øvelser for å holde hesten myk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nikita

» VIP

Skrevet - 06/09/2007 :  12:47:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke øvelser kan dere anbefale for å myke opp hesten?

mariakaogcindy

Skrevet - 06/09/2007 :  19:21:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
da ville jeg ridd masse voldter og venninger Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 06/09/2007 :  20:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan ville du hatt hesten? Stilt på volta? Buet seg rundt sjenkel? Kontrabøyd? Hvor store volter og venninger? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/09/2007 :  02:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Serpentiner er utmerkete øvelser - dvs. slangelinjer - få eller flere, slakke eller stramme.
Tenk bokstaven "S" - og still hesten i hver eneste vending - og sett ovenfra, skal hesten være formet som en banan - bøyd til høyre eller venstre.

Da vil du fort merke hvilken siden som er hestens myke, og ditto stive side.
Ved å da "støtte" den på den svake siden - dvs. den siden den bøyer seg "best" til, og så "løsne" den på den "stive" siden, vil du etter hvert - forhåpentlig få en hest som er "lik" - dvs. like myk på begge sider.

Vet ikke om dette var helt riktig forklart - da dette var i all hast - og jeg er ikke en dressur-instruktør - men jeg VET lksom hvordan man skal gjøre det - og har også fått det til.

Hold øye med manen på hesten: Den dagen manen ligger med midtskill - eller vipper like lett til hver side - ja, da har du en hest som er like "sterk" - eller myk - i hver side.

Alle hester er født med en "sterk" og en "svak" side - og ifølge min gamle, ungarske mentor var det avhengig av til hvilken side føllet hadde ligget bøyd inni mora før fødselen. Og det er lett å se: Den "sterke" siden er den uten man, mens den svake siden er der mana ligger.

Jeg har en hest med mana på venstre side - og innrømmer gjerne: Det er mye lettere å få henne i venstregalopp enn høyregalopp.

Ja, jeg "juksa" skikkelig på oppvisningen på Dyrsku'n i fjor, da jeg skulle vise henne som terapihest, og red uten sal (som dere ser på bildet ved siden av). Da speaker spurte om jeg kunne vise henne i galopp, nikket jeg, og sørget da for å ri en "S", så hun kom ut på venstre hånd - og da var det ingen kunst å få henne i ventregalopp - til alles beundring. - For dette var tidlig i spetember, bare noen uker etter beite-innslipp, og jeg hadde ikke hatt sjans til å trene henne skikkelig på begge hender...... - Men DET var det ingen som visste, eller la merke til - med mindre en eller to av tilskuerne var erfarne dressurryttere, som kunne "avsløre meg"...

Og - for å si det sånn: Når jeg skal ri en hest til å bli - nesten - like myk i begge sider, så har jeg brukt serpentiner-metoden - først med lange, slake "S-er" og så etter hvert som jeg merket at hesten ble "banan", kunne svingene kortes inn, med flere og flere "bukter" på slangen etter hvert.

Og ja - kanskje unødvendig å nevne: Først i skritt - ganske lenge - så i kort trav - osv.
Men husk at serpentiner er en anstrengende øvelse for hesten - og rytteren MÅ gi de rette innvirkninger - så ikke for mye av gangen.

Så herfra bør vel erfarne instruktører ta over det "faglige".
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2007 :  03:06:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Godt forklart

Men det med manen er vel ikke fastslått til å stole på? Hører vertfall flere som erfarer stikk motsatt.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/09/2007 :  04:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - og så gikk jeg "fem på" - da jeg det sa heelt feil - mana til Sunnive ligger over på HØYRE side - og alt jeg sa må da overføres - ved at hun tar høyregalopp lettere enn venstre....

Snakk om å BOMME totalt - på en hest jeg har eid i 23 år...- og altså: mana ligger på høyre side.....

Nei, det med mana er IKKE til å stole på - jeg har bare erfart det med de mange hester jeg har ridd siden 1970....

Jeg har bare den "unnskyldning" at folk som er keivhendte - som meg - ofte har problemer med å skille høyre og venstre - før man må forholde seg til det direkte.

Ja, det sies at keivhendte har problemer med å rygge en henger - og DET kan jeg bekrefte at stemmer..... - Jeg KAN kjøre henger, men nå det skal rygges eller lukeparkeres, så får jeg problemer - til å begynne med, da jeg alltid deier rattet feil vei - de første gangene.

Men jeg kan love at hengeren kommer riktig på plass - til slutt.....

Det med at mana er "midtstilt" - som en "ønskedrøm" for en dressur-rytter, kan jeg LOVE at sjelden skjer. De ALLER fleste hester har mana til en side - med mindre de er Fjording-klippet.....
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2007 :  15:19:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Men dette med man, stemmer det da? Janko har alltid hatt manen på venstresiden. Da han kom var han definitivt sterkest på høyre, og det tror jeg alle som så hesten da kunne skrive under på.. Så veit ikke helt om dette med man er helt holdbart sånn egentlig.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/09/2007 :  00:34:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det stemmer jo - mansiden er den svakeste.
Det var bare jeg som "bomma" ved å si at hesten min hadde mana på vestre side, og så er den på høyre - og hun er svakest i høyre side - altså lettere å fatte galopp på høyre hånd.

Mor til min nåværende hest hadde midtskill - og laaang, hvit man på begge sider.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2007 :  02:34:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg har lært at den siden hesten er svakest på er den siden det er lettest å bøye hesten. Det kan lett forklares med at når du rir på en feks venstre-sterk hest (sterk venstreside, svak høyreside) på venstre hånd så har du den sterke siden inn mot midten av banen og den svake siden ut mot veggen. Hvilken side er som tøyes når du bøyer hesten? Jo, det er utvendig side. Men når du rir på høyre hånd, er den sterke siden på utvendig side, og det blir lettere å bøye hesten.
Ofte er det slik at hester har problemer med galoppen på den siden de er sterkest på.

Min forrige hest var typisk venstre-sterk. Veldig lett å jobbe med på høyre hånd, men i begynnelsen var det et mareritt å jobbe han på venstre hånd. Høyre galoppen tok han kjempefint, men vi slet en stund med venstregaloppen. Han hadde også en liten tendens til å gå på to spor, som følge av at han var veldig venstre-sterk.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 08/09/2007 :  09:14:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Missixty: Akkurat det du forteller der er slik jeg oppfatter der :) Det er jo utesiden hesten ikke klarer å strekke så godt, det er jo der han er stiv da?

Nå rir jeg western og jeg har lært at selv om de går på volte og bøyde spor skal de helst gå rettstilt. Da blir det jo litt anderledes når jeg rir serpentiner liksom... hm... Blir jo som utrena travere som er går å er rettstilte i volter og vendinger. Jeg veileder jo hesten på volta, ellers så han rett fram, men jeg tar og gir og tilstreber å få han rett og ikke bøyd. Men jeg kan jo ri serpentiner og vendinger hvor jeg bøyer han for å få han mykere, men jeg er redd for at han da bare kommer til å gå mer stilt. Uff.. vanskelig dette her! Også er det ingen instruktører eller noen jeg kan spørre her jeg bor. Skal jo videre på kurs, men hesten må vokse seg sterkere og slikt, så målet mitt er å holde han i gang fram til det. Av andre grunner er det heller ikke så lett for meg å dra avgårde 4 timer på helgekurs heller :)

Jeg har nå i et par dager prøvd vendinger og volter for å myke han opp. Men han går fint halve volta til høyre også begynner han plutselig å dra ut og løfte hodet. Det er alltid den veien porten er... og der ligger stallen også :) Den andre halvsirkelen går han fint. Så jeg fikk ikke følelsen av at han var så stiv kanskje, men bare uoppdragen. Jeg vet ikke....
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2007 :  11:36:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Jeg forstår det som du rir på bane, da er mitt tips...gå inn på www.hippson.se - der er det masse løsgjørende øvelser--fordi det blir vanskelig for meg å si hvilke øvelser du bør ri, når jeg ikke vet hvilken hest du har, og hvilket nivå du og hest er på. men hippson har masse øvelser i fra volter til øvelser langt opp i middels - litt for enhver smak, fin side.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.