hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vepsebol krise, trenger hjelp...!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Vepsebol krise, trenger hjelp...!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  17:29:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ponnisen min har gått på beitet helt til i går. Da hentet vi han hjem. Nå som han går her hjemme skal jeg venne han veldig sakte til høy, selv om vi fortsatt har masse beiter ennå. Han står på stallen om natta og da er det fint og gi han høy til kvelds. MEN... Da jeg i går kveld skulle inn på høyrommet, som har stått urørt siden tidlig i sommer, ble jeg hindret adgang av sinte vepser som har bygget sitt vepsebol der. Vepsebolet henger på innsiden av døra til høyrommet og derfor får vi ikke kommet inn der for å hente høy.
Hvordan kan vi bli kvitt dette vepsebolet så raskt som mulig? Det er litt større en en tennisball, men har tydligvis utrolig mange veps i seg.
Hilsen rådløs matmor

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  19:13:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Hmm... Lurer på om jeg har hørt noe sånt som å bruke røyk for å roe ned vepsen, kle på seg hatt, hansker og tette klær (alle sprekker teipes igjen) og bære bolet ut...??

Kanskje det finnes skadedyrfirma nær deg som påtar seg slike oppdrag?

Ellen Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  20:23:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Du kan jo få tak i en bie røkter, de har jo litt peiling og utstyret som skal til.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  21:52:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja nå skal dere høre hvordan det gikk. Jeg var borte hos naboen og fikk noen gode råd av dem. De anbefalte å spraye bolet med insekt spray først for deretter å slå det ned av døra og ned i ei bøtte og legge et lokk over. Hørtes ganske enkelt ut, ikke sant? Jeg fant frem bøtte med lokk, en snøskuffe med langt skaft og en boks med insekt spray. Listet meg forsiktig bort til vepsebolet, satte bøtta ned like under det (det hang omtrent 2 meter høyt oppe), la lokket ved siden av og deretter sprayet jeg inn i det åpnet hullet i vepsebolet. Men det gjorde dem visst bare enda mer hissige og sinte og de spratt ut av bolet som illsinte maur. Jeg la på sprang inn i huset og lokket alle vinduer. Så var det bare å vente på at de hadde roet seg da. Mens jeg ventet satte jeg meg ned å leste på insektsprayen som jeg holdt foran meg. Der stod det: mot veps skal kun enkelt individer sprayes, ikke hele bol. Litt sent å lese det da kanskje, men det forklarte iallfall hvorfor de små gulstripete summende hissiproppene ikke falt døde om. En times tid senere gikk jeg ut for å sjekke om vepsene hadde roet seg. Heldigvis så hadde de det. Jeg listet meg nok en gang mot vepsebolet med den store snøskuffa, tok sats og dytta ned hele det runde bolet..... Og selvfølgelig måtte jeg bomme på bøtta så bolet med de rasende vepsene trillet mot meg. Igjen la jeg på fullt sprang mot huset og lukket døra raskt etter meg. Phu... Det var nære på det. Jeg ventet i ca. 2 timer før jeg gikk ut og selv langt i fra kunne jeg se at det var masse aktivitet ved bolet ennå. Jeg måtte nok pent vente noen timer til ja. Tilslutt da de ilsinte vepsene endelig var rolige gikk jeg ut og satte bøtta på hodet over vepsebolet. Det var stille fra innsiden av bøtta og jeg visste ikke om alle vepsene hadde forlatt det eller om de fortsatt var der. Der for tok jeg lokket og smettet det under slik at evt. veps ikke skulle kunne komme ut og hevne seg på "slemme" meg. Jeg festet lokket godt og satte den langt unna stallen og huset. Der står den ennå. Så nå er enderlig høyrommet fritt for angrepsklare rasende vepser og jeg kan igjen trygt gå å hente høy til gampelurene.

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 16/07/2007 :  22:15:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehehehehe!!! Nå måtte jeg le her! Morsom historie, men bra den gikk bra til slutt da! Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2007 :  17:29:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehehehehehe!!! Nå måtte jeg le her! Morsom historie, men bra den gikk bra til slutt da!

Opprinnelig postet av Tina_Marie

I dag da jeg skulle ut i høyrommet var jeg sikker på at vepsekrisa var over, og jeg vandret rett inn der. Skal love deg jeg ble overrasket og sjokkert, da jeg plutserlig stod midt inni en sverm med summende vepser der inne på høyrommet. For å si det sånn, jeg kom veldig fort ut igjen men slapp heldigvis unna med skrekken. Vel ute fikk jeg øye på noe hvitt som hang der hvor bolet jeg fjernet i går hadde vært. Det var en stor larve. Jeg antar at det var dronningen. Vepsebolet var riktignok borte, men det hjelper lite når dronningvepsen er igjen. Jeg gikk inn og bevæpnet meg med insektsprayen nok en gang og fyrte løs en skikkelig god salve mot "larven" og de hissige vepsene. Kort tid etter falt larven ned på bakken og vepsene skygget banen, likeså gjorde jeg. Selv har jeg ikke vært ute siden, og vet derfor ikke om jeg er kvitt de små stripete hissigproppene for godt. Det gjennstår å se når jeg skal fore i kveld.
Får virkelig håpe jeg kan sette et punktum for dette vepseeventyret nå, en gang for alle. Jeg er ikke særlig begeistret for slike overraskelser, det må jeg ærlig innrømme.

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 19/07/2007 :  10:06:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Uff for en opplevelse.....veps er noe dritt. Har fått dem i uthuset jeg og fikk stikk da jeg på trass skulle hente ut skjøteledning....jaja mange år siden da, så det var jo greit og fikk bare et stikk.

Men noen dager senere var jeg på loftet og da hadde noen andre bygg minibok i en hanske!! tok hansken og hev den ut og trampet på bolet. Slemt, men vil ikke ha dem på loftet.

Et tips som jeg har hørt om er å bedøve vepsen med røyk..tror egentlig det holder med sigar røyk...utrolig men sant, og så ta en plastpose rundt bolet, og få det ned. Da er de fanget inni posen og du kan legge alt fra deg ute i skogen og så får de heller bygge nytt der....

vel snart er de ferdige for sesongen, men det er vel da de er verst.....sløve og trege..

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2007 :  19:17:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

humm har svart på denne tråden før, men ser ikke ut til å ha komt med..

men ja jeg arbeider på et plantesalg (har jobbet der i 4-5 år) og der har vi en innsekt spray som heter "810" den er veldig effektiv mot veps i bol..da sprayer du bare inn i bolet og vepsen daler ut..^^, ellers så er det en som heter "Tanaco" hvet den er utrolig effektiv mot allslags kryp og tror den virker mot veps også, men ja ta kontakt med et planteslag nær deg og spørr om tips;)

hehe
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2007 :  09:51:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!

humm har svart på denne tråden før, men ser ikke ut til å ha komt med..

men ja jeg arbeider på et plantesalg (har jobbet der i 4-5 år) og der har vi en innsekt spray som heter "810" den er veldig effektiv mot veps i bol..da sprayer du bare inn i bolet og vepsen daler ut..^^, ellers så er det en som heter "Tanaco" hvet den er utrolig effektiv mot allslags kryp og tror den virker mot veps også, men ja ta kontakt med et planteslag nær deg og spørr om tips;)

hehe

Opprinnelig postet av €Klippa€

Takk skal du ha. Skal nok anskaffe meg en slik spray ganske kjapt ja. Det blir nok ikke siste vepsebolet vi får her på gården kjenner jeg stedet rett

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.