hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva mener du om ordningen med Grønt kort?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Hva mener du om ordningen med Grønt kort?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mix1

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  19:35:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Fra 1.1.2002 måtte alle konkurranseryttere (begrepet rytter omfatter også kusk, voltigør og longør i voltige) som ønsket å løse ny rytterlisens ha Grønt kort.

Grønt kort får du gjennom rideklubben din, og du må bestå et kurs som inneholder gjennomgang av konkurransereglement og sikkerhet, samt en "ridetest" i form av "Rideknappen V"(for kusker og voltigører som ikke rir kan se bort fra ridetesten).

• Har du Grønt kort selv?
  • Hva synes du om kursene til Grønt kort?
  • Er det strengt og unødvendig å kreve Grønt kort for å løse lisens?
  • Arrangerer rideklubben din ofte kurs hvor en kan få Grønt kort? Hvor ofte? Burde slike kurs vært oftere/sjeldnere?
  • I ridetesten kreves det bl.a. at en skal hoppe et hinder på 60cm. Trenger en egentlig å kunne hoppe for å starte dressur eller distanse f.eks? Burde ridetesten vært lagt opp annerledes?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:09:01

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  21:01:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal nå ta Grønt Kort for å få startet litt. Syns det er en grei ordning jeg. Det jeg ikke helt skjønner er Rideknappen, all teorien man må kunne i forhold til ridningen. Er det mye eller er det bare meg?????

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  21:23:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
ehmmm...grønt kort? Sorry, slikt noe har jeg aldri hørt om før... Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  21:33:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg tok grønt kort rett etter at den nye regelen trådde i kraft i fjor. Måtte ha lisens for å starte på stevner. Jeg synes vel egentlig grønt kort er greit, har ikke så veldig mange formeninger om det.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  21:35:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du kan lese mer om Grønt kort her.

Hvis du aldri har hatt rytterlisens (en må ha rytterlisens for å starte på stevner som arrangeres i regi av en rideklubb som er tilknyttet Norges rytterforbund. Gjelder ikke klubb-/stallstevner) før 1.1.2002 må du ta Grønt kort for å kunne få lisens.

Selv har jeg ikke Grønt kort. Har ikke hatt tilgang på å starte så mange stevner utenom klubb-/stallstevner tidligere. Vært litt irritert på at rideklubben aldri har hatt Grønt kort kurs, men har nå meldt meg inn i ny rideklubb for å få Grønt kort (den nye klubben arrangerer slike kurs to ganger i året). Om jeg egentlig trenger Grønt kort i år er jo ganske uvist, men det er så kjipt å ikke ha det den dagen du trenger det. Særlig når disse kursene ikke arrangeres hele tiden..

Kjenner forøvrig en som rir LB/LA nivå i dressur, og som er utdannet dressurdommer I. Hun har ikke tidligere hatt rytterlisens, og heller ikke bestått Grønt kort (ikke prøvd heller). Hun har veldig lyst til å kjøpe hest etterhvert, og begynne å starte. Men desverre har hun vært utfor ulykker som gjør at hun er livredd for å hoppe lave hinder (det gjelder hinder på 40cm også..). Hvordan reglene er for at en slik person kan bestå "Rideknappen V" likevel vet jeg ikke. Hun tørr rett og slett ikke å hoppe.. Og for å bestå "Rideknappen V" må en kunne hoppe 60cm. Synes det blir litt sprøtt.. For dette er en person som absolutt ikke er en person som bør holdes unna dressurbanen på noe vis.

PS: Selv om det kan stilles spørsmålstegn om "ridetesten" egentlig er riktig, så mener jeg kurs om reglement og sikkerhet er viktig. På stevneplassen er det ofte mange hester og ryttere. Gjerne som er litt stressa og nervøse. I slike situasjoner kan det lett skje ulykker, og litt lære om sikkerhet er nok bra. Dessuten burde enhver kjenne til reglementet. Mange leste nok dette i "gamle dager" også, men tror en del sluntra unna. Og ha et kurs for å "garantere" at folk har bedre kjennskap er nok ikke dumt.

--
spoff

Redigert av spoff den 23/01/2003 21:38:28
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  21:44:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Jeg syntes det er hest greit. Skal selv ta det i mars en gang... Man trenger jo bare 26 poeng eller noe for å få det da, og max er 47 eller noe... De som har hatt lisens før trenger jo ikke å ta det, og det er greit. Det er litt teit om en som har hatt lisens i "alle år" må ri LettC og hoppe 50cm... Det er smart med grønt kort

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  18:28:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er imot grønt kort. det er en knøvlete ordning. jeg synes det burde vært sånn som før. jeg har ikke grønt kort, og kommer til å få problemer med å skaffe det. er medlem i en klubb som er under oppbygning. sitter i styret der, men det er ikke stall... de fleste som er med i klubben har stall hjemme og på små staller med max 7 hester...

nei, jeg er i mot denne ordningen!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  18:28:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er imot grønt kort. det er en knøvlete ordning. jeg synes det burde vært sånn som før. jeg har ikke grønt kort, og kommer til å få problemer med å skaffe det. er medlem i en klubb som er under oppbygning. sitter i styret der, men det er ikke stall... de fleste som er med i klubben har stall hjemme og på små staller med max 7 hester...

nei, jeg er i mot denne ordningen!
Gå til toppen av siden

Hilde

Skrevet - 02/03/2003 :  22:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man trenger ikke hoppe hinder på 60 cm. I Rideknappen V er kravet at man skal hoppe et hinder MAX 50 cm to ganger. Dvs. at hinderet kan være lavere enn 50 cm, og man kan trave over...

Hensikten med Grønt Kort er de som løser ny lisens skal ha:
- kunnskaper om hest og hvordan den reagerer på ulike situasjoner
- kontroll over hesten i ulike situasjoner
- førstehjelp
- trafikk-kunnskaper

Dette synes jeg er et bra formål, slik at ulykkes-statistikken kan holdes nede! At det kan være vanskelig å få tatt kortet fordi rideklubbene ikke arrangerer kurs, er et annet spørsmål. Jeg foreslår at man undersøker med den klubben man ønsker å være medlem av om hvor ofte de holder kurs, evt. skifter til en klubb som holder kurs!

Selv om det er ryttere som har ridd på nivå med LB/LA/MB, synes jeg likevel at de bør gjennomgå et slikt kurs. Man skal ikke sette seg på sin høye hest selv om man er erfaren rytter - man har bestandig noe å lære, nemlig! (Og hvordan vet man at rytteren er på LB/LA/MB-nivå når man aldri har konkurrert???)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2003 :  21:32:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
nja.. har ikke grønt kort, men jeg må ta det jeg også, så jeg skal ta det fortest mulig!
Ellers syns jeg ikke så veldig mye om det desverre... F.eks dumt at det kreves at ryttere som ikke starter dressur, skal ri et LC:1 program, særlig visst de ikke holder til på rideskole, og har verken bane eller instruktør.. da kan det bli litt problematisk..

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/03/2003 :  22:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at det er et veldig bra opplegg. På tide at man begynner å sette krav til konkurranse ryttere også ved å gjennomføre noe slikt! Alle burde kunne regelverket, og at man lærer om sikkerhet er nesten en selvfølge når man driver med hest.

At ryttere som ikke starter dressur skal kunne ri ett LC program synes jeg bare er fornuftig. Så pass bør man kunne om man skal starte i det hele tatt. LC krever ikke noe speiellt, og som startende, sprang, så må man også ri grunnleggende dressur. Man trenger ikke ha ridebane e.l. for å ri dressur, det kan man fint ri på skogsveier o.l.

Jeg ser ikke hvodan dette skal være noe mer problematisk for noen(untatt om klubben ikke har kurs).
Gå til toppen av siden

Solmira
» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2003 :  22:11:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig er det veldig bra at de har fått grønt kort sånn
at man vet at alle som konkurrerer kan det grunnleggende.
Men det er egentlig litt dumt det der med et 60 cm hinder.
Mange som nesten ikke kan å ri tør å hoppe over det , og
er de da ansvarlige til å ta lisens??

Syns heller at det bør satses mer på ridninga særlig for ryttere
som skal konkurrere i dressur, hvorfor skal de kunne hoppe
60 cm. Enn hvis de valgt grenen dressur fordi de elsker
ridning , er flink i det , ønsker og satse på det men
tør ikke å håpe....

Rideklubben her tror jeg ikke arrangerer noe....
Har ikke sjans til å få være med på stevner eller moe
sånt jeg selv om det er drømmen min.....
...snufs.... men, men sånn er de t . Ikke noe å gjøre
med det......

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 15/03/2003 :  22:37:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Det hoppe greiene: Man må MAX hoppe 50cm. man kan hoppe 40cm liksom...

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/03/2003 :  23:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
En fornuftig ordning, men forutsatt at det blir litt bedre tilrettelagt enkelte steder i landet..
Synd at noen skal fratas muligheten til å konkurrere pga. dårlig organisering o.l innad i rideklubbene...

Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  08:23:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
jeg har tatt den.vi slapp å bry oss om poeng vi!!
galoperte hoppet så høyt vi følte for osv!!!
prøven sa de at vi ikke skulle tenke på fordi de viste hva vi kunne om hest og alle kan bli nervøse. de synest det var teit at kanskje noen måtte sitte igjen alene fordi de var nervøs!!!!
hester skulle vært levert med bruksanvisning for enklelte derfor er jeg veldig for grøntkort!!!
Gå til toppen av siden

liza_beth
» VIP

Skrevet - 28/03/2003 :  13:11:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det er en bra ordning.
At de som rir sprang må ri dressur programmet er bre bra,
dresur er jo det grunnlegende.
syns det var ganske gøy egentlig.
Man får jo et bevis på at man kan noe om hest.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.