hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kan noen hjelpe meg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 kan noen hjelpe meg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ida-e

» VIP

Skrevet - 06/08/2007 :  22:02:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
Jeg har ei fjordhoppe på 2 år som er litt liten av seg, er det noen her son hvet hva jeg kan fore henne med som kan hjelpe henne med å vokse? noe vitamintilskudd eller noe sånt?

laura..skjønne hoppa mi med stjernebless

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 07/08/2007 :  09:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei du :)
fora du me noe slaks kraftfor nu?.. æ ville ha fora me champion oppdrett til hesten ble ca 3-3,5 år og massse godt grovfor. d e kjempe viktig at unghester få i sæ alt det grovforet den klare å spise, gjerne etter appetitt :D
SÅ ville æ gitt multitilskudd fra felleskjøpet og kalk tilskudd.
Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 07/08/2007 :  11:32:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
hun står for tiden på sommer beite med masse grønt og frikst gress.. har foret henne med oppdrett fra hun ble skilt fra mora, men er ikke sikker på hvor mye oppdrett jeg kan gi henne..
hun har også fått vitaminer og mineraler..pluss salt i fore.. og fri tilgang på grovfor..

laura..skjønne hoppa mi med stjernebless Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/08/2007 :  12:29:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
HVor mye oppdrtt gir du?? Hjelpe henne med å vokse?? er hun ikke tynn eller noe så vokser den nok helt av seg selv. Ikke alle fjordinger blir så store heller. Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 07/08/2007 :  15:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. I følge FK sin for plan kan du gi henne 2,5 kg pr dag med oppdrett. Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 07/08/2007 :  18:42:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
hun har til nå fått 3l. oppdrett om dagen. og jeg vet at fjordinger flest ikke blir så store,mor henna er 143 trur jeg..men har også hørt at vitamin C hjelper til med å få hestene til å vokse,så hu skal få d i vinter sammen med kraftfore..

Siden FK mener at hun bør ha 2,5 kg oppdrett om dagen, kommer jeg sikkert til å gi henne det..

bare kom md flere medinger og tips hvis dere ve noe

summer

Skrevet - 07/08/2007 :  21:48:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gir du av grovfor på vinteren ? Hvis du gir maks dose oppdrett må du ikke gi vitaminer ved siden av. Hvordan er holdet hennes ? Husk at du må fore etter holdet, og ikke hvor stor du ønsker at hun skal bli.

så lenge hesten er frisk og ikke underernært er det ikke noe du kan gjøre for at hun skal vokse mere. de vokser i den farta de skal uansett. 2.5 kg oppdrett høres mye ut til en liten fjording ... jeg har en liten kaldblods og det meste jeg kunne gi henne i vinter var 1.5 liter. samme alder.

edit for å si at er det den som heter laura som du har bilde av et annet sted ? den så ikke spesielt lita ut, og så heller ikke spesielt tynn ut, så du bør være litt ops med hvor mye du forer henne. Pass på at du ikke får henne smellfeit i håp om at hun skal vokse.

Redigert av - summer den 07/08/2007 21:50:53 Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 07/08/2007 :  22:27:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
Hun står på fri tilgang på grovfor om vinteren..
og grunnen til at jeg spurte om dette var fordi a jeg ikke er sikker på hvor mye jeg kan fore henne med,for det er første gang jeg har unghest..men har alltid fått hvite at de skal ha fri tilgang på grovfor.. så jeg er svært takknemlig på ditt syn på saken,og kommer til å ta litt fra hver enkelt av dere..

ja det er hesten laura det er sankk om,som jeg har bilder av her..legger også ut et bilde som er tatt idag under en liten trenings økt,og med tanke på at hun står på grøntbeite,er hun ikke så feit at d gjør noe.. å her på norsk fjordhestgard har de sakt at hun er liten for alderen..men jeg håper hun kommer seg utover vinteren når jeg får begynnt å trene henne å hun får bruke seg litt å bygge muskler..

Hva synes dere om dette holdet?

Redigert av - ida-e den 07/08/2007 23:10:40 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/08/2007 :  11:42:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er litt vanskelig og si når hun står med hodet ned sånn, men hun ser ut ti lå være i beiteform ;). At hun er liten for å være fjording er godt mulig, men du får henne ikke større ved å fore henne tenker jeg på. Er hun liten, så er hun liten :) Da får du kanksje en liten fjording. Eller hun kanvokse kraftig det neste halvannnet året. Mange hester vokser mye i 3års sesongen (Og man bør være obs på det mtp trening, ikke tren henne mye når du ser hun vokser, eller du får noen signaler fra henne om at ting ikke er så greit ) noe jeg håper min lille kalde har tenkt ...

Str på hesten er igrunn bestemt når den er født, og man må ta det man får :)

Hva slags grovfor får hun ?

Jeg ville gitt henne som du gjør fri tilgang på grovfor, og foret kraftfor etter hold .
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/08/2007 :  11:43:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er litt vanskelig og si når hun står med hodet ned sånn, men hun ser ut ti lå være i beiteform ;). At hun er liten for å være fjording er godt mulig, men du får henne ikke større ved å fore henne tenker jeg på. Er hun liten, så er hun liten :) Da får du kanksje en liten fjording. Eller hun kanvokse kraftig det neste halvannnet året. Mange hester vokser mye i 3års sesongen (Og man bør være obs på det mtp trening, ikke tren henne mye når du ser hun vokser, eller du får noen signaler fra henne om at ting ikke er så greit ) noe jeg håper min lille kalde har tenkt ...

Str på hesten er igrunn bestemt når den er født, og man må ta det man får :)

Hva slags grovfor får hun ?

Jeg ville gitt henne som du gjør fri tilgang på grovfor, og foret kraftfor etter hold .

Hun har jo ikke så stor mamma, og hvis pappa også er liten, så blir hun neppe så stor :)

Opprinnelig postet av summer

Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 08/08/2007 :  14:00:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
jgg kan prøve å få tatt et bilde der hun har hodet opp..
og jeg vet godt at fjordinger ikke er av den største sorten,og at hun ikke kommer til å bli så stor..men det bryr meg ikke, for da kan hun bli liten og spretten..mora er heller ikke så stor..

og noe jeg selvfølgelig kommer til å ta hensyn til er jo treningen av henne i vokseperioder, ognår hun har felling av tenner

i vinter sto hun på høy og litt hestesiljo(silo som er tørket,nesten som høy)

Redigert av - ida-e den 08/08/2007 14:03:39 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/08/2007 :  14:44:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
du trenger ikke det. MAn ser at det er en hest i godt hold uansett ;) Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 08/08/2007 :  15:51:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
ja, d er sant..men hun er ikke så veldig rund at d gjør noe,og med tanke på at hun står på grøntgress da aå synes jeg at holdet hennes er bra nå..

Fröya

Norway

Skrevet - 12/08/2007 :  01:02:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
På bildet ser faktisk hesten litt småfeit ut. For all del, ikke gi henne 2,5 kg kraftfôr!

Hvordan trener man en to år gammel fjording slik at den får brukt muskler? Slik trening høres for meg ut som noe som man burde ventet minst ett år til med. Mye fri mosjon sammen med andre hester, litt lydighetstrening og kanskje påbegynne tømmekjøring om hesten er moden nok i hodet, er mer enn nok for en toåring.
Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 12/08/2007 :  07:32:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
det er helt normalt å kjøre inn en 2 åring. for hoppene skal jo ha kjøre prøve på den utstillingen de er på som 3 åringer.. men det er forsjellig å kjære 7 dager i uken på 2 timersturer, enn å kjære 3 ganger i uka,hvor den ene er på tur, kansje litt tung tur,men turen er på 45 min.. å de to andre er mindre økter som vi trener på å trave med vogn å rygge og sånne div.ting..

men jeg respekterer fult din mening. hun er også lit små feilt..men det synes jeg en 2 åring skal være midt på sommeren når den står på grøngress.. jeg skal begynne med å gi henne 2l. oppdrett om dagen og fdi tilgang på grovfor.så får jeg se hvordan hollet hennes blir utover vinteren..blir hun tynn går jeg opp litt,jegger hun seg ut minsker jeg megnden med kraftfor..

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/08/2007 :  11:42:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg ville fora med fri tilgang på grovfor som du gir og gi oppdrett i tillegg, men neppe 2,5 kg. Fjordingane klarer seg som regel på 1 kg. I vekstperioder kanskje meir. Det ser du.

Eg ser ingen ting galt i å trene ein 2 åring så den bruker muskler. Hesten bør trenast frå den er ung, men sjølvsagt ikkje hard trening. Det er heilt normalt att ein 2 år gamal fjordhest er begynt å køyre med så lenge man ikkje overdriver treninga.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.