hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger litt hjelp..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Trenger litt hjelp..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Linda-og-traverne

Skrevet - 02/08/2007 :  16:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke så flink med NH enda, men har plukket opp litt her og der. Nå har jeg begynt med ei hoppe som har litt mange problemer. Ho er ikke trafikksikker og hopper og spretter bare ho ser en bil. Ho står jo på beite rett ved siden av veien, å da er de ikke farlige, men virker som om ho driver slik når ho leies eller ris. Jeg kjenner ho ikke så godt enda, har noen tips om hvordan man kan komme nermere hesten og bygge opp tilliten? Ho blir litt anspent når man rir og kjører, å det har ho vist alltid vært (etter hva jeg har hørt) Eieren hennes har vært med på et NH kurs med ho, å de lyktes vist ikke så bra... vet ikke mer om det..

Så det jeg lurer på er om noen har tips og råd om hvordan jeg bør trene ho? Spesielt å bygge opp et godt forhold uten å gjøre noe feil under den biten... Noe veit jeg jo selvsakt, men greit med litt ekspertsvar hehe:)

Takk på forhånd

Linda-og-traverne

Skrevet - 03/08/2007 :  20:00:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen som kan hjelpe? hehe Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/08/2007 :  16:12:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg er i alle fall så langt ifra ekspert som du kan komme, men litt råd kan jeg da gi.. Jeg har vert borti hester som ikke er trafikksikre før, og det som har lønt seg er å trene litt med hesten før du går på veien og møter utfordringen:)
F.eks:
Frilongere hesten og la hesten komme til deg, la den følge etter deg rundt banen og stoppe når du stopper.. Dette har jeg gjort med alle hestene jeg har trent, og det har blitt et godt forhold mellom oss:) Når hesten følger blindt etter deg, betyr det jo at hesten vet at den kan stole på deg, noe som er bra grunnleggende=)

Slike forskjellige enkle øvelser er jo ganske greit:)
Og om det f.eks står en bil parkert på stallplassen, kan du leie hesten litt rundt (pass på så hesten ikke sparker bilen.. tror neppe eier blir glad av det!)
slik at hesten ser at biler ikke er farlige når de står still i alle fall..

Om det er en stor gårdsplass, kan du leie hesten litt rundt omkring der, og få noen til å kjøre litt på plassen et stykke ifra hesten noen ganger, slik at den blir vant med det.
(noen hester reagerer også på sykler, så om din hest gjør det kan du kanskje begynne med det?)

Det jeg pleier å gjøre er å leie hesten ned på ei mark og leie litt der til det kommer bil. Kan stå et stykke nede på marken til å begynne med, og deretter gå nermere og nermere veien=)

Det tar lang tid å gjøre en hest som er redd biler, trafikksikker, men det går an=)

Lykke til!:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 04/08/2007 :  19:42:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for rådet :) Skal prøve på det ;)

Problemet er ikke selve bilen, om de kjører sakte, står stille osv.. Men der vi bor kommer de i 120 av og til og mange tar virkelig ikke hensyn så da blir det mye hopp og sprett, i tillegg er ho redd andre lyder som kommer nå og da så når vi trener bruker jeg propper i øra på ho, da er ho en drøm :) Har begynt å trene på diverse lyder i rundpadock og slik og det hjelper litt for hver gang;) Men har dere noen tips til øvelser, hvordan jeg skal gå frem osv? Setter veldig pris på at dere som svarer tar dere tid til det, så takk :D
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 05/08/2007 :  21:15:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det du gjør nå er veldig bra. Tren henne masse fra bakken. Få henne til å vike med bakbart og forbart for peking, sidebevegelser og rygging. Lek masse med henne.

Vis henne masse ting hun er redd for. F.eks paraplyer, presenninger, poser, sykkelringeklokker, ringelyder på mobilen og alt annet du kan komme på som hun synes er skummelt.
Når jeg viser hestene skumle ting bruker jeg å gjøre ca sånn her:
Eks pose:
Ha hesten i grime og leietau.
Jeg bretter sammen posen så jeg kan ha den i hånden. Jeg viser den til hesten og koser hesten med den litt. Så bretter jeg den ut en gang og koser med den igjen. Sånn fortsetter jeg til jeg har brettet ut hele posen og kan kose på hele hesten med den.
Om hesten blir redd og prøver å flykte fra posen- holder jeg posen borti hesten helt til den står stille, mens jeg snakker rolig med den. Med en gang hesten stopper tar jeg posen bort, legger den fra meg og gir hesten en pause. Etter noen minutter fortsetter jeg der jeg slapp.
Når du venter med å ta vekk det skumle til hesten står stille så lærer du den at det ikke hjelper å flykte fra problemet. Den lærer at når den står i ro blir problemet borte for den. Det er en nyttig erfaring for den.

For hver skumle ting du lærer henne at ikke er skummelt vil hennes tilitt til deg øke. Etterhvert vil hun stole mer på deg i en hver situasjon dere kommer opp i, bla. på tur og med biler.
Det er jo trist at ingen har tatt tak i dette før spesielt siden hun alltid har vært anspent på tur og ved kjøring. Må være slitsomt for henne. Bare jobb dere gjennom mange ting så vil hun etterhvert bli bedre. Pass på at ditt kroppsspråk er avslappet når det kommer biler eller dere driver med skumle ting.
Lei henne masse på turer også. Det er bra trening for både deg og hesten. Alle hester trenger det innimellom.

Når hun stoler på deg vil nok ikke bilene være noe stort problem lengre. Selv om de kjører fort. Sånn var det hvertfall med min egen da hun kom. Hun var litt over 1 da hun kom. Vi gikk for å se litt på veien og bilene- noe hun syntes var skummelt. Men etterhvert som vi gjorde andre ting så ble hun mer og mer trygg på meg. Nå er hun 2 og jeg har snart hatt henne et år. Vi har ikke trent spesielt mye på at biler ikke er skummelt, men nå kan busser passere oss uten at hun bryr seg spesielt om det.

Jobb mye fra bakken og gjør ting som hesten synes er gøy og trygt i hennes tempo, så vil hun stole på deg etterhvert.

Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 05/08/2007 :  22:27:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips :)
Nå trener jeg i rundpadock annen hver dag med å gjøre ho tryggere på ting og tang. Nå går ho rolig og pent over plast og det meste som er, å begynner å få mer tillit til meg og at ting ikke er så farlig som ho trodde :) Også rir jeg på tur de andre dagene for å få litt avveksling så ho ikke blir lei med det samme:)

Men må si jeg er usikker på bilene altså. Ho som har eid ho i alle dissa åra har hatt problemer med det hele tiden. Men om høsten og vinteren står ho i en padock som er rett ved siden av veien, å da reagerer ho ikke noe serlig på de, bare om ho har noen ved seg... men det hjelper kanskje når det er noen ho har tillitt til og noen ho kjenner ordentlig... får fortsette å prøve hehe :) Det er jo ikke umulig at ho har hatt en vond opplevelse med biler og slikt når ho var mindre. Begynner jo å bli noen år å har da sett biler lenge. Nei ikke vet jeg hehe.. men får fortsette å prøve :)
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  00:37:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lykke til videre! :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.