hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fullblodshover...!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Fullblodshover...!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  09:48:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Har en fullblods vallak som har sikkelig typiske fullbods hover, han flyter sikkelig ut og bli lang og flat i tåe (fremme verst, bakhovene er mye bedre). Så har han sikkkelige lave drakter, tynne såler, tjær hov vegg (hov veggen gies nesten etter når man skor).

Er det noen andre her inne som har samme problem, hatt. korsn behandling o.l for hovene gjorde dere..? er veldig intressert i alt av tips ang. dette..

Tico_og_Enya

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  21:00:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hørtes veldig ut som om du beskrev fullblodsn min...men hun har blitt bedre etter jeg bytta hovslager...så tror det kommer veldig mye an på hvem som skor også. Han har sin metode...hva han gjør har jeg egentlig ikke peil på men de blir bedre så noe er det i allefall...sikkert best å spørre en flink hovslager om tips og råd
Gult er kult;) Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/07/2007 :  23:30:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med IngerLise, en hovslagers arbeid er alpha omega. Har du mulighet til å la hesten gå barfot i perioder så er dette også veldig bra. Min hest hadde elendige høver slik du beskriver, men dette ble mye bedre etter han fikk av skoa over en god stund, samt riktig og regelmessig hovpleie.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 14/11/2007 :  08:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann,

Eg har det samme problemet, bortsett fra at hovveggen gir etter da, det gjør den ikkje.

Men hovene flyter utover og er "lang i tåa" og tynne såle.
Det er verst på høyre fram(når du står samme vei som hesten) og dette skyldes at de går mest i venstregallopp på banen med aluminiumssko. Dette er noe skikkelig dritt altså.

Det hjelper helt klart med en god hovslager. Men så...
Eg har fått beskjed av min hovslager at eg MÅ gå med såle (sålen i hoven så låge at det er heilt utrolig. Vokser høgere enn kråka..)
Men eg må jo av og te sko uten såle for ellers vil jo hoven ikkje få luft. Og det vil jo da bli risiko perioder.

Aner ikke helt hva eg skal gjøre. For hovkvaliteten som sådan er det ikke noe galt med, så biotin tilskudd trengs ikkje. Eg har nå begynt med å smøre inn en type hovfett/kjære som heter Cornucreasine i kronoranden, får se om det hjelper til neste skoing. Skal også prøve å gi gelatin som tilskudd da dette er et gammelt kjerringråd. Det viktigste er å få tilbake den opprinnelige formen på hoven og å få draktene til å vokse. Når han har satt på såle på høyre foten så har han kun satt sømmer foran og på midten og ikke helt bak. Dette er for å få litt "fjæring" bak i draktene.

Men altså. Hesten er ikkje født med høvene slik. Greitt, de er nok avlet til å få litt runde høver som har ne tendens til å flyte ut, men dersom de hadde vært født slik så måtte jo hatt blitt skodd fra føllsbein av, og det skjer jo ikke.

Ergo så må det være en måte å forbedre tilstanden på. Kanskje ikkje tilbake til den opprinnelige tilstanden, men det må helt klart finnes forbedringspotensiale. Det vil nok ta tid, men eg skal absolutt finne ut ka eg kan gjere. Gi gjerne tilbakemeldinger dersom du har funne ut någe som funke =)

Mvh,

Marie og Store Bjørn XX
Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 20/11/2007 :  20:07:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da min hest er halvt fullblods har vi også hatt akkurat samme problemet. Nå er hesten barfot og hovkvaliteten er fantastisk i forhold! Hvis du har mulighet så kan du vurdere det for en periode i hvert fall. Tror nok det er måten å oppnå best resultater... men du må¨ha litt is i magen og kanskje kjøpe et par boots eller to Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2007 :  22:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skynd deg å skaff en bra hovslager som kan sakene sine.. Har hatt 2 stk fullblodser som ikke lenger kan brukes til konkurransehest pga feil skoning og utflytende hover..

Mitt tips: sko hesten med kort tå, ikke FINN PÅ Å la tåa bli lang.. La heller ikke høvene få flyte ut, ikke sko hoven etter sånn den "selv vil" være som man gjør med hester som har normale høver.. Da flyter de bare ut mer og mer. HOven må formes slik at de er mest mulig optimale i form, etterhvert vil den flyte mindre og mindre ut! Bruk de tynneste sømmene så sømmene kan legges så nærme den hvite linjen som mulig...

Lykke til

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 24/11/2007 :  19:41:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke helt med på dette "fullblodshar dårlige høver"-greia jeg da. Har selv en hest som er halvt fullblods, og høvene var dårlig. Men det hadde hele tiden med hvordan høvene ble pleiet av hovslager å gjøre. Når han kom til meg ble skoene tatt av (han sleit med dårlig hornkvalitet, utflytende høver, tynn såle, sopp i strålen....) og han fungerer nå bedre enn hva han gjorde med sko. Alle disse tingene jeg nevnte er i dag fraværende. Dog tok det litt tid, særlig å få tykkere såler.

Missgadget: jeg har ingen andre tips enn å la han gå uten sko en periode med oppfølging av DYKTIG hovrøkter, og bruke boots på underlag hesten ikke trives på (det er alfa og omega i starten for å bedre sålene på hesten, først trykk, deretter mer slitasje). Jeg har selv vært gjennom det med min hest.

Marie

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 26/11/2007 :  02:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblodsen min (som mange andre) har tynn såle og må skjæres med lang tå. Fortell smeden din om at han må sko den med omhu, så vil du fort merke at den blir mer robust i bena! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 28/11/2007 :  19:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor må han skjæres med lang tå? Kan du forklare mer? Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 18/12/2007 :  17:45:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde vært litt morro å vite hva slags kompetanse du sitter inne med frkelin... Du har jo mange innlegg her med klare påstander. Gå til toppen av siden

Keijo

Skrevet - 04/01/2008 :  13:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen hester MÅ skos med lang tå!! Lang tå gir større slitasje på ledd og sener pga et for seint overrullings tidspunkt.
Prøvd å gå med sko som er alt for lange for deg? Du må anstrenge deg mye meir for å få forflytta foten din og det kjennes i sener og ledd etter kort tid.
Å kutte inn på tåa har ingenting med såler å gjøre og når hoven flyter ut er det for at det ikke er raspet inn sleng på den slik at den har mulighet til å vokse mer nedover enn utover.
Hov veggen vil bare bli svakere og svakere og til slutt knekke ut i biter.
Når dere tenker et plast glass med vann som fryser til is, isen har sin frosne form, men klemmer du på glasset slipper det isen, det samme skjer med hoven, det indre i hoven har en fast form, men får det yttre flyte ut vil det slippe det indre og du får seprasjoner.
Lave drakthjørner/hæler er nok ikke så lave som dere tror, de er bare underskutte pga alt for lang tå, når dere skjærer hælene korekt, kutter på tåen og rasper inn sleng vil dere få en mye sterkere hov..

Redigert av - Keijo den 04/01/2008 14:06:09 Gå til toppen av siden

Keijo

Skrevet - 04/01/2008 :  13:51:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få en dytig hovslager til å se på hovene, men en barfot trimmer er nok flinkere med den delen når det gjelder å få ned og bak hælene.
Så er ikke så dumt å få en barfottrimmer til å verke og hovslageren til å sette på skoen vist du ikke finner en som er en kombinasjon

Redigert av - Keijo den 04/01/2008 13:59:36 Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 04/01/2008 :  16:32:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovslagere har nok i aller største grad, god nok kompetanse til å behandle problemet du beskriver. Tror ikke du har grunnlag for å uttale at barfottrimmere har bedre kompetanse. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/01/2008 :  17:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok et utsagn fra Keijo basert på empirisk erfaring. I praksis ser stadig flere at "håpløse" tilfeller som blir gradvis værre med tradisjonell skoing, får en dramatisk forbedring i hovkvalitet og fasong etter en skoløs periode med god barfottrim.
Jeg tror nok mange hovslagere også har mye av denne kompetansen, men de vil stort sett prøve alle løsninger med sko, før de foreslår en skoløs periode. Barfottrimmere tør også i større grad å kreve mer av eier når det gjelder det helhetlige hesteholdet, og kan be eier om å legge om foring, stallrutiner og bruken for en periode.
Ofte er barfot siste utvei før slakt for endel heste-eiere, så da ser barfottrimmere mange av de mest ekstreme tilfellene og hvordan de kan forbedres.

Når det gjelder min kompetanse har jeg hatt litt for mye ledig tid i perioder og har lest alt jeg har kommet over, studert masse høver og prøvd å lese begge sider av saken. Dvs at jeg har lest sider for hovslagere, nyere forskning på høver av bl.a Pollitt, Bowker og et par andre kjente navn, i tillegg til å lese masse erfaringer andre har gjort med høver og barfot. Samtidig har jeg hatt hesten min barfot og sett alle endringene som har skjedd og oppdaget at det meste av teorien stemmer med egen erfaring, og flere venner rundt meg har gjort det samme.
Det er lett å bli litt hovnerd.. :-)
Men det eneste jeg oppfordrer andre til er å sette seg mer inn i høver og hovstellet til hesten sin og ta et bevisst og informert valg om hesten skal være med eller uten sko. Det koster ca like mye penger og krever masse tid og ekstra innsats for å få det til å fungere (for de fleste) så det må jo være endel fordeler folk opplever med barfothest siden stadig fler gidder å gjennomføre det!
Hestemiljøet er utrolig konservativt, men noe er ikke nødvendigvis sant eller lurt bare fordi det blir sagt ofte og er den "etablerte" måten å gjøre det på. Man må tenke selv og skaffe seg kunnskap. Når man ser hvor godt en barfot hest kan fungere med egne øyne og oppdager hvor trygge og gode de er å ri kan man begynne å tro på teoriene man har lest og alle bildene man har sett.
Tidligere var det aldri et spørsmål om man skulle sko hesten sin eller ikke. Nå er det et veldig aktuelt spørsmål som alle hesteeiere bør ha et bevisst forhold til. Det er et ALTERNATIV å ha hesten uten sko, og selv om det krever endel mer enn å bare ta av skoene, får man andre fordeler man ikke har på skodde hester.
Gå til toppen av siden

Keijo

Skrevet - 04/01/2008 :  20:26:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hovslagere har nok i aller største grad, god nok kompetanse til å behandle problemet du beskriver. Tror ikke du har grunnlag for å uttale at barfottrimmere har bedre kompetanse.

Opprinnelig postet av windus

Noen har nok kompetanse ja, men på langt nær ikke alle.
Og det problemet som var tema for denne tråden er et problem enkelte opplever pga at hovlager ikke tenker nok på at tåen er lang pga hælene er undertrukne ikke lave som de ser ut som å være.
De råd jeg gav hjelper hoven til å bli sterkere med eller uten sko.
Jeg er ingen barfot tilhenger selv og har min hest skodd, men ser at mye av prinsippene til barfot hestene er utrolig gode.
Det er snakk om hovpleie og ikke bare det å kunne verke å sette på en sko.
Har selv gått på kurs med en som opprinelig er hovslager, men gått over til barfot trimming.
Dette kurset synes jeg var utrolig lærerikt og anderledes en hovslagerkurs jeg har vært med på.
Fikk et nytt syn på mye, eller lærte å forstå egentlig.
Grunnen til at jeg sier at å få en trimmer til å komme først er at det er veldig fremme og oppe i lyset dette med hæler på barfot fronten nå den senere tid, og mange er er veldig opptatt av dette..
Men er mange hovslagere som hele tiden oppdaterer seg og er villige til å se ting på en anderledes måte, men mange er av den gamle skolen.
Men som jeg også skrev, kanskje du finner en kombinasjon:)
Si nu heller noe om teorien min, noe for eller i mot?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 04/01/2008 :  23:18:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er nok et utsagn fra Keijo basert på empirisk erfaring. I praksis ser stadig flere at "håpløse" tilfeller som blir gradvis værre med tradisjonell skoing, får en dramatisk forbedring i hovkvalitet og fasong etter en skoløs periode med god barfottrim.
Jeg tror nok mange hovslagere også har mye av denne kompetansen, men de vil stort sett prøve alle løsninger med sko, før de foreslår en skoløs periode. Barfottrimmere tør også i større grad å kreve mer av eier når det gjelder det helhetlige hesteholdet, og kan be eier om å legge om foring, stallrutiner og bruken for en periode.
Ofte er barfot siste utvei før slakt for endel heste-eiere, så da ser barfottrimmere mange av de mest ekstreme tilfellene og hvordan de kan forbedres.

Opprinnelig postet av frkelin

Var bare nødt til å SIGNERE denne!!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.