hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er hingsten for stor for henne?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Er hingsten for stor for henne?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

cappisen

» VIP

Skrevet - 18/07/2007 :  13:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hingsten for stor for henne?

Hei...
Jeg har en Dansk Varmblods hoppe på 7 år. Hun er 172 cm høy og er i ganske god form. Jeg vil gjerne bedekke henne, og ønsker et stort avkom fra henne. Men hvor høy kan hingsten være? Føllet kan jo bli for stort for henne!
En venninne av meg satt føll på sin hoppe for 5 år siden. Hennes hoppe var også 172 cm høy, og ble parret med en hingst på 176 cm... Dette gikk veldig bra, og hoppa fikk en nydelig hingst som i dag er 182 cm høy.
Men siden jeg bruker hoppa mi i konkurranser, så ønsker jeg ikke å utsette henne for noe fare med at føllet kan for stort. Men jeg vil alikevel ha et stort avkom. Hva kan dere anbefale av høyder på hingsten som ikke vil ødelegge henne?
Hun er en Dansk Varmblod. Er det andre raser en den som det er lovlig å parre henne med?

Jeg håper virkelig at dere kan hjelpe meg, med mitt lille problem.

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 18/07/2007 :  14:52:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Fosteret vil i de aller fleste tilfeller tilpasse seg til morens livmor, så litt høydeforskjell vil nok ikke utgjøre noen fare.
Ellen Gå til toppen av siden

cappisen

» VIP

Skrevet - 18/07/2007 :  15:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du sikker på det?
Det ville jo være supert. Vil liksom være helt sikker
For jeg skal jo bruke henne videre
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/07/2007 :  15:54:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
På en så pass stor hest er neppe størrelsen på hingsten noe problem. Hadde det vært snakk om en shettis som skulle bedekkes med VB, så hadde saken vært anderledes - selv om jeg vet om tilfeller der det har gått bra også (uhell selvfølgelig.) Så du kan trykt bedekke med den hingsten du måtte ønske. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/07/2007 :  04:34:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei hoppe som måler 172 cm...? Da skal det godt gjøres å finne en FOR STOR hingst! Ehh - hvor DIGER hingst finnes egentlig? Over 185... altså verdensrekord i diiiger hingst...?

Hadde spørsmålet vært ei shettishoppe og en dølahingst ville jeg ropt varsku!

Men så er vel ALLE som planlegger en parring i disse dager heeelt klar over de regler som gjelder for godkjent og registrerbar avl - både innen rene raser og innen sportshest-avlen, som altså tillater litt mer "mixing" mellom raser. Men også dette finnes det helt klare regler for hva som er tillatt.

Det er leeenge siden "Islandswelch", "Dølafullblods", "Fjordingaraber", "Nordlandstraver" og andre fantasifulle blandinger fikk beskjed om at slike blandinger ikke lot seg registrere og få "godkjent".

I våre dager bør en hingste-eier være meget ansvarlig og nøye på hvilke hopper som er "lovlige" å bedekke, samt at en hoppe-eier må skaffe seg rede på hvilke hingster som er "lovlige".

"Vill-avl bak låven" er HØYST uønsket - og har vært det i maaaange år. Avlsorganisasjonene har i årevis prøvd å få folk til å avle hest på lovlig og registrerbar måte.

Å avle hest på feil grunnlag er like galt som å kjøre bil uten sertifikat.

Så hvis fjordhoppa Frøya "har sæ te" med araberhingsten Ali Baba - så BØR både eier av hoppa og hingsten VITE at dette er HØYST useriøst OG ulovlig.

At man på nettet blir tilbudt høyst uregistrerte - og uregistrerbare hester - enda i dag - etter sååå mange år med helt klare regler for avl, tyder på at enkelte hestefolk ikke har fått med seg at det faktisk er REGLER for avl av hest her i Norge.....

Joda - jeg HAR sett en del "rare blandinger" som er heeelt uuuutmerkete hester - men EN gang må det "stoppe" - ja, STOPPES!!!!

Heldigvis blir de fleste hingster "skøre" i våre dager, så de ikke bringer problemer til sine eiere - hvis de ikke er kåra eller premiert for avl på sin egen rase.

Ja, et problem er faktisk at mærrene ikke - eller sjelden - opereres for å oppnå infertilitet - og dermed fødes hvert eneste år en del føll som "ikke burde vært født".

Heldigvis er bevisstheten om "lovlig avl" økende, og forhåpentlig blir det færre og færre føll som fødes "utenom loven".

- Da blir alt så mye enklere.....
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2007 :  17:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føllet tilpasser seg hoppa og hennes str..

Men hvorfor vil du ha så stort avkom?? Jeg mener, hester er jo ikke skapt for å være såååå store (typ 180 og sånt), og det sliter på både det ene og det andre når de er veldig høye, og dessuten tar det laaaang tid før de er ferdig vokst, noe som betyr at du må ta det mer med "ro" som unghest for ikke å få varige skader.. Bare lurer.. OG selv om du bruker stor hingst på stor hoppe, har du ingen garanti for å få et stort avkom, kommer jo an på mye mer enn bare mor og far:)

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2007 :  20:55:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Føllet tilpasser seg hoppa og hennes str..

Opprinnelig postet av Narome_og_Carlista

Gjør de i alle tilfeller det?
Har vel ikke hørt om noen episoder med hest at føllet har vært for stort for hoppa, men har hørt om både ku og hund.
Gå til toppen av siden

cappisen

» VIP

Skrevet - 22/07/2007 :  12:28:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
for t.boysen! :
det var et spørsmål.... ikke noe annet! jeg lurte på noe, og da kan man jaggu svare på en ordentlig måte hvis man vil svare!

til : Narome_og_Carlista
jeg ønsker ikke et sååå stort avkom som 180. jeg ønsker noe som 175, og i den duren der. men det jeg mente var vel en solid stor hest. altså stort byggd osv. men alikevel, takk for svaret
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 22/07/2007 :  17:49:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Heh, størrelsen på avkommene kan man jaggu meg ikke anta før de er født og vokst opp litt... Jeg med tidenes høydeskrekk sitter nå på to unghester som ser ut til å bli store i forhold til rasen... Jeg som syns 145 er passelig størrelse, ser ut til å få to hester på 155-160. *grøss*

Og foreldrene til de to unghestene er 144 og 145, og 150-150.

Ellen
Redigert av - Hirsaluohkka den 22/07/2007 17:51:55 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/07/2007 :  00:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg svarte vel bare på et spørsmål - samtidig som jeg "hjalp" hesteorganisasjonene en smule med å gjenta det de i årevis har prøvd å få folk til å forstå.

Beklager hvis det ikke ble oppfattet som en "ordentlig måte" å svare på. Jeg har jo drevet seriøs avl i "bare" 24 år, og kjenner tilfeldigvis til reglene.....

Med ei hoppe på 172 cm skal det vel en diiger hingst til for å få avkommet vestentlig større.

Har selv ridd en hest på over 180 cm, og det var ikke så behagelig, da den hadde så store bevegelser at jeg følte det som et skip i sjøgang.

Siden jeg er utdannet ridefysioterapeut, har jeg lært å tilpasse riktig hest til riktig rytter, og har sett mye av at små jenter rir på alt for store hester. Påfølgende ryggplager er ikke uvanlig, for å si det sånn.

Mitt "uordentlige svar" var derfor ment som et "råd".
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  02:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min varmblodshoppe ble revet i stykker bak av for stort føll. Dette var ikke i mitt eie.
Hun sliter i dag (2 år etter) enda med div som vannlating og luft.
Det kommer ikke så mye an på hingsten som på korrekt foring. Overforer du hoppa i svangerskapet kan du få problemer.
Håper du vil sette deg NØYE inn i foring til hun skal gå drektig da dette utgjør en viktig del av svangerskapet.
Du kan også risikere å få en mindre hest enn begge foreldrene uansett, slikt vet man jo ikke 100%.
Skjønner heller ikke helt poenget med at målet er å få størst mulig hest, men deg om det :)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  09:11:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Jeg tror heller ikke at du kan finne noen hingst som hadde blitt for stor for henne, siden hu er såpass stor selv. Men det går jo an å høre med dyrlegen først dersom du er redd for dette...
Ei jente jeg kjenner til hadde en sportsponnihoppe på ca 144 - 145, hun ville bedekke henne med en hingst på rundt 175! Da sa dyrlegen hennes at det kunne bli komplikasjoner og at det var vel ca 40% kjangs for at det kunne gå galt, hun fikk det gjort likevell (!), heldigvis gikk det bra med både mor og føll..

Men da jeg var liten hadde onkelen min en liten travstall (på ca 6 hester totalt), med et par stooore varmblodshingster. Der hadde de også en liten shetlandshoppe. En dag hadde den ene hingsten brutt seg ut og kommt seg inn til shetlandshoppen, noe som resulterte i drektighet. Og 11 mnd senere kom Faxi 2 til verden :) Allt gikk bra for mor og barn, men det må vel nesten bare ha vært flaks kan jeg tenke meg. Faxi 2 ble en kjempefin ponni, som de både kjørte med og ridde på, etter at barna hadde vokst fra Faxi 1. Men er likevell ikke noe og anbefale da!

Vil ønske deg lykke til med valg av hingst, drektighet og allt deretter
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.