hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stevne KUN for DNT-registrerte hester/ponnier
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Stevne KUN for DNT-registrerte hester/ponnier
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mallilen

Innlegg: 9

Skrevet - 27/06/2007 :  19:32:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
FDAT Hedmark arrangerer stevne for DNT-registrerte hester og ponnier 7-8 juli ved Kongsvinger.

Klasser er som følger:

Dressur:
LD1
LD2
LC1
LB1

Presisjonskjøring:
Lett
Middels

Presisjonsridning:
Lett

Sprang:
50 cm clearround
60 cm
70 cm
80 cm
Høydehopp 90+

Western:
Western Trail.


For mer info, sjekk hjemmesiden, http://fdathedmark.no

Påmelding MÅ være oss i hende senest 1 juli.

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 27/06/2007 :  23:35:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
1. Dette er et debattforum, ikke en reklameplass for stevner.

2. Jeg kan ikke se at FDAT Hedmark er tilsluttet NRYF. Eller at stevnet arrangeres i samarbeid med en klubb som har denne statusen. Jmfr. oversikt over rideklubber i Hedmark. Beklager om jeg tar feil her, men jeg finner ingen informasjon om dette. Isåfall.. Da bør dere som finner på å starte på dette stevnet kjenne NRYFs reglement dersom dere også skulle ønske å starte sprang, dressur eller kjøring på et ordinært stevne arrangert av en klubb tilsluttet NRYF. Jeg vet at noen FDAT-lokallak har opprettet rideklubbstatus under NRYF. Hvorfor har ikke denne FDAT-foreningen gjort det? Antar at endel av de aktuelle startende også er medlem av en ordinær rideklubb og ønsker å starte i disse grenene der. Ved å starte på dette FDAT-stevne vil man faktisk bryte reglementet til NRYF ved å starte konkurrerende gren i en klubb som ikke er under NRYF. Forøvrig.. Interessant at dere tar utgangspunkt i NRYF's reglement med noen få unntak, som faktisk sier at stevner av dette slaget er forbudt

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Innlegg: 27

Skrevet - 05/07/2007 :  17:46:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
FDAT er Foreningen For Den allsidige Travhest. det har ingen ting med NRYF å gjøre, og det er faktisk lov å arrangere disse stevnene. For det har ingen ting med NRYF å gjøre!. De arrangeres over hele landet, men ganske sjeldent. Denne foreningen har vært i noen år nå, så det er lov til å arrangere disse stevnene. Men er enig i at slike annonser ikke skal legges ut på et diskusjons forum.!:) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 05/07/2007 :  19:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
FDAT har all sin rett til å arrangere disse stevnene. Men medlemmene deres som skal starte på disse stevnene har ikke lov til å konkurrere i grener som NRYF tilbyr, dersom de har valgt å være medlem av en rideklubb under NIF/NRYF. Jeg vil anta at veldig mange av de som er i målgruppen for et slikt stevne FDAT arrangerer, allerede er medlem i en lokal rideklubb. Og de har faktisk ikke lov til å starte de grenene NRYF tilbyr. Det de derimot har lov til er å delta på pussekonkurranser, potetløp, gymkhana etc, som FDAT arrangerer, i.o.m. at dette er grener NRYF/NIF ikke tilbyr, og derfor ikke regnes som konkurrerende art.

Det er ikke all verden å stifte en rideklubb, og jeg vet at flere lokale FDAT-foreninger har valgt å gjøre dette, nettopp av den grunn som jeg nevner her. At flere FDAT-foreninger kan og bør gjøre det samme, er iallfall jeg veldig tilhenger av. Om foreningen ikke ennå har fått ordnet status som rideklubb, er det ingenting i veien med å oppsøke en lokal rideklubb, og arrangere et samarbeid. Så kan du også få inn litt ordentlig personell. Få et stevne som er lovelig arrangert, også for den medlemsmassen som har valgt medlemskap i vanlig rideklubb. Og så har man faktisk et reglement å følge.

Selv om man arrangerer stevne i regi av klubb under NRYF er det ingen ting i veien for at man setter krav til hvem klassen er åpen eller lukket for. Ofte ser man at "klassen er kun åpen for ponniryttere", eller "klassen er lukket for ekvipasjer som har oppnådd 60% eller mer på nivået over". Men det er helt ok i følge NRYF's reglement å ha en klasse "kun åpen for hester registrert i DNT", "kun åpen for kaldblodige hester" eller "kun åpen for rosa hester med grønne prikker". Man bør selvfølgelig finne en målgruppe som egner seg, men på denne måten er det ikke noe problem å arrangere et stevne som også oppfordrer den gruppen av FDAT-medlemmene som satser på ridning, og også gjøre en innsats i stevner arrangert under NRYF. Å fremme travhesten også i konkurranse med ridehestene, er ikke det også et mål for FDAT? Ville jeg tro..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

mallilen

Innlegg: 9

Skrevet - 06/07/2007 :  22:39:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff skrev:
Kopi av melding:
1. Dette er et debattforum, ikke en reklameplass for stevner.



På siden av denne forumgrenen står det:
Kopi av melding:
Hva slags arrangementer skal dere være med på? Noen som ikke er "offisielle", som vi bør høre om?


Så jo, det er faktisk en "reklameplass" for stevner nettopp som dette.

Det er faktisk tillatt å arrangere stevner som har de samme grener som NRYF. Såvidt jeg kan se er faktisk monopolloven i Norge opphevet, og vil jo også gjelde for idretter som for varer.
Ergo har FDAT absolutt lov å arrangere stevner for og med travere eller andre hester dersom vi ønsker det.
Det er RYTTERNE som ikke har lov å starte hos oss dersom de er medlem i en rideklubb tilknyttet NRYF, og dette pleier vi å informere deltagere om ved påmelding dersom de ikke er kjent med oss fra før.

Jovisst er det relativt enkelt å starte en rideklubb, men foreløpig er det kun EN fhv FDAT avdeling som har gjort dette.

Kun et fåtall av våre medlemmer har tilknytning til en rideklubb tilsluttet NRYF i første hånd. De av våre medlemmer som er tilknyttet rideklubb idag har tråkket sine første steg på en konkurransebane nettopp gjennom FDAT. De har tatt sine første prøvende steg der, under forutsetninger de selv mener de kan takle og deretter gradvis utviklet både seg selv og sine hester fra å "være gjemt bak låven" til å virkelig vise at de faktisk får til noe med en "akk, så håpløs traver".
Er du klar over hvor mange ryttere FDAT har rekruttert for rideklubbene?


At vi har valgt å ta utgangspunkt i NRYF's reglement er nettopp fordi dette er det allment kjente reglementet. Hvorfor skulle vi ikke ta utgangspunkt i et slik reglement? Hvorfor skulle vi skrive et flunkende nytt et som viker langt fra det NRYF jobber for? Vi forsøker faktisk å dra i akkurat samme retning som NRYF gjør, men vi har tilrettelagt for de som trenger det, noe som absolutt har vist seg å være riktig for mange: unge ponniryttere, genereller turryttere, eldre "kærer" som aldri har satt sine bein på et stevne før, ungjenter som nettopp har fått sin første hest (altså en traver som oftest) og gjerne vil starte stevner, men mangler både selvtillit og rutine..

Hvorfor ser noen på dette som negative tiltak? Vi ligger absolutt ikke i konkurranse med NRYF/NIF, vi gjør ikke NOE for å motarbeide dem eller "kapre" medlemmer, og vi går heller ikke rundt og sverter vanlige rideklubber.

Vi som jobber i og for FDAT er stolte av foreningen vår, med hva vi har oppnådd så langt og ikke minst av tanken på hva vi KAN oppnå.

Hvordan tror du egentlig NM for norske hesteraser startet? De ble nok ikke akkurat varmt mottatt i begynnelsen de heller, men årevis med iherdig arbeid for å fremme norske raser har absolutt ført frem og gjort at nordmenn er stolte av de norske rasene sine.

Det er på tide å være stolt av traveren også.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 06/07/2007 :  23:34:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Igjen, det er lov å arrangere. Det er lov å starte. Men hvis du som rytter har valgt å være medlem av en rideklubb tilsluttet NIF/NRYF, har du ikke lov til å starte i de samme grenene utenfor deres regi. For alle andre som ikke er medlem av NRYF er det fullt lov. Jeg ser dette er noe du også er klar over.

Jeg ville tro at litt av ønsket deres var å rekruttere travere til ridesporten også? Hvorfor ikke arrangere arrangementet sammen med en NRYF-rideklubb, eller organiser dere under NRYF selv? Vet noen av FDAT-foreningene nettopp har gjort dette, av den målsetningen at de ønsker at deres medlemmer både skal kunne starte på stevner hos FDAT, og gjerne også fremme travhesten også på stevner med andre ridehester.

Når det gjelder fjordhest-NM så har nok det startet nettopp for å rekruttere ryttere som sitter med denne rasen, og som i mange sammenhenger kanskje ikke ville kunne hevde seg like godt på ordinære konkurranser. I tillegg har de trukket frem fjordhestens egenskap med allsidighet, og arrangerer et "tverrfaglig" mesteskap. Det som skal sies med fjordhest-NM er at dette er 100% redelig og ordentlig arrangert via NRYF/NIF. De har til og med fått sitt eget tillegg i KR hvor nettopp deres eget mesterskap beskrives.

Hvis dere ønsker å rette dere etter NRYF (da reglement), og dere antar at dette er kjent, så er dere vel allerede på utkikk etter en målgruppe som også ønsker å engasjere seg i NRYF-rideklubb, eller allerede er det? Hvorfor ikke inngå et samarbeid med NRYF, om det er den retningen dere faktisk ønsker å veilede deres ryttere?

PS: Dette har ingenting mot skepsis mot travhest eller noe i den duren å gjøre heller. Det har jeg vel ikke fått noen beskyldning for, men bare for å presisere dette. Jeg vet også at andre "raseforeninger" arrangerer tilsvarende uoffesielle arrangementer, og det finnes norske hesteraser (også tildels utenlandske rasker og) utenom fjordhesten som også går utenfor NRYF. Det er absolutt like galt.. At dere ønsker å fremme muligheten for ryttere som kanskje ikke har hestemateriale som utmerker seg spesielt for den grenen ryttern kanskje aller best liker synes jeg i utgangspunketet er et bra tiltak. Det kan være av god motivasjon å konkurrere med konkurrenter man føler har mer det samme utgangspunktet som deg. Samtidig er det absolutt fullverdig å ha hest og ridning som hobby på en slik måte at man ønsker å bruke hesten allsidig, og konkurrere litt mer på "morronivå". Men likevel.. Jeg synes det bør gjøres med papirene i orden. Det er liksom ingen big deal å få det til heller.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

mallilen

Innlegg: 9

Skrevet - 07/07/2007 :  07:17:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelder fjordhest-NM så har nok det startet nettopp for å rekruttere ryttere som sitter med denne rasen, og som i mange sammenhenger kanskje ikke ville kunne hevde seg like godt på ordinære konkurranser. I tillegg har de trukket frem fjordhestens egenskap med allsidighet, og arrangerer et "tverrfaglig" mesteskap. Det som skal sies med fjordhest-NM er at dette er 100% redelig og ordentlig arrangert via NRYF/NIF. De har til og med fått sitt eget tillegg i KR hvor nettopp deres eget mesterskap beskrives.


Joda, Fjordhesten har fått eget tillegg i KR, men det tok mange år før det ble godkjent eget reglement for fjordhesten. Dølehest og lyngshest har ikke oppnådd eget reglement ennå. Noe jeg er ganske sikker på kommer til å skje i fremtiden. Og også for travere etterhvert.

Problemet i seg selv er ikke nødvendigvis at FDAT eller NRYF ikke vil ha med hverandre å gjøre, men reglementet er dessverre ikke spesielt "travervennlig", da en god del travere har behov for ekstra utstyr.
Reglementet "vårt" er utvidet nettopp på bakgrunn av dette, og vi tillater bla bruk av både fortøy og halerem, beinbelegg og andre bitt, og også bittløse alternativer for de som trenger det i f.eks dressuren.

Igjen: At reglementet vårt er hentet hos NRYF er rett og slett at vi drar i samme retning som NRYF når det gjelder norsk ridesport. Vi har ingen ønsker om å overgå NRYF på noen måte, ei heller å utkonkurrere lokal rideklubber.

Å skulle ha en "ekte" rideklubb tilsluttet NRYF medfører en del ekstrautgifter. Blant annet i form av dommere. Pr i dag bestemmer vi selv kvaliteten på dommere og slipper dermed billigere unna enn om vi hadde måttet bruke godkjente dommere (disse er vanvittig dyre).

Som jeg nevnte i innlegget over har vi rekruttert en god del ryttere til ridklubber, da mange av våre tidligere deltagere har kommet så langt at det ikke lenger er noen "utfordring" å delta innen FDAT.

De som sitter med travere har ofte et sterkt ønske om å delta i konkurranser, men føler seg ikke trygge nok til å delta på "vanlige" stevner. Mange blir også regelrett mobbet vekk fra "rideheststevner".
Travere dømmes nord og ned i de letteste dressurklasser, ikke på grunn av steg, men fordi de rett og slett er travere.

Hvorfor skal ikke disse hesteeierne kunne starte på slike "småstevner" som FDAT arrangerer for å føle seg tryggere etterhvert og dermed også kanskje tørre å starte hos rideklubber med tiden?

Jeg har lagt merke til at det er ganske områderelevant dette med aksept av travere som ridehester. Noen steder er så å si alle som har en traver med i en rideklubb og akseptert og velkomne der. Andre steder er de ikke det.
Dette var grunnen til at FDAT Trøndelag la seg innunder NRYF, da de fleste av deres medlemmer der oppe ikke turde starte på FDAT stevner siden de også startet for rideklubb.

Å ha et trygt sted å begynne er alfa og omega for mange ryttere. Mange vil heller aldri starte innen en rideklubb, uansett.

Foreløpig har vi ikke høye klasser i noe som helst. Vi har kommet et steg videre i dressuren og tilføyd LB1. For ett år siden var det få som startet LC1. Sprangen stopper stort sett på 70 cm, da de færreste er interessert i høyere. En og annen gang har vi noen "slengere" som blir med på 80, men de er få ennå.

Poenget er at disse har startet med de aller aller minste klassene, og utviklet seg videre. Ikke bare kunnskapsmessig, men også med selvtillit og trygghet.

Folk føler seg velkomne her, "alle kjenner alle", vi har ingen "klikker" som har det dyreste utstyret eller den dyreste hesten. Alle vet at de som gjør det bra her har JOBBET for det. Hardt.


Jeg synes det sier sitt om vårt miljø når de lokale rideklubbene har 30 starter på et stevne, og vi har det dobbelte uka etter med de nøyaktig samme klassene, eller færre.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 07/07/2007 :  10:08:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dere har endel gode rekurtteringsformål, men jeg er likevel ikke enig i hovedessensen her.. Om hesten ikke er håndterbar for å kunne starte med normalt utstyr, hvorfor ikke legge opp en konkurranseform som hverken er konkurrerende idrett i forhold til NRYF, og som både tillater uautoriserte dommere, og bruk av ymse utstyr? Tenker litt på at dersom man må starte med spesielt bitt i en LD-klasse, så er det ingen skam å innse at man er ikke nødvendigvis alltid klar for å starte dressur. Det gjelder både ridehester og andre raser. Hva med å legge opp en sits og stil-klasse? Hvor flere rir sammen, hvor man jenker ned på utstyret, og som kanskje er en ennå mer hyggelig konkurranseform enn LD dersom du allerede har en så ukontrollerbarhest at du faktisk ikke kan ri den på et trinsebitt. Sits og stil er ikke konkurrerende i forhold til NRYF, selv om jeg vet at NRYF har skjemaer for bruk til dette. Det er likevel ikke en gren de tilbyr.

I sprang har du lov til å ri med det meste av det utstyret du nevner, så der skal det litt til å ikke klare å treffe inn i forhold til hva som er lov.

Forøvrig.. Det at dommere koster mye er bare tull. Kan riktignok koste litt å hente inn dommer som må reise langt, men det finnes da dommere i Hedmark. Dessuten ville ingenting vært så genialt som og kanskje rekrutere en dommer eller to selv, dersom dere ønsket det. Dommerkursene koster riktignok også litt (dvs, hender kretsene sponser deler eller hele), men det er en engangskostnad. Om dere er en nyoppstartet klubb, så går det ann å prøve og spørre kretsen om dere kan bli sponset med et slikt kurs. Oslo og Akershus sponset f.eks. dressurdommerkurs for samtlige dommere som meldte seg på kurs på det dommerkurset de hadde i mars. Det er vanlig å kreve at dommere innad i klubben dømmer gratis for egen klubb. Ellers koster det ikke mer enn 175kr/dag for å få en dressurdommer til å dømme opptil 40 ekvipasjer på et klubbstevne/utvidet klubbstevne. Legg til en 5'er ekstra i startkontigent for hver ekvipasje, så har dere dekket dette. Eventuelt litt mer, da dommern også trenger litt godtgjørelse for kjøring.

Hadde jeg vært dere ville jeg iallfall vurdert sterkt hvilke grunner man har for å ikke bli en NRYF-autorisert rideklubb selv, eventuelt hvorfor man ikke arrangerer dette i samarbeid med en rideklubb. Se også på de konkurranseformene dere tilbyr. Jeg vil anta at noen av deres medlemmer også har såpass OK travere at de faktisk ønsker å starte på disse stevne med like premisser som de møter ute. Mer som en trening på noe ala et klubbstevne dere arrangerer. Om man rir en traver eller ridehest, så finnes det absolutt muligheter for at hverken hest eller rytter er startklare. Og det synes jeg er like viktig å ta hensyn til uannsett rase. Legg heller opp en konkurranseform som er egnet. Sits og stil, gymkhana, pussekonkurranse, mønstringskonkurranse etc. Det er veldig mange som ikke er klare for å ri dressur, selv på LD-nivå. LD er f.eks. ikke en klasse for urutinerte hester, det er en klasse for urutinerte ryttere.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

mallilen

Innlegg: 9

Skrevet - 10/07/2007 :  11:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om hesten ikke er håndterbar for å kunne starte med normalt utstyr, hvorfor ikke legge opp en konkurranseform som hverken er konkurrerende idrett i forhold til NRYF, og som både tillater uautoriserte dommere, og bruk av ymse utstyr? Tenker litt på at dersom man må starte med spesielt bitt i en LD-klasse, så er det ingen skam å innse at man er ikke nødvendigvis alltid klar for å starte dressur. Det gjelder både ridehester og andre raser. Hva med å legge opp en sits og stil-klasse? Hvor flere rir sammen, hvor man jenker ned på utstyret, og som kanskje er en ennå mer hyggelig konkurranseform enn LD dersom du allerede har en så ukontrollerbarhest at du faktisk ikke kan ri den på et trinsebitt.


Det er ikke nødvendigvis snakk om "kontrollerbar vs ikke kontrollerbar her". Mange travere takler rett og slett ikke trinsebittet etter å ha vært løpshester. Så enkelt kan det altså være.
Som tidligere nevnt er reglementet vårt såpass åpent at vi også tillater ridning UTEN bitt. Noe flere har benyttet seg av, og som NRYF ikke tillater i dressur.

Vårt utvidete reglement tillater også å starte med f.eks en westernsal i dressur, noe som ikke er tillatt i NRYF. Bomløst er også tillatt hos oss.
Hele poenget med FDAT er å la folk som egentlig ikke TØR å starte "der ute" få muligheten til å bli med. Og jeg kanlove at det har gitt resultater, både utdanningsmessig for hestene og for rytterne.

Når det gjelder å starte egen rideklubb under NRYF er det flere ting som stopper for oss:
først og fremst reglementet, deriblant i dressur. Hvorfor skal ikke en traver få lov å ha på seg knebelegg om den trenger det da det faktisk finnes en del hester som faktisk trenger dem?
Trinsebittet- som nevnt mange travere som ikek takler dette.
Saltøy- flere av våre medlemmer har f.eks KUN en westernsal.
grønt kort: grønt kort fordrer at du kan ri et godkjent LC-program. Ikke alle travere har galoppen til dette.

Selv om mange hos oss nok kan hevde seg på det nivået vi driver på "der ute" er det fremdeles mange igjen som IKKE kan gjør det- ennå.
De hos oss som ønsker å starte i en vanlig rideklubb står selvfølgelig helt fritt til å avansere dit så snart de føler seg klare for det. For hver ekvipasje som har vært medlem hos oss som heller starter hos rideklubber i fremtiden er vi såklart både stolte og glade på deres vegne fordi de har kommet såpass langt. VI nekter ingen å starte andre steder.

Hva jeg finner "idiotisk" med NIF's reglement or å starte "konkurrerende" grener hos andre klubber enn de som ligger under NRYF er at man som medlem i en rideklubb ikke har lov å starte andre steder. Selv om de får for seg å starte med bestefars traver og ikke på sin egen hest.
Her er det faktisk hesten som er utøveren, ikke rytteren. Skulle det vært helt riktig, skulle hesten vært medlem i rideklubben, ikke rytteren...



Kopi av melding:
LD er f.eks. ikke en klasse for urutinerte hester, det er en klasse for urutinerte ryttere.

Og om hesten er urutinert, og rytteren ER rutinert, da? Vil ikke det kvalifisere til en urutinert ekvipasje?
Om hesten ER rutinert nok, men ikke har galoppen som kreves til et LC program? Kan de ikke da heller starte LD frem til de er skolerte nok til LC?

Vi tvinger ikke folk til noe de ikke er klare for.

Visst har mange av våre medlemmers hester en fin og god galopp. Men mange vil ikke kunne hevde seg blant ridehestene, nettopp på grunn av galoppen. Hvorfor skal de da måtte avholde seg fra å starte når de VET de er dømt nord og ned fordi galoppen ikke alltid fungerer?
Min egen hest er et godt eksempel der. Han har en fin, jevn og rund galopp for det meste. Men plutselig slår traveren inn, og galoppen er nærmest ikke-eksisterende en dag, for neste dag å være tilbake igjen.

Jeg kan også legge til at vi også har deltagere som har aktive løpshester, som blant annet ikke skal galopperes med. LD er for dem et utmerket alternativ!

At vi ikke eliminerer noen som rir feil- noengang- er også en trygghet for mange av rytterene som trenger å få opp selvtilliten til at "dette kan de klare". Eneste vi eliminerer for er ridning uten hjelm på stevneområdet, og misbruk av bitt, sporer eller pisk.

Dressur var til å begynne med vår "tregeste" gren, med svært få påmeldte. Sprang var den mest populære. Nå er det byttet om, noe vi selvfølgelig ser på som svært positivt.

I flg "vår" dommer på siste stevne har satsene gått opp til kr 500,- pr dag for å dømme. Jeg trodde dette var langt mer, så her har jeg absolutt bommet. Likevel; en lokal rideskole har flere ganger arrangert dressurstevner, men dommer har vært klin umulig å få tak i. de har derfor måttet bruke en svensk dommer, som tar 400,- pr time. Dressur tar ofte lang tid, dermed har ikke vi råd til å betale såpass mye ettersom vi ikke ønsker å gjøre mye penger på dette, men bare få det til å gå rundt.

Vi bruker absolutt kvalifiserte dommere, og disse ser absolutt ned på bruk av diverse gadgets som ikke er nødvendig. Om en rytter kommer inn på banen med et stangbitt på en hest som bare knekker i nakken vil faktisk vedkommende få trekk på dette, samt en kommentar.

Vi har jo grener som ikke NRYF tilbyr også. F.eks presisjonsridning, western trail og western pleasure samt distansritt-kjøring. Når det da bare er sprang, dressur og presisjonskjøring som går innunder NRYF's reglement kan jeg heller ikke se noen grunn til at vi bør melde oss inn under NRYF.

Vi har også hatt deltagere som har vært medlemmer i rideklubber. Disse har selv uttalt at det ikke er like gøy å starte på stevner arrangert av rideklubbene, da de ikke har sjans til å nå opp i det hele tatt, evt bli underkjent så det suser etter på en dag som ikke er "over normalen".
Disse synes det er mye mer artig når de bedømmes på lik linje med de som har de nøyaktig samme problemene å "stri" med, utveksle erfaringer og ikke minst være velkomne med sine travere uten å bli baksnakket nettopp fordi de har en traver.

Dette siste er heldigvis i ferd med å forandre seg, og man skal ikke se bort fra at vi i fremtiden vil legge oss under nRYF og bli en "vanlig" rideklubb, men pr i dag er det neppe aktuelt.
Gå til toppen av siden

Missgadget

Innlegg: 72

Skrevet - 29/01/2008 :  13:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at det er en stund siden det var noe aktivitet på denne tråden, men eg må nå bare sei at det er et kjempetilbud med FDAT. Det er jo en glimrende organisasjon. Folk med travere har nå muligheten til å konkurrere mot andre travere på like vilkår. For det er ikke rettferdig å konkurrere en traver mot en ridehest som er avlet for å ha schwung og et godt steg.

Hva reglementet angår så er jo dette det som er mest praktisk, hvorfor finne opp hjulet på nytt når man allerede kan benytte et som allerede finns og bare modifiere det man trenger slik at det passer traveren best?!. Eg har drevet med travere i alle år, og året 2008 er faktisk det første eg går imøte uten å ha en traver. Føles faktisk litt trist for eg savner traverens arbeidsglede og velvilje til å jobbe. Til tross for at de ikke er like gode ridehester som en "renavlet" halvblods.

Men eg er enige i Spoff i at rytterene må være obs på reglementet til NRYF dersom de er medlem i en klubb tilsluttet NRYF og velger å starte på et FDAT stevne... Kjedelig å bli utestengt liksom (selv om eg aldri har møtt noen så har blitt det)

Lykke til Fdat Hedemark, her i Rogaland sliter de fremdeles litt, men fjoråret ble en ganske så bra start! =)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 29/01/2008 :  17:02:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er helt OK å ha organisasjoner for å fremme travhesten, om det bare gjøres etter reglene. Det er ingenting i veien for å ha en rideklubb under NRYF som er forbeholdt travhester. Og som arrangerer stevner kun for DNT-registrerte hester. Det som er galt er at en klubb som ikke er under NRYF gjør dette, uannsett om formålet er DNT-registrerte hester eller for hester med med en sokk på høyre bakbein.

Skal sies at noen av FDAT-foreningene har tatt det skritt å registrere seg i NRYF. Men der er fortsatt de som ikke er det. Om man er i situasjonen hvor man også ønsker å delta på stevner i regi av en NRYF-organisert klubb, bør man unngå å starte stevner i de samme grenene i en klubb som ikke er NRYF-organisert. Uannsett om klubben har noe med travere å gjøre eller ei..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway
Innlegg: 208

Skrevet - 29/01/2008 :  21:09:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com

Redigert av - Ponnien+Theo den 30/01/2008 01:08:03 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.