hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innri hesten min
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innri hesten min
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 04/07/2007 :  17:55:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg har nå sittet på Tassen et par ganger (en oppdretter jeg har snakket med sa at det kunne vere smart å prøve uten å ri, for å se hva du har å forholde deg til) og Tassen reagerte ikke i det hele tatt, som om han har blitt ridd tuuuusen ganger før:p
Men i alle fall;
jeg lurer på: hvordan vet jeg at han er klar?
Han er litt over 3 år nå, og han er 1,38 cm høy..
Noen som har tips?
Han virker klar på en måte, men jeg vil for all del ikke ødelegge noe som helst..

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  14:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg hvilken rase Tassen er, (har ikke vært inne på vipen din) Men de fleste hesteraser er mentalt modne nok til å ris inn når de er rundt 3 år.
Derimot er de ikke ferdig utviklet i kroppen, så man skal være forsiktig med hensyn til å ikke overbelaste før de er sterke nok.
Derfor tror jeg det viktigste er å ikke overdrive treningen i begynnelsen og unngå at hesten blir fysisk sliten.
Ta heller korte og varierte økter ganske ofte, så hesten blir vant til at det kreves noe av den, samtidig som den rekker å fordøye det nye den lærer og forbinder det med noe positivt, og ikke med et slit!

Siden hesten din tok det så pent da du satt på den, ville jeg fortsatt med å ri hesten litt 1-2 dager i uka. Ha med deg en medhjelper som kan leie hesten mens du sitter oppå. Et par runder i skritt på banen er nok de første gangene.
Øk så dette etterhvert som hesten virker fortrolig med å bære rytter. Da kan du også begynne å introdusere hjelperne, mens du fortsatt har med deg en person på bakken.

Når hesten lystrer tøyler og sjenkler, kan du begynne å ri uten medhjelper, og gradvis ta lengre treningsøkter. Ri også små turer, gjerne sammen med en annen hest, så det blir variasjon i ridningen.

De dagene du ikke rir, kan det være en god ide å tømmekjøre, longere eller leie på tur. Hesten kan med fordel også kjøres inn med vogn, da dette er fin trening som heller ikke er så belastende for en unghest.

Frem til den nærmer seg 4 år, synes jeg den bør få 2-3 dager i uka hvor den har fri fra læring og "arbeid"
Noen anbefaler også å la hesten av og til få et treningsopphold på 2-3 uker det året den er 3 år.
Unghester trenger tid til å innhente seg og til å fordøye ny lærdom. Derimot kan du gradvis øke arbeidsmengden og kreve stadig mere av hesten når den først blir trent/ridd.
"Fridagene" kan du bruke til stell og kos, og evt. aktiviteter som ikke krever så mye av hesten.

Lykke til videre med innridningen!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.