hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Min forplan;)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Min forplan;)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/08/2007 :  17:34:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Nå går Tassen på beite (akkurat på det beite han står nå er det masse gress, så han får ikke kr.for) han står stille der hele tiden, og han skal nok stå der et par uker til uten å bli brukt i det hele tatt.
Men når han kommer tilbake til stallen står han også ute på gress (men sammen med flere hester og mindre gress)
Får han dette i kr.for:
5 dl Champion Komplett
5 dl Havre
+ Jeg skal begynne med soyaolje til ham når han kommer tilbake da han har vert syyyyyltynn ganske lenge (nå er han tykk og god) og jeg vil ikke at han skal miste særlig med vekt til vinteren.

Når han begynner å stå inne om natten, er dette forplanen jeg tenker på:
MORGEN:
5 dl Champion Komplett
5 dl Havre
+ Soyaolje (vet ikke ennå hvor mye som skal til, skal høre med FK)
(blanes ut med brød + vann)
HØY: 4 kg

KVELD:
4 kg høy

Hva syns dere om det? Bør han få kraftforet om kvelden, kanskje?
Fordele det på to måltider kan jeg også gjøre, men da blir det ganske lite om gangen, og soyaoljen skal han vel få bare en gang per dag?

Elsker deg, Tassen<3

mariakaogcindy

Skrevet - 04/08/2007 :  18:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vill bare spørre ossen rase dette er ??

Jeg ville heller gitt dette hvis han har lett for og bli tynn og trenger litt havre =)

MORGEN:
5dl Komplett
5dl bygg
maisolja 1dl
+ 3 kg høy

LUNSJ:
3kg høy

KVELD:
5dl komplett
5dl bygg
maisolje 1dl
+ 4kg høy

Hvis det blir formye komplett ville jeg gitt feks 3dl morgen og 3dl kveld, jeg har hørt at 1L bygg tilsvarer 5dl havre... + at det er fetende
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/08/2007 :  21:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg var dette lite mat dersom hesten er tynn, men nå skriver du jo ingenting om rase, bruk etc.

Når jeg kjøpte Katie var hun tynn, så da fikk hun 12 kg høy pr dag, 1 liter ublandet = ca 3 liter blandet betfiber, 2 liter bygg og 1 liter komplett, og olje. Dette hjalp for henne.... Men som sagt, det kommer alt an på rase og bruk.

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/08/2007 :  23:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt utrolig så mange som blander Champion Komplett med havre, bygg eller mais. Har dere ikke lest anbefalingene fra produsenten? Hvorfor velger dere Komplett fremfor Energi når dere skal fore med Havre eller Bygg i tillegg?
Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2007 :  23:59:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville gitt mer høy - helst fordelt på tre måltider om dagen, evnt fri tilgang. betfiber er også et godt alternativ hvis hesten ikke spiser mer høy enn det du gir den nå. havre og bygg inneholder masse stivelse, og man bør derfor være litt forsiktig med det. personlig ville jeg aldri brukt det for å fete opp en hest.
hvis en på død og liv skal gi ekstra havre/bygg bør man, som frkelin sa, ikke fore med komplett, men champion energi.
mitt råd er masse grovfôr, litt olje, og minst mulig stivelse. evnt et vitamintilskudd, da olje kan gi mangel på selen og e vitamin, blant annet.
forer du derimot med komplett: gi mengden FK anbefaler til din hest, og ikke annet kraftfor i tillegg. da skal den få dekket vitaminbehovene.

Redigert av - stinej_87 den 05/08/2007 00:01:02 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/08/2007 :  01:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt utrolig så mange som blander Champion Komplett med havre, bygg eller mais. Har dere ikke lest anbefalingene fra produsenten? Hvorfor velger dere Komplett fremfor Energi når dere skal fore med Havre eller Bygg i tillegg?

Opprinnelig postet av frkelin

Av den enkle grunn til at vi ikke har energi på stallen. Vi har komplett, havre og bygg

Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 06/08/2007 :  12:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vill bare spørre ossen rase dette er ??

Jeg ville heller gitt dette hvis han har lett for og bli tynn og trenger litt havre =)

MORGEN:
5dl Komplett
5dl bygg
maisolja 1dl
+ 3 kg høy

LUNSJ:
3kg høy

KVELD:
5dl komplett
5dl bygg
maisolje 1dl
+ 4kg høy

Hvis det blir formye komplett ville jeg gitt feks 3dl morgen og 3dl kveld, jeg har hørt at 1L bygg tilsvarer 5dl havre... + at det er fetende

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Hei..æ ville ikke fora me bygg og havre når man fora me komplett sia dette inneholder masse havre og bygg. hvis æ måtte fore med bygg og havre så ville æ heller kuttet ut komplett og heller fora med champion energi eller champion gull.

Gå til toppen av siden

Adeleinos

Skrevet - 06/08/2007 :  19:41:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
jeg har vært på forings kurs som gikk over 3 dager for en stund siden, å fant tilbake hefter jeg fikk derifra nå.
vi ble sterkt anbefalt å IKKE gi brød fordi det kan gjære i magen og forårsake kolikk SELVOM det er vannet å gis i små porsjoner!
videre bør du fordele kraftfret i så mange små måltider som bare mulig om dagen. en hest skal helst unngå og kun få kraftfor en gang om dagen. da blir det stort sett en høyere mengde mat å tyngre for fordøyelsen å fordøye dette å ta opp næring på en riktig måte.
jeg ville gitt MINIMUM kraftfor morgen OG kveld! UANSETT om dette vil si at den kanskje får kun 2-3dl til hvert måltid.
i olje er det MYE energi. det vil si at hesten både legger på seg og får energi i kroppen sin som kan brukes i trening.
jeg ville kun gitt komplett(siden dette er ett komplett for å inneholder så mye som 40% bygg og også ALLE vitaminer å mineraler en hest trenger i vanlig arbeid!!) i tilleg til kompletten ville jeg gitt 2dl olje morgen + 2dl olje kveld samme Komplett. følg anbefalingen som står bak på forsekken om hvor mye komplett som skal gis i forhold til hvor mye hesten din veier å hvor mye den trenes. tror ikke du skal gi noe under 1,5 KG i døgnet. bland olja med kraftforet å gi masse gulrøtter osv =) det er bra for magen å de fleste hester er veldig glade i det=)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.