hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor ofte gir dere ormekurer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvor ofte gir dere ormekurer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2007 :  17:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting jeg blir veldig forvirra er hvor often hestene ska ha ormekur=S Enkelte sier det er hver 8-12 uke, andre sier det bare er før & etter sommerbeitet det trengs osv... Er jo klart det er avhenging av hestens alder & årstider & sånn, men jeg lurte da på hvor ofte som er vanligst?

Er det her en grei løsning mon tro: Januar, mars/april, juni/juli, 2 i August(etter sommerbeitet),slutten av oktober?

Budweiser-hesten min<3

mariakaogcindy

Skrevet - 15/08/2007 :  18:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har gitt mine, i begynnelsen av Juni (før beite)

også gir jeg i Septebmer (etter beite) da gir jeg også for Bendelorm.

og hvis det er behov gir jeg i Januar også...

Men alle jeg kjenner gir 2 ganger i åre... Før og etter beite og i Desember/januar hvis behov
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2007 :  20:07:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Se www.forushesteklinikk.no

Jeg gir 4 ganger i året til min unghest, type ormekur skal også skiftes (Banminth og Panacur) hvert 2-3 år. Anbefaler deg heller å snakke med veterinæren neste gang den sjekker hesten din eller noe

Jeg gir aldri mindre en evt.3 ganger i året ...

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2007 :  22:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har snakka med ei dyrlege her jeg bor, men ho kunne rett & slett ingentingen=S Bare ei ung jålejente=S Ho kunne ikke gi meg svar på noe a det jeg lurte på, så om det er ho som kommer for å vaksinere føllet mitt når det blir 2 månder gammalt kommer jeg bare te å be ho om å reise igjen & heller sende en godt voksen dyrlege som faktisk veit hva dem driver med.

Men men, tusen hjertelig takk for svar!=) Er kanskje greit å gi minimum 3 ganger i året, da det er en gammal hest & et føll, er vel i disse aldrane hestane er mest sårbare.

Står forresten på den linken du sendte meg at føllet ska være 3 måneder hvis hoppa ikke er vaksinert på lenge, men ho sa 2 te meg, der ser vi igjen hvor mye peiling ho "dyrlegen" har=S *oppgitt*

Budweiser-hesten min<3
Redigert av - gmr den 15/08/2007 23:44:14 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/08/2007 :  00:44:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det vanlige er 3 ganger i året - før og etter beite (mai og september) - OG rundt nyttår.
Denne er meget viktig, for den tar knekken på en parasitt som kalles blodorm, og som kan være meget farlig - og rundt nyttår er den kommet i et stadium som gjør det lett å ta den.

Nå er jeg så bortskjemt at mine hester har stått i samme stall i 24 år, og der er det fast rutine på alle markekurer og alle vaksinasjoner, med fast veterinær (som KAN hest) som tar alle hestene samtidig.

Vi heste-eiere får bare beskjed på en lapp på oppslagstavla om at nå er hestene vaksinert, eller nå har de fått markekur - med oppfordring om å ta det litt rolig et par dager.

Og hvis jeg skal ta hesten til et stevne, en utstilling eller noe annet hvor det er krav om vaksinasjonsattest, kan jeg bare stikke inn til stall-eler og få med kortet, som garantert er ferdig utfylt - veldig betryggende og behagelig - for meg.
Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 17/08/2007 :  09:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir mine hester ormekur i mai og i september. gir ved behov i januar også. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/08/2007 :  13:01:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har gitt 4 ganger siste år, i fjor fikk han mot bendelorm (dobbeldose med Banmith etter beite ), Ivomec når frosten kom, Panacur før og etter beite nå.

Jeg har hele tiden trodd at man skulle bytte på å bruke Panacur/Banmith (eks)i løpet av et år, men man skal altså bruke Panacur et år, og Banmith det neste året.
Banmith er det som også brukes mot bendelorm. Da fikk jeg noen aha-opplevelser (igjen) etter en liten samtale med veterinær :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.