hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva mener du om ordningen med Grønt kort?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Hva mener du om ordningen med Grønt kort?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

hoppsann

» VIP

Skrevet - 06/07/2004 :  19:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alvorlig?

Så trist hvis du synes det.. Tror poenget med Grønt kort er ment mer som et kurs. Også for de som ikke nødvendigvis skal ut å ha lisens og starte. Hvis du synes det blir for alvorlig så synes jeg kanskje rideklubben din bør omorganisere ordningen litt (iallfall hvis flere enn deg synes det samme). Å ha det som et hyggelig kurs hvor en lærer, men en avsluttende rideknappen V tror jeg egentlig er meninga.. Slik rideklubben min arrangerte kurset. Passende for alle i alle aldere også..

Det er ikke skummelt Selv synes jeg faktisk det var ganske interessant.. Kanskje spesielt sikkerhetsdelen med video. En del veldig viktige ting som ble tatt opp, som faktisk flere enn bare de som skal starte stevner trenger å være klar over. Og selv om det var mye helt generelle ting, så var det ting man kanskje ikke nødvendigvis har tenkt på før. Og noen helt daglige ting som er en simpel sak som kanskje bør gjøres litt annerledes pga sikkerhet (som ikke gjør at ting en gang tar lengre tid). Et eksempel er "Hvordan ta av et dekken". Igrunn en ting man aldri lærer, men bare gjør på en måte man får det av på. Men faktisk bør man kneppe av spenner bakfra og forrover rett og slett pga sikkerhet. Flere sånne helt generelle ting som ble tatt opp. Igrunn ganske greit å få med seg..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Opprinnelig postet av spoff

Ja.. Det er nok riktig at det er lurt å ta det. Men jeg har noen spørsmål: Er det en aldersgrense på hvor gammel man må være for å ta det?? Må man ha ridd så og så lenge, eller er det helt forskjellig. Er det mange som "stryker"?? Hvor kan man ta det?? Må man ha grønt kort for å delta i ALLE stevner?? Blir kjempe glad om jeg får svar.

Kooz og klemz Kristin
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2004 :  13:39:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du må ha lisens dersom du skal starte på D-stevner (distriskt-), L-stevner (lands-) eller E-stevner (elite-). For de som skal løse inn lisens for første gang må man ha grønt kort. Du må ikke ha lisens for å starte på klubbstevner. Altså trenger du ikke grønt kort heller. Men det er å anbefale..

Det er ingen aldersgrense for å ta grønt kort. Men dersom du er under 12 år (tror jeg det er), må du ha med en ansvarlig på kurset. Vanlig å ha med en av dine foresatte i såfall. Når du er yngre må vedkommende også følge deg på stevner.

Det er ingen krav til hvor lenge du må ha ridd. Men du skal bestå rideknappen 5 for å få grønt kort. Dvs ri gjennom et dressurprogram som tilsvarer LC og hoppe et hinder på opptil 60cm. Det stilles ikke krav til at dressurprogrammet skal være godkjent, men du skal vise at du behersker hesten du rir og har kontroll i skritt, trav og galopp.

Jeg tror ikke det er mange som stryker. Isåfall er det nok teoribiten som er vanskeligst. Du vil nok ha anledning til å ta opp teoribiten i kort tid etter dersom du skulle være uheldig å stryke.

Det er rideklubben din som er ansvarlig for arrangering av grønt kort kurs. De arrangerer enten egne kurs, eller har et samarbeid med rytterkretsen. Ta kontakt med din rideklubb, og forhør deg om når neste kurs er, og at du er interessert.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

bosse
» VIP

Skrevet - 31/07/2004 :  14:40:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hadde vært greit med grønt kort hvis det bare hadde gått an å få tatt det der KR1-kurset et sted! Alt det andre har vi fått tatt, men dette kurset arrangeres så sjelden og så få steder at det er helt umulig. Sikkert greit for de i store klubber på sentrale steder, men umulig for oss i distriktene! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2004 :  00:47:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det hadde vært greit med grønt kort hvis det bare hadde gått an å få tatt det der KR1-kurset et sted! Alt det andre har vi fått tatt, men dette kurset arrangeres så sjelden og så få steder at det er helt umulig. Sikkert greit for de i store klubber på sentrale steder, men umulig for oss i distriktene!

Opprinnelig postet av bosse

Da stnes jeg dere burde sette litt press på klubben/rytterkretsen. Vet det er veldig varierende med grønt kort ordningen. Vet om rideklubber i distriktene som har arrangert grønt kort kurs for kun et par deltagere, og arrangerer dette ved behov. Andre klubber samler det hele opp og har det sjeldnere.

Hva man kan kreve av klubben er kanskje et annet spørsmål. Men om de ønsker at medlemmene skal starte for klubben, bør de være behjelpelige. Ofte kan du ta kurset i en annen klubb, men kanskje problematisk i mindre distrikter hvor antallet klubber i nærheten er få eller ikke eksisterende.

Kan nok være lurt å ta grønt kort tidligere enn du hadde tenkt. Greit å si dersom du har muligheten for det, og mer kompisert ellers..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  23:17:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ser at dette er en gammel tråd, men har et spørsmål likevel.
Har sendt mail til NRYF angående dette, men ikke fått svar ennå. Jeg har tidligere vært ganske aktiv og startet på D-stevner i både sprang og dressur. Jeg har iimidlertid ikke løst lisens siden 1994, noe som begynner å bli en stund siden nå da..

Jeg har lyst til å ta Grøntkort kurset (teorien) da det er en stund siden jeg har vært på stevneplassen og det sikkert er nyttig å få med seg. Det ser imidlertid ikke ut for at det i nærmeste fremtid blir arrangert noe slik kurs, og jeg har kanskje planer om å begynne å starte litt igjen, kanskje allerede fra sensommeren.

Spørsmålet mitt er om jeg med min innløste lisens fra 1994 gjør at jeg er fritatt for kurset?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/06/2005 :  23:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk du da er fritatt, men det er jo svært enkelt å ta en telefon til rytterforbundet. Husk at de har telefontid mellom 10 og 14 på hverdager.

Både KR1 og sikkerhetskurset er jo ok å få med seg egentlig, selv hvis man faktisk ikke trenger det. Rideknappen er kanskje ikke så spennende for dem som allerede har ridd og startet i mange år :)

Redigert av - eligj den 12/06/2005 23:37:53 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/06/2005 :  23:41:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten, vi arrangerte nylig både KR1 og sikkerhetskurs, og jeg snakket et par ganger med rytterforbundet for å få de praktiske tingene i orden. De var veldig behjelpelige både med materiale og annen info, så hvis dere har problemer med å få organisert kurs så ta en telefon og hør om de har mulighet til å hjelpe dere i gang. De jeg snakket med i forbundet virket veldig interessert i å få igang kursene slik at de som ønsker det skal få tatt det grønne kortet. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  00:00:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Christine26, nei du trenger ikkje nødvendigvis å ha grønt kort fordi du har løyst lisens tidlegare.

Men sjølvsagt greit å ha, spesielt dersom man seinare vil ta dommerutdanning da eg har sett att mange av dommerkursene krever att man har KRI kurs i allefall.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  12:36:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ringte NRYF i dag og fikk beskjed om at jeg slipper grønt kort. Jeg ble likevel anbefalt å ta KRI kurset.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.