hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bedekking av shettis...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Bedekking av shettis...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 24/07/2007 :  13:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en mini shetlandsponni som er 3år i år... Jeg vil veldig gjærne bedekke henne når hun er 4/5år vil ha henne ferdig innkjørt og innridd før jeg bedekker henne
*Men jeg vil bedekke henne med shetlandsponni og ikke mini shetlandsponni er dette lov ??
*og det andre probleme mitt er at jeg ikke har papirene hennes, bare vaksinasjonskortet da... Men hun er frisk og rask og ormkur og alt det er i orden er det lov og bedekke da (uten papirer) ??
Jeg hvet hun har papirer ett eller annet sted i landet, men hun ble solgt bare noen måndter gammel med sin mor til en gammel mann som ikke hadde peiling Så de papirene er nå ikke der de skulle vært *Hvet noen hvor jeg kan få tak i papirene hennes igjenn ??

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2007 :  19:57:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe krav om premiering osv hos hppe- men for at man skal avle må man bruke kåret hingst. Så lenge du ikke har papirer på din ponni vil ikke føllet bli registrert hos ponniavlsforeninga- rødt pass. det er altså ikke lov å avle med nabohesten for å si det sånn...men desverre gjør mange det. Et føll som blir født uten "papirer" ville kune registreres fordi - jeg har en åring som jeg fikk tak i blanding- men han får et hvitt pass slik at han kan delta på stevner. Jeg har en shettishoppe- registrert i Norsk ponniavlsforening, der har vi brukt 2 premiert hings- så nå er allerede føllet hennes registrer med eget pass og nummer - og ligger inne i NPS data base med dna, chip mm.
Når du sier at du vil bruke anlig shettis- blir jeg litt "redd", min hoppe er 101 i manke, men holdt nesten på å gå i veg under følilnga nå sist - hennes 8 føll - årsaken- stort føll - og det viser seg at flere av hennes føll har vært store..hun er en sånn som får store føll, men heldigvis er hun rutinert- så nå sa jeg stopp- ikke flere føll! Nå vet ikke jeg hvor stor din shettis er , men den mini-shettisen vi hadde var 85 cm i manke ved 5 års alder- og jeg tror det hadde blitt tøft å bruke hingst som var rundt meteren - spesielt på første føll, for kanskje "lager hun store føll" selv med å bruke en hingst med 80-85 cm i manke. Men i utgangspunktet gjør det jo ikke noe å bruke en hingst som er litt større enn hoppa.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 24/07/2007 :  20:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun er 84cm i mkh, tror kansje jeg skal måle henne igjenn snart fordi hun har vokst !! Ok, tror nåkk jeg da kommer til og prøve med en hingst som er rundt 85-90cm hvertfall første gangen

Så det er lov og bedekke selv om hoppa ikke har papirer ?? så lenge hingstene er registrert
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  00:07:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun har hatt papirer, kan man kanskje søke i ponniavlsforeningen for shettiser, eller kanskje hun er registrert på NHS - altså Stambokkontoret på Norsk Hestesenter. Der er det kanskje mulig å få kopier.

Ville også spurt om råd i avlsforenignen for shettiser. Det er mange gode, kåra shettishingster.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  12:32:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Nei, det er ikke lov å bruke uregistrerte hester i avl.
Så aller først må du finne ut om hoppa har papirer eller ei.

Ellen Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 25/07/2007 :  19:56:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, har noen noen linker de kan legge inn her hvor det er mulighet for og finne papirene hennes ?? Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2007 :  22:05:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Du kan kontakte NPA - norges ponniavls forening, grete damm lyngstad.
Om din ponni mamgler papirer og de ikke kan spores, er du ikke helt utelukka avl- du kan ta med din ponni på utstilling og vil om den er " bra" kunne få avlsgodkjenning - føllet blir da registrert i bruksregisteret til ponniavlsforeninga- og...jeg regner med at det her gjelder noe lignende som for norsk varmblod - ...for jeg har en UREGISTRERT hest, hvis man kan kalle det for det, ukjent fødeland, ukjent avstamning- men vi tror hun er belgisk - hun har pass i norge(- for det kan jo bortimot hva som helst få) - altså registrert med et nummer ( hvitt pass),- hun er nå insiminert med en norsk varmblods - utført på avlsstasjonen til tidliger leder i norsk varmblod - han ønsker slike hopper som henne inn i avlen, pga at hun har resultater. Hun skal på utstilling til våren - med føll - og vil bli typegodkjent. Dvs at føllet havner i bruksregisteret til NV - kan delta i f.eks breeders osv - men ikke premieres eller kåres - men man får det bedømt. ordningen med typegodkjenning- iallefall for ridehest kommer til å fortsette - det for å få inn disse papirløse hoppene! Det ble vedtatt på et regionmøte nå i juli.
...nå skrev jeg vel div lang og uvesentlig...men over til poenget - bruker du papirløs shettishoppe blir ikke føllet registrert som shetland - altså i NPA - men føllet kan jo få et pass, på lik linje som min papirløse welsh/shetland som jeg fikk tak i - han fikk pass via NPA - så den er klarert for f.eks deltakelse på stevner.
Det er ikke ulovlig å avle på en hoppe uten stamtavle!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2007 :  15:22:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Er det nødvendig å i det hele tatt forslå at det er "greit" å bedekke uregistrert hoppe? Det er like ulovlig det som alle andre krysninger. At den blir reg i NPA sitt bruksregister er fordi alle hester må ha pass og NPA er ansvarlig for å gi ponnier uten papirer pass også.
Å avle på uregistrerte dyr er veldig ødeleggende for de som driver med seriøs avl. Dette begynner å bli et stort problem på shetlandsponnien, det er så mange som avler ponnier uten papirer som selges billig så de seriøse oppdretterne sliter med å få solgt sine ponnier med papirer til en akseptabel pris. Og det ender med at de seriøse oppdretterne til slutt ikke gidder.
Kjøp deg heller en ponni med full stamme om du vil avle!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/08/2007 :  03:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det ser ut til at det fremdeles er mange som ikke har fått med seg det at AVL av hest er en alvorlig sak, som egentlig er underlagt strenge regler.

- Bare se på den tragedien som skjedde da en "fyr" med 5 shettiser i bilen ble stoppet på grensen - ikke et papir i sikte, og en av dem hostet stygt. Hvis noen av disse hadde kommet inn i landet og blitt avlet på - ja, da har man en "ikke-eksisterende" hest.

Skal tro hvem som hadde "kjøpt" disse ponniene.... Han/hun sitter nå med skjegget i postkassa - OG er skyld i at 5 ponnier måtte bøte med livet! For ikke kom og fortell meg at vedkommende "kjøper" av 5 ponnier ikke "visste" om reglene for innførsel av hest over grensa! Kanskje den bøtelagte sjåføren røper hvor disse ponniene skulle? - og DA får en "ponni-kjøper" et problem.... - eller to - eller fem - som nå er døde....

I de aller fleste "rase-organisasjoner" prøver man - gang på gang, år etter år - å bevisstgjøre kjøpere og eiere av hester - til å sette seg inn i reglene for avl av hest. Det er en dårlig idè å "ta hoppa til nabohingsten" bare fordi man vil ha et søtt, lite føll - som etter ca. 3 mndr. ikke lenger er søt og liten, og hvis det ikke er avlet etter gjeldende regler, så har man et stort problem.

For å si det sånn: Hvis jeg skal kjøpe meg en bil, så kjøper jeg ikke en Opelfolkevogn eller en Fordsuzuki - ja, selv ikke en BMV-Fiat vil være aktuell.... - skjønner?

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 02/08/2007 :  09:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, har sjønt dette nå... Men er det noe sted jeg kan finne papirene hennes på ?? Send link (ikke bare skriv hva det heter fordi da finner ikke jeg ut hvor det er) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/08/2007 :  02:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke noen linker, men noen e-mailer du kan prøve.
Norsk Hestesenter: nhest@nhest.no
Norsk Ponniavlsforening: hasoerum@online.no
Stambokfører for NPA: gr-lyngs@online.no (Grete D. Lyngstad).

Den siste er kanskje den som kan hjelpe deg. Du må oppgi rase, fødselsår, kjønn, farge/avtegn, tidligere eier, evt. foreldre på hesten, evt. oppdretter, hvor i landet hesten kommer fra - ja, alt mulig du vet om hesten.

Håper dette kan være til hjelp, for hvis hesten har hatt papirer, så skal det finnes kopier hos stambokfører.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 03/08/2007 :  11:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror dette akn være til stooor hjelp TUSEN TAKK Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2007 :  21:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Ærlig talt, dere som tydeligvis kritiserer min avl på papirløs hoppe --- for dere mener jo at hun ikke er egnet for avl siden hun ikke er renrasa og har stamtavle...jeg vil bare påpeke at denne hesten har vunnet NM og at den har "hoppet" inn nærmere 100 000 i premiepenger innen norsk sprangridning - det er en hest som har konkurrert opptil 150! - og vunnet! Dere får kalle det hva dere vil,( uregistrer avl, krysning - ødeleggende for rase osv) men jeg tror virkelig at spranghest - miljøet gladelig tar imot et føll av min Irish Miss og Cicero...Vet der hva norsk varmblod er, jo det er en salig blanding av varmblods ridehester av diverse raser. Der man vektlegger å lage gode ridehester - og vet dere hva som mangler: jo; nok godt hoppemateriale - det er derfor man ønsker disse papirløse utenlandske hoppene inn - for når man skal lage førsteklasses ridehest bør det være mer enn hingsten som er ridbar!
Jeg bruker ikke å bli så hissig, men nå ble jeg provosert! Selv om jeg skriver dette så mener jeg ikke at det er greit å blande fjording og araber f.eks....jeg prøvde bare å forklare at det fines et bruksregister for ponni slik som det gjør hos varmblodsridehest - og jeg ser ikke problemet i at en hoppe med avlsgodkjenning ikke kan pares...men tydeligvis så mener jo enkelte her at jeg bør selge min spranghest og heller avle på en med stamtavle...

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/08/2007 :  00:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke regler som gjelder for varmblodshester har jeg ikke satt meg inn i.

Vet bare at det er strenge regler for de særnorske rasene, og enkelte andre raser også.

Her er det snakk om en shettishoppe - som sannsynligvis har papirer - det gjelder bare å finne dem igjen - så er alt i orden.

At man i ridehestavlen er "internasjonale" er vel bare naturlig - og riktig.

Vet ikke om det er sånn enda, men hvis en Islandshest forlot Island, så fikk den ikke komme tilbake, så der er avlen enda strengere enn her.

Håper virkelig at papirene til shettishoppa lar seg spore opp - ja, du får sikkert råd om hva du kan gjøre når du får kontakt med NPA.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2007 :  15:44:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Ja, jeg håper jo også at papirene lar seg spore. Det jeg prøvde å si er at om det er umulig- og man er desperat etter å avle på akkurat sin hoppe- så går det an å stille den på utstilling- og om det er en bra hoppe kan man få avlsgodkenning. Men jeg er helt inneforstått med regler innen avl- og er glad for at det er strengt- liker overhode ikke "hjemme- avl" av hest. Men kerry her prøvde seg med at "om det virkelig var nødvendig å si at det er greit å avle på papirløs hoppe"...det virka som hun siktet til min avl på "norsk varmblod"....jeg prøvde bare å forklare hvordan systmet fungerer- for noen her tror det er komplett ulovlig å avle på en hest uten stamtavle - og det er det ikke - det er en grunn til at det finnes typegodkjenning her til lands. Nå håper jeg alle her forstår mitt synspunkt ift avl.
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 12/08/2007 :  10:37:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Ida:
I første omgang diskuteres det avel på shetlandsponni og ikke din varmblodsridehest! Dette er to forskjellige ting!!
Det å skulle avle på en uregistrert shettis er faktisk ikke lov - ifølge reglement for avel, og man får heller ikke bedekt en hoppe uten papirer med en kåret hingst. (veldig lite sannsynlig at en hingsteeier sier ja til dette) Det er snakk om å avle frem rasetypiske ponnier og fremme ponnirasen best mulig, noe som ikke går om ponnien er en såkalt "blanding".
Det går fint ann å vise en shetlandsponni som er registrert i NPAs bruksregister på utstilling - men den vil aldri motta noen avelsgodkjenning eller premiering i henhold til avel.

Det er selvfølgelig mange som avler på shetlandsponnier uten papirer og det er dette de som driver særiøst med shetlandsavel ikke ønsker.
Så hvis du leser Kerrys innlegg en gang til kanskje du forstår at det ikke er rettet til din avel - vi snakker om shetlandsavelen og det er tydeligvis forskjellig i forhold til varmblods!

Men til eier av shetlandsponnien:
Som du sier at ponnien har hatt papirer og full stamme så håper jeg du klarer å spore de opp igjen :) og at du får mulighet til å avle på din ponni.

-Milla Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.