hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føll uten mor
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Føll uten mor
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 15/07/2007 :  14:12:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
Hei
har et shetlandsføll som mistet mora da hun var 13 dager gammel:(
har ikke noe serlig erfaring med slikt å trenger derfor masse tips.
er litt deperat fordi jeg får ikke føllet til å drikke av flaske å finner ingen hopper som vil ta det til seg:(
hu e nå 5 uker (født 8 juni) har greid å holde henne i live så lenge ved å holde ei hoppe å la henne drikke på den måten. men den hoppa som har akseptert dette er blidt lei å spenner etter henne:( hu har tross alt sitt 2 mnd gamle føll i tilleg.
noen så vet hvordan jeg kan fore føllet? vet at så ung føll er melk det viktigeste men hva gjør jeg når det ikke er tilgjenglig?

Alle råd tas i mot med takk

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 15/07/2007 :  15:49:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Finner du en hoppe som kan behandle føllet som sitt eget (bortsett fra å la det die)?? For om du ikke finner en hoppe med melk som lar føllet die, er det beste alternativet å finne en uten melk som tar føllet til seg. Slik at føllet får den rette oppdragelsen, sosialiseringen og beskyttelse. Syns jeg da.

Hvordan få føllet til å ta flaska... Det har jeg jammen meg lite peiling på. Kanskje smøre tuten med honning eller noe søtt slik at føllet liker smaken...?

Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  01:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - Trist når sånt skjer. Men hvis føllet fikk melk fra mora i nesten to uker, vil de første viktige dagene med råmelk være dekket, og det er da mulig å gå over til melkeerstatning.
Sånt finnes å få kjøpt, og ellers har jeg hørt at geitemelk er OK for føll - IKKE ren kumelk. Et eller annet sted har jeg lest en oppskrift på brukbar føllmelk, noe med å blande kumelk med så og så mye vann, litt sukker, og litt annet, men husker den ikke nå.

Den hoppa dere bruker til amme, har hun mye melk? - så dere kan få melket henne, og så gitt føllet flaske, så ikke "konflikten" med en uvillig hoppe blir en vond opplevelse for føllet.

Har dere prøvd å børste føllet til hoppa, så det avgir hår, støv og LUKT til en børste, som dere så overfører på den morlause? Altså sånn at føllene lukter noenlunde likt?

Regner med at dere har kontakt med veterinær om dette - og regner med at h_n vet om hestefødsler i området - kanskje det finnes en annen hoppe med føll som godtar et føll til.

Ja, å finne en snill "tante" - uten melk - er bra - særlig hvis føllet gis melk fra flaske sammen med denne hoppa, så det forbinder melk med henne.

Har opplevd noe lignende, dvs. at det var min hoppe som var amme til et føll med en mor som ikke var snill med føllet sitt, og slett ikke hadde nok melk. Heller ikke min hoppe godtok det fremmede føllet, men det var fordi det var altfor stort, så det kom seg rett og slett ikke under og fikk pattet (min var en nl-hest, og føllet fullblods). Vi melket da vår "ku", og den lille stakkaren fikk melk - og så vidt jeg husker fikk vi ikke til flaske, men føllet lærte seg fort å drikke av en liten bøtte (sånn strandbøtte for barn).

OK - håper det går bra - og lykke til!
Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  07:14:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hei
jeg har fått tak i melkeerstatning til hest å prøvd alle mulige tutter men det vil ikke ha flaske, det drikke heller ikke fra bøtte.
så d å drive å melke andre hopper hjelper ikke, føllet har nå pådrad sg lungebetenlse på grunn av at de første 3 dagene måtte vi renne i henne melk for å få i henne noe i d heile tatt. Dermed så er d mulig at det har komt noe feil å rent ned i lungene i stede.
må også tilføye at hu e født over 1 mnd for tidli.
Har tatt et håndkle å knikka fra føllet til mitt føll men har ikke komt på å børste det, før prøve det også.

er fortsatt på jakte etter ei hoppe så kan ta det til seg selv om hoppa ikke har melk. men det skal ikke være lett.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  09:02:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hei Anne Katrine. Hilde her (jeg som hadde islandshest på Eikje sammen med Victoria/Sortina).

Vi kunne ev. sett om Fröya var villig til å ta henne til seg. Hun har hatt føll før og ha alltid "melk" i juret. Nå hun blir melket, setter hun i gang å produsere. Det er jo mulig at hun kunne diet henne.

Hva med Zaffi til Hanne Grethe? Ser også at det er en del Shettiser med føll på beite i nærheten av Årabråt. Har du snakket med dem?
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  10:30:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var utrolig trist å lese
Synd at føllet ikke vil ha melk fra flaske, for jeg har to hopper med føll jeg kunne melket. Har dere prøvd å presse ut litt melk når tuten på flasken er ved føllet sin mule, sånn at hun kanskje får smaken på det? Og er melken varm når dere prøver?

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/07/2007 :  10:37:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom på en ting til. Sutter føllet på fingrene deres?
Når jeg var liten hadde foreldrene mine kalver, de lærte dem å drikke av bøtte ved å føre fingeren de suttet på ned i bøtten, inntil de suttet i seg melk samtidig, da tok foreldrene mine fingeren bort. En hjelper holdt bøtten passe høyt inntil kalven forstod poenget. Prøv gjerne med en suppeskål først, den er sikkert ikke like skummel å stikke hodet ned i som en bøtte.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  00:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var lurt! Dypp fingrene i melken - bruk gjerne sånne tynne gummihansker, så føllet blir vant til gummilukta også. Ja, kanskje som en overgang - hvis føllet sutter på fingrene i hansken - fyll så hansken med melk og stikk et lite hull i en finger - så KANSKJE føllet skjønner vitsen.

Føler med deg!
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  17:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært med på å lære kalver å ta flaske som nevn over her, de suttet fint på fingrene også bare "lurte" vi inn tåtesmokken mens de gjorde det. Det er tålmodighets arbeid men vi fikk det da alltid til.

Stå med følle mellom beina og hold halsen og hodet opp foran deg når du prøver å gi flaska hvis det ikke sutter overhodet. Så åpner du munnen med den ene hånden og stikker tåtesmokken inn med den andre. På den måten holder du føllet stødig samtidig som melken renner ned. Kanskje en fordel å ta melk fra denne hoppa først til det venner seg med flaska, da er det i hvertfall noe kjent.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  11:37:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hei
saffi har eg prøvd hu ville ikke ha noe med det å gjør. nå har eg prøvd så mange hopper at føllet mistet livsgnisten. så nå har hu fått den tebake, eg lar hun drikke av ei hoppe med føll når eg holder hoppa. tror ikje eg tørr å prøve flere hopper nå. hu mistet livsgnisten helt i en lang periode på grunn av alt den prøvinga me forskjellige hopper, på grensa te å gi opp (føllet altså, ikje eg)

d me å prøve na å venna na te på samme måte som kalvene nytter ikje for hu sutter ikke på fingrene.
er selv avløyser så d me å venne kalven til bøtten har eg vert me på mange ganger.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  12:01:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Håper det går bra med henne. Har sett bilder og hun er jo aldeles nydelig. Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 20/07/2007 :  19:03:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Hvor gammelt er føllet blitt nå? Det må vel snart kunne spise litt gress og føllkraftfor også. Det vil jo gjøre at han vil få i seg litt næring ihvertfall i tillegg til det dere får han til å drikke. På avlsstasjonen jeg har hoppa og føllet mitt er det et føll som er blitt uten mor og han går på beite og får kraftfor i tillegg til melk. Han er riktignok 1 måned gammel, så muligens noe eldre enn hva din er? Men du kan kanskje snakke med en veterinær med mye erfaring på området som kan gi deg noen gode råd? Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 22/07/2007 :  19:36:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hei
hu e nå 7 uker, men d må tas i betraktning at hun har sent utviklet lunger og tar system på grunn av at hun er født for tifli(dette er bekreftet av vetrinær) men hu spise noe gras nå.
kraftfor som er bereint på føll blir for stekt for et føll der tarmsystemet ikke er skikkelig utviklet, derfor har eg fonne ut nå at pelets for små gris kan brukes dette fordi det er lett fordøyelig.
nå har hun begynt å bli noe mer livlig. så hun er bedre men har noen flere råd er d bare til å komme med de
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/07/2007 :  00:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden flaske og bøtte ikke har funket - OG at følet har begynt å spise gress - hva med da å melke "uvillig amme", og så ha melken over i en hagesprøyte (må være helt ren) - og så sprute melken over på det gresset som føllet skal beite på, enten på bakken eller i stall men nyslått gess. eller ha gresset oppi bøtta med melk - ihvertfall i noen uker til - før føllet kan livnære seg på gress og noe dertil egnet "babymat".

Lykke til!
Gå til toppen av siden

cemor

» VIP

Skrevet - 03/09/2007 :  21:06:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan har det gått med føllet? Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 04/09/2007 :  17:24:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
Hei
beklage sent svar, har hatt litt problemer med nettet å når jeg først kom meg på nett så kom jeg ikke inn på mixen:-(
Frøkna lever enda, har nå fått tak i noen så selge spillersfor der hadde de noe så hete boby bilder(vet ikkke om jeg har skreve det rett da) dette var vist noe som skulle vær veldig godt for føll som er tatt for tidli fra mora av en eller annen grunn. dett var vist et tilskuddfor som du gav i tilleg til det "vanlige" kraftforte. noe så hete Youngstock Pellets og Stud & Youngstock Mix dette er to forskjellige typer for som er breinet på føll og unghester. får håpe dette virker. i tileg så går hun nå ute med to hopper som driver å tar seg av henne så hun får lære å bli hest. Melissa er nå med e å springer og pukker å har det gøy. tynn er hun derfor prøver jeg disse spillers foret å håper at dette er noen som hjelper noe champion opdrett ikke har gjort, er nok fordi det er ikke er bereint på så unge. Hu blir 3 mnd nå den 8 september.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.