hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kåring for arabere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstilling
 kåring for arabere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  02:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
har egentlig sett meg ut kåringa for spesialraser på starum i mars 08 for meg og mahjiinon (det er laaaangt frem i tid, og jeg trenger ikke grue meg... enda. :P)
men så så jeg nå at det er jo egentlig mulig å stille han i oktober også. men trenger svar på noen sprøsmål:

1. jeg vet at det er mye ekstra oppstuss på araberutstillinger - må jeg regne med hoiing og skriking og vifting med plastposer på starum, eller er det forbeholdt de store showene (var og så på internasjonalt b.show på Linnesvollen, og jeg er redd han hadde løpt til månen før jeg i det hele tatt rakk å summe meg, hvis det er sånn det skal være. o_0

2. er det nødvendig å bruke masse penger på en slik showgrime for kåringa, eller er det også kun til store show?

3. kan man bruke hingstebitt? lurer på om ikke det kan være en god idè...

4. har man aldri hingstekåringer her nede på østlandet? kan man f. eks. vise araber på utstilling for sportsponni? eller kan han kun bli kåret for sportsponniavl der, eller hvordan er det?

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  20:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingstekåring og arabershow er to veldig forskjellige ting.
På kåringa er det både eksteriøret og hestens bruksegenskaper, samt lynne som skal vurderes, ved hjelp av divesre bruksprøver eksteriørbedømning og veterinærsjekk, mens på show er det jo i grunnen kun eksteriøret som bedømmes.
Og på show er det høy showfaktor, ligger vel i navnet.

Man må ikke ha showgrime, et enkelt hodelag gjør samme nytten.
Gjerne uten nesereim, og med et langt leietau.
Viktig å vise araberen litt "løst" for å få fram mest mulig bevegelse.
Bevegelsene på en araber er jo en stor del av typen.

Har aldri sett noen som bruker hingstebitt på kåring/show.
Om hesten er såpass ustabil at man må ha hingstebitt, ville jeg heller trent mere før kåring.
Man får jo uansett garantert IKKE bruke hingstebitt under bruksprøvene ( som varierer litt avhengig av hingstens alder ), så da er du jo på en måte like langt.
En uhåndterbar hingst gir ikke noe bra inntrykk på kåringa når gemyttet skal bedømmes.
Om den er uhåndterbar hjemme, blir den neppe bedre på en kåring i selskap av mange andre hingster.

Synes det er viktig å vurdere om hingsten er psykisk klar for kåring, akkurat som vi vurderer om den er klar fysisk.
Har vært med på at folk har blitt vist bort fra premieutdeling pga at hingsten var for dårlig håndtert og nesten til fare for de andre.
Så det kan kanskje lønne seg å vente til vårens kåring, om du føler at hingsten fortsatt er litt for urolig.

Kåringene i Norge arrangeres av Norsk hestesenter på Norsk hestesenter Lena, og Nord-Norsk hestesenter Olsborg.
I tillegg har det vært på Vestlandet en eller to ganger, men ikke fast.
For å få godkjent hingsten for ponniavel, må den på kåring i regi av Norsk hestesenter på et av disse stedene.
Tror ikke en hingst godkjent for sportsponniavel automatisk har adgang til ponniutstillinger, men det kan du jo eventuelt sjekke hos NPA.

Anette Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/07/2007 :  02:39:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta kontakt med Araberhest-foreningen også - for å få svar på spørsmålene.

NHS (Norsk Hestesenter) vet sikkert også en del.

Tips og råd er OK her på HM - og noen har sikkert god greie på sakene - men søk også "myndighetene" for informasjon.

Ja, for på ditt spørsmål om showgrime ville jeg sagt "ja, du må ha showgrime" - for det måtte vi faktisk kjøpe (skitdyrt) på selve utstillingen - den gang jeg stilte ei toårs hoppe på spesialutstilling for arabere - for maaaange år siden.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2007 :  12:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, for på ditt spørsmål om showgrime ville jeg sagt "ja, du må ha showgrime" - for det måtte vi faktisk kjøpe (skitdyrt) på selve utstillingen - den gang jeg stilte ei toårs hoppe på spesialutstilling for arabere - for maaaange år siden.

Hvor står det at man MÅ ha det?
Ingen steder vil jeg tro, selv om det på show er vanlig.
Hvorfor dere "måtte" kjøpe en showgrime for å få vist en 2-åring på show, det skjønner jeg ikke da det ikke står noen steder at det er et krav.
På utstillingene her nord ( godkjente arabershow ) er det varierende utstyr.
Langt fra alle gidder investere i showutstyr for å få vist hesten sin.

Men dette var snakk om kåring.
De fleste bruker showgrime, men langt fra alle.
Eneste kravet er at hingster fra 3 år og oppover SKAL stilles i hodelag med bitt.
Har vist 2 forskjellige hingster på til sammen 3 kåringer og 3 show.
En av kåringene og det ene showet stilte jeg hingsten i et tynt og pent hodelag uten nesereim, og det gikk helt fint, han ble beste hingst begge gangene.
Viktigste er jo at utstyret passer hesten, er helt og rent.
Tror ikke en dommer på kåring gir en araber dårligere resultater pga mangel på showgrime.

Anette Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.