hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Leige av bil og henger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Leige av bil og henger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

marianlg
» VIP

Skrevet - 26/07/2007 :  10:37:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal hente hesten min snart:d men har problemer med å skaffe bil. Henger er det lettere med. Men er det noen som vet om plass en kan låne bil rimelig. Har sett på leigebilfirmaer, men det er forholdsvis dyrt, og vet ikke om de tillater at en bruker leigebiler til transport av hestehenger. Men er det noen som vet om folk som leiger ut bil og henger????? hjelp!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/07/2007 :  01:22:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor holder du til, da?
Regner med at "problemet" er at dere ikke har sterk nok bil til å trekke henger - eller ingen biler med hengerfeste i nærheten?
Regner også med at en eventuell sjåfør har den nødvendige "E" i sertifikatet, for DET kommer et evt. bilutleie- og hengerutleie-firma til å sjekke.

Det er kanskje litt lurt å leie bil og henger gjennom firmaer, for HVIS noe skulle gå galt, er det forsikring inkludert. Et tilfeldig lån av henger og bil KAN bli veeeldig kostbart.....
Gå til toppen av siden

ponnipappa

Skrevet - 07/08/2007 :  13:02:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt sent svar kanskje, men om du har en Rentawreck i nærheten så kan det hende at de har varebiler med hengerfeste. Andre steder er det omtrent umulig. Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 11/09/2007 :  04:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei sann!
Vi har samme problemet selv og har sett oss nødt til å leie bil fra bilutleier, og henger fra bensinstasjon (eller bekjente) et par ganger.
Vi leide fra RentAWreck, og ba om å få bil med hengerfeste for å kjøre en liten henger med flyttelass. Vi fikk en stor varebil, for de eneste bilene de har med hengerfeste er varebiler - nettopp av den grunn at ingen skal bruke små biler til stor last. (hehe)
For å leie 24 timer (som var minste) kostet det 600,- pluss bensin (som for oss kom på 4-500)
I tillegg må du betale et depositum på 1500,- som du får tilbake når bilen er levert.
Å leie bil fra RentAWreck en dag kostet oss litt over 1000,-
Samtidig har vi måttet leie henger, hvor det på bensinstasjoner koster 600 å leie (dagsleie, tilsvarer timepris på tre timer a 200 pr t.). Noen ganger har vi hatt flaks å har fått leie billigere fra bekjente.

Men det er veldig dyrt for oss som ikke har sterk nok bil eller egen henger!
Hver transport koster deg jo nesten 2000 kroner i døgnet!

Det smarteste er å spørre en du kjenner som har bra bil, om han eller hun kan stille opp med sin bil for en tusenlapp. Da betaler han/hun også bensinen. Så leier du henger selv, eller om han/hun har henger så er jo det bare enda bedre!
Uansett vil du spare på en sånn avtale enn å leie en og en ting fra andre!
Gå til toppen av siden

lhn

» VIP

Skrevet - 12/09/2007 :  11:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg har gjort når jeg har kjørt for andre er å regne 2,50/km + bensin og evt andre utlegg.
Statens satser for bil og henger er på 3,50. Leier man bil må man regne en kmpris på ca 5-6 kroner, og da kommer bensin i tillegg.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/09/2007 :  04:39:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk også å sjekke bilens vekt, hengerens vekt OG lastekapasitet - OG se på sjåførens "lovlighet" til å kjøre så og så stor "doning". - Her kan det stå på "halvkiloen" når det gjelder hva som er "lov".

Med en "vanlig bil" kan man knapt trekke en henger - og MAX en - 1 - hest.

ALLE som kjører en henger MÅ ha BE - for en lett henger med 1 liten hest (eller tilsvarende last) ombord. Skal man kjøre to-hesters henger MED to hester ombord, kan ofte kiloene bli for mye, og "BE" kan bli for "spinkelt", og man risikerer å dra ut på veiene med for MYE last å dra på, enten ved at bilen egentlig ikke kan dra så mye, eller at man ikke har sertifikat for å kjøre på såpass mye av en "doning".

Det er IKKE uten grunn at jeg har skaffet meg C1E og D1E- oG at jeg, ved siste kjøp av bil, skaffet meg en SUV - 4-hjuls-trekker som kan dra 3 tonn. - DET kom godt med sist vinter, da jeg måtte hente to store ridehester, på solid slapseføre i april. MIN bil - og MITT sertifikat - var eneste løsning på at disse to hestene kom seg vel hjem. Uten dette, hadde de to heste-eierne måttet kjøre TO turer - på skikkelig slapse-føre, og det ville tatt utallige timer med "slingre-kjøring"....

Mitt råd: Skal du kjøre hest, så sørg for å skaffe deg "skikkelig lapp" - minst C1E - så du VET at du kan kjøre det meste av hest "lovlig".

Å "kjøre gæli" med hest, og så IKKE ha "godt nok" sertifikat, er en skjebne jeg ikke unner min verste fiende!

Jeg er også litt i tvil om dette med å "spørre en god venn" - da MÅ man sjekke at "den gode vennen" også HAR sertifikat som kan kjøre hest og med "så og så tung" henger. - HVIS "noe går gæli", så blir denne "vennen" kanskje din værste fiende..... - i rettssaler....

Tjahh - man kan alltids "håpe at alt går greit" - og det gjør det i 99 av 100 tilfeller.....- skjønner?

Nå er det blitt regler for "Transportører av dyr/hester" - og på en "enkelt kontroll" ved en travbane her i fjor, så var det minst 30% som kjørte hest ulovlig - og det vanket stooore bøter...., selv om ikke noe hadde "gått gæli"....
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2007 :  21:27:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Trine; skal du kjøre dobbel hestehenger holder det mer enn nok med et BE-sertifikat.

Det som er lovlig med et klasse B-sertifikat er en bil opp til 3500 kg, maks 8 personer inkl fører og en henger på opptil 750 kg. Du kan også kjøre en bil under 3500 kg pluss en større henger som tilsammen har en samlet totalvekt på ikke mer enn 3500 kg der hengerens tillatte totalvekt ikke er høyere enn bilens egenvekt, uavhengig om hengeren er med eller uten last. Det sier seg selv at det er ikke mye til å kjøre hest på klasse B; og man må derfor utvide til klasse BE.

Det er ikke noe vits i å ta klasse C1 og D1, da dette går på vekten av bilen og ikke vekten på hengeren. Med klasse C1 kan du kjøre biler opp til 7500 kg, og D1 er for minibusser.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 02/10/2007 :  22:49:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner dere syns det er dyrt å leie bil, henger osv. Men tenk på at det er dyrt å kjøre en bil som bruker det dobbelte av drivstoffet til en liten bil, og som ofte koster hundretusen mer i innkjøp...Koster litt å kjøpe, forsikre og holde en henger vedlike og, pluss å ha alle "lappene" i orden:) Så om man flytter hest ett pår ganger i året er det kansje ikke så dyrt å leie likevel? Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/10/2007 :  22:56:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Med en "vanlig bil" kan man knapt trekke en henger - og MAX en - 1 - hest.

ALLE som kjører en henger MÅ ha BE - for en lett henger med 1 liten hest (eller tilsvarende last) ombord. Skal man kjøre to-hesters henger MED to hester ombord, kan ofte kiloene bli for mye, og "BE" kan bli for "spinkelt", og man risikerer å dra ut på veiene med for MYE last å dra på, enten ved at bilen egentlig ikke kan dra så mye, eller at man ikke har sertifikat for å kjøre på såpass mye av en "doning".

Opprinnelig postet av T. Boysen

Nei man MÅ ikkje ha BE for å køyre hengar. Sjølv om det sjølvsagt er det beste.

Eg har ein Suzuki Grand Vitara 4 hjuls trekk med tilatt totalvekt på 2005 kg. Og som har lov å dra hengar på 1800 kg. Egenvekta på bilen er ca 1500 - 1560 kg (har ikkje vognkorter her no)

Og så har eg ein enkelthenger med boggi med tilatt totalvekt på 1100 kg. Har også ein dobbelthengar som er enaksla med tilatt totalvekt på 1300 kg.

Begge desse hengarane har eg lov til å trekke med B lappen.

Bil + enkelthenger = 2005 + 1100 kg = 3105 kg
Bil + dobbelthengar = 2005 + 1300 kg = 3305 kg

Bilen er tyngre enn tilatt totalvekt på hengaren. Bilen har lov å dra vekta på hengaren. Ingen av eksemplene kjem over 3500 kg i tilatt totalvekt.

Dobbelthengaren kan eg faktisk ha to hester inni. (Kjme ann på størrelsen sjølvsagt) Hoppe og føl f.eks.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.