hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Moms på boksleie
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Moms på boksleie
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  08:46:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det var for en tid tilbake en sak gående angående om utleie av stallplass/boksleie var momspliktig eller ei. Noen som vet om det har kommet en dom i denne saken, og hva resultatet ble?
dressurblogg.no

Lopke

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  10:06:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om jeg kan gi et helt korrekt svar, men som du sikkert vet så et det skattefritt å leie ut "bolig" på egen eiendom hvor man bor selv. Vi har to leiligheter i huset og alle leieinntekter her er moms og skattefrie..
Dette bør da også gjelde stall.. etter min mening.

MEN så ser jeg her at flere opererer med moms på boksleie.
http://melsomhest.vfk.no/default.aspx?path=%7BC1E9FF89-29DC-4C79-A421-9C246DFA2A7B%7D denne f.eks

Stall brenden og stallschem gjør og dette ifølge deres nettsider. Så om det har noe å gjøre med at stallen ligger på egen eiendom eller på et senter hvor man ikke selv bor. Det skal jeg ikke si noe om. Og om det har noe med om man ER momspliktig som stall utleier eller ikke, om det har noe med denne magiske grensen på egeninntekt på næring på ca 50.000 pr år (eller noe) før man tvinges til å momsregistrere seg.

ja ja.. bare noen tanker fra meg. Uansett tror jeg det er lurest å kontakte skatte etaten for korrekt svar, for jeg er stensikker på at noen opererer med merpris om de kan, selvom de nødvenigvis ikke betaler alt til staten for det..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  10:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
en til.. som skriver det motsatte http://www.torp-ridesenter.no/ her står det nå forsvinner momsen på boksleie.. ??

Altså for, flis og andre tjenester kan man sikkert forlange moms på, så da er det jo viktig å få presisert HVA som er for bare boksen uten alt det andre.. greit å vite om man skulle ha en avtale om tomboksleie og.. denne vil da og være momsfri.

http://www.nhest.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/arkiv2006.htm

16.08.06 Moms på boksleie
Siden 2001 har mange utleiere av stallbokser trodd de kunne leie ut bokser momsfritt. Den såkalte Tanumdommen i 2001 fastslo da både i tingrett og lagmannsrett at dette var tilfelle. Til tross for dette har lokale fylkesskattekontor delte meninger om saken, noe som førte til at Morten Nilsen på Sæther hestehotell på Løten fikk en momsregning på 300 000 kr i fanget i 2005. Nå har også denne saken vært oppe i rettssystemet, først i Hedemarken Tingrett og nå nettopp i Eidsivating lagmannsrett.

Til stor glede for hele hestenæringen vant Morten Nilsen og Sæther hestehotell saken over Finansdepartementet. Hvis ikke Staten anker inn for Høyesterett, vil dommen være rettskraftig og danne presedens for framtida. Staten har fire uker på å anke saken inn for Høyesterett. Utleie av fast eiendom er i følge merverdiavgiftsloven momsfritt, og det er altså tolkningen av dette det er uenighet om.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  10:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.tgn.no/index.gan?id=33756&subid=0
her var og en.. så det ser faktisk ut som du har rett.. det skal ikke betales moms av boksen..
At mange forlanger det er kanskje en annen sak..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  12:33:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner til den saken du henviser til som er datert 16.08.06. Med det forbehold at saken ikke ble tatt videre, og der har jeg mistet tråden.

Nå skal det sies at mange leier ut bokser om ikke er på fast eiendom. Dette vil da være relevant i denne saken antagelig.

Om noen har flere konkrete referanser til resultat, så kom gjerne med dem.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

riverboy

» VIP

Skrevet - 12/07/2007 :  13:00:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hesten min på travtrenerstall, og jeg betaler ikke moms på boksleia. Jeg betaler bare moms på trening,fòr og skoing. Det sto en artikkel om dette i trav og galopp nytt for en stund siden. Der sto det at det ikke er moms på boksen. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 19/07/2007 :  09:58:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det skal ikke være moms på boks leie for det er INGEN tjeneste!! Så så lenge det har vært i Høysterett og utleiere har vunnet frem der, vil det i praksis si at det er den regelen som gjelder.

Altså ikke moms på boksleie. Men mange sniker det nok inn, og er du ikke klar over "reglen" betaler du kanskje for det.....sjekk regningen på stall leie neste gang den kommer.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  10:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
tjeneste??? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  11:44:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Per dags dato betaler jeg ikke noe moms på boksleie, da jeg heller ikke betaler noen boksleie Men det er underlig få staller som har gått ned på pris, til tross for at Tanumdommen faktisk har blitt kjent. Nå har faktisk den hatt sitt virke siden 2002 egentlig, men tror fremdeles mange ikke er kjent med dette, og enten lures av utleier, eller at utleier rett og slett ikke er klar over dette, og betaler mva som om det skulle vært en tjeneste.

Men man skal vel merke seg at utleier må bo på stedet for å gjøre boksleien momsfri. Surfet litt rundt, og det er nok mange staller som ikke skriver priser på stalleie på nettsidene sine, om de har nettsider. Men fant to staller (en ridestall og en travstall) som faktisk angir at boksleien er momsfri, mens tjenestene og innkjøp av for/flis er momsbelagt. Det er jo ok, og er vel riktig. Igjen er det nok staller hvor utleier ikke bor på stedet, som ikke har rett til momsfri boksutleie. Men ser også staller hvor jeg vet at utleier bor på stedet hvor stalleien angis som X kr, inkl 25% moms. Og hvor stalleien inkluderer både momsfrie (boksleie) og momsbelagte varer (fôr/strø/tjenester). Da lurer jeg på om utleier rett og slett ikke vet, eller om det likevel går ann at utleier er pålagt å betale moms, evnt at utleier er en snik (noe man ikke vil anklage folk for, før det motsatte er bevist).

Hvordan er det forresten dersom det å holde boksen oppført, medfører at utleier må kjøpe tjenester som er momspålagt? Tenker da på at utleier må leie inn håndtverkere for å kunne tilby den stallplassen du har. Er da dette grunn til å kunne kreve moms av boksleia, av leietager? Vil kanskje være aktuelt ved nyoppført bygg. Hvordan er det forresten øvrig med leie av anlegg? La si på stall med ridehus, og gode fasiliteter ellers?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  12:02:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener dere med tjenster og momsen?? Det har vel ikke noe med om det er en vare eller tjeneste man bestiller for man betaler moms?? Alle betaler moms av momspålagte varer, dem som er momsregistrerte kan trekke den av på regnskapet.

Så om en utleieboks trenger håndværker (hvilket fleste bygninger gjør) har vel ikke det noe med momsen på leietaker å gjøre. Men driver man landbruk er man momsreg. og kan trekke dette beløpet av igjen på sitt regnskap. Er man ikke moms reg, kan man ikke det.
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  14:52:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Er ikke moms på boksleien, men alle tjenester ol du utfører i tillegg er momspliktig.. f.eks utslipp, fôring, baneleie, grovfôr kraftfôr osv.. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  20:35:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville tro at man betaler moms på fôr, flis, og eventuelle tjenester (fôring, utslipp, møkking, av/på med dekken/belegg etc.). Men ikke selve boksen. Men noen mener at dersom de må ha f.eks. en håndverker til å holde i stand boksen, så skal man betale moms. Jeg får det ikke til å stemme.. Jeg har leid hybler i tilknytning til folks bolig et par ganger før. Når komfyren røyk, eller bredbåndsmannen måtte komme å fikse bredbåndet mitt, så antar jeg at utleier betalte moms på dette, men jeg betalte ikke mer for leie av hybel, da dette inngikk i leien. Men jeg kjenner ikke den delen av dette så godt, så da spørr jeg. I.o.m. at jeg har hørt at noen mener at da kan man likevel ta moms på boksleien.
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 19/07/2007 20:37:01 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/07/2007 :  22:41:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva mener dere med tjenster og momsen?? Det har vel ikke noe med om det er en vare eller tjeneste man bestiller for man betaler moms?? Alle betaler moms av momspålagte varer, dem som er momsregistrerte kan trekke den av på regnskapet.

Så om en utleieboks trenger håndværker (hvilket fleste bygninger gjør) har vel ikke det noe med momsen på leietaker å gjøre. Men driver man landbruk er man momsreg. og kan trekke dette beløpet av igjen på sitt regnskap. Er man ikke moms reg, kan man ikke det.

Opprinnelig postet av Lopke

Sjølv om man er moms pliktig så kan man ikkje ta moms på alle varer da enkelte varer ikkje er moms belagt.

Utleige er stort sett ikkje moms belagt men desse mva reglane er ikkje lette. Så om ein stall velger å rekne moms på heile leiga så kan den nok det dersom det er med foring og for etc i denne og dei ikkje vil dele den opp.

F.eks er ikkje ridetimer moms belagt vare uansett kor mykje den som tar inn penger for dette er moms registrert eller ikkje.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.