hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stiv i bakparten !?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stiv i bakparten !?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Caroline-Spyder

Skrevet - 03/07/2007 :  03:02:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg kan få hesten min til å jobbe bedre med bakparten? Få bedre bakbensaktivitet? Slik at han mykner litt opp baki der :)

mariakaogcindy

Skrevet - 03/07/2007 :  11:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kan sitte en låsning der... Da må du ha en kiropraktor til og "låse" den opp igjenn Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 04/07/2007 :  19:48:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Hvis du ser bort fra alt som kan være galt.....
Jeg er ingen dressurtante, men temposkifter og masse klatring burde vel hjelpe på bakenden
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/07/2007 :  01:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil bare legge til at hesten din er ikke nødvendigvis stiv i bakparten fordi den havner på fremparten. når jeg kjøpte hesten min fikk jeg høre at den var stiv osv. men når jeg begynte med barokkridning, så viser det seg at han er veldig myk og tøyelig - tråkker LANGT over tyngdepunktet med bakbeina i versader og traversader (det er jo så det blir for mye). min hest hadde noen låsninger, men disse har nok kommet fordi han har gått på fremparten i lang tid.

jeg må jevnlig ri hesten min på følgende måter:

- søke frem og ned og trekke bakbeina godt under tungdepunktet. vi jobber også mye med å få opp tempoet fordi han blir urein med en gang han går å travedaffer...

- versader og travers samtidig som det over. vi jobber spesielt mye med versadene - da hesten har lett for å "miste" sin ytre skulder her...

- når jeg rir jobber jg mest med skritt og trav + holdt

- når jeg longerer bruker jeg kapsun. jobber med at hesten skal søke frem og ned også i longsja. begynner med dette i skritt (har sett veldig mange dropper skrittinga når de longerer - veldig dumt). deretter får han trave med stillning og bøyning. Han får ikke lov til å galloppere mer en 3-4 galloppsteg av gangen før han må ned i trav igjen. det å gå fra trav til galopp er veldig bra trening. etterhvert som han blir sterkere skal han gå fra skritt til gallopp og fra gallopp til holdt.

- det å få hesten til å jobbe med bakenden er utrolig viktig! så det er bra at du har innsett dette! hvis du finner en metode for å trene hesten til å jobbe mer under tyngepunktet vil hesten bli mye strerkere, men også mye eldre! tenk bare hvilken enorm belastning det blir fremme på hesten når den kun går på fremparten...

legger til at dersom du har mulighet til å få klatret med hesten din, slik nedrekjønås sier - så er også dette veldig bra trening, og gøy for både deg og hesten. skritting i oppover og nedoverbakker er også veldig bra. dette er også en fin test for å se om hesten din er sterk. hvis du går nedover en bakke og hesten begynner å løpe eller gå fort, er dette en indikasjon på at den ikke er sterk nok. går den derimot rolig og unstrengt ned bakken uten å stresse - har du et veldig fint utgangspunkt :).

håper dette kunne hjelpe litt :)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/07/2007 :  12:09:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den klassiske måten å få hesten til å jobbe med bakparten, er å ri overganger. MASSE overganger :) Jeg pleier å begynne med overganger mellom trav og galopp, gitt at hesten er nogenlunde i balanse. Grunnen til dette, er at man i trav og galopp har naturlig fremdrift, og at i det hesten fatter galopp, er den faktisk helt nødt til å ta et aktivt steg med bakparten. Dessuten virker disse overgangene løsgjørende, og løsgjorthet er en nødvendighet for at hesten skal kunne bære seg riktig. Etter hvert kan man ri bare noen få steg galopp, så noen få steg i trav, så noen få steg i galopp osv.

Når man merker at hesten er løsgjort, og trav-galopp overgangene er balansert, kan man også begynne å jobbe med skritt-galopp, som er en samlende øvelse. Dette arbeidet vil få hesten til å vinkle bakbena sine mer, og å bære mer vekt på bakparten.
Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 30/07/2007 :  03:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
han detter ikke på fremparten, er ikke det..
ja, jeg rir masse overganger.. mest ifra skritt/holdt til galopp å omvendt..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/08/2007 :  14:40:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er stiv i bakparten, ville jeg starte med overganger mellom trav og galopp. Som nevnt over, er overganger mellom skritt og galopp en samlende øvelse som krever at hesten allerede er ganske løsgjort for at den skal greie å gjøre det riktig. Hvis hesten ikke er riktig fremme, og allerede jobber nogenlunde riktig med ryggen og bakbena, er det vanskelig å få en god effekt av samlende øvelser. Faktisk kan det heller bidra til mer spenninger, og at hesten senker ryggen fremfor å løfte den. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/08/2007 :  15:12:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er fysikken ok? I såfall versade og traver.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.