hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære en hest å fatte i galopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Lære en hest å fatte i galopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Dinah

Norway

Skrevet - 30/06/2007 :  21:40:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan lærer man en x-trav hest i å fatte i galopp?
vil lære det,

Skal ha en på for i noen uker

bedre å ha 1 hest på mark, enn å ha mark på hest
Redigert av - Dinah den 02/07/2007 17:17:42

CatharinaB

» VIP

Skrevet - 02/07/2007 :  03:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du en xtraver selv, eller bare trener du noen andre sin?
Spørr bare pga jeg syns det er feil av folk og kjøpe seg hester som ikke kan noe når de ikke vet hvordan de skal lære dem det..
Gå til toppen av siden

Dinah

Norway

Skrevet - 02/07/2007 :  17:17:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spørr bare pga jeg syns det er feil av folk og kjøpe seg hester som ikke kan noe når de ikke vet hvordan de skal lære dem det..

Opprinnelig postet av Extecy

nei nei nei, skal ha den på for i noen uker, skal ikke kjøpe

bedre å ha 1 hest på mark, enn å ha mark på hest Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2007 :  17:59:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For hesten vil det normalt være naturlig å slå over i galopp dersom du ønsker at hesten skal gå mer frem, og den ikke er sterk nok til å øke tempo ytterligere. For unghester, eller hester som ikke har innlært noen galoppsjenkel eller annen kommando for å fatte galopp, vil dette være naturlig vei å gå. Enten ved at du benytter stemme og lærer hesten dette i longe, og tar dette videre med deg opp på hestenryggen for å lære inn at stemmekommandoen skal forekomme samtidig med galoppsjenkel (etterhvert vil du kunne gå over til kun galoppsjenkel). Ros hesten når den gjør det riktig, galopper ikke for lenge, ta den heller ned igjen i trav, og øv fatning/galoppkommando på nytt.

Jeg har liten erfaring med travere, men det som kan være vanskelig med travere er at de er avlet for å kunne ha et høyt tempo i trav. De skal likevel kunne galoppere, men du må ofte ha et unaturlig og alt for høyt, og ubalansert tempo, for at hesten skal ønske å bytte gangart, da travet er en gangart den gjerne tyr til. Noe som selvfølgelig er heldig for en travhest, men som gjør det vanskelig når det gjelder galopparbeidet ved ridning. Den har gjerne også en uren galopp (travaktig/firetaktig), som er vanskelig å følge og det går gjerne raskt. Om den travern du skal ha er slik kan det være at det er enklerst å trene den i longe i starten. Men ikke alle travere er slik heller.. Se det ann. Uannsett er noen uker lite, iallfall for å trene en hest som er lite trent, som ikke har anlegg for det, og om du ikke er alt for erfaren selv. Det kan godt være at du ikke skal se for deg de største utfordringene med en gang. For meg hadde det vært mye viktigere å få til hesten i skritt og trav, ha et godt grunntempo der, og jobbe med det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Dinah

Norway

Skrevet - 03/07/2007 :  00:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For hesten vil det normalt være naturlig å slå over i galopp dersom du ønsker at hesten skal gå mer frem, og den ikke er sterk nok til å øke tempo ytterligere. For unghester, eller hester som ikke har innlært noen galoppsjenkel eller annen kommando for å fatte galopp, vil dette være naturlig vei å gå. Enten ved at du benytter stemme og lærer hesten dette i longe, og tar dette videre med deg opp på hestenryggen for å lære inn at stemmekommandoen skal forekomme samtidig med galoppsjenkel (etterhvert vil du kunne gå over til kun galoppsjenkel). Ros hesten når den gjør det riktig, galopper ikke for lenge, ta den heller ned igjen i trav, og øv fatning/galoppkommando på nytt.

Jeg har liten erfaring med travere, men det som kan være vanskelig med travere er at de er avlet for å kunne ha et høyt tempo i trav. De skal likevel kunne galoppere, men du må ofte ha et unaturlig og alt for høyt, og ubalansert tempo, for at hesten skal ønske å bytte gangart, da travet er en gangart den gjerne tyr til. Noe som selvfølgelig er heldig for en travhest, men som gjør det vanskelig når det gjelder galopparbeidet ved ridning. Den har gjerne også en uren galopp (travaktig/firetaktig), som er vanskelig å følge og det går gjerne raskt. Om den travern du skal ha er slik kan det være at det er enklerst å trene den i longe i starten. Men ikke alle travere er slik heller.. Se det ann. Uannsett er noen uker lite, iallfall for å trene en hest som er lite trent, som ikke har anlegg for det, og om du ikke er alt for erfaren selv. Det kan godt være at du ikke skal se for deg de største utfordringene med en gang. For meg hadde det vært mye viktigere å få til hesten i skritt og trav, ha et godt grunntempo der, og jobbe med det.

Opprinnelig postet av spoff

Tusen takk

IdaHau

Skrevet - 10/07/2007 :  01:54:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er jo ikke en nødvendighet at hestene skal kunne galopp sjenkel, spørs hva man skal bruke dem til. Men vil han omskolere hesten er jeg enig, hehe.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2007 :  03:05:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
å lære en traver å galoppere på noen uker er rett og slett umulig.Det første du må gjøre er ombygge musklene til hesten.det vil si å få den først i et rolig å avbalansert skritt og få den etter hvert som den blir sterkere til å gå i form.deretter kan du begynne på travet.hesten skal ikke "fise" frem i trav,men lære seg at den skal jobbe under deg.Dette må læres før man i det hele tatt tenker på å galoppere.Etter hvert kommer det til å falle hesten naturlig å galoppere,men det tar også lang tid å få hesten i en gjennomgående og rolig galopp.å hjørner eller i slutten av en volte er det best å øve galoppereoverganger.Men det er mange som bare maser hesten frem helt til den til slutt omtrent stikker i galopp,dette er en metode jeg overhodet ikke anbefaler.Da det på tur kan bli veldig farlig situasjoner.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Dinah

Norway

Skrevet - 14/07/2007 :  00:47:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å lære en traver å galoppere på noen uker er rett og slett umulig.Det første du må gjøre er ombygge musklene til hesten.det vil si å få den først i et rolig å avbalansert skritt og få den etter hvert som den blir sterkere til å gå i form.deretter kan du begynne på travet.hesten skal ikke "fise" frem i trav,men lære seg at den skal jobbe under deg.Dette må læres før man i det hele tatt tenker på å galoppere.Etter hvert kommer det til å falle hesten naturlig å galoppere,men det tar også lang tid å få hesten i en gjennomgående og rolig galopp.å hjørner eller i slutten av en volte er det best å øve galoppereoverganger.Men det er mange som bare maser hesten frem helt til den til slutt omtrent stikker i galopp,dette er en metode jeg overhodet ikke anbefaler.Da det på tur kan bli veldig farlig situasjoner.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Tusen takk:)

mallilen

Skrevet - 14/07/2007 :  12:55:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å lære en traver å galoppere på noen uker er rett og slett umulig.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan påstå dette?

Hvor lang tid en traver kan bruke på å lære seg å FATTE for galoppsjenkel avheger av mange fler faktorer enn at den er en traver:

-rase - kald/varm
-eksteriør -herunder også skoingen
-trening/kondisjon/styrke
-psyke
-smidighet og balanse

Og det var bare hesten.

Så har man faktorer som rytterens erfaring og kunnskaper og ikke minst tålmodighet og målbevissthet.

Og i tillegg kommer selvfølgelig også utstyret.

Om jeg har gått inn for å lære en traver å fatte galopp(uten å ruse avgårde) har aldri dette vært noe problem- og det på mindre tid enn "noen uker".
Noen travere har svært lett for å lære seg galoppen, andre har større vansker.

Særlig varmblodstravere kan være generelt vanskeligere, men nøkkelen ligger i løsgjøring av hesten, og da spesielt for tøylen slik at den ikke henger på bittet og løper.
Å lære hesten å flytte frempart og bakpart er også viktig har jeg merket, og jeg har aldri måtet gi opp å lære en traver å galoppere kontrollert.

Konsentrerer du deg om å lære hesten selve fatningen, og ikke selve galoppen(noe den kan uansett) vil du lære hesten mye mer på kortere tid enn om du lærer den å ta galoppen på et bestemt signal for deretter å bare galoppere avgårde og få hesten til å holde galoppen uten å falle ut.

Forøvrig er jeg egentlig enig i resten av innlegget, da det jo er ønskelig å få traveren til å jobbe under deg fremfor fra deg under ridningen. Dette vil kreve langt mer enn bare et par uker ;)

Gå til toppen av siden

CatharinaB

» VIP

Skrevet - 21/07/2007 :  03:52:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det er jo ikke en nødvendighet at hestene skal kunne galopp sjenkel, spørs hva man skal bruke dem til. Men vil han omskolere hesten er jeg enig, hehe.

Opprinnelig postet av Tornado.

Nei, selfølgelig er det ikke en nødvendighet at hestene skal kunne galopp skjenkel, men siden hun lurte på hvorda man lærte dem galopp skjenkelen, så gikk jeg ut ifra at hun hadde tenkt og omskolere den ;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.