hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drektig hoppe og vallak
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Drektig hoppe og vallak
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  16:50:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Fjordinghoppa vår er på hingstslipp i sommer. Når vi henter henne hjem i midten av august henter vi samtidig hjem vallaken vår som går på et annet beite i sommer. Vi har bare disse to hestene og de er svært gode venner og rangen er avgjort, hoppa er utvilsomt sjef over vallaken. Forventer kanskje et nytt oppgjør når de kommer hjem siden de da har vært adskilt i 2-3 måneder, men ikke noe vi bekymrer oss for. Det jeg lurer på er:

Hvis hoppa vår har tatt seg og blir drektig i sommer, er det da greit at hun går sammen med vallaken? Har hørt at hopper kan miste/kaste føllet om de går sammen med hingster/vallaker, men vet ikke om det er noe i det.

Når i såfall den tid kommer at hun skal følle, kan hun da følle ute sammen med vallaken?

Hva ville du anbefalt; følling ute eller inne? Gi gjerne en begrunnelse også

Glad for svar

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Løkki

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  19:12:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Du kan ha ho sammen med vallaken, det er ikkje noko problem så lenge dei er vennar og han ikkje "bedekker" ho. Det kan gi infeksjon. Men så lenge ho er drektig vil ho sannsynligvis ikkje la han gjere det heller.

Eg ville latt ho følle inne, da har du betre moglegheiter for å føge med. Hoppa treng ro under følling, og vil da gjerne trekke seg unna andre hestar. Har også haurt historier om hopper som har følla under gjerdet så føllet har vasa seg vekk og blitt påkjørt. Og følling ved skrentar og vannkant som har ført til drukna/skada føl. Så ja, eg foretrekker innefødsel.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/06/2007 :  00:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv en hingst vil ikke bedekke en drektig hoppe, da hun ikke kommer i brunst igjen hvis hun er blitt med føll.
Hester har liksom ikke "sex" - de vil bare formere seg, og når "oppdraget er utført", vil hingsten miste interessen for hoppa "på den måten", for ikke å snakke om at hoppa vil motsette seg alle tilnærmelser.

Alle de føll jeg har hatt er blitt født inne - om natta, selvfølgelig.... - gjeeesp. Har tilbrakt noen netter på feltseng i stallen, ja, med masse termoser med kaffe - og selvfølgelig blitt grundig lurt en del ganger. - Skulle bare hjemom en tur for å få i meg litt kveldsmat - 20 minutter senere fikk vi brødskiva i halsen, da bonden ringte og sa: "Nå er fålan kommet!"

Har også hørt om tilfeller hvor utefødsler har gått helt utmerket, og hvis to hester er gode venner, vil den andre hesten "holde vakt" over hoppa når hun føller. Hos villhester er det som regel en datter av hoppa som er "fødselshjelper" - og den eneste som tolereres i nærheten når fødselen er i gang.
Man må selvfølgelig sørge for et "sikkert" beite hvis fødselen skal skje ute. Ingen av mine hopper føllet ute, selv om de gikk på et eget, lite beite om dagene rett før fødselen. Virket som de følte seg tryggere i stallen.

Du får stille flere spørsmål hvis det er noe mer du lurer på. Lykke til med slippet.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/06/2007 :  18:48:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ser ingen problem med å sette hoppa og vallaken. Hadde vår drektige hoppe sammen med unghingst og de ble det radarparet. Hun pleier ikke dele maten sin med hvem som helst men denne unghingsten fikk lov å spise av høyet hennes.
Therese
Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 15/06/2007 :  07:34:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville latt hoppa følle ute på gras. UV-strålene fra sola desinfiserer bakken og sjansen for sykdom hos føllet er mye mindre ved en ute-fødsel. Hoppa har også bedre plass til å tråkke rundt og legge seg ned ute......
Alle våre føll er født ute, og man følger like godt med der som inne i en boks....
Jeg hadde kanskje tatt vekk valakken akkurat under følling. I en naturlig flokk ville hoppa trukket seg stille og ubemerket vekk fra resten av flokken, men det er sikkert umulig å gjemme seg for valakken i en sådan stund
Gå til toppen av siden

janne1980

Skrevet - 16/06/2007 :  12:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
ÅÅHH ÅÅHH
aldri hørt...
min hest e den eneste hoppe i flokken i stallen :-) ho stå med de og er sjefen over alle de flokken i stallen hihi

aldri hørt..... at d sko bli problem at hoppe stå med vallak etter ho e blitt drektig... ?? aldri hørt eg faktisk...

går fint å stå med hingst sikkert men d vil eg ikje anbefale:-)
Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2007 :  12:42:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
En gang har hoppen vår fått føll ute på beitet . Da stod hun på sommerbeitet sammen med 2 voksne hopper og 3 åringer (hoppe og vallaker). Da jeg kom på morgen for å sjekke hvordan det stod til med hoppen hadde hun nettop fått et hoppeføll. Da hadde hun jagd bort alle hestene over på den andre siden av beitet og kun latt sin 1 år gamle sønn bli igjen for å holde vakt :) Dette syntes vi at var ganske søtt i og med at mor og sønn hadde vært borte fra hverandre i et halvt år først og så satt sammen igjen kun halvannen mnd. før fødsel...men likevel valgte hun ham i stedet for en av vennindene til å stå sammen med henne under fødselen.

Vi har forresten alltid latt drektige hopper og vallaker gå sammen så sant de går godt ilag da, uten slossting ol.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.