hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Raser (:
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Raser (:
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

.iselin.

Skrevet - 22/07/2007 :  18:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heii (:
Jeg bare lurte på om det er noen som kan fortelle meg litt om temperamanget til rasene : Araber, Hannoveraner og Svensk Halvblod ?
jeg skal få hest i løpet av neste år, og det er en av de rasene jeg har skrevet opp jeg har mest lyst på. Men da er det jo kjekt å vite litt om hvordan de oppfører seg. Jeg har lest litt i bøker, men føler at det er mer å vite om de (:
Hadde vært utrolig fint om dere kunne beskrevet dem litt, hvis dere vet noe om hvordan temperamanget dems er, og hvordan de oppfører seg. Det er jo forskjellig fra hest til hest, men liksom :p

Lopke

Norway

Skrevet - 22/07/2007 :  19:04:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok bare araberen som skiller seg ut her.. svensk halvblod og norsk varmblod er jo det samme og er en blanding hvor ofte hannoveraneren likeså er presentert.. Er vel ikke store forskjeller i gemytt på de store ridehest rasene som oldenborg, hannoveraner, NV, holsteiner osv.. Gå til toppen av siden

.iselin.

Skrevet - 22/07/2007 :  19:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei (:
Takk skal du ha (:
Gå til toppen av siden

.iselin.

Skrevet - 22/07/2007 :  19:23:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men kan du/noen beskrive litt om hvordan de oppfører seg ?
vet at det er forskjellig fra hest til hest, men sånn at jeg får en liten idè?
har lest litt, men vil vite mer : ) På forhånd takk : )
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 22/07/2007 :  20:21:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hannoveraner og Svensk Halvblods er veldig snille raser som har som oftes et godt gemytt og kan lære det meste (sprang,feltritt,kjøring,dressur,tur osv)...

Araberen er i mine øyne en litt mer sprek og spretten rase... Den har som oftest et godt gemytt, men kan nåkk være litt mer spretten og ri ( men som du sier alt fra hest til hest)...
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/07/2007 :  20:31:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men kan du/noen beskrive litt om hvordan de oppfører seg ?
vet at det er forskjellig fra hest til hest, men sånn at jeg får en liten idè?
har lest litt, men vil vite mer : ) På forhånd takk : )

Opprinnelig postet av .iselin.

Hvordan de oppfører seg er jo avhengig av oppvekst, oppdragelse, arv/miljø osv osv... Stort sett er de greie hester, men de krever vel noe mer enn de kaldere rasene. Men av 10 hester av samme rase, så kan alle 10 være totalt forskjellige....

Gå til toppen av siden

.iselin.

Skrevet - 22/07/2007 :  20:37:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svarene, hjalp meg virkelig (:
Da vet jeg enda litt mer om dem (:
Gå til toppen av siden

Sandra_og_Spinner

» VIP

Skrevet - 24/07/2007 :  13:31:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
halvblods og varmblods er omtrent det samme spør du meg;) Halvblodsen er som regel litt kaldere i hodet enn varmblodsen.

Så det kommer jo litt ann på fra hest til hest.

Hva har du tenkt til å bruke hesten til da?

Holsteinere og hannoveraner er jo varmblodshester, men de ligger litt høyere i pris.

Halvblodsen/sportshesten er som regel perfekt til sprang/dressur...osv...

Venninda mi har en svensk halvblods, å han er veldig snill å rolig.

Så jeg anbefaler en halvblods/sportshest (omtrent det samme).

Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2007 :  14:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Araberne er vel kjent for å være en litt fyrig rase, men også veldig intelligente, snille og lærevillige. Nesten alle de jeg vet om som har araber kunne ikke tenkt seg en annen rase :p

Hva ønsker du å bruke hesten til da?

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

Muzikaa

Skrevet - 28/07/2007 :  19:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMuzikaa  Svar med kopi av melding
Det kommer helt an på hva du skal bruke hesten til.
Som Lopke skriver, så er det ikke noen stor forskjell på svensk/dansk/norsk varmblod/halvblod, her kan en renraset hannoveraner være registrert som Dansk varmblod. Denne typen hester er det som utmerker seg på dressur og sprangfronten, så her er det litt individuelt hvordan det er i gemytt etc, men disse er stort sett flotte ridehester som er greie å ha med å gjøre. Hannoveraner, holsteiner, trakehner, oldenburger og fullblod er de rasene som er representert i disse "rasene", og de er krysset for å ave fram gode prestasjonshester. Men av disse rasene vil jeg særlig anbefale Oldenburgeren, da de er stabile i gemyttet, og allsidige ridehester. Her blir det brukt fullblod i avlen for å foredle og forbedre rasens egenskaper som sprang/dressurhester. men som Lopke skriver, så er det ikke de altfor store forskjellene.

Araberene igjen er en helt annen type. De fleste er under ponnigrensa, og har et litt hissigere gemytt enn de store ridehestene, men er flotte allroundhester. Mange arabere er også flotte distansehester, pga sin utholdenhet, men man ser dem sjeldent i de høye klassene i sprang og dressur. De er også meget følsomme, og av den grunn vil jeg ikke anbefale dem som førstegangshest, om du ikke har lang erfaring fra før.

Men når du skal kikke på hest, vil jeg anbefale deg å ha med deg en erfaren person, gjerne ridelæreren din, som kan veliede deg, og hjelpe deg å finne den "rette" hesten. Jeg ville ikke fokusert så mye på rase, men heller bruksegenskaper og gemytt. Det lønner seg å dra rundt og prøve masse forskjellige hester før man bestemmer seg:)
Lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.