hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av halv- eller helfor ved fridag.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av halv- eller helfor ved fridag.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mabyg

Skrevet - 11/01/2004 :  19:25:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe poeng i å ikke gi kraftför den dagen hesten har fri. Tar litt mer enn 5 min fra de eter til de får nyttiggjort seg næringen i föret! Hvis du f.eks tar vekk havre den dagen, får du en daff hest noen dager senere, når den ikke har fri! Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  18:59:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Mabyg:
'Tar litt mer enn 5 min fra de eter til de får nyttiggjort seg næringen i föret! '

Du har rett i det, det tar ca 45 minutter for foret å passere tynntarmen, og det er her stivelsen blir tatt opp. Etter det går den over i blodet, og det produseres insulin som gjør at den igjen går over til 'muskelglykogen'. Denne prosessen tar omtrent 2 timer.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 20/01/2004 :  09:09:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg setter alltid ned kraftfòr mengden når hestene mine har hatt fri, de får heller litt mer grovfòr for å kompensere for tapet..
hestene blir trent ganske hardt, og får så mye kraftfòr de trenger for å fungere som best. når hestene plutselig har helt fri en dag sier det seg nesten selv at det blir litt feil å gi dem sämme mengde kraftfòr da de nesten ikke forbrenner noe den dagen..
hadde jeg ikke satt ned fòret er jeg rett hestenne mine hadde stått på en streng finadyne-diett!
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 24/01/2004 :  06:35:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
hmm... dette har jeg tenkt mye paa! Hesten min blir saa heit om har har fri en dag eller to, men det er litt slitsomt aa kutte ned paa kraftforet(forer ikke selv, saa maa ringe til den som forer og gi beskjed). Jeg maa si jeg blir litt bekymret om hesten staar i 3-4 dager(naar jeg er syk eller noe), og han faar fullt med kraftfor. Men aa braatt kutte kraftforet er vel heller ikke bra, dessuten tror jeg hesten blir litt engstelig naar han ikke faar maten som vanlig. Han har fri tilgang paa hooy, men rundt foringstid tenker han bare paa kraftfor. Hva med aa kutte ut det foret som har mest energi i seg, pellets kanskje? Han faar ikke saa mye pellets uansett, saa dette kunne kanskje vaert noe? Og hva med naar ridningen varierer veldig? For eksempel om en dag saa blir han dryppende vaat av svette etter en hard klatre tur, og dagen etter har han fri? Dette er kanskje ikke bra uansett, men noengnager blir det bare saann. Hva skal man gjoore da?? Og hva med gress. Har mengde gress noe som helst aa si med det andre foret?
Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2004 :  09:41:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm... dette har jeg tenkt mye paa! Hesten min blir saa heit om har har fri en dag eller to, men det er litt slitsomt aa kutte ned paa kraftforet(forer ikke selv, saa maa ringe til den som forer og gi beskjed). Jeg maa si jeg blir litt bekymret om hesten staar i 3-4 dager(naar jeg er syk eller noe), og han faar fullt med kraftfor. Men aa braatt kutte kraftforet er vel heller ikke bra, dessuten tror jeg hesten blir litt engstelig naar han ikke faar maten som vanlig. Han har fri tilgang paa hooy, men rundt foringstid tenker han bare paa kraftfor. Hva med aa kutte ut det foret som har mest energi i seg, pellets kanskje? Han faar ikke saa mye pellets uansett, saa dette kunne kanskje vaert noe? Og hva med naar ridningen varierer veldig? For eksempel om en dag saa blir han dryppende vaat av svette etter en hard klatre tur, og dagen etter har han fri? Dette er kanskje ikke bra uansett, men noengnager blir det bare saann. Hva skal man gjoore da?? Og hva med gress. Har mengde gress noe som helst aa si med det andre foret?

Opprinnelig postet av Beauty

Et spørsmål, siden jeg ikke kan allverden om foring.. Og andre her kan

Er årsaken til at hesten til Beauty blir sprek etter en fridag eller to årsak fordi den får helfor på fridag? Eller er det rett og slett fordi den har hatt en fridag.. Eventuelt en kombinasjon. Min erfaring med hester som både får nedsatt formengde og hester som ikke får dette ved fridag er ikke nødvendigvis at de blir spreke eller ikke. Men noen hester har det jo for seg at de kan være litt ekstra vriene, og kanskje litt spreke om de ikke har blitt skikkelig gjennomridd på noen dager. Kanskje til og med uavhengig av foring..

Apropo dette med å kjøre en skikkelig hard trening, for så å la hesten stå en dag vil jeg fraråde deg til av andre grunner. En hest som har gått en veldig hard trening en dag, bør absolutt få komme ut og rørt litt på seg dagen etter (mer enn bare utslipp). Å ri en hardtrening påfølgende dag er ikke aktuelt, men en gjennomridning for at hesten ikke skal stivne helt er veldig lurt. Men dette i forhold til foring aner jeg lite om.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 24/01/2004 :  10:58:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hei Beauty

Du skriver:
'Hva med aa kutte ut det foret som har mest energi i seg, pellets kanskje? Han faar ikke saa mye pellets uansett, saa dette kunne kanskje vaert noe? '

Det er kun kraftfor du skal kutte ned på. Og med å kutte ned, menes ned til vedlikeholdsbehov. Hesten din vil da fortsatt få litt pellets, men ikke så mye. Det blir lettere for deg om du får satt opp to forplaner, en for vedlikehold og en for arbeid. Skjønner at det kan være vanskelig å få sagt fra, men det er vel kanskje ikke så ofte det skjer at du blir forhindret fra å komme i stallen, eller?

Under begrepet kraftfor (også kalt helfor i denne posten, begrepet helfor er dog noe misvisende, da det egentlig ikke har med foring å gjøre), hører følgende fortyper:

De fleste pellets-sorter og kornsorter. Mest vanlig er ferdigprodusert kraftfor (enten i pelletsform eller ikke), havre, bygg, mais.

Til grovfor hører høy (flere kvaliteter), halm, rundballefor/surfor, ensilert høy, luserne (Alfalfa), graspellets, friskt gress.

Det beste er å ha en forplan som er basert på mye grovfor. Kraftformengden justeres som regel etter hold. Hester som trenes mye og som dermed trenger mer konsentrert energi, får normalt en større prosent av det totale energi-inntaket som kraftfor. Det er disse man skal være mest påpasselige med å sette ned kraftformegden til vedlikehold i forbindelse med fridager.

Det å sette ned mengden, tåler hester relativt godt. Men om man vet at hesten skal ha fri om f.eks. en uke, så er jo det beste å gå gradvis nedover. Ofte har man ikke anledning til dette, iallefall ikke i forbindelse med skader, og da må man gå rett ned. Det som skjer, er at tarmbakteriene som bor i tarmen får mindre mat, og da reduseres antallet (fordi de formerer seg mindre). Dette er relativt ukomplisert.

Når man øker mengden, må de 'skynde seg å formere seg', for å klare å fordøye den nye mengden. Når tarmbakterier formerer seg, produserer de gass, og faren for tarmslyng øker. Videre kan det hende at de ikke rekker å formere seg så raskt som de må, slik at ufordøyd for passerer videre bakover i tarmen. Dette kan fort føre til feilgjæring, med enda mer gassutvikling. Resultat: Enda større fare for kolikk og tarmslyng.

Dette er grunnen til at man skal bruke lang tid på å øke formengdene, eller bytte fortype. Nye fortyper krever andre tarmbakterier, og disse må få tid til å tilpasse seg.

Hestens tarmsystem er veldig følsomt for endringer, men som sagt, det å gå ned på mengden er relativt ukomplisert. Det er satt en grense på 400g for hvor mye det er trygt å øke per dag.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/01/2004 :  06:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det tar faktisk nesten 5 DAGER fra hesten har fått foret,og til det er nyttegjort gjenom hele systemet,så skal man fjerne pga.fridager,må det planlegges litt...!

Forøvrig er det bare tull å sette ned på kraftforet pga. KUN 1 fridag så lenge hesten går ute i luftegård og rører på seg.En "normal" hest tåler dette helt fint,og den vil ikke få magebesvær.

Men man har jo noen håpløse hesteeiere som forer helt bort i natta mye kraftfor,og da kan man kanskje få en reaksjon,men da kan man skylle seg selv når man ikke vet bedre...!

Ta det helt med ro,og bare sørg for at hesten får være i en luftegård.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 02/02/2004 :  10:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det stemmer at foret bruker lang tid på å komme gjennom fordøyelsen, opp til 96 timer er den tiden som er dokumentert gjennom forskning.

Kraftfor inneholder generelt mye STIVELSE, som igjen opptas raskt, og det skjer i tynntarmen, og innen en til to timer. Grovfor derimot, inneholder lite stivelse, og mesteparten av fordøyelsen skjer i blindtarm og tykktarm, hvilket tar mye lenger tid. Grovfor er derfor ikke noe problem.

Men dere gjør selvsagt akkurat som dere vil i denne sammenhengen. Jeg forsøker bare å opplyse om fakta. :-)

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.