hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Og ri HALVPARADER
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Og ri HALVPARADER
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2007 :  18:02:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
Må dille litt mer ang riding.Det med og ri halvparader.Er det noen som kan forklare meg DETALJERT om hvordan man gjør en halvparade?Og det og gjør en helparade?Blir aldri helt klok på det.For har hørt så mye forsjelige ting.Er det noen som kan være så snille og gjøre meg litt klokere på det?

Redigert av - Extreem-Arabians den 20/07/2007 18:14:04

VitaRosita

Norway

Skrevet - 20/07/2007 :  19:32:26  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Sånn som jeg har lært det er halvparader en "måte å samle hesten på"! Man gir og tar på tøylene, enten når det går for fort eller om du skal samle hesten litt. Man skal vel bare sitte tungt ned i setet, helene ned og gi og ta på tøylene! Jeg har også hørt mye forskjellige akkurat rundt dette, men vet ikke helt hva som er riktig eller ikke! Hva er det du tror er det riktige å gjøre når man skal gjøre en halvparade da? Det samme? Jeg sier gjerne ja til å lære litt mer om dette jeg også, hehe;)
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2007 :  20:34:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heheh, det er ikke så velig komplisert.. Si du traver. Så setter du deg tungt i salen, gjør forholdning med tøylen (holder litt fastere en vanlig), tenk deg at du skal gjøre overgang til skritt, men rett før hesten gjør ovegang, klemmer du med sjenkel så den ikke skritter, men heller får mer enegri i bakbeina og får de mer innunder seg:). Dette kan du fint gjøre i galopp også, akkurat på samme måte. Helparade blir jo en overgang da, men at du nesten umiddelbart (si du tar helparade fra trav til skritt) etter et par skritt, går over til trav igjen..

Veldig bra måter å få lydig hest på i tillegg til at den blir sterkere...

Lykke til:)

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2007 :  02:19:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
Ok.Men hva er forsjellen på en helparade og halvparade?Og hva er det beste?Tar gjærne i mot mange flere svar av så mange som mulig.Og høre hva som er vanelig og den beste måten og gjøre det på.Men hører mange bruker en tøyle. og sete selfølgelig.Men på en rak vei?Hadde vært veldig fint om dere kan forklare fra start basen
Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 21/07/2007 :  10:33:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
En helparade er jo full stans/holdt, så da kan du tenke deg at en halvparade er halveis holdt Så en halvparade får hesten til å trø bedre under seg, hvis den utføres riktig. I all ridning skal en egentlig ta halvparader, og hvis en har ridetime f.eks skal en ta uendelig mange!! Da en halvparade er en beskjed til hesten at nå kommer noe til å skje. Vertfall sånn jeg enklest kan forklare hva det er, så får heller noen andre forklare hvordan den utføres for jeg er ikke særlig flink til å forklare.. Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2007 :  17:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En helparade er jo full stans/holdt, så da kan du tenke deg at en halvparade er halveis holdt
Opprinnelig postet av MajaHex

Ikke helt rett, helparade er ikke nødvendigvis holdt/stans, og dessuten er ikke helparade et utrykk man bruker så mye. Så ikke tenk på utrykket helparade, tenkt heller overgang.. Da blir det ikke så vanskelig å huske...

Rir jeg halvparade på volte, holder jeg mer på yttertøylen enn innertøylen for å få hesten til å få utvendig bakbein mer innunder seg (det er jo tyngst). På rett spor holder jeg like mye i begge samtidig med tungt sete og kvikke sjeknler så ikke hestern slår over til skritt/trav fordi det er tungt..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2007 :  00:51:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
Ok.takk for svaret.Tar gjærne imot flere svar
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2007 :  10:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Men halvparade skal jo ikke skje bare fra tøylen. Det skal skje minst mulig fra tøylen. Det skal skje mest med sete og overkropp :)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 22/07/2007 :  23:57:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

I boken "dressurridning" av Louise Nathhorst står halvparaden veldig godt forklart:

"En halvparade gjennomføres ved at jeg øker sitsens påvirkning (jeg retter meg opp og flytter overkroppen litt bakover samtidig som jeg legger undersjenkelen rundt hesten). Rett etterpå tar jeg en forholdning etterfulgt av umiddelbar ettergift. Jo mer oppmerksom hesten blir gjennom treningen jo mindre hjelpere kan man benytte. Til slutt holder det å strekke på seg og klemme rundt tøylen uten at det synes. Før man gjør dette må bydningen være tilstrekkelig så hesten ikke stopper opp i halvparaden. Hvis hesten ikke opprettholder energien samtidig som den flytter tyngdepunktet bakover, og letter i hånden, er ikke halvparaden riktig."

Det er forøvrig en meget god bok med kjempefine forklaringer på alle øvelsene. Anbefales!
Gå til toppen av siden

-Ronja-

» VIP

Skrevet - 23/07/2007 :  00:01:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lært det i denne rekkefølgen, sete-sjenkel-tøyle, og det fungerer bra for oss. Det jeg gjør når jeg tar en halvparade er da å sette meg godt ned i setet, rette meg opp i ryggen, legger til litt sjenkel og tar en liten forholdning på tøylen.
Gå inn på hest.no og les jacob kiellands forklaring på halvparade. Han forklarer veldig bra(Y)
Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  05:37:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
Ok.Tusen takk for all svaret jeg har fått av dere.skjønner det nå:)Og tusen takk Ronja.Jeg forsto det mye bedre nå:))
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 23/07/2007 :  11:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
En "parade" er rett og slett et holdt på dansk og tysk.... Og i et holdt er det det aller viktigste at hesten står stille.
En (hel) parade ER altså et holdt...

Ang. halvparader så anbefaler jeg at du prater med en dyktig rideinstruktør eller rytter og får dem demonstrert for deg på forskjellige hester i forskjellige situasjoner og på forskjellige nivåer. -Først DA vil jeg mene at man kan begynne å forstå halvparadens natur skikkelig....
En halparade er MYE mere enn en enkel oppbremsing og senking av tempo, selv om det i noen tilfeller på lavt nivå kan være det.

:-) Kari-Anne
Redigert av - Caeles den 23/07/2007 11:32:00 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.