hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dårlige høver, noe som hjelper?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Dårlige høver, noe som hjelper?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  19:50:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
HelleG: tror Rosehip betyr nyperose iallfall :)
hvorfor er det for sent å prøve barfot egentlig? har alder noe å si sånnsett? (og 19 er jo ikke såå gammelt heller da.) er ingen barfotekspert jeg altså, bare lurer...

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/07/2007 :  10:09:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Siden hesten er 19 år, så spørs det om han har "tid" og helse til å bli barfot hest.....anbefaler deg å kjøpe urter fra Hilton Herbs som heter Seaweed?? Tror det skrives slik. De fåes kjøpt hos stallbua? og det er urter med tang og tare. Har selv hatt dårlige høver på min kaldblods og det var et slit!! Alt sprakk og sko datt av og sukk og sukk....men så kom jeg over de urtene og det ble redningen. Høvene ble bedre etter bare 14 dager og en mnd etter var alt som det skulle. Så anbefaler deg å prøve det fremfor biotin, da dette ikke funker på alle hester og tar mye lenger tid før det gir virkning. Har selv prøvd det og det gikk bare ikke på min hest.

Helle

Opprinnelig postet av HelleG

Det er faktisk komplett umulig at et kosttilskudd skal gi merkbar endring i hovkvaliteten etter så kort tid. Dette sier jeg selv om jeg faktisk selger Hilton Herb Seaweed & Rosehip samt andre fôr og tilskudd. Den hovveggen som er nederst på hoven i dag, ble laget for minst 6 måneder siden. Kvaliteten på denne er avhengig av hva hesten spiste, om den gikk med sko, hvor mye den beveget seg, på hvilket underlag den levde +++++ da hovveggen ble laget. Den kan ikke endre seg i ettertid da det er dødt horn. Kosttilskudd og andre tiltak virker på den hovveggen som produseres nå. Med andre ord går det minst 6 måneder (som regel mye mer om hesten er skodd) før denne hovveggen når bakkenivå. Så om hesten plutselig har fått bedre/dårliger kvalitet på hovveggen ville jeg sett hva som skjedde for 6-9 måneder siden. Kanskje gikk hesten på sommerbeite uten sko? Kanskje den begynte på et annet fôr? Ny hovslager? Mere/mindre mosjon? Ny stall? Nytt høy?
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2007 :  21:36:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her må jeg bare si meg helt enig med Frøya. Man får ikke bedre hovkvalitet annet enn øverst i kronranden etter en mnd!
Hoven tar med normal tilvokst i alle fall 6 mnd før hele er vokst ut.
Er som med håret vårt, om man begynner å spise vitaminer blir aldri tuppene noe bedre selv om det som vokser ut fra roten blir bra :)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

CharlieOgBerta

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  13:03:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCharlieOgBerta  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCharlieOgBerta  Svar med kopi av melding
heihei=)
hesten min hadde veldig dårlige høver og etter at hun hadde blitt skodd 5 ganger på 1 1/2 måned så høvene ut som spisser og ingen ting omtrent å ta av for å sette på sko så veterinæren min anbefalte meg å sette hesten på beite uten sko og bare bli stående og gi henne Hoof Maker... det er en kur på 180 dager som er vist det siste utvei hvis ingen ting hjelper... nå har hun gått på det i under en måned og ser allerde at høvene har blitt så mye bedre... men dette kuren koster litt men hvis ingen ting annet fungerer så vil jeg anbefale dette produktet=)
hun gikk også på biotin før men det fungerte ikke noen ting på henne...
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  15:17:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er aldri for seint å for en hest å bli barfot!!!
Som det sies her så tar det 6 mnd før ny hov har vokst ut igjen.
Gå til toppen av siden

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 28/07/2007 :  12:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
No har eg endeleg funne ein plass som har den hovleira eg kjøpte i sverige!(Les tidlegare innlegg) På sunn-hest.no Eg har bestilt meg to boksar;) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2007 :  12:48:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Biotin og selen skal være bra. Cornucresin hovfett er også veldig bra å bruke.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 23/08/2007 :  09:22:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har virkelig slitt med dårlige høver på min...Prøvd ut det meste over tid og faktisk det som hjelper på min er noe jeg kjøper på dyrhospitale på Bjerke,farrier`s formula og så masserer jeg hoven med alcosine...Toppers:=)
Må sies at han hadde hovsprekk og pga dette er hoven vokst så fint og nå er endelig sprekken borte....
Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 14/11/2007 :  08:07:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan bruke en hovfett type som heter Cornucreasine (rld boks) som du får kjøpt på de fleste hesteutstyrs butikker. Denne smøres kun inn i kronranden. Skal vist gjøre underverker. Å gi gelatin i foret skal også være et gammelt kjerringråd. Aldri prøvd det selv faktisk(selv om eg har prøvd mye rart). Har selv prøvd biotin, men biotin uten å bruke en slags for hovfett i tillegg (cornucreasine feks) er nyttesløst. Eg har prøvd å bruke biotin som tillskudd i årevis alene, uten at det har hjulpet en plass. Men sammen med cornucreasine er det godt som gull =) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/11/2007 :  23:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, gelatin kan kanskje gjøre susen, for dette er jo nettopp et foredlet produkt av kokte dyreknokler, så det inneholder sikkert riktige stoffer for å forsterke bla. høver.
Man skal ikke kimse av gamle kjerringråd.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/11/2007 :  10:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har selv prøvd biotin, men biotin uten å bruke en slags for hovfett i tillegg (cornucreasine feks) er nyttesløst. Eg har prøvd å bruke biotin som tillskudd i årevis alene, uten at det har hjulpet en plass. Men sammen med cornucreasine er det godt som gull =)

Da vile du nok hatt akkurat samme effekt uten biotinen også.

Til trådstarter, har du brukt biotin et par år uten å merke virkning, så kan du bare slutte med det. Biotin er B vitamin. Veldig mange får dårlige høver (som oss negler og hår) om vi mangler dette. Derfor er biotin vel verdt å prøve å gi, spesielt siden det ikke er noen fare å gi det. Men får man ingen effekt, så mangler ikke hesten bitoin i utgangspunktet. Biotin tilskudd virker BARE om hesten faktisk mangler dette i kosten. Hvis ikke biotintilskudd gir effekt, får hesten fra før nok biotin, og grunnen til dårlige høver er noe helt annet.

Så hvis biotin ikke virket, men virket sammen cornucrescine, så virker det kort og godt ikke. Men det gjorde cornucrescinen :) (Som forøvrig er veldig verdt å prøve ... husk at det skal masseres inn i den myke delen av kronranden, ikke bare smøres på)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.