hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gått meg vill i rundball/ensilasje jungelen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Gått meg vill i rundball/ensilasje jungelen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Musical Missile

Skrevet - 25/08/2007 :  16:05:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjemme nå har jeg fått tilbud om å FÅ store rundballer med fôr til vinteren. Det jeg da lurer på er om det går i hele tatt an å fôre med slikt, og hva det kalles! Høy, silo, ensilasje U name it!

Ballen er store (sånne traktoregg) fortørket på jordet i pent vær i to dager før de er pakket inn i 10-12 lag plastikk, fortalte bonden meg.
Er dette brukbart fôr?

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 25/08/2007 :  17:08:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Mange plasser legger man ut en rundball (eller traktoregg) på vinterbeitet. Da er det snakk om silo, og disse kan ikke ligge åpnet i mer enn et par uker! Er ikke helt sikker på dette, men det kan jo avhenge av kvaliteten på fôret osv.

De hestene jeg har vært borti som har vært fôret med silo, har likt det godt:) Eneste som er negativt er at hestene får litt løs mage av det, og at enkelte hester kan bli såre i munnen.

Tar forbehold om feil ;)

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/08/2007 :  17:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må nesten åpne en for å se kvaliteten. utgangspunktet høres bra ut, his ikke det er tilsatt væske , så er det ensilasje, det høres ut som om det er ganske god tørrhetsprosent, og at det er pakket i MYE plast (kjempeviktig) men utover det ,må du nesten se på kvaliteten . Altfor vått for er ikke egnet som hestefor, i mine øyne.

Jeg vil ikke anbefale deg og bare sette en ut til hestene i allfall. Gå gjennom alt for før du gir det .

Hvor mange hester har du ? Det lønner seg ikke å fore på dette foret før det blir kaldt, pga holdbarhet. (md mindre ballen forsvinner på et par dager) og selv når det er kaldt bør du ikke bruke den mer enn maks en uke etter åpning. Det er dårlig holdbarhet på slikt for, dessverre.

Men er det bra kvalitet, du har nok hester, eller greit kan kaste restene, OG det er gratis ... GO FOR IT.

Hestene skal ikke bli bløte i magen av foret. Da tåler de det ikke så godt. Å bli bløt i overgangen er greit nok, men vedvarer bløt mage bør man ikke fore på det, evt kanskje holder det å blande med høy.
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 25/08/2007 :  21:48:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Takk for det siste summer, da skal jeg tipse eieren til fôrhesten min;) Han var nemlig løs i magen omtrent i hele vinter.. Ante meg av det var noe lsikt, for islendingen min tålte helt fint silo og han hadde kun bløt mage i overgangstiden!!

Og jeg tror hun som eier stallen gikk over fôret som lå ute, hper jeg ihvertfall :p

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2007 :  03:42:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan da være tilsatt veske selv om det heter >Ensilage, er derfor det heter enisleringsveske...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 27/08/2007 :  15:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kun to hester.Planen var å supplere vanlig høyforing med slik mat da jeg har som sagt fått tilbud om dette gratis. Jeg skulle få kjerner eller jeg kunne dele en ball i to om det var lettere. De skal ikke bare settes ut til hestene i paddocken, men jeg tar av og gir de en passende mengde.

Har fått en "resteball" fra førsteslåtten iår. Denne var fin i fargen og luktet friskt og godt. ikke helt tørr, men jeg la den utover til tørking og da virket det som det ble bra. Rett meg her om dette er helt feil å gjøre!
Selvfølgelig ble ikke alt helt tørt, men kastet restene som luktet ikke helt bra.

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/08/2007 :  17:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker "traktoregg" om vinteren til mine 2 hester... Jeg setter den ut i padocken... Åpner den HELT og drar det litt utover så jeg kan se om den er fin eller ikke...
Dette du har fått tilbud om å få virker som et kjempe bra for til hest... Men som sakt så holder det ikke så lenge som høy gjør... Men mine "traktoregg" har kunnet stått åpne i max 2-3uker... Uten å mugne... Men da var det ordentlig kaldt!!! + at jeg legger over pressening om natten. Får da tas hestene inn ...

Men JEG har et lite spørrsmål... Går det ann å ikke tørke gresse bare pakke det inn... Å bruke det som hestefôr ??
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 13/09/2007 :  22:43:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Mariakaogcindy: pakket og tørket gress kalles høysilage; pressa høy som er fortørket til en tørrstoffandel på rundt 70%. Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2007 :  11:27:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
he he, enig med hun over. Virker som at mange tror rundball er rundball eller rett og slett silo..
Rundball er en måte å pakke for på, samme som at man enten kan legge silo ( som gjøres i en silo- da tilsettes ensileringsveske i gresset og det "legges" i en silo --derav navnet silo. Rundball er navnet på nok en "pakke-metode". Jeg har høysilage i mine rundballer, beregnet for hest. Naboen har det vi kaller rundball, våte baller- pakket for å brukes fortrinnsvis til storfe. Man kan ha halm i en rundball/ behandla og ikke behandla. Man får ikke silo av å pakke gress i en rundball - silo lages i en silo....nå ble det vel litt mye; jeg prøver bare å forklare at dette er pakke/ oppbevarings muligheter for gress og halm..
Det som er viktig å få med seg er hva man putter inni en rundball, hvilken slått, hvilken frøblanding, tørrstoffprosent,bløtt gress, fortørka gress- vendt ikke vendt...osv antall lag plast osv. Kunne sikert hatt en lang avhandling om fortyper og pakkemetoder, men det er ikke det som er poenget her. rundball er ikke silo!

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.