hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - godbiter i trening, hest vs hund
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 godbiter i trening, hest vs hund
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

summer

Skrevet - 21/06/2007 :  14:39:25  Vis profil  Svar med kopi av melding

jeg har fundert veldig mye på en ting, og det er folks syn på dyr og godbiter ...

Med hest har man ialle år hørt at hestene blir frekke, begynner å nappe eller bite, og omtrent tråkker deg ned, om du gir den godis fra hånden. Må innrømme at det er er uoppdaget område for meg, da jeg alltid har gitt mat fra hånden ,men aldri har fått uoppdragne hester av det ... men synes det er en intr vinkling.... veldig mange mener at håndforing, og godbiter i trening er omtrent roten til alt vondt ....

Jeg kjøpte meg en hund for ett år siden, og har lest mye hundeforum, artikler, snakket med hundemennesker osv da på det året ....Med hund er det stikk motsatt. INGEN sier noe som helst at det er galt å gi en hund belønning fra hånden. Tvert i mot, det ville være UHØRT å trene en hund omtrent, uten å belønne den med godis .... Det er aldri noe snakk om at en hund vil bli nappete, bitete, eller uoppdragen om den belønnes med godis. tvert i mot, vi får en hund som ønsker å jobbe for mer godbit.

Dette synes je ger en utrolig intr vinkling ... Hvorfor iallverden skal en hest bli helt tullete om den får godbit av en hånd ? Hvorfor er det ikke en selvfølge at hunder begynner å bite i samme situasjon ? Jeg har hørt folk som har god erfaring med klikkertrening på hunden sin, kjempefin treningsmetode ... men de tør ikke prøve på hesten sin, av redsel for at nettopp det som er nevnt over. ... hvosfor skal det skje ?? HVorfor iallverden tror folk at hester ikke takler godbit , mens hunden gjør det ??? Det er bikkja som er rovdyret her ... det ville vel vært like logisk at den bet ???

PErsonlig har jeg bare positive er faringer med godbit på begge typene dyr, og jeg klarer ikke helt å forstå hestefolks motstand mot nettopp godis, når hundefolket mener det er det beste som finner ???

Itsrik

Skrevet - 21/06/2007 :  15:18:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempespennende....

Jeg har drevet med hest i alle år, stort sett uten godbit (gitt litt innimellom, men aldri som direkte belønning). Og jeg har drevet med hund i alle år - mange former for hundetrening og en del konkurrering. Og brukt belønning i alle år, men ikke alltid godbit...

Du finner godbitmotstanderne i hundekretser og, men det blir færre av de. Hunder blir også ufordragelige om godbitene blir levert i hytt og pine....

Men etter mange år med mye hund og lite hest, har jeg nå når jeg startet opp igjen med hest tatt i bruk de samme prinsippene med belønning - stort sett med bruk av godbit. Og det fungerer knallbra!! En tidligere matagressiv ponni har nå blitt totalt blottet for frekkhet og biting rundt mat - eller det vil si, hun var på beite der noen barn hadde gitt henne mat fra hånden, og da hadde hun tydelig fått være frekk og vi fikk litt å jobbe med igjen, men det var fort gjort...

Det jeg altså mener er at ja, man kan få ufordragelige hunder og hester av mat fra hånden - helt klart. Men, brukt riktig, er det et fantastisk hjelpemiddel i treningen.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/06/2007 :  18:05:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt klart, udregelige dyr får man i begge leire om man ikke oppdrar de skikkelig .Men det er påfallende hvor mye MOT godteri ved trening det er i hesteverdenen, mens i hundeverdenen er flertallet enig i , virker det på meg iallfall... at godis MÅ man liksom bruke (evt annen form for belønning da, men godis er ikke fyfy liksom ) Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 21/06/2007 :  22:06:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
I deler av hundeverden er det også fyfy, og for 20 år siden var det ikke vanlig i det hele tatt - da var det lederskap for alle penga... Og i deler henger altså dette igjen enda.

Har i grunnen ledd litt for meg selv et par ganger etter jeg begynte å surfe litt på netttet etter hestesider - det er innimellom som å høre hundefolk 15-20 år tilbake; alfa og omega er et godt lederskap... Som sagt er det jo en del av det på godt og vondt i hundeverden fortsatt, men det har heldigvis for det meste utviklet seg en del (og neida, jeg er ikke imot lederskap i form av å ha kontroll på dyret, men jeg er nok litt imot sånt lederskap for lederskapets del der man dominerer for alle penga...).

Men det er veldig morsomt og gledelig at det også ser ut for at flere og flere verdsetter lek og kontakt med hestene, og også belønning i ulike former (da tenker jeg spesiellt på tilføring av et gode, ikke bare opphør av press...).
Gå til toppen av siden

FatheneDV

» VIP

Skrevet - 21/06/2007 :  22:48:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at jeg ikke har noe negativt å si om godbit til hest som belønning. Har gjerne med meg litt i lommen når jeg er ute med hesten, både på bakken og når jeg er på ryggen bruker hesten å få litt når den har gjort som jeg ønsket. For å få hesten til å kysse stigøylen er jo en go bit et fint lokke middel uten at du må dra i hesten for å få den dit. jeg får hesten min til å bøye seg på alle mulige måter ved hjelp av eple, og hesten syns jo selv det er artig. Å hesten min er ikke begynt å bite av den grunn, hun ser heller fram til å få jobbe litt. Akkurat som hunden min. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/06/2007 :  23:09:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I deler av hundeverden er det også fyfy, og for 20 år siden var det ikke vanlig i det hele tatt - da var det lederskap for alle penga... Og i deler henger altså dette igjen enda.

Ah.. For 20 år siden var jeg kun u hestemiljø og ikke i hund. Har igrunn først vært litt rundt på det området siste året :)

hehe hva kan man si , hestefolket kommer etter etterhvert ?
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 22/06/2007 :  09:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quotehehe hva kan man si , hestefolket kommer etter etterhvert ?

Opprinnelig postet av summer

[/quote]

He he - ja, det er akkurat det.... Men jeg henger etter selv og altså, preget av sånn jeg har håndert hest i alle år uten å tenke særlig over det....
Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 22/06/2007 :  23:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med å gi belønning ved godis er en grei nok ting så lenge det ikke blir for mye og hesten/hunden går lei pga for mye belønnelse.. Har gått en del agility kurs med hund og der oppfordrer de til å gi belønning ved lek eller å bruke en leke hunden er glad i. Men da jeg har prøvd å trene med både hund og hest synes jeg det er mye lettere å lære bort noe til hund. Har både hest og hund selv hvor jeg har prøvd meg på begge dyr, men merker da at hunden oppfatter ting mye raskere og bedre enn hesten. Vet ikke hvorfor, men klarer nok å formidle meg bedre til hunden enn til hesten. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/06/2007 :  07:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er egentlig ikke så rart tror jeg ... vi er jo mer på hjemmebane med hund i den forstand at vi begge er rovdyr, mens hesten er byttedyr. MEn den viktigste grunnen tror jeg er fordi hunden er rundt oss hele tiden, mens hesten drar vi gjerne til for å holde på med .... personlig synes jeg hestene mine lærer fortere av meg, men det er nok fordi jeg har trent hest i veldig mange år, og hund i bare litt under ett år :) Men det kommer seg med hunden også. Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 23/06/2007 :  08:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten /hunden går lei pga for mye belønning så er det fordi belønningen enten ikke er bra nok, eller den ikke brukes riktig.

Jeg og er overrasket over hvor fort egentlig hestene lærer også.... (men så bor de hjemme da, så de er jo mere rundt meg de og..)
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 04/07/2007 :  14:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid gitt godbit til hesten min når den har gjort som den har fått beskjed om. Har aldri sett at den har fått stygge uvaner av den grunn.
Tvert imot, den anstrenger seg mer for å gjøre som jeg vil, for så å få belønningen.
Tviler på at vi mennesker hadde gidda å gå på jobb hver dag uten belønning (lønn).
Dessuten er frukt sundt for hesten også, så hvorfor ikke belønne med noe som er nyttig også da???
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 09/07/2007 :  13:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, et godt tema må jeg si.
Jeg har intrykk av det at de menneskene som ikke bruker godbiter fordi de mener/ og har opplevd at hesten begynner å bite/nappe/klage etter mer som de sier. Men da må jeg jo si, DET ER JO NETTOPP DET VI ØNSKER!? Så når de da straffer hesten, så er vi jo straks ute på bærtur. Spør hesten om mer, ok, det er jo flott, da er hesten nterrisert! Da må man isteden for å straffe hesten fordi den evt napper, be den om å utføre en annen øvelse. Gi hesten noe å tenke på! Når du føler at hesten er i riktig tankebane, så får han en godbit til.

Hester må LÆRE hvordan de skal få godbiter, hvordan de skal få deg til å gi dem til seg! De ønsker ikke å bite eller nappe, han vil bare ha godbiter og vet ikke andre måter å få det til på.

Så, det kan faktisk være lurt å lære hesten til hvordan den skal få godbiter, hvorfor og hva den ikke skal gjøre (som å nappe etter deg/ i værste fall bite hvis det har gått så langt).

Godbiter kan være et hjelpemiddel, like mye som det kan ødelege. hvis du bruker dem feil, og at hesten missoppfatter hvorfor du gir det til den, så vil det ikke hjelpe deg en smule! Skal du bruke godbiter under ridning/trening på bakken, bør du være en meget kosekvent og rettferdig godbitutdeler.

Selv er jeg ikke like kjapp i refleksene, og bruker heller belønning som kos og klapp under ridning og arbeid fra bakken, FORDI jeg vet at jeg med uvisshet kan komme til å forvirre hesten min med det. DERFOR gir jeg henne noen eplebiter, tre gullerøtter, eller noe annent som jeg sier underveis at hun skal få etterpå, hvis hun gjør det og det :) Har hun ikke oppfylt ønsket mitt, så får hun bare vanelig dose pellets. Dette fungerer flott for oss, så ikke det blir så mye surr fordi jeg ikke klarer å gi henne disse godbitene riktig nok, til at hun forstår det!

Men bruker det gjerne i sprangtreningen, etter hun har hoppet et hinder uten å rive :) Fordi det er enkelt for meg og hun forstår det og da FUNGERER det ;)

Håper dette kom noen til nytte :p Det er ikke alle som har disse godbitene som brude hatt dem. Når hesten ikke skjønner hvordan den skal få dem utenom å nappe/bite etter dem. Da er det du som har gjort noe feil, ikke hesten.. :)
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 10/07/2007 :  00:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eni med deg over.
Vengeance "gir labb" for å få mer. Og sånn kan han fortsette fremover. Som om han danser Først den ene så den andre
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 11/07/2007 :  17:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg er hestepasser for har også det gi bein greine :p Men jeg synes ikke det er like imponerende, når det svære, lange beinet kommer i hyt og pine og hoven pluttselig sneier forran meg så blir ikke jeg sånn kjempe begeistra :p Men sant skal sies, det er jo litt snålt, hehe.. Men selv gir jeg ham ikke noe for det når han først starter, er når vi skal strekke ut han begynner med det gi labb og hov og hele beinet tullet :p Hehe... Men søt, det er`n... (så lenge jeg klarer å passe meg for hoven..) Xp Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 13/07/2007 :  11:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
et tips ka være å lese på hest.no, dressur, hva J. kjelland skriver om belønning med godbit :) jeg synes det virker som en fin måte han gjør det på, iallefall med unghestene :)
Jeg er for KONSEKVELT belønning med mat :) ikke i hytt og pine uten mål og mening, men planlagt og konsevent godis :)

alle dyr liker nammenam
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 14/07/2007 :  16:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker også namenam =D

Trente lillesøstra mi når jeg var mindre jeg =) Lærte henne apport og sitt og TI STILL Xp Hvilket var virkelig nyttig når hun skravla for mye :p Men jøss ja, hva gjør men vel ikke for litt godis!? :) Kjekke greier..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.