hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvem skal betale veterinær attesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvem skal betale veterinær attesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

strawberry

Skrevet - 20/08/2007 :  22:58:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du skulle kjøpe en hest, og eieren ikke vil ha vet attest på den fordi hun mener det ikke er nødvendig, og du velger det, hvem skal betale?

Hvis hun samtykker i en veterinær attest,hvor du velger vet, hvem skal da betale?

Hjelp meg noen!

Jeg sitter i klisteret

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 20/08/2007 :  23:31:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg har betalt vet.attesten i de tilfellene jeg ville ha det når jeg kjøpte hest.
Ellen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/08/2007 :  23:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at selger skal "dokumentere" at varen er i orden... ikke kjøper. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/08/2007 :  03:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten tvil: Eier/selger skal betale for "garantien" for at hesten er "prima vare" - IKKE kjøper.

Hvis jeg skulle kjøpe en hest, ville jeg forlangt at eier/selger presenterte slik dokumentasjon.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2007 :  07:53:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I Norge tror jeg det er vanlig at kjøper betaler uannsett. I utlandet er det mer vanlig at kjøper betaler dersom hesten går gjennom, og selger betaler dersom den ikke gjør. Husk det at i de tilfellene hvor selger sjekker hesten, så er det selger som velger veterinær og hvilken sjekk som skal gjøres. Ved salg av litt dyrere hester er det normalt at selger ønsker å sjekke hesten, slik at vedkommende vet hva han/hun har solgt, i tillfelle kjøper skulle komme tilbake. Vanligvis har selger som hensikt å finne den mest mulig virkelighetsnære beskrivelsen av hestens tilstand. Men det skjer juks også på denne fronten. Man benytter en "snill" veterinær, som enten utfører bøyeprøver som er ganske milde, hvor hestene vanskeligere slår ut. Eller de kjenner faktisk veterinæren, og det skjer "juks" på bakrommet. Jeg har ikke kjennskap til at sistnevnte skjer ofte i Norge, jeg har bare hørt om tilfeller utenlands. Men at dette kan skje her til lands anser jeg som like sannsynlig som om dette skulle skje i Danmark. Det kan være lurt, uannsett om du handler innenlands eller utenlands, å benytte en veterinær du har tiltro til. Om du ikke kjenner en veterinær i distriktet, hør med en veterinær du kjenner, og spørr om han/hun kanskje har noen å anbefale. Få gjerne bilder og dokumentasjon oversendt til din veterinær, for ekstra kontroll. Særlig ved kjøp av hest utenlands, er det vanlig å få oversendt papirer.

Uannsett.. En sjekk for mye, er bedre enn en sjekk for lite.. Jeg kjenner faktisk flere som har gått i den fella at de ikke har sjekket hesten selv ved kjøp, og så har det vist seg at noe er galt, og at det antagelig har vært det helt fra de kjøpte. De jeg kjenner til har da hatt for stot tiltro til hestehandlern. Vedkommende har sagt at hesten er frisk, uten og egentlig kunne dokumentere. Vær tøff nok til å kreve veterinærattest, selv om du handler fra en kjent hestehandler, og vedkommende sier at hesten er frisk. Samme gjelder også privatperson, men jeg kjenner til episoder hos kjente hestehandlere, også her i Norge.

Husk også på at dersom selger har papirer, så vil ikke gamle papirer normalt være gyldige særlig lenge. En venninde av meg ble fortalt fra en veterinær, at normalt kan du anse bilder som er over en måned gamle som ugyldige. iallfall for bruk som salgsdokumenter ene og alene. Gamle bilder vil kun ha sin verdi dersom man skal kunne dokumentere eventuelle endringer/ikke endringer på røntgen over tid.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/08/2007 :  08:20:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med Spoff i at en sjekk for mye er bedre enn en sjekk for lite. Veterinærsjekk er viktig, selv om det kan bli dyrt for kjøper, så kan det også være gull verdt senere.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/08/2007 :  08:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville stillt meg undrende til en selger som mener at en vet.attest ikke er nødvendig på en hest ved salg.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  13:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for alle svar hittil

Jeg trenger all den hjelp jeg kan få, alle meninger og erfaringer osv..
Jeg føler nå at jeg sitter i klisteret, som dere kan se i den andre linken min.

Ja, her var det mange ting å ta med seg.
Litt forskjelige meninger også. Jeg ser du skriver,spoff, at som regel er det kjøper i Norge som betaler vet attest. Så det er vel slik det blir med meg også? For jeg trodde det var slik, helt til jeg fikk en indikasjon på at jeg var helt på jordet som hadde gjort en del ting, med å bet det selv og slikt.

Det der med forskjeller på hus,bil, båt og hester er til tider svært så forvirrende. For det er jo handelsvare, uansett hva det er som blir solgt.

Mitt første hestekjøp: Da hadde jeg det som de kaller "ryggrad", og fikk et meget bra kjøp til en god sum.

Men så var det denne hesten.
Ja, man kan jo si at det lukter litt hestehandler, men hun driver ikke med kjøp og salg, dette er hesten som hun skal selge. Jeg har gått på videregående med henne, og ser ikke på henne som en som ønsker å lure folk til sitt eget beste. Men hun er sta og egenrådig og lite åpen for nye ting.
Jeg har sett denne hesten gå, da den var i lett opptrening, og red den for eier 1-2 dager i uken, med og uten instruktør. Da jeg så den den gang la jeg inn bud, men hun ville ikke selge da, så jeg sluttet å ri den også. Hun trodde hun ville klare å sitte med den og de hestene hun har hatt i alle år. Men hun begynnte i ny jobb og etterhvert ble det mer og mer jobbing, og til slutt måtte hun innrømme at hun ikke ville klare å sitte med han. Det var da jeg fikk tilbudet.

Ja, jeg gjorde vel kanskje en brøler ved å ta på meg alle utgiftene. Hadde jeg ikke bet skoinga hadde ikke hesten fått sko på seg, og dermed en meget ukorrekt bøyeprøve pga sommerbeite uten sko og sårbeinhet. Det var vet som anbefalte sko, minst ei uke, og jeg visste at hvis ikke jeg tok initiaitvet her, så ville den ikke fått på seg sko, fordi eier mente det ikke hadde noe å si, man måtte bare ta med sårbeinheten i betraktning. Men det gadd ikke jeg, derfor betalte jeg like godt skoingen. Men som jeg har skjønt av noen der ute så har jeg vært så dum som det går ann å bli En skikkelig brøler
Vi har ingen skriftelig avtale om hvem som skal betale hva, men skoene er allerede betalt, og hun forventervel ut i fra min tidligere utsagn at det er jeg som betaler resten

Hun mente at det ikke var behov for noen skikkelig utredning når jeg allerede hadde sett hva hesten var god for, og at jeg hadde jo ridd den selv og kjent det. Jeg tror hun nevnte noe slikt.

Hva skal jeg gjøre????

Si at henne får bet halvparten av vet attesten?

Kanskje bet for rgt selv, da dette er noe utenom?
Eller la henne bet halvparten av det også?

Trekke det fra på kjøpesummen?

Og her er det noe jeg er absolutt enig i, men hvordan få det gjort.
Hvis hesten ikke går igjennom, få henne til å betale alt!
Noen ideer??????

Hilsen desperat og dum
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  17:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hun mente at det ikke var behov for noen skikkelig utredning når jeg allerede hadde sett hva hesten var god for, og at jeg hadde jo ridd den selv og kjent det. Jeg tror hun nevnte noe slikt.

Hva skal jeg gjøre????

Si at henne får bet halvparten av vet attesten?

Kanskje bet for rgt selv, da dette er noe utenom?
Eller la henne bet halvparten av det også?

Trekke det fra på kjøpesummen?

Hvis hesten ikke går igjennom, få henne til å betale alt!
Noen ideer??????

Noen der ute???????????????????
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/08/2007 :  23:13:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan du ikke spørre henne om hvis hesten ikke går igjennom prøvene så betaler hun dem`?? pg hvis hun ikke vil det.. så hadde jeg seriøst vurdert en annen hest.. Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  23:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten ikke går igjennom, dvs får 3 i utslag på alle bein, så har jeg bestemt meg for at det er uaktuelt å kjøpe den.

Men hvem betaler da?

Veterinæren har jeg bestilt.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 21/08/2007 :  23:52:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten ikke går igjennom,hvordan få henne til å betale alt!
Noen ideer??????

Redigert av - strawberry den 22/08/2007 07:51:17 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/08/2007 :  00:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel noe jeg ville fått avklart før jeg hadde bestillt vet. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/08/2007 :  10:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis hesten ikke går igjennom, dvs får 3 i utslag på alle bein, så har jeg bestemt meg for at det er uaktuelt å kjøpe den.

Opprinnelig postet av strawberry

Så du skal kjøpe den hvis den "bare" har 2 i alle ben, eller 3 i to ben?? Jeg blir litt bekymra når jeg leser dette. Jeg syns du seriøst må rådføre deg med veterinær her, 2-3 grader er ganske mye halt. Som jeg har sagt før skal man ikke se seg blind på antall grader da det ikke trenger være noe alvorlig med bena i det hele tatt. MEN, man skal ta det alvorlig!

Hadde hesten hatt utslag som er nevneverdige, så ville jeg enten latt selger "fikse" hesten og selge den når den er i form, ellers så hadde jeg krevd en svært lav pris pga risiko.

Jeg håper at du ikke går blindt i en kjøpskontrakt uten å ha rådført deg med noen først, du må være forsiktig å tenke for mye med hjertet ved kjøp av hest.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  18:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av strawberry

Så du skal kjøpe den hvis den "bare" har 2 i alle ben, eller 3 i to ben?? Jeg blir litt bekymra når jeg leser dette. Jeg syns du seriøst må rådføre deg med veterinær her, 2-3 grader er ganske mye halt. Som jeg har sagt før skal man ikke se seg blind på antall grader da det ikke trenger være noe alvorlig med bena i det hele tatt. MEN, man skal ta det alvorlig!

Hadde hesten hatt utslag som er nevneverdige, så ville jeg enten latt selger "fikse" hesten og selge den når den er i form, ellers så hadde jeg krevd en svært lav pris pga risiko.

Jeg håper at du ikke går blindt i en kjøpskontrakt uten å ha rådført deg med noen først, du må være forsiktig å tenke for mye med hjertet ved kjøp av hest.

Nei nei, jeg sa at det ble uaktuelt å kjøpe den med 3 på alle ben, som svar på akkurat et slikt hintet spørsmål(tror det ble stilt noe slikt i alle fall). Om den hadde hatt 3 på et av beina, eller 2 eller 3 av beina med 3 i utslag ville jeg sannsynligvis ikke kjøpt. 2 i utslag i alle bein hadde også mest sannsylig ikke ført til kjøp, men jeg hadde forhørt meg nøye med veterinær først. Selv med utslag på 1 i alle eller noen bein, hadde jeg forhørt meg nøye med vet.

Men nå er det slik at hesten har 0 på utslag på tre av beine. Det ene forbeinet hadde utslag 2 i kodeleddet og med litt fylling.
Det så jeg på som alvorlig, og ville ha rgt av hesten. Venter fortsatt på svar fra de bildene, siden de ble tatt med et mobilt rgt apparat.
Men er ennå ikke sikker på hva jeg skal gjøre hvis hun ikke finner noe på rgt bildene. Men er det forkalkninger der, er kjøpet utelukket for min del.
Men pga 2 i utslag og litt fylling, så vil jeg prøve å prute alt jeg kan, nettopp pga risikofylt kjøp. Vet foreslo å ta hesten i lett trening og bøye opp igjen om 14 dager. Men hverken eier eller jeg(pga et lite uhell og nå på krykker) har annledning til å trene den i de 14 dagene som foreslått.
Men vet sa det kunne slå ut positivt/ negativt, det var umulig å si nå.Ellers var alt helt topp på hesten, respirasjon og puls og sånn.Han førte seg også veldig bra. Bra gange, sa vet

Så jeg sitter her, venter på rgt, snakker min mann, og vi prøver å finne ut hva vi skal gjøre hvis utslag ditt eller datt på rgt prøvne. Og vi prøver også å finne måter å snakke med eier på hvem som skal bet hva , hvis ditt eller datt utslag.

Noen gode råd?

Redigert av - strawberry den 22/08/2007 18:14:24 Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 22/08/2007 :  22:23:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik gikk det:

Hesten har begynende forkalkninger i det ene fremre kodeleddet, så det blir ikke noe kjøp

Jeg slutter også med hest en lang stund, kanskje for alltid, siden det ble denne eller ingen

Jeg orker bare ikke dra rundt og lete. Jeg er ferdig med det.

Farvel, og takk for meg
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.