hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - problemer med å bygge muskler. Har blitt for tynn
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 problemer med å bygge muskler. Har blitt for tynn
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

miliam

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  22:22:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Hei..
Har problemer med å få hesten min til å bygge muskler, han har gått litt ned i vekt og er for tynn..ser alle ribbeina hans og er noen ganger "opptrukken bak magen" (husker ikke hva det heter).
Han har også slitt litt med en form for allergisk reaksjon hvor han har hovnet kraftig opp på kjaken/halsen/svelget/lymfekjertler osv..
Har prøvd og øke/minske grovfôret (Goldengrass) og kraftfôret..
Fôrer på Eggersman Struktur equichamp.
Han har vært i middels-->hard trening i over en mnd og jeg syns selv at det burde begynne å syntes på ham..særlig siden vi har klatret en god del og har hatt veldig variert trening.

Noen tips eller sånn?
Begynner å bli litt fortvila når han ikke viser tegn til verken muskler eller litt mer og gå på, på kroppen =\
Han er fin og blank i pelsen, men mangler kanskje litt piff og mer ork på banen..

Noen råd?

http://archi.milady.biz

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2007 :  09:37:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Mulig dette allerede er gjort- men hvis ikke ville jeg startet med å få konsultert hesten for fysisk sykdom. Det du nevner er sykdomstegn på hest.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 14/06/2007 :  12:53:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
en hest vil ikke sette muskler og kommer i "toppform" bare på et par mnd! og er en hest tynn så sies det seg sjøl at den ikke kan sette muskler og bli i toppform før den har lagt litt på sæ osv.
Æ ville ha økta på grovforet og tilpasset med kraftfor for å la den få litt energi ettersom den ble brukt mer. så ville den nok lagt litt på sæ og blitt litt mer muskelsatt i løpet av 3-4 mnd.

Å forandre en hest i form osv tar tid..!! kanske 6 mnd eller mer. kommer ann på rett trening og mengde.
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 14/06/2007 :  14:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei kit!
har hatt noe av samme problemet på hoppa mi. det viktigeste er godt med grovfor av god kvalitet. har du en stor hest så bør du ikke gi noe særlig under 9-10kg. det du kan gi ved siden av som hjelper til med å gi mer energi samt bygge muskler,i tilleg som det ikke belaster fordøyelsen så mye er betfor :) da kan du gi 0,5-1 kg om dagen som skal bløtlegges med 3 ganger så mye vann i minimum 4 timer.
ved siden av dette bør du vurdere å gi tilskudd av e-vit som er med på muskel oppbyggningen til hesten. noe som også gir mye energi uten å belaste fordøyelsen så mye er olje. da kan de få opp til 5dl pr dag. noe som tilsvarer ca 1,5 kg havre.havra i år er forholdsvis dårlig, og det kan være tungt for hesten å fordøye mye korn, derfor anbefales olje istede. dette gir energi pluss at det er med å hjelper hesten til å legge på seg. så bør du følge det som står på forsekken til eggersmann foret om hvor mye som anbefales pr dag til hester i hard trening :) på www.eggersmann.no finner du all info du trnger om fortypen du gir om du går inn på sortimenter.
selv forer jeg på high energy fra eggersmann til hoppa mi, i tilleg til e-vit,betfor og olje, fungerer supert ;)

Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 14/06/2007 :  15:11:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Takk for svar :)
Har hatt dyrlege på ham, hun tok masse blodprøver men fant ikke ut av hva det var. Antagelig er det en type plante ellernoe i paddocken som han ikke har tålt..
Nå står han på beite sånn at han får lagt på seg og være sosial :)
Har absolutt ikke regnet med å få ham i toppform på 1,2,3..sånnt tar lang tid og det er jeg veldig klar over, men syns at det i det minste burde vises litt.

Har sånn fint eggersmann-hefte hjemme hvor det står alt om alt mulig :) Ga ham nesten full dose som er beregnet på hester i hard trening og av grovfôr pleier han å få Goldengrass (høysilage siden han reagerer sterkt på støv)..de skal ha mindre av det på grunn av protein-innholdet om jeg ikke husker helt feil, så av det fikk han 8kg :)
+ biotin, urter for lunger og luftveier og elektrolytter..
Får fikse litt på en ny fôrplan med e-vitaminer og betfôr når han skal hjem fra beitet igjen :)

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.