hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - få bildet større, men beholde kvaliteten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 få bildet større, men beholde kvaliteten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

[anette]

Skrevet - 16/07/2007 :  20:20:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! har et problem, jeg har tatt mange kjempefine bilder med min gamle mobil, noe som resulterer i små bilder. nå vil jeg få dem større på dataen. jeg har photoshop, men kan det ikke så godt enda, har prøvd å få de større der, men da blir kvaliteten elendig. kan noen hjelpe meg ?

-Anette

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  21:20:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det finnes filtre som kan hjelpe deg med å forbedre kvaliteten. Har ingen erfaring med dette i forhold til photoshop. Bildet du viser over vil antagelig være vanskelig å få "perfekt" uannsett. Men du vil nok kunne gjøre de bedre. F.eks. ved å benytte et filter som lager mykere kanter.

Det finnes forresten et gratis program som heter Picasa (utgitt av Google). Dette programmet har et par filtre tilgjengelig. F.eks. et hyggelig "I'm feel lucky"-filter, som *vips* fikser bildet til å bli mye bedre.. Dvs, jeg har bare brukt det med hensyn på støy og lyssetting i bildene, ikke direkte på det du ønsker å gjøre. Men prøv.. Den finner ut av hva som er bra selv. Men det beste er nok å sette seg litt inn i det, og gjøre jobben manuelt.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/07/2007 21:23:11 Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  21:42:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Uten å kunne så mye om fotografering og bilder mener jeg det er størrelsen på megapixlene du har i kameraet ditt som avgjør hvordan resultatet blir når du "blåser opp" bildet.

På min mobil har jeg 2 MG, og på mitt digitalkamera har jeg 10 MG. Ser her klart forskjell på kvaliteten når jeg blåser opp bildene. Så jeg tror ikke du vil få noen ordentlig god kvalitet på bildet uansett hva du gjør, fordi det er tatt med et kamera med få MG.

Rett på meg dersom jeg tar feil, som sagt, vet lite om fotografering og bilder.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  11:24:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til missixty: du har absolutt heilt rett;) Sidan eg jobber på fotobutikk,skal eg dele mine kunnskaper Megapixler kan sammanliknast med erter på ei langpanne har du ei lita langpanne,som du fyller heile botnen med erter i,ser du jo ikkje botnen. Tar du derimot desse ertene og tømmer dei over i ei større langpanne( dette er som å forstørre eit bilete) vil jo ikkje desse ertene kunne dekke bunnen.Dersom du skulle klart det,måtte du strekt dei.Det same vert med bilder,det er ikkje nok punkter i bildet til å dekke flaten når du forstørrer det,dersom du har for få megapixler. Dette vil sei med to megapixler kan du ikkje forstørre det til meir enn 10x15str,uten at det vert uskarpt.Til fleire megapixler,til større kan bildet forstørres Og på mobiler,spesielt når du spesifiserte at det var ein gammel mobil, er det ikkje komt så mange pixler enda;) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2007 :  12:15:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til erter i langpanne eksempelet :) Greit man ikke får flere erter i panna ved å legge de i en større panne. Men det jeg tror er spørsmålet til anette her er hvordan man likevel kan få det utstrekte bildet bedre. Selv om man ikke har flere erter, finnes det metoder å legge inn flere erter på. Jeg er ingen ekspert på bildebehandling, men har faktisk noen vekttall med det (da bildebehandling mer som et matematisk fag, ikke noe photoshopdillemikk). Det finnes filtre som på ulike måter gjør at du kan putte flere erter i langpanna. F.eks. ved å ta et gjennomsnitt av fargene på nærtliggende erter. Du vil selvfølgelig miste endel kvalutet i bildet likevel, da du vil miste klarhet siden snittet ikke alltid vil være korrekt. Men du vil kunne få det mindre hakkete på denne måten. Igjen kan du bruke metoder som lager kantene (altså der hvor fargeskillet er stort) skarpere.

Og igjen.. Jeg har liten kjennskap til dette, og iallfall i forhold til hvordan det gjøres i Photoshop. Du vil uannsett ikke kunne få igjen den kvaliteten du kunne fått om du hentet inn tilsvarende kvalitet ved å ta bildet helt på nytt, men kamera som ga deg riktig format. Men du vil nok kunne få det bedre enn nå. Spørmålet er om det likevel blir bra nok. Min erfaring er at det er veldig vanskelig.. Men dette kommer jo igjen ann på hvilke krav du har til kvalitet.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

[anette]

Skrevet - 17/07/2007 :  13:05:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
ser ut som at spoff har forstått meg helt rett. jeg forstår at det ikke kommer til å bli er perfekt bilde, men hadde et ønske om å få det større, men at bilde forble hvertfall tydelig.

takker for svar, skal prøve litt og se om jeg kan få noe til:)
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2007 :  19:05:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Se litt rundt / spør på digit.no / akam.no. Igår kom jeg faktisk over en tråd der de beste redigerings programmene ble testet, ved forstørring av bilder. Om jeg husker rett måtte man ut med penger, men finnes nok en demo versjon, kanskje.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 17/07/2007 19:06:17 Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2007 :  14:51:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
det beste er vell å ikke blåse opp bildene mer en de egentlig tåler å bli blåst opp, uten at det går utåver kvaliteten, da ser man detaljer bedre, og da gjør det vell ikke så mye at blidet er litt lite?
men vil du ha det større, så pikslene strekkes ut for å dekke hele flaten, må du nok regne med å miste detaljer for størrelsen du vill ha... det er litt kjipt, har ofte villa hatt bildene større uten å miste detaljer, men da syns jeg ikke bildene blir noe særlig å bruke jeg da...

det som er så bra med kameraer med nok mp, er at bildet blir skarpere og bedre (som regel) når man klipper og "krymper" det ned til passe størrelse :)

hvilket program bruker du? jeg har ikke prøvd mange, men er veldi fornøyd med adobe fotoshop elements 5.0, som jeg fikk av onkelen min. han finner ut hva som er det beste programmet for meg, og nye versjoner kommer kjapt :)
kamerae jeg skal kjøpe nå, har han plukket ut som det beste til mitt bruk, altså fart og ofte dårlige lysforhold. siden jeg ikke har råa til speilrefleks, ble det et digitalt kompakt kamera fra fuji finepix. kjekt med en fotograf i familien :)

du kan jo prøve å blåse det opp litt, men ikke så mye, og prøve å fikse litt på det ;)
på adobe'n er det en sak (filter kansje..?) som heter reduse noise, og den fikser skarpe/uskarpe bilder, så de blir litt mere behagelig å se på... prøv noe sånt å se om det blir bedre kansje :)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

[anette]

Skrevet - 19/07/2007 :  19:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
takker for alle svar! skal se hva jeg får til, men regenr med jeg heller må ha med digitalcameraet i lomma:P Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.