hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få hesten ned på tøylen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan få hesten ned på tøylen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  23:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Jeg har en fjording som jeg ikke klarer å få ned på tøylen. Blir han tømmekjørt så søker han ned med en gang.

Han er slik mot alle som rir han. Men jeg er ikke noen ekspert på området. Noen på stallen sier han rett og slett har for kort nakke, er det en mulighet?

Det er ikke livsviktig for meg å få hesten ned, men å ihvertfall få samlet han litt.
Kan noen gi meg noen gorde råd for hvordan en samler, og evt får hesten riktig ned på tøylen? jeg hadde en som red han før som stolt sa hu hadde fått han ned på tøylen, men en kunne klart se at hun bare "knakk" han ned, og dette ønsker ikke jeg, jeg vil han skal jobbe riktig med ryggen, og vil ikke lære han noe feil, og da også ønsker jeg selv å lære meg dette...

håper noen vil være hjelpsomme der ute..

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 26/07/2007 :  16:12:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Heisann

Har hatt det samme problemet med min fjording.
Fikk råd om å ri henne mye på volte, og "melke" forsiktig. Tror ikke han har for kort nakke, for det er bare snakk om at hesten skal krumme litt med nakken .
Dette mp du jobbe mye med. Skifte volte, "melk" litt, så trur jeg dette skal gå, siden det gikk med min fjording

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2007 :  20:40:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
hesten må ha nok energi bakfra, tråkke innunder seg (undertramp)- få opp ryggen - samt riktig støtte/ og ettergift i tøylen.
Den ene hesten min jobba vi med i to mnd- han var veldig utrena da, men hadde tidligere gått på et LA nivå i dressur. Jobba han på bakken- uten å tvinge han i noen form, red masse løsgjørende øvelser og tenkte ikke så mye på "fasong" - han løsna mer og mer,--fordi han ble sterkere. Tilslutt gikk han hele dressurtimer uten å "falle ut". Lærte mye av dette, for han er veldig " akkurat" krever at den oppå gjør jobben- så hvis det kommer noen som enten er for hard i hånda, ikke gir nok etter på tøylen og ikke bruker nok ben osv så går han med nesa i været.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 26/07/2007 :  22:34:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar..da jeg rir han barbak er det nesten så han søker ned av egen vilje men ser ut til å ombestemme seg alikevel. selv er jeg heller ikke så flink til å vite HVA jeg skal gjøre for å få han ned. Skal jeg klemme hele tiden med sjenkelene (hele benet) eller gi og ta med beina også? jeg er som sagt temmelig ny på dette området. Skal ta flere timer fra høsten av bare så det er sagt:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

FatheneDV

» VIP

Skrevet - 27/07/2007 :  01:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver han søker ned når du tømmekjør og litt når du rir barbakk. Jeg ville fått sjekket at salen passer skikkelig. kan hende den klemmer over ryggen slik at det blir ubehagelig å søke ned. Eller så kan du prøve å stå i 2 punkt sits mens du jobber med han, sllik at han får mindre vekt på ryggen og da lettere kommer opp med ryggen for å jobbe. Men det beste er jo å få tatt timer, er lettere p hjelpe når man kan se problemet. Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/07/2007 :  07:03:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
han har akkurat fått ny sal. tilpasset av salmaker for å finne riktig, så tror neppe det er salen, han fungerer så mye bedre med denne enn noen tidligere saler. så tror det beste er å ta timer. Mulig det også er fordi min sits blir annerledes da jeg rir barbakk slik at jeg som nevnt bruker sjenklene mer, så tror timer til høsten blir det beste:)

Tina_Marie

Skrevet - 27/07/2007 :  08:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde også dette problemet lenge med traveren min, men etter å ha ridd alle disse rare, kjedelige øvelsene man lærer som nybegynner, ble formen hennes betydelig bedre! Hun bruker nå ryggen mye mer og begynner å virkelig utvikle muskler i rygg og bakpart. Må også nevnes at jeg har gjort masse løsgjørende øvelser på henne, ri masse rare mønstre i forskjellig tempo og slikt. Hun har hatt dårlige muskler.

Så mitt råd til deg er å prøve å ri litt dressur med han... les gjerne i bøker om dressurøvelser som du får til, og test dem ut på hesten din, jobb med han!

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 30/07/2007 :  22:35:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for gode svar.. skal mulig flytte til en stall utpå her som har egen ridebane så jeg hele tiden får jobbet med dette ett par ganger i uka. :)

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/08/2007 :  13:57:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann

Fikk råd om å ri henne mye på volte, og "melke" forsiktig. Tror ikke han har for kort nakke, for det er bare snakk om at hesten skal krumme litt med nakken .
Dette mp du jobbe mye med. Skifte volte, "melk" litt, så trur jeg dette skal gå, siden det gikk med min fjording

Opprinnelig postet av JanitaOgRosalind

Synest ikkje du fekk noko godt råd. Ja kanskje hesten bøyer nakken, men det hjelper fint lite for meininga med å ri til tøylen er att hesten skal komme bakfra. Dvs trakke godt innunder seg med bakbeina og dermed legge meir vekt på bakbeina og løfte ryggen. Da kommer også bøyen på nakken av seg sjølv. Så å "melke" som du kaller det er berre å lure seg sjølv.

Tren masse overganger, vær konsekvent. Ha tolmodighet og få hjelp av dyktig instruktør.

Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2007 :  14:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er han godt muskelsatt i ryggen? Om han bare har muskler til å bære seg selv, kan det bli veldig tungt om han skal bære deg også.
Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2007 :  14:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så det andre innlegget ditt nå (barbak). Det med at han "ombestemmer" seg, kan det ha noe med muskelmangel å gjøre? Som om han gjerne vil søke til tøylen og jobbe ordentlig, men fordi han ikke har nok muskler greier han ikke å bære dere begge...?
Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/08/2007 :  19:56:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest begynte med å søke ned helt av seg selv når jeg satt riktig, gav litt sjenkel og hadde helt lett kontakt med tøyelen. Jeg melket ikke, holdt bare helt rolig.
Hun senket hodet et sekund og så løftet det igjen. Da fikk hun masse ros og ettergift på tøylen. Etter hvert har hun begynt å gå i holdning litt lenger, men det begynner med bare et skritt. Hesten balanserer seg på en annen måte og i begynnelsen klarer den ikke å holde balansen der lenge av gangen. Det er også viktig at rytter sitter i fullstendig balanse og ikke ødelegger i det hesten går ned på tøylen.
Jeg sliter nå i trav fordi jeg klarer ikke å sitte rolig og balansert nok i trav til at hesten går i holdning. Jeg klarer å holde balansen en gang i blant og da går hun fint. Men andre ganger mister jeg balansen i det hesten endrer sin balanse ned på tøylen og da går hun opp igjen med hodet med en gang.
Jeg tenker nesten sånn at hesten skal lære å balansere på line med meg på ryggen. Da må jeg sitte helt riktig og ikke forstyrre eller miste noe av min balanse. Når hesten begynner å prøve et skritt her og der er det bare å rose masse. Nå har jeg nesten et problem med at når jeg gir sjenkel går hodet ned og hun går veldig fint, men hun slår ikke over i trav når jeg ber om det. Så jeg må finjustere signalene mine så hun oppdager forskjellen. Det er nok også litt fordi jeg har brukt sete og sjenkler til å be om holdning og ikke tøylene noe særlig.

Jeg holder såvidt kontakt på tøylen, passer på at sitsen er riktig, sitter godt ned, bena strukket mot bakken, hælene ned og svak sjenkel og om nødvendig 4 cm inn på den ene tøylen i ett sekund uten å slippe ut på den andre tøylen. Hver gang du tar inn litt på den ene tøylen (den innerste) må du slippe det ut igjen etterpå.
Du ber hesten om å slappe av i kjeven og la hodet henge rett ned fra toppen av nakken når du tar inn de 4 cm. Hesten må oppdage at du slipper ut igjen hver gang for at den skal gi ettergift. Om du tar inn 4 cm, - hesten slipper hodet sitt - og du tar inn 4 cm til oppdager hesten at den er lurt. Neste gang vil den kanskje beskytte seg selv og munnen sin ved å strekke ut nesa og kreve mer tøyle enn du gir den.

Det er ikke nok at hodet går ned, ryggen må arbeide og bakbena komme godt under bakfra. Det er ingen selvfølge selv om hodet går ned, eller nesa inn. Det er derfor lurt å konsentrere seg mye om bakbena og at de jobber skikkelig, f.eks ved sideførende bevegelser osv.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 02/08/2007 :  22:53:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk igjen for svar.
Jeg har de siste 6 mnd trent for å få han sterkere i ryggen, ved å klatre masse bakker o.l og det har kommet seg, vi slet en stund med høyre galopp, den er på plass nå, så gjenstår da bare å få han ned. Jeg har hørt veldig mye om det å jobbe han bakfra og frem, noe jeg mener jeg klarte da jeg red barbak, siden jeg da virkelig "satt" på ryggen hans, og hele tiden kjente bevegelsene. Da jeg sitter i sal tror jeg ikke jeg har samme sitsen ennå, men dit jeg har flyttet hesten min nå er det ei som hele tiden kan kommentrere å fortelle åssen jeg rir, hva jeg gjør feil osv så håper nå at jeg skal lære hesten, eller meg selv hvordan dette gjøres riktig:)

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  12:43:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Heisann

Opprinnelig postet av JanitaOgRosalind

Synest ikkje du fekk noko godt råd. Ja kanskje hesten bøyer nakken, men det hjelper fint lite for meininga med å ri til tøylen er att hesten skal komme bakfra. Dvs trakke godt innunder seg med bakbeina og dermed legge meir vekt på bakbeina og løfte ryggen. Da kommer også bøyen på nakken av seg sjølv. Så å "melke" som du kaller det er berre å lure seg sjølv.

Tren masse overganger, vær konsekvent. Ha tolmodighet og få hjelp av dyktig instruktør.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Men det var det JEG lærte

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2007 :  02:39:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
det er ikke uvanlig at hester faktisk har for kort nakke til å gå i en form med mye "nakkekrøll". hvis man tvinger dem til å bøye for mye på nakken, så hindrer det bl.a. svelget og pusterør. men det betyr ikke at de ikke kan gå samlet, de bare har en naturlig annen posisjon med hode/nakke.

gå den lange veien, med overganger, volter, sideveis øvelser, og jobbing i bakker/terreng/skog (ikke bare daffing men jobbing, med bøy rundt trær osv), så kommer det nok etterhvert :) og ikke glem å få ham til å søke ned og frem også, og runde/strekke overlinjen.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/08/2007 :  03:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten betraktning: Hesten skal ikke gå NED på tøylen, men "søke frem mot den".
Det får man bare til hvis hesten har nok fremdrift bakfra.

For å si det sånn: Man får ikke styrt en båt med påhengsmotor hvis det er for lite "styrefart" fra motoren. - Skjønner?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.