hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan forer dere drektig hoppe?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvordan forer dere drektig hoppe?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2007 :  20:11:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hei, hvordan forer dere hoppene i løpet av drektigheten. Dette er ikke ment som noen spørsmål om hvordan jeg skal fore akkurat min hest - men det hadde vært greit å utveksle litt erfaringer. og da mener jeg på foring i ulike faser i drektigheten, om dere bruker ulike tilskudd- noe som ikke skal brukes. Fortyper som er bedre enn andre osv..- og hvorfor 7 hvorfor ikke.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com

mariakaogcindy

Skrevet - 24/07/2007 :  20:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

alle drektige hopper jeg har vært borti har brukt Champion Oppdrett som er laget for drektige hopper og føllet
En holsteiner hoppe gikk på komplett til hun var 4månter på vei, da begynte hun med oppdrett:
4-5måndter= 1L oppdrett pr dag (+ at hun gikk på 1L komplett)
5-8måndter= 2Loppdrett pr dag (+ at hun gikk på 0,5L komplett)
8-9måndter= 3L oppdrett pr dag (ingen komplett)
9måndter til følling = 4L oppdrett pr dag (ingen komplett)
Når føllet begynte og spise oppdrett også fikk de 4,5L oppdrett pr dag... + mor alene 1L komplett på kvelden

En sportsponni gikk på komplett og bygg til hun var 5måndter på vei:
5-7måndter= 1L oppdrett pr dag (+ 1L komplett)
7-9måndter= 2L oppdrett pr dag (ingen komplett)
9måndter og til følling= 3L oppdrett pr dag (ingen komplett)
Når føllet begynte og spise litt fikk de 3,5L oppdrett pr dag på deling... + at moren fikk 0,5L komplett og 0,5L på kvelden...

En shetlandponni gikk på 0,8L komplett pr dag til hun begynte på oppdrett:
5-7måndter=0,8L oppdrett pr dag (+ 0,4L komplett)
7-9måndter= 1L oppdett pr dag (ingen komplett)
9 måndter til følling= 1,6L oppdrett pr dag (ingen komplett)
Når føllet begynner og spise litt fikk de 2L oppdrett pr dag...+ at mor fikk 0,4L komplett på kvelden alene...

Håpe du lærte noe
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 24/07/2007 :  22:36:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mi hoppe er ca 3 mnd på vei nå, og i tillegg til å gå på grønt gress hele dagen, og fri tilgang på bra høy får hun 3 liter Champion oppdrett til dagen. Dette skal økes jevnlig frem mot fødsel. :) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/07/2007 :  23:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste oppdrettere jeg har snakket med anbefaler ikke oppdrett før de siste tre mnd i svangerskapet pga fare for komplikasjoner ved fødsel om føllet blir for stort. Jeg foret helt som normalt til de siste 4 mnd, da begynte jeg sakte å bytte på foret. 2 mnd igjen gikk hun kun på oppdrett, 3 liter pr dag.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  03:17:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forer HELT vanlig de første 8 - 9 mndr, men følger selvfølgelig nøye med på hoppas "hold" - dvs. at hun ikke taper vekt - eller blir "feit". Begge deler er ikke bra. La hoppa selv spise det hun vil, og ikke "pøs på" med alt mulig av tilskudd og kraftfòr, i den tro at dette er "best for hoppa og føllet".

Hos villhester er hoppene drektige gjennom en lang og hard vinter, og det de har rukket å beite i løpet av sommeren er det de skal fø seg selv og føllet på. Om våren er de fleste ville hester ganske magre, og de drektige hoppene har tæret på kroppen før føllet skal komme - akkurat i tide når vårens friske, grønne gress kommer opp, og de kan få et siste nødvendig tilskudd til føllet før fødselen. En "overfòret" hoppe vil mest sannsynlig få et alt for stort føll, mens ei hoppe i "rimelig hold" vil være "der" for føllet sitt, og ha bevart alle instinktene for å gi føllet en god oppvekst.

Hesten er et "naturlig dyr" som slett ikke trenger alt mulig av spesielt hensyn. - En drektighet er det naturligste i verden, og bare de siste ukene før fødsel bør man følge med - særlig på natterstid - da føllingene oftest skjer.

En drektig hoppe er IKKE en "porselensdukke", men et dyr som bærer frem sitt avkom etter urgamle rutiner. Ja, at de fleste hopper velger å følle når ingen "ser" dem, er et instinkt som ligger DYPT i deres gener.

Ja, "horsemanship-folk" burde ta fatt i dette - altså det jeg kaller folk som har "sunt hestevett" - bør ta fatt i dette, og altså fortelle folk at en hestefødsel er "natural" - og at man IKKE bør "bry seg", men la hesten selv bestemme hvordan fødselen skal skje.

Å over-fòre ei drektig hoppe vil jeg ikke anbefale - men - hehh - gurøtter er bra.....
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 25/07/2007 :  09:03:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med det de andre sier her om at hoppa ikke skal overfores i drektigheten. For normalt fram til det er noen måneder igjen til føllingen. Jeg har pleid å gå over på oppdrett når det har vært ca 4 måneder igjen til følling, da med en gradvis overgang.
Det eneste jeg vet at en drektig hoppe bør få i seg av tilskudd er e-vitaminer. Dette pga benbygningen til føllet. Det er veldig greit å gi et pulver som heter tokosel i foret etter anvisning fra veterinær.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  12:27:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Helt enig med T.Boysen her.
Mine hester får ikke kraftfor, men de har fri tilgang til godt grovfor. Drektig hoppe intet unntak, fram til jeg syns ho begynner å tape seg i vinterkulda. Da begynner jeg med kraftfor. I vinter begynte jeg å fore min drektige hoppe i slutten av desember, da de virkelige kuldeperiodene satte inn (30 minusgrader). Dette var da 4 mnd før termin.

I år måtte jeg også krype til korset og hive dekken på hoppa, 1 mnd før termin... For ho kastet plutselig all vinterpels, og det var enda 15-20 minus om natta!

Ellen Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  12:29:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Men jeg gir minimalt med kraftfor likevel... Begynner med 0,5 l, og økte til 1,5 l etterhvert. Det skal sies at jeg har en hardfør rase som er avlet for å være nøysom i kosten.
Ellen Gå til toppen av siden

FatheneDV

» VIP

Skrevet - 27/07/2007 :  21:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruk det kraftforet hun er vant til å få til de siste mnd i drektigheten, da er det lurt å gå over til oppdrett. Ikke bynn med oppdrett for tidlig, især ikke vist du bruker hoppen. Da oppdrett ikke er ment for hester i trening. Å bruk gjerne hoppen lengst mulig, til du ser at det blir tungt for henne. Fødselen går gjerne lettere for hopper som har blitt brukt nesten helt fram til følling. Siste ukene for følling kan man også gi litt E-Vitamin tilskudd, dette øker melkeproduksjonen. Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 28/07/2007 :  01:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt problemer med å få hold på hoppa mi gjennom hele den aktive karrieren, og ble anbefalt av oppdrettere å starte på Oppdrett så snart karrieren var over. Og nå etter å ha gått på beite (og tilleggsfort med kraftfor) er hun fin i holdet, men ikke feit i det hele tatt. Hun skal brukes så lenge det går, men skal gå på oppdrett frem til fødsel. Ikke alle som ser bra ut om de skal gå kun på grovfor...... Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 28/07/2007 :  14:12:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også en drektig og forholdsvis slank hoppe, skal man da også vente til de har ca 4 mnd igjen ? Er det ikke bedre da at slanke/tynne hopper har litt å gå på før føllet kommer og tar all næring fra henne ? De fleste vil jo at hoppa kan gi masse melk lengst mulig..... Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2007 :  19:02:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Noe av grunnen til at man ikke burde fore med oppdrett mer enn de 3-4 siste mnd av drektigheten, er vel også fordi at da kan man risikere at føllet blir for stort.(?) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/07/2007 :  00:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har også en drektig og forholdsvis slank hoppe, skal man da også vente til de har ca 4 mnd igjen ? Er det ikke bedre da at slanke/tynne hopper har litt å gå på før føllet kommer og tar all næring fra henne ? De fleste vil jo at hoppa kan gi masse melk lengst mulig.....

Opprinnelig postet av stall-skogli-

Ingen som sier at hoppen ikke skal få kraftfor, er jo bare oppdrettsforet man skal vente med. Selv gav jeg hoppen min komplett og betfor under de første 8 mnd av drektigheten og gikk så over til oppdrett de siste 3 mnd.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/08/2007 :  03:33:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det flere av oss her prøver å si, er vel noe av det samme: Hver hoppe - sin drektighet.

Noen har hopper som er vant med tilskudd av kraftfòr, og da bør man verken slutte med det eller øke det.

Noen har hopper som knapt får noe ekstra, og da er det ikke riktig å plutselig pøse på med alt mulig.

Enhver må se an sin hoppe, og ta rase, alder, bruk, hold mm. i betraktning.

Det kan være lurt å få tatt en blodprøve for å se om det trengs litt vitaminer og mineraler, og ellers få henne vurdert helsemessig.

Når jeg om knappe 2 uker skal hente min 23 år gamle nl-dame fra en herlig sommer med "kar" og flere venninner av samme rase, er hun sikkert trillandes rund - sånn som "naturraser" er etter en god sommer på beite - må jo ha noe å "tære på" i en laaang vinter, må vite....

Den stooore spenningen er OM hun er blitt drektig - og gjett om dere her på Hestemarked skal få beskjed! - Selv er jeg sånn noenlunde nøktern, og anser sjansen som 50/50 - men jeg håååper, selvfølgelig.
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 02/08/2007 :  13:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk beskjed fra noen seriøste oppdrettere her om å gå over til oppdrettsfòr så snart hennes aktive karriere var over... For å få på henne noen kg og for å få henne lettere drektig... (og hun tok seg på første forsøk) Men dette er mitt første føll, og alle sier hundre forskjellige ting, så det er ikke lett iallefall... Gå til toppen av siden

Dubmari

Skrevet - 06/08/2007 :  10:01:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Foret mitt hoppe med oppdrett de 4 siste månedene.. Før det brukte jeg komplett og bygg. Gikk helt fint.. Fikk så mye høy ville ute hele dagen.

Lykke til=) Kjempegøy med føll.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.