hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - endel spørsmål ;) trenger å lære endel om avl.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 endel spørsmål ;) trenger å lære endel om avl.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Adeleinos

Skrevet - 23/07/2007 :  21:52:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen!
jeg sitter litt her å tenker, å kommer på en REKKE spørsmål jeg ikke kan svaret på. har lyst til å lære meg endel om avl før jeg bedekker hoppa mi, jeg er mildt sakt Grønn når det gjelder hesteavl.

1.
når er første undersøkelse/ultralyd av den drektige hoppa? skal den ha noe som helst kontroll i svangerskapet med veterinær,ultralyd osv? å i tilfelle når skjer dette.

2.
hvor lenge må du vente etter du får vite at hoppa er drektig med å begynne å ri henne og hvor lenge og hardt kan du da ri før du bør trappe ned?

3.
er det best å kjøre inn hoppa på ett dyrehospital for følling, eller la henne følle hjemme i en stor boks?

Lopke

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  21:58:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
1: er ikke ekspert på det første men ja til det siste. Jeg ville hatt kontroll på hoppa halvveis og rett før følling. Og ultralyd er jo greit for å sjekke om den har tatt seg og regne ut folingstid. Isør om det er snakk om inseminering kommer dette helt automatisk inn i bildet.

2: Jeg ville ventet en 14 dager-1 måned, ri rolig. Men viktig at hoppa er i form før foling. Jeg bedre form, ofte bedre fødsel, men man trapper selvfølgelig ned når den nermer seg folingstid. Hoppa gir ofte beskjed om dette selv. Man merker hvor mye de klarer.

3: De fleste føller hjemme. Kjenner ingen som har kjørt dem til hospital. Dessuten må de ikke transporteres før foling uansett.
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 24/07/2007 :  09:25:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Jeg skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine etter beste evne.

1. Hvis det er snakk om inseminering av hoppa vil hun ultralydundersøkelsen før inseminering (for å finne riktig tidspunkt), så vil hun normalt undersøkes igjen etter ca 16 dager for å se om hun er drektig. Hvis hun da er drektig undersøkes hun gjerne igjen ved 35-40 dager for å se hjerteaktivitet hos fosteret. Så er det normalt å undersøke henne igjen etter 90 dager for å se at alt er greit. Gjerne forfaller andre rate for betaling på hingsten også da så det er greit å sjekke at hoppa er drektig før en betaler.
Dette er slik vi pleier å gjøre det på hoppene, men det er sikkert de som ikke undersøker dem så mye også.

2. Jeg pleier å vente i 40 dager etter at hun ble drektig med å ri noe særlig på hoppa. Hun bør ihvertfall ikke utsettes for hard belastning i denne perioden. Grunnen til det er at livmora ikke begynner å produsere hormonene som trengs for å opprettholde drektigheten før ved ca 40 dager. Før det er det noe som heter det gule legemet i eggstokkene som tar seg av hormonproduksjonen. Det gule legemet er ganske så ømfintlig for stress, og kan forsvinne om hoppa blir for stresset. Hvis det forsvinner vil ikke hormonproduksjonen opprettholdes, og fosteret vil resorberes.
Fra ca 40 dager og ganske langt ut i drektigheten kan hoppa brukes ganske som vanlig, men du må bare se det ann litt på hvordan hun er. Den siste perioden av drektigheten bør hoppa kun brukes lett, men det er veldig viktig at hun får rørt litt på seg.

3. Hoppa skal ikke transporteres den siste måneden før følling, så jeg vil anbefale deg å ha hoppa hjemme. Hun bør følle i en stor boks som er godt rengjort og fylt med mye halm. Det er absolutt å anbefale å sette opp kameraovervåkning til boksen, slik at du kan følge med på hoppa uten å forstyrre henne unødig.

Håper det ga deg svar på noen av spørsmålene dine
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2007 :  20:00:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
helt enig!! som jeg skulle skrevet det selv...:)
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2007 :  19:38:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
prøver meg på nr 2 =)
Har lært det at hoppene kan brukes helt vanlig fram til det er 2-3 mnd igjen, at man da begynner å trappe ned på ridningen..

Er noen/mange travere som er drektig som også går i løp.

Klemmer fra Monica Gå til toppen av siden

Dora-Diovanni

Skrevet - 27/07/2007 :  08:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Justforfun+Rilight har nok med det aller viktigste, men jeg vill bare legge til litt :)

det beste er at hoppen får følle i sin egen boks, dersom denne ikke er stor nok ville jeg byttet i god tid slik at hun fikk vene seg til den.
er viktig at hun føler seg trygg, og kan slappe av, om ikke kan hun holde inne føllet. om du har mulighet prøv også å ha henne i en boks der det er minst mulig "trafikk". altså ikke en boks rett med inngang/utgang o.l.

lykke til :)
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 05/08/2007 :  17:25:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Travhester kan gå løp tilogmed fjerde mnd i drektighet.
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  20:10:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
1: Når hesten er inseminert, skal hoppen helst scannes etter 16 dager for og sjekke om den er drektig. Er den så ikke det, er dette tidspunktet for at den igjen kommer inn i brunst syklusen igjen, og derfor kan man nesten bare inseminere på nytt (selvfølgelig vente til egget er stort nok) Venter man lenger enn 16 dager, står du i fare for og miste en ny eggløsning og må vente nye 21 dager... Hvis den er drektig, skal du vente 70 dager til neste scanning,. det er ihvertfall normalt...

2: Dette er det mange ulike svar på. Jeg red Mille allrede samme dagen etter den ble inseminert. 2uker senere gikk den stevne, så den har gått vanlig trening hele veien, og er stadig drektig den dag idag, og nu er det snart 3mnd'r... Så dette er veldig forksjellig hva folk sier og mener.. Jeg mener det ikke er farlig, og mille er jo så et levende bevis...

3: La henne følle hjemme i vante omgivelser i en stor boks!!!!!!!!!!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 26/08/2007 :  21:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei jeg har ei Nordlandshoppe som skal ha føll. Er det noe viktig man må ta hensyn til som med foring og stell???? Hilsen Katja Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2007 :  09:07:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
står skrevet endel om dette under "hvordan forer dere drektig hoppe.." iallefall ang det med foring å gjøre.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

MissMabel

» VIP

Skrevet - 01/09/2007 :  23:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei har ei hoppe som er drektig . er ca 2måneder på vei . det er ei sportsponni hoppe som eg har startet en del sprang med i det siste . men girer seg litt opp akkurat når vi hopper(men rolig ellers) . har startet 1m og 1.10 . men det jeg lurer på er om jeg kan starte nå når hun er drektig og om det har noe å si?? vil liksom ikke hoppe hvis det kan gjøre at hun kaster. hun er ganske godt trent .

håper på svar for har ikke tørd og hoppe noe spess til nå
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/09/2007 :  00:53:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det sies at man skal være litt forsiktig med hardt arbeide de tre første månedene, så føllet får "festet seg skikkelig". Så kan den brukes "nesten normalt" de neste 4 - 5 månedene, før føllet begynner å vokse så mye de siste tre månedene, at det vil være så tungt at hoppa nok vil vegre seg for de helt store anstrengelsene. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.