hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Trening av unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Dubmari

Skrevet - 17/07/2007 :  15:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk lyst til å ha innlegg for de som vil dele sine erfaringer med oss andre som har unghest. hva slags treningsmåte, hva som ikke må gjøres og div.

Har et føll på 3 mnd og ønsker litt tips i forhold til trening.

nusse_bowie

Norway

Skrevet - 17/07/2007 :  17:33:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei der ute.Flott at noen tar opp dette temaet.Har selv en åring som var 9 mnd da jeg fikk henne hun var helt uhåndtert.Vi begynte med å gå tur,måtte jo bli kjent med hverandre.La inn "holdt" de første gangene og utvidet etter noen dager med volter og vendinger.Hun var lett å ha med å gjøre,største problemet var å få henne til å bli stående stille hun gikk i ring rundt meg,men fikk et tips her om å følge etter henne mens jeg så på bakparten hennes og når hun til slutt stoppet fikk hun masse skryt,det virket.Hun var helle ikke vant med å bli børstet eller ta på grime så alt var nytt.Jeg begynte vær dag med å stryke henne over hele kroppen før jeg børstet.Det var "farlig" i starten men hun vennte seg fort til det .Det som tok lengst til var å gi fot hun trodde tydligvis at jeg tok fra henne bena,nå 4mnd etter på holder vi ennå på med dette men det går fremover.Dekken er fryktlig falig,men med tanke på vinteren må hun tillpasse seg.Jeg har brukt presseninger og ristet rundt henne for å lære henne at uforutsette ting kan skje.Kjøpte en diger trenings ball som rulles rundt i inngjeringer.Det ervel bare fantasien som begrenser mulighetene,vil ha en hest som ikke får sammenbrudd bare et løv faller.Jeg synes det er best å gjøre slike ting nå mens hun er liten fordi hun er jo lettere å håndtere.Hvis vi møter "ukjente falige"ting på våre turer er hun lett å overbevise om at vi tørr å nærme oss litt etter litt og så snur vi og går frem å tilbake der en stund .Hver tur blir avsluttet med å gå på hengern.Men jeg har lært at belønnig i form av godis er ikke smart,det ført lett til biting.Til dere erfarene der ute som har gjort dette før.Hvor går veien vidre nå det fortsatt er minst 1,5 år til innridingen kan begyne? Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2007 :  20:38:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

jeg har en unghingst (fjordhest) på 2 uker nå. jeg har fra dag 1 leid han til og fra beite (par hunder meter), striglet, løftet bein og hale osv.. det med å tilvende strigling og leiing i ung alder tror jeg bare er lurt, nå i det siste har jeg prøvd å lære han å gå litt alene med leier (les; ikke hakk i helen på mor, men enten et par meter før, eller bak) dette går strålende, trenger bare noen ganger litt priking i baken for å komme seg frem;) ellers så er jeg så heldig å ha en veldig rolig og uredd hoppe, så han ser og lærer av henne. har nå de siste dagen latt han gå over noen bommer, og hatt regntøy og preseninger rundt han.
i tilegg går han på beite helt ved veien og huset sånn at han blir vandt til alle lydene som hører med der!=)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.