hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "lås" til boksen??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 "lås" til boksen??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 08/07/2007 :  18:48:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg har et rom hvor jeg har hestene mine i, det fungerer veldig bra bortsett av at det er vanlig dør der...

Vi har prøv og sett på sån "lås"(sån til og skyve inn i et hull) Men den bare bøyer hun så er hun ute...

Har noen noe tips om hva vi kan låse med der ?? kansje noe og sette forran døra invendig ??

Takk for alle svar

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  22:04:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei

Jeg har et rom hvor jeg har hestene mine i, det fungerer veldig bra bortsett av at det er vanlig dør der...

Vi har prøv og sett på sån "lås"(sån til og skyve inn i et hull) Men den bare bøyer hun så er hun ute...

Har noen noe tips om hva vi kan låse med der ?? kansje noe og sette forran døra invendig ??

Takk for alle svar

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Du kan jo kanskje sette inn en sånn skyvelås bare at du setter den helt nederst på døra istedet for oppe slik at hesten ikke rekker frem til den

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  22:56:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
eller du kan ta en lærreim, og feste i døra og dørkarmen.
den skal det litt til få opp.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/07/2007 :  23:12:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
på den stallen jeg hadde hesten min på før, var det en sånn skyvelås - bare at denne var til å skyve inn i hullet for så å skru den rundt noen ganger. den klarte de ikke å få opp :).

men en tanke... i tillfelle brann eller annen panikk - så er vel egentlig denne løsningen litt for tungvind. jeg brukte ikke lang tid på å få den opp, fordi jeg visste hvordan. men hvis en ukjent person skulle inn å redde hestene, kunne det blitt veldig knotete...
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  23:25:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vi har sånne skyvelåser,men hestene drar dem opp veldig lett.prøvd å ha dem nede,men det ble veldig upraktisk.så nå har vi en planke over begge stalldørene i tilegg.dette er selvfølgelig ikke en varig løsning,da det tar litt lenger tid å få opp dørene.30 sekunder eller noe.så i tillfelle brann,så er det ikke så trygt.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  02:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har dere utslående dører eller dører til å skyve?
FØR brannen i stallen (i 1994) hadde vi utslående dører, og mange av hestene måtte ha slåer langt nede på døra, så de ikke fikk dem opp. Men ved utslipp - uansett brann - var det ofte et problem med at dørene som svingte ut i stallgangen hindret ivrige hester som ville ut.

ETTER brannen har vi fått skyvedører på alle bokser, og det er da med et håndtak som klapper ned og låser seg når døra er lukket. Dermed må man bruke TO hender for å få opp døra - en til å løfte håndtaket, og en til å skyve døra til side - og DET klarer ikke en hest!

Det tar bare et sekund å åpne døra på vid gap - men en HEST klarer ikke dette.

OG - siden vi har opplevd brann: Det skal alltid henge en ferdig grime med oppsurret leietau - sånn surret at det ikke sleper i bakken, men kan utløses på et sekund - utenfor hver eneste boks - i tilfelle. Da vil det ta ca. 10 sekunder å åpne døra, få på hesten grima - og få den UT!

OG - ikke for å være brutal - men det bør også stå klart noen skikkelige pisker - for å jage hester BORT fra stallen HVIS noe så grusomt som en brann oppstår.

Det er fordi hester har et gammelt - og i disse dager - "dødelig instinkt" med fra livet som villhester på steppene - ved at ved en gressbrann vil de snu og løpe GJENNOM flammene - da med et instinkt som sier dem at brannen er slukket på den andre siden. I våre dager vil de møte en vegg av flammer og en VEGG som ikke slipper de gjennom. Det er altså ikke "tryggheten" de søker når man hører skrekkhistorier om hester som løper INN igjen i en brennende stall - det er instinktet som sier dem at brannen er slukket på den andre siden - noe den IKKE er i en stallbygning - mens på en gress-slette ville det være tilfellet.

Moralen er: I enhver stall MÅ man ha en evakueringsplan - OG bokser som raskt lar seg åpne - IKKE av hesten selv.....
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  12:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
hva med å sette opp to holdere på hver side av døren, for derretter å legge et jernrør, eller noe sterkt over disse håndtakene, sånn at om det skulle oppstå brann, eller en grunn for at hestene må ut fort, så er det bare å vippe denne over håndtakene, og vips så kan du åpne døra?

Tror ikke at hesten vil få opp noe sånn. Om det er tilfelle, så kan du feste den litt bedre, og ta på litt anti bit? Du kommer vel til å stanke på hendene etter å løftet denne over, men tror ikke at hesten gidder å prøve å tukle med den heller.

Bedre forklart: En planke/jerndings som går tvers over døra. Sånn som man ofte kan se på gamle låver og fjøs. Forstår?

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 09/07/2007 :  15:22:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
har sikkert forklart litt dårlig men det er ikke det at hun får opna døra men at hun knekker opp låsen...Det er et vanlig rom med en vanlig dør sån til og dytte ut ikke skyvedør... Så hun tar tak i hondtaket og presser seg på... Så den knekkes opp... Men det ida og fjellvåk sier er ganske smart Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 17/07/2007 :  18:07:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
INGEN som kan hjelpe meg Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/07/2007 :  01:05:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Knekker opp låsen altså - ja da må man få tak i den største og grøvste låsen som finnes, med gjennomgående skruer (med muttere på baksiden). Og den må settes så langt ned på døren at hesten ikke når den.

Et annet råd: Du vet sånne "klesbøyer" som man henger dekkener over? - Som altså festes på stalldøra. Hvis slåen festes rett under denne, kommer hesten ikke til med å åpne slåen.

Hmm - skulle nå ønske jeg kunne tegne dette, da det ble litt klønete forklart.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 18/07/2007 :  11:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønte noe av dette Men det er ikke det at hun når låsen med munnen fordi hun har ikke noen store vinduer hun kan nå den med men hun lener seg sååååå hart på døra at låsen blir ødelakt og da er det jo bare og ta mulen på dørhåndtaket og lokke oppdøra... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/07/2007 :  15:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
ingen som hvet ?? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.